Bert Mulder schreef:
Noem mij maar ouderwets, maar ik meende dat het zo was, dat wij, als gelovende christenen, ons in alles door de Schrift lieten leiden. Heb ik het dus toch fout gehad, blijkbaar....
Lees ik zoal:
Titus 2:
3 De oude vrouwen insgelijks, dat zij in haar dracht zijn gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteraarsters zijn, zich niet tot veel wijn begevende, maar leraressen zijn van het goede;
4 Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben,
5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, chaar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.
komt een beetje duidelijker uit in het engels, waar gebruikt wordt: 'keepers at home'.
Verder, over de taak van de man, in tegenstelling tot de taak van de vrouw:
Genesis 3:
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof en gij zult tot stof wederkeren
Dus in tegenstelling op de tijdelijke straf van de vrouw, om (met smart) kinderen te baren, en ook te verzorgen, moet de man het brood voor het gezin verdienen.
16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, hen hij zal over u heerschappij hebben.
Hetwelk ook de normale cultuur was, voor christenen in welk land dan ook, tot onze 'verlichte' 20e en 21e eeuw....
Ik heb het woord ouderwets nooit gebruikt. Je eerste zin komt op mij nogal cynisch/onprettig over (er gaat dan iets kriebelen in mijn nek zeg maar....), maar dat terzijde.
Mijn man verdient zeker zijn brood in 'het zweet zijns aanschijns'. Hij is zelfstandig ondernemer en maakt, op de dagen dat hij werkt, lange en zware werkdagen.
Ik heb mijn man en kinderen hartelijk lief en probeer in alle gebrek matig en 'kuis' te leven. verder wordt met 'het huis bewaren' toch bedoeld huishouding en dergelijke? Nou, daar kan ik kort over zijn: dat is nog nooit mijn talent geweest. Hoe erg ik hier ook mijn best op deed en doe, ik ben absoluut ongeschikt voor het huishouden. Ik ben hierover heel erg lang verschrikkelijk ongelukkig geweest (nog zacht uitgedrukt) omdat ik in mijn ogen niet aan een norm voldeed en me volkomen nutteloos en ongeschikt voelde. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Wat ik eigenlijk wil zeggen: het werken van een man hoeft toch niet uit te sluiten dat hij ook een stuk van de zorgtaken op zich neemt? En de beschreven taken van de vrouw hoeven toch niet uit te sluiten dat zij daarnaast buiten de deur werkt?