Waardering huisvrouw (uit: Goede morgen)

henriët

Re: Waardering huisvrouw (uit: Goede morgen)

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:
henriët schreef:mwah..
tja.
nu ja, ik ga eens goed eea overwegen :bobo

maar ik weet niet direkt 1, 2, 3.. wat ik nu eens zou kunnen doen..
een internet winkeltje.. lijkt me wel wat;)
en schrijven.. tja.. lijkt me super (voor kids) maar ik ben bang dat ik de gave niet heb
moet je wat van mij lenen?? Ik heb zat beginnetjes liggen, je hoeft het alleen maar af te maken en uit te geven ;)
:haha :haha :haha
nee nee, die mag je zelf afmaken..!
:)
meid, superleuk, hups afschrijven en naar de uitgever!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Avi

Bericht door Avi »

henriët schreef:
Avi schreef:
Luther schreef:Ik ga hier nu even een loftrompet blazen over mijn allerliefste echtgenote, Katharina van Bora! Mijn beste maatje!
Als full-time moeder is ze echt de spil waar bij ons thuis alles om draait. Wat zij ons allemaal geeft, kunnen we nooit "terugbetalen". Ze is er altijd voor de kinderen, voor mij en voor anderen die even steun nodig hebben. En tegelijkertijd is ze in staat om heel nuchter grenzen te trekken voor zichzelf en tijd voor zichzelf vrij te maken. Dat ze daarin ook nog eens heel dicht bij zichzelf blijft, vind ik heel knap!

Daarom, Käthe, :oops :oops
Full-time moeder kan je ook zijn als thuiswerkende moeder. Vooral als je kids op school zitten.
thuiswerkende moeder.
wat voor werk? Tupperware. mylene of zo iets????
Of oppasmoeder :love
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

tja.

en schrijven.. tja.. lijkt me super (voor kids) maar ik ben bang dat ik de gave niet heb
Dat laatste moet je gewoon eens proberen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
tja.

Dat laatste moet je gewoon eens proberen!
:super
Zonder Katherina van Bora tekort te doen,
soms ben je echt een snoes :haha

wie weet of ik mn episteltjes laat uitgeven;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Al lezend in dit topic vraag ik me af wat 'jullie' mening is over een niet traditionele rolverdeling tussen vader en moeder.....

Mijn man en ik werken van maandag tot en met zaterdag. Ik werk 4 dagen, hij 3.
Onze kinderen worden anderhalve dag opgevangen door oma. Die halve dag is slechts van tijdelijke aard, want als de kinderen naar school hopen te gaan, ga ik tussen schooltijden werken en kan ik ze dus brengen en mijn man ze halen.
Wijzelf zijn van mening dat ons gezin normaal functioneert en onze kinderen niets tekort komen wat betreft liefde en aandacht. Toch krijg ik met enige regelmaat gefronste wenkbrauwen.

Wat mij ook opvalt is dat mensen aan mijn man vragen wat hij nou de hele dag doet als hij moet 'oppassen' ...... :bobo Je bent toch geen oppas voor je eigen kinderen :quoi Bovendien gaat het huishouden natuurlijk gewoon door als ik er niet ben.........
Vraag ik me af of men ooit hetzelfde aan een moeder heeft gevraagd......
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
henriët

Bericht door henriët »

Kippetje schreef:Al lezend in dit topic vraag ik me af wat 'jullie' mening is over een niet traditionele rolverdeling tussen vader en moeder.....

Mijn man en ik werken van maandag tot en met zaterdag. Ik werk 4 dagen, hij 3.
Onze kinderen worden anderhalve dag opgevangen door oma. Die halve dag is slechts van tijdelijke aard, want als de kinderen naar school hopen te gaan, ga ik tussen schooltijden werken en kan ik ze dus brengen en mijn man ze halen.
Wijzelf zijn van mening dat ons gezin normaal functioneert en onze kinderen niets tekort komen wat betreft liefde en aandacht. Toch krijg ik met enige regelmaat gefronste wenkbrauwen.

Wat mij ook opvalt is dat mensen aan mijn man vragen wat hij nou de hele dag doet als hij moet 'oppassen' ...... :bobo Je bent toch geen oppas voor je eigen kinderen :quoi Bovendien gaat het huishouden natuurlijk gewoon door als ik er niet ben.........
Vraag ik me af of men ooit hetzelfde aan een moeder heeft gevraagd......
mooie casus, zou ik echt over na moeten denken.
ik denk dat het opzich mogelijk moet zijn. maar dat je wel de rust voor het kind in de gaten houden. maar sommigen kunnen nu eenmaal alles tegelijk zeg maar.
het ligt er aan hoe je zelf bent, qua karakter, enz enz
eigenlijk zijn er zoveel dingen die meespelen.
ik vind het wel een mooie vorm beide werken.
maar ik geloof dat ik heel traditioneel aan t worden ben..
bezin me op.. werken buitenshuis ja of nee.. dus ja..
Kippetje

Bericht door Kippetje »

henriët schreef: mooie casus, zou ik echt over na moeten denken.
ik denk dat het opzich mogelijk moet zijn. maar dat je wel de rust voor het kind in de gaten houden. maar sommigen kunnen nu eenmaal alles tegelijk zeg maar.
het ligt er aan hoe je zelf bent, qua karakter, enz enz
eigenlijk zijn er zoveel dingen die meespelen.
ik vind het wel een mooie vorm beide werken.
maar ik geloof dat ik heel traditioneel aan t worden ben..
bezin me op.. werken buitenshuis ja of nee.. dus ja..
Natuurlijk kan ik niet alles tegelijk( nouja....bijna dan :huhu ). En soms ben ik best moe als ik na een lange werkdag om half 6 thuis kom. Maar het enige verschil met een 'traditioneel' gezin is dan, dat niet de vader maar de moeder op de bank ploft, en dat niet de moeder, maar de vader in de pannen staat te roeren :D

en ik heb helemáál niets tegen traditie hoor! Integendeel! Veel van mijn vriendinnen zijn full-time huisvrouw (of hebben een klein contract in de zorg/onderwijs) en dat vind ik helemaal geweldig.....
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kippetje schreef:
Natuurlijk kan ik niet alles tegelijk( nouja....bijna dan :huhu ). En soms ben ik best moe als ik na een lange werkdag om half 6 thuis kom. Maar het enige verschil met een 'traditioneel' gezin is dan, dat niet de vader maar de moeder op de bank ploft, en dat niet de moeder, maar de vader in de pannen staat te roeren :D

en ik heb helemáál niets tegen traditie hoor! Integendeel! Veel van mijn vriendinnen zijn full-time huisvrouw (of hebben een klein contract in de zorg/onderwijs) en dat vind ik helemaal geweldig.....
Noem mij maar ouderwets, maar ik meende dat het zo was, dat wij, als gelovende christenen, ons in alles door de Schrift lieten leiden. Heb ik het dus toch fout gehad, blijkbaar....

Lees ik zoal:

Titus 2:

3 De oude vrouwen insgelijks, dat zij in haar dracht zijn gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteraarsters zijn, zich niet tot veel wijn begevende, maar leraressen zijn van het goede;
4 Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben,
5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, chaar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.

komt een beetje duidelijker uit in het engels, waar gebruikt wordt: 'keepers at home'.

Verder, over de taak van de man, in tegenstelling tot de taak van de vrouw:

Genesis 3:

19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof en gij zult tot stof wederkeren

Dus in tegenstelling op de tijdelijke straf van de vrouw, om (met smart) kinderen te baren, en ook te verzorgen, moet de man het brood voor het gezin verdienen.

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, hen hij zal over u heerschappij hebben.

Hetwelk ook de normale cultuur was, voor christenen in welk land dan ook, tot onze 'verlichte' 20e en 21e eeuw....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Noem mij maar ouderwets, maar ik meende dat het zo was, dat wij, als gelovende christenen, ons in alles door de Schrift lieten leiden. Heb ik het dus toch fout gehad, blijkbaar....
Fijn dat je uiteindelijk toch tot die conclusie bent gekomen ;)
Waar je je door liet leiden, was JOUW interpretatie van de Schrift.
Maar misschien zijn er wel andere interpretaties mogelijk...
~~Soli Deo Gloria~~
Bert Mulder
Contacteer:

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:Noem mij maar ouderwets, maar ik meende dat het zo was, dat wij, als gelovende christenen, ons in alles door de Schrift lieten leiden. Heb ik het dus toch fout gehad, blijkbaar....
en hoe wilde gij dat dan uitlegge....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef:
en hoe wilde gij dat dan uitlegge....
daar ben ik ook benieuwd naar
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Bert Mulder schreef:
Noem mij maar ouderwets, maar ik meende dat het zo was, dat wij, als gelovende christenen, ons in alles door de Schrift lieten leiden. Heb ik het dus toch fout gehad, blijkbaar....

Lees ik zoal:

Titus 2:

3 De oude vrouwen insgelijks, dat zij in haar dracht zijn gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteraarsters zijn, zich niet tot veel wijn begevende, maar leraressen zijn van het goede;
4 Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben,
5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, chaar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.

komt een beetje duidelijker uit in het engels, waar gebruikt wordt: 'keepers at home'.

Verder, over de taak van de man, in tegenstelling tot de taak van de vrouw:

Genesis 3:

19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof en gij zult tot stof wederkeren

Dus in tegenstelling op de tijdelijke straf van de vrouw, om (met smart) kinderen te baren, en ook te verzorgen, moet de man het brood voor het gezin verdienen.

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, hen hij zal over u heerschappij hebben.

Hetwelk ook de normale cultuur was, voor christenen in welk land dan ook, tot onze 'verlichte' 20e en 21e eeuw....
Ik heb het woord ouderwets nooit gebruikt. Je eerste zin komt op mij nogal cynisch/onprettig over (er gaat dan iets kriebelen in mijn nek zeg maar....), maar dat terzijde.

Mijn man verdient zeker zijn brood in 'het zweet zijns aanschijns'. Hij is zelfstandig ondernemer en maakt, op de dagen dat hij werkt, lange en zware werkdagen.
Ik heb mijn man en kinderen hartelijk lief en probeer in alle gebrek matig en 'kuis' te leven. verder wordt met 'het huis bewaren' toch bedoeld huishouding en dergelijke? Nou, daar kan ik kort over zijn: dat is nog nooit mijn talent geweest. Hoe erg ik hier ook mijn best op deed en doe, ik ben absoluut ongeschikt voor het huishouden. Ik ben hierover heel erg lang verschrikkelijk ongelukkig geweest (nog zacht uitgedrukt) omdat ik in mijn ogen niet aan een norm voldeed en me volkomen nutteloos en ongeschikt voelde. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Wat ik eigenlijk wil zeggen: het werken van een man hoeft toch niet uit te sluiten dat hij ook een stuk van de zorgtaken op zich neemt? En de beschreven taken van de vrouw hoeven toch niet uit te sluiten dat zij daarnaast buiten de deur werkt?
Bert Mulder
Contacteer:

Kippetje schreef:
Wat ik eigenlijk wil zeggen: het werken van een man hoeft toch niet uit te sluiten dat hij ook een stuk van de zorgtaken op zich neemt? En de beschreven taken van de vrouw hoeven toch niet uit te sluiten dat zij daarnaast buiten de deur werkt?
En wat zegt de Schrift erover?

Dat is mijn punt, tenslotte.

Lees je eigen onderschrift ook eens:

Er werd er hier zo veel afgekletst, maar vooral op praktische zaken word er nagenoeg nooit gevraagd: wat zegt de Schrift hierover.

Waar geloof is, op God te vertrouwen, en naar de Schrift te leven, wat daar ook het resultaat van is voor jezelf. Prettig of niet.
Avi

Bericht door Avi »

Ik denk dat het iedere keer opnieuw heel belangrijk is om ons af te vragen: 'Doe ik werkelijk wat God wil dat ik doe?'
Ik denk niet dat het Gods bedoeling is voor de vrouw, dat ze wanneer er geen kids meer te verzorgen zijn, ze eeuwig stoelen blijft afstoffen tot ze thuiskomen.

Vrijwilligerswerk kan heel dankbaar werk zijn: Voorlezen bij ouderen, of maatje worden van een vluchteling/ psychisch ziek iemand etc.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Bert Mulder schreef:
Kippetje schreef:
En wat zegt de Schrift erover?

Dat is mijn punt, tenslotte.

Lees je eigen onderschrift ook eens:

Er werd er hier zo veel afgekletst, maar vooral op praktische zaken word er nagenoeg nooit gevraagd: wat zegt de Schrift hierover.

Waar geloof is, op God te vertrouwen, en naar de Schrift te leven, wat daar ook het resultaat van is voor jezelf. Prettig of niet.
Eerst heb ik (hoewel off-topic) een vraag:
waarom windt je jezelf zo op? Omdat je ongerust bent over een 'zuster' die een (mogelijke) dwaling begaat? Of omdat je persé je gelijk wilt krijgen...... De manier waarop je namelijk je zinnen formuleert komt op mij niet erg liefdevol over:"Er werd er hier zo veel afgekletst, maar vooral op praktische zaken word er nagenoeg nooit gevraagd: wat zegt de Schrift hierover". Maar goed.

Ik ben niet gaan werken omdat ik geen gevoel heb voor huishouden, dat staat hier helemaal los van. Eigenlijk is het uit nood geboren omdat er een periode was waarin ik móest gaan werken.
Daarvoor was ik ook fulltime moeder/huisvrouw (al had ik ook toen al hulp in de huishouding, met de opmerking 'prettig of niet prettig' sla je hier volkomen de plank mis, maar daar wil ik niet al te zeer op ingaan omdat ik natuurlijk ook niet mijn hele persoonlijk leven en falen hoef uit te duiden op dit forum :hum )
Maar om weer terug te komen op dit onderwerp. ondanks dat ik móest gaan werken, bleek het in de praktijk bijzonder goed te gaan en lijkt het er op dat ons hele gezin beter is gaan functioneren. Er is veel liefde en er zijn veel momenten dat we bij elkaar zijn als gezin.
Naast werken is er in ons gezin ook nog voldoende tijd voor andere zaken. Beiden vervullen we verschillende taken binnen onze kerkelijke gemeente, waarmee ik niet bedoel te zeggen dat we 'goed' zijn, ik wil alleen maar aangeven dat ik geen enorme carrière drang heb. Het werken is geen hoofdzaak. Nog steeds ben ik van mening dat er ruimte is, om naast mijn Goddelijke roeping als moeder en echtgenote ook de maatschappij te dienen. Mijn werk in de zorg (heden als zorgmanager) heb ik namelijk ook altijd als een roeping gezien en ik erken in deze dat dit talent ook een geschenk is.

Over ongeveer een uur hoop ik voor een lang weekend op vakantie te gaan, dus zal ik de komende dagen niet meer kunnen reageren in dit topic. (Dat je niet denkt dat ik uitgepraat ben ofzo..... ;) )
Plaats reactie