Slaafse, knechtelijke of... kinderlijke vrees?

Plaats reactie
artistiek

Slaafse, knechtelijke of... kinderlijke vrees?

Bericht door artistiek »

Ik las pas een stukje van professor G. Wisse waarin deze termen werden gebruikt:
Slaafse vrees uit angst voor de straf
Knechtelijke vrees uit hoop op loon
Kinderlijke vrees uit liefde tot God

Kennen we deze termen en hoe staan we daar tegenover?

Kunnen de eerste 2 vormen ons bedriegen voor de eeuwigheid?

Zomaar een paar vragen om te overdenken en jullie mening hierover te vernemen.

De tekst uit Hebreeën 2 zegt hier volgens mij ook wat over:
En verlossen zou al degenen, die met vreze des doods, door al hun leven, der dienstbaarheid onderworpen waren.
Avi

Re: Slaafse, knechtelijke of... kinderlijke vrees?

Bericht door Avi »

Soms is het een mix, maar kinderlijke vrees voert de boventoon als ik op mijn plaats ben. :?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Avi schreef:Slaafse vrees uit angst voor de straf

Soms is het een mix, maar kinderlijke vrees voert de boventoon als ik op mijn plaats ben. :?
Misschien ben ik mis; maar bij knechtelijke wil denk ik altijd aan de gewilligheid van de Heere Jezus om te lijden en te sterven om zo Gods toorn te dragen een de zaligheid van Zijn kinderen te verwerven.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

de knechtelijke vrees kende ik ook nog niet.
Valt ook wel een beetje onder de slaafse vrees, is mijn gevoel.
Een dienstknecht heeft vaak ook een positieve betekenis in de Bijbel. Helaas dat het woord dienen niet meer zo geliefd is in het algemeen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Kennen we deze termen en hoe staan we daar tegenover?

Kunnen de eerste 2 vormen ons bedriegen voor de eeuwigheid?
Ik ken de slaafse vrees en de kinderlijke vreze van God. De knechtelijke vrees vind ik wat vreemd. Vrees uit hoop op loon? Valt dat onder "vrees" dan?

Maar goed, wat de laatste vraag betreft: Wie slaafse vrees kent, kent Christus niet. Wie wil werken voor zijn loon kent de genade van Christus waardoor alles verdiend is niet. De vrees zelf bedriegt je niet voor de eeuwigheid maar het feit dat je Hem dan niet als verlosser kent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Slaafse vrees uit angst voor de straf: Denk aan Judas en alle mensen van nature. Adam, waar zijt gij?
Knechtelijke vrees uit hoop op loon: Denk aan de farizeeen en alle mensen van nature. Eigengerechtigheid opbouwen in de gestalte van een vroom godsdienstig mens.
Kinderlijke vrees uit liefde tot God: Na ontvangen genade: Hem liefhebben boven alles.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef: Maar goed, wat de laatste vraag betreft: Wie slaafse vrees kent, kent Christus niet. Wie wil werken voor zijn loon kent de genade van Christus waardoor alles verdiend is niet. De vrees zelf bedriegt je niet voor de eeuwigheid maar het feit dat je Hem dan niet als verlosser kent.
Ik ben het met je eens dat slaafse en knechtelijke vrees niet voortvloeit uit de kennis aan Christus.
Maar ik geloof wel dat je jezelf ermee kan bedriegen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Smytegelt schreef:Slaafse vrees uit angst voor de straf: Denk aan Judas en alle mensen van nature. Adam, waar zijt gij?
Knechtelijke vrees uit hoop op loon: Denk aan de farizeeen en alle mensen van nature. Eigengerechtigheid opbouwen in de gestalte van een vroom godsdienstig mens.
Kinderlijke vrees uit liefde tot God: Na ontvangen genade: Hem liefhebben boven alles.
Kan de knechtelijke vrees niet zijn: God proberen te dienen omdat je in de hemel wilt komen (en dus niet om de Heere Zelf)?
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Zita schreef:
Smytegelt schreef:Slaafse vrees uit angst voor de straf: Denk aan Judas en alle mensen van nature. Adam, waar zijt gij?
Kan de knechtelijke vrees niet zijn: God proberen te dienen omdat je in de hemel wilt komen (en dus niet om de Heere Zelf)?
Ja, en het is zelfs zo dat alle mensen dat als vanzelf doen. Dat zie je in de Roomse kerk, bij de moslims, de remonstranten enz. Via het werkverbond proberen de hemel te verdienen en daarbij de dode natuur niet kennen die nooit in staat is om zo volmaakt te leven dat de hemel er mee verdiend zou kunnen worden.
Wie daar achter komt zal om genade bidden. In die weg wordt kinderlijke vrees gewerkt, geboren en beleefd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Smytegelt schreef:Dat zie je in de Roomse kerk, bij de moslims, de remonstranten enz.
En helaas ook in onze Reformatorische gezindte, in de hoop dat de Heere ons zal bekeren. Het zit o zo diep in ons mensen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
artistiek

Bericht door artistiek »

J.C. Philpot schreef:
Smytegelt schreef:Dat zie je in de Roomse kerk, bij de moslims, de remonstranten enz.
En helaas ook in onze Reformatorische gezindte, in de hoop dat de Heere ons zal bekeren. Het zit o zo diep in ons mensen.
Het is nog erger: er zijn er (ook in onze gezindte) die verwarren slaafse of knechtelijke vrees met kinderlijke vrees en denken bekeerd te zijn.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

artistiek schreef:
J.C. Philpot schreef:
Het is nog erger: er zijn er (ook in onze gezindte) die verwarren slaafse of knechtelijke vrees met kinderlijke vrees en denken bekeerd te zijn.
Dat moet een zwaar leven zijn: leven zonder de liefde en zonder genade waarin genade ook echt vrijspraak is!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

artistiek schreef:Het is nog erger:
Ik weet niet of het 1 erger is als het ander, onbekeerd is onbekeerd. Het is in ieder geval beide erger dan dat je nergens van zou weten: Christus verkondigt te hebben gekregen, maar in ongeloof en onbekeerlijkheid verhard. Zoals in Job 21 staat: Wijk van ons, want aan de kennis Uwer wegen hebben wij geen lust. Wat is de Almachtige, dat wij Hem zouden dienen? En wat baat zullen wij hebben, dat wij Hem aanlopen zouden?

Een ieder onderzoeke zichzelf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie