Dat zal ik nooit tegenspreken. Wij, zijnde getrouwd en dus 1 lichaam, zijn geroepen elkaar in alles te helpen en bij te staan.Marnix schreef:Ach, maar toen was de rolverdeling ook zo. Geeft Paulus hier een opdracht van God dat de vrouwen het huishouden moeten doen? Of deden de huisvrouwen toen het huishouden en gaf Paulus aan dat ze die taak dan ook met toewijding moesten doen? Daarnaast lees ik nergens dat een man niet zou mogen meehelpen of dat een vrouw niet zou moeten werken.
Dus een man kan zich best door de Schrift laten leiden en toch in een pan staan roeren
Waardering huisvrouw (uit: Goede morgen)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Waardering huisvrouw (uit: Goede morgen)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Prima, dan zijn we het eens!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
Toch merk ik wel eens dat je als huismoeder het verwijt krijgt niets bij te dragen aan de maatschappij. En vrijwilligerswerk wordt dan niet gezien als bijdrage....artistiek schreef:Omdat vrijwilligerswerk een bijbelse opdracht is:Zita schreef:ik blijf in deze discussies altijd met twee vragen zitten:
- wat als je je huis wel kunt onderhouden en daarbij tijd en talent overhoudt?
- waarom mag vrijwilligerswerk wel en betaald werk niet?
Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs...
Dus als we naast het vervullen van onze plichten tijd over hebben dienen we die te besteden tot welzijn van onze naaste en niet tot verzadiging van onze eigen lusten en begeerten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tegenwoordig wel toch?JolandaOudshoorn schreef:Toch merk ik wel eens dat je als huismoeder het verwijt krijgt niets bij te dragen aan de maatschappij. En vrijwilligerswerk wordt dan niet gezien als bijdrage....artistiek schreef:Omdat vrijwilligerswerk een bijbelse opdracht is:Zita schreef:ik blijf in deze discussies altijd met twee vragen zitten:
Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs...
Dus als we naast het vervullen van onze plichten tijd over hebben dienen we die te besteden tot welzijn van onze naaste en niet tot verzadiging van onze eigen lusten en begeerten.
'Veranderingen in de samenleving dragen er toe bij dat, terwijl de bereidheid om vrijwilligerswerk te verrichten niet afneemt, er zich een mismatch voordoet tussen vraag en aanbod. Organisaties doen een toenemendberoep op vrijwilligers om hun taken naar behoren te kunnen uitvoeren. Het vrijwilligerswerk professionaliseert.Tegelijkertijd verdwijnt een aantalgroepen van het toneel dat traditioneel goed in het vrijwilligerswerk vertegenwoordigd was, door de veranderende leefpatronen van mensen, door demografische veranderingen en door verschuivingen op de arbeidsmarkt.'
Laatst gewijzigd door Avi op 30 mei 2009, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
- JolandaOudshoorn
bij sommigen nog steeds nietAvi schreef:Tegenwoordig wel toch?JolandaOudshoorn schreef:Toch merk ik wel eens dat je als huismoeder het verwijt krijgt niets bij te dragen aan de maatschappij. En vrijwilligerswerk wordt dan niet gezien als bijdrage....artistiek schreef:Omdat vrijwilligerswerk een bijbelse opdracht is:Zita schreef:ik blijf in deze discussies altijd met twee vragen zitten:

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik waardeer vrijwilligerswerk zeer hoog. Zonder er iets voor terug te krijgen je tijd inzetten. Dat vind ik inzet! Daarnaast is het goed voor je eigen ontwikkeling. Wij hebben ook veel vrijwilligers (nodig). Aan het eind van hun werk bedank ik hen altijd en zeg dan: vrijwilligers zijn onbetaalbaar!
Ik zou maar wat graag mijn baan opgeven voor een full-time moederschap!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vragen recht uit mn hart..Zita schreef:ik blijf in deze discussies altijd met twee vragen zitten:
als je betaald werk doet en ook nog vrijwillegerswerk..
en je huis kunt onderhouden en aankunt enz.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ik krijg zomaar de behoefte om deze zinnetjes (van MarthaMartha) nog even naar boven te halen. Een moeder die geen betaalde baan heeft wordt binnen onze gezindte steeds vaker niet helemaal voor vol aangezien.
MarthaMartha schreef:Ik denk namelijk dat een goede moeder/echtgenote zonder werk buitenshuis óók de maatschappij dient.
- Door een gezonde uitvalsbasis te scheppen voor haar man die zijn werk kan doen.
- Door een gezonde uitvalsbasis te scheppen voor de kinderen zodat zij op een goede manier een bijdrage kunnen leveren aan deze maatschappij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
dat begrijp ik!! en nogmaals: ik ben voorstander van full-time moeders!vlinder schreef:
ooit ben ik ook gestopt met werken voor de kinderen. En daar heb ik nooit één seconde spijt van gehad! Ik moet wel toegeven dat ik het werk af en toe best mistte. Ik heb pas vrij laat kinderen gekregen (30+) en had daarvoor al een redelijke carrière gemaakt. voor de mensen die hier meteen weer een vooroordeel uit menen te kunnen halen: dit was beslist geen 'bewuste keuze'
Nadat ik gestopt was met werken ontstond er echter een situatie waarin het zeer wenselijk was (zo niet 'noodzakelijk ') dat ik weer een baan ging zoeken.
dit is een lang en persoonlijk verhaal, waar ik nu even niet verder op in ga.
Enfin, wat 'moest' bleek in de praktijk verrassend goed uit te pakken! Nooit was er zoveel regelmaat in ons gezin en ik moet zeggen dat dit ook erg goed is voor de kinderen (onze zoon heeft een aan autisme verwante stoornis, dus juist voor hem is regelmaat van groot belang).
Daarnaast brengen mijn kinderen nu veel tijd met hun vader door, terwijl ze hem voorheen soms de hele week niet zagen. De 'noodzaak' waardoor ik ben gaan werken lijkt op dit moment wel af te nemen, maar voorlopig denken wij er niet over om de rollen weer terug te draaien.
dus..........
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Ik ben benieuwd mij wat je begrijpt.....Kippetje schreef:dat begrijp ik!!vlinder schreef:

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
zie PB !vlinder schreef:Ik ben benieuwd mij wat je begrijpt.....Kippetje schreef:dat begrijp ik!!vlinder schreef:
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Ik heb me gisteren zeer verbaasd hoe vaak er geen "vrouw" maar "huisvrouw" werd gezegd in het trouwformulier. Neemt u haar tot uw huisvrouw. Dat klinkt voor mij bijna alsof je personeel in dienst neemt.
(dat ff tussendoor, moest er weer aan denken toen ik dit topic zag)

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dat is toch ook een beetje zo???Marnix schreef:Ik heb me gisteren zeer verbaasd hoe vaak er geen "vrouw" maar "huisvrouw" werd gezegd in het trouwformulier. Neemt u haar tot uw huisvrouw. Dat klinkt voor mij bijna alsof je personeel in dienst neemt.![]()

Krijg ik nu alle dames van RF over me heen...

Marnix schreef:Ik heb me gisteren zeer verbaasd hoe vaak er geen "vrouw" maar "huisvrouw" werd gezegd in het trouwformulier. Neemt u haar tot uw huisvrouw. Dat klinkt voor mij bijna alsof je personeel in dienst neemt.![]()
Huisvrouw is de benaming voor het (onbetaalde) beroep van een vrouw die geen vaste betaalde baan heeft en het huishouden van haar gezin doet. Aan het begin van de 20e eeuw, ten tijde van de vrouwenemancipatie, dreigde het beroep als minderwaardig te worden beschouwd. De Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen werd als belangenbehartigingsvereniging voor deze beroepsgroep opgericht.
Het begrip is voor sommigen beladen met een negatieve connotatie: veel vrouwen willen zichzelf niet meer zo aanduiden of aangeduid zien. Daarentegen is het woord huisman voor de man die het huishouden doet, terwijl zijn vrouw kostwinner is, bijna een geuzennaam.
In het verleden werd de term 'huisvrouw' gebruikt in de betekenis van 'echtgenote'.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Bedankt voor je uitleg. Ik kende die betekenis inderdaad niet, ik ken "huisvrouw" alleen in de zin van de man werkt en de vrouw is huisvrouw, die het huishouden doet. De context van "echtgenote" was me een beetje vreemd. Maar goed, vroeger was het misschien ook vanzelfsprekender dat je als vrouw full-time huisvrouw werd