Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum
Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum
Beste mensen,
Gisteravond voeld ik me werkelijk verdrietig!
Elk topic dat gaat over de prediking of andere onderwerpen van de "rechtse" kerken moet snel weer op slot omdat na 10 postings het topic flink vervuild is.
De vraag rijst bij mij: Worden we wel geduld? Is er geen mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan zonder gelijk vuur te spugen op voordracht enz.
Op deze manier kom je nooit in gesprek!
Zonder zielig te willen doen vraag ik me serieus af hoe serieus we worden genomen. Er word lacherig, spottend, cynisch of "schijnbaar grappig" gereageerd in topics waar serieuze zaken aan de orde zijn.
Het is niet eens mogelijk een topic goed op te starten. Tijdens de start strand het al!
Elk topic dat gaat over de prediking of andere onderwerpen van de "rechtse" kerken moet snel weer op slot omdat na 10 postings het topic flink vervuild is.
De vraag rijst bij mij: Worden we wel geduld? Is er geen mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan zonder gelijk vuur te spugen op voordracht enz.
Zonder zielig te willen doen vraag ik me serieus af hoe serieus we worden genomen. Er word lacherig, spottend, cynisch of "schijnbaar grappig" gereageerd in topics waar serieuze zaken aan de orde zijn.
Het is niet eens mogelijk een topic goed op te starten. Tijdens de start strand het al!
Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum
Dag O.P.,Oude Paden schreef:Beste mensen,
Ja, ik snap je wel een beetje. En misschien heb ik er door bepaald woordgebruik ook aan meegedaan, en dat spijt mij oprecht.
Tegelijkertijd moet je denk ik ook vaststellen, dat de scherpte van twee kanten komt en dat pittige reacties, of zelfs uit de bocht vliegende reacties ook voortkomen, doordat mensen van deze "bevindelijke" kerkverbanden zo wantrouwend zijn t.o.v. alles wat links van hen gelegerd is. Dat is m.n. te merken wanneer Bijbelse gegevens gewisseld worden. Dan wordt er nogal snel gezegd:
... ja dat moet Gods Geest leren.
... dat moet je nu doorleven.
... daar moeten we achtergebracht worden.
... je spreekt er wel over, maar je moet er uit spreken.
... dat moeten geen woorden, maar zaken worden.
... maar dan moet het eerst buiten hope worden.
Nog afgezien van het feit dat datgene wat bedoeld wordt, doorgaans gewoon waar is, zorg je (in het algemeen, ik bedoel niet zozeer jou) ervoor, dat een discussie dood slaat en voortgaat op een niveau, waar je bezwaar tegen aantekent.
Kijk, aanspreekbaar zijn op het Woord, betekent toch in de eerste plaats: serieus nemen wat er staat. En het lijkt er soms op dat vanuit de "bevindelijke kerkverbanden", zoals jij dat noemt, er nog meer structuren, gebruiken, tradities zijn, die minstens even belangrijk zijn voor de uitleg van het Woord.
Ik hoop altijd respectvol te zijn en ik denk dat het al de helft scheelt als we met z'n allen personen van zaken scheiden, altijd een grondtoon van liefde tot de ander hebben en enige bereidheid laten doorschemeren om eventueel van standpunt te wisselen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Oude Paden, ik heb niet alles gelezen, omdat e.e.a. verwijderd is, maar ik voel van harte mee met je bezorgdheid.
Een bezorgdheid die ik met je deel.
Ik wil iedereen tot grote voorzichtigheid manen in het spreken over geroepen knechten van God.
Weet waar je mee bezig bent als je ze in de modder probeert te trekken. De Heere laat niet toe, dat met Zijn kinderen en knechten, Zijn oogappels, gespot wordt. Hij zal het zien en zoeken. Denk aan de geschiedenis van Elisa en de twee beren die 42 spottende kinderen verscheurden.
Het is overigens wel opmerkelijk, dat mensen die het hardst om ambtsdragersrespect roepen wanneer een dwaalleraar hier zijn leugens dropt, in zo'n geval wel lustig meedoen.
Maar goed, dat ondersteunt eerder jouw oproep dan dat het die tegenspreekt.
Een bezorgdheid die ik met je deel.
Ik wil iedereen tot grote voorzichtigheid manen in het spreken over geroepen knechten van God.
Weet waar je mee bezig bent als je ze in de modder probeert te trekken. De Heere laat niet toe, dat met Zijn kinderen en knechten, Zijn oogappels, gespot wordt. Hij zal het zien en zoeken. Denk aan de geschiedenis van Elisa en de twee beren die 42 spottende kinderen verscheurden.
Het is overigens wel opmerkelijk, dat mensen die het hardst om ambtsdragersrespect roepen wanneer een dwaalleraar hier zijn leugens dropt, in zo'n geval wel lustig meedoen.

Maar goed, dat ondersteunt eerder jouw oproep dan dat het die tegenspreekt.
Beste O P
Excuus heb ik al gegeven. Dat laat ik staan, want ik was vermoedelijk de aanstichtster van eea. Dat spijt me oprecht.
Ik heb je dat in een pb ook gestuurd.
Je bezorgdheid snap ik, begrijp ik, je verdriet denk ik ook wel een beetje.
Echter, ook ik voelde verdriet. En ja, de manier waarop ik dat uitte was niet goed.
Ook ik maak me enorme zorgen. Maar wellicht op ander vlak.
Nogmaals over de inhoud heb ik niets willen zeggen.
En het is idd waar, wat Tiberius zegt, dat we Gods knechten te respecteren hebben, en ik wil benadrukken dat dat ook de intentie is die in me ligt. Het gaat me niet om de persoon opzich, maar het ging me om de manier. Ik vraag me af of dat Gods oogappel aanraken is, maar dat is wellicht een andere discussie.
Ik vraag me af of ik nog meer moet toevoegen?
Mocht ik anderen bezeerd hebben of iets dergelijks, zeg het me, ik ben bereid mijn schuld te belijden zeg maar.
mvg
Jet
Excuus heb ik al gegeven. Dat laat ik staan, want ik was vermoedelijk de aanstichtster van eea. Dat spijt me oprecht.
Ik heb je dat in een pb ook gestuurd.
Je bezorgdheid snap ik, begrijp ik, je verdriet denk ik ook wel een beetje.
Echter, ook ik voelde verdriet. En ja, de manier waarop ik dat uitte was niet goed.
Ook ik maak me enorme zorgen. Maar wellicht op ander vlak.
Nogmaals over de inhoud heb ik niets willen zeggen.
En het is idd waar, wat Tiberius zegt, dat we Gods knechten te respecteren hebben, en ik wil benadrukken dat dat ook de intentie is die in me ligt. Het gaat me niet om de persoon opzich, maar het ging me om de manier. Ik vraag me af of dat Gods oogappel aanraken is, maar dat is wellicht een andere discussie.
Ik vraag me af of ik nog meer moet toevoegen?
Mocht ik anderen bezeerd hebben of iets dergelijks, zeg het me, ik ben bereid mijn schuld te belijden zeg maar.
mvg
Jet
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Het heeft me heel erg pijn gedaan hoe sommige mensen (die zelfs op dit forum m.i. enigszins gematigde personen zijn) geroepen dienstknechten des Heeren met zulke bewoordingen becommentarieren.
Ik vind het erg jammer dat hier weer zulke grote woorden gebruikt worden. Ik vraag hier naar de achtergronden van een bepaalde (cultuur?)uiting. Dan lees ik gelijk hier dat predikanten niet meer gerespecteerd worden, oogappels van God niet aangeraakt mogen worden, om nog maar niet te spreken van andere steken onder water. Dat verdriet mij dan weer. Waarom wordt er zo verkrampt gereageerd op vragen die serieus bedoeld zijn?
Woorden als: "afschuwelijk" over de prediking zijn abject en gaan mij veel te ver.Mister schreef:Ik vind het erg jammer dat hier weer zulke grote woorden gebruikt worden. Ik vraag hier naar de achtergronden van een bepaalde (cultuur?)uiting. Dan lees ik gelijk hier dat predikanten niet meer gerespecteerd worden, oogappels van God niet aangeraakt mogen worden, om nog maar niet te spreken van andere steken onder water. Dat verdriet mij dan weer. Waarom wordt er zo verkrampt gereageerd op vragen die serieus bedoeld zijn?
Waar gebruik ik dat dan?Erasmiaan schreef:Woorden als: "afschuwelijk" over de prediking zijn abject en gaan mij veel te ver.Mister schreef:Ik vind het erg jammer dat hier weer zulke grote woorden gebruikt worden. Ik vraag hier naar de achtergronden van een bepaalde (cultuur?)uiting. Dan lees ik gelijk hier dat predikanten niet meer gerespecteerd worden, oogappels van God niet aangeraakt mogen worden, om nog maar niet te spreken van andere steken onder water. Dat verdriet mij dan weer. Waarom wordt er zo verkrampt gereageerd op vragen die serieus bedoeld zijn?
Jij gebruikte dat woord gelukkig niet.Mister schreef:Waar gebruik ik dat dan?Erasmiaan schreef:Woorden als: "afschuwelijk" over de prediking zijn abject en gaan mij veel te ver.Mister schreef:Ik vind het erg jammer dat hier weer zulke grote woorden gebruikt worden. Ik vraag hier naar de achtergronden van een bepaalde (cultuur?)uiting. Dan lees ik gelijk hier dat predikanten niet meer gerespecteerd worden, oogappels van God niet aangeraakt mogen worden, om nog maar niet te spreken van andere steken onder water. Dat verdriet mij dan weer. Waarom wordt er zo verkrampt gereageerd op vragen die serieus bedoeld zijn?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 27 mei 2009, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dergelijke uitdrukking valt dus ook onder wat ik jammer vind. Mogelijk kun je een vooroordeel voor je houden?Erasmiaan schreef:Jij gebruikte dat woord gelukkig (nog) niet.Mister schreef:Waar gebruik ik dat dan?Erasmiaan schreef:Woorden als: "afschuwelijk" over de prediking zijn abject en gaan mij veel te ver.Mister schreef:Ik vind het erg jammer dat hier weer zulke grote woorden gebruikt worden. Ik vraag hier naar de achtergronden van een bepaalde (cultuur?)uiting. Dan lees ik gelijk hier dat predikanten niet meer gerespecteerd worden, oogappels van God niet aangeraakt mogen worden, om nog maar niet te spreken van andere steken onder water. Dat verdriet mij dan weer. Waarom wordt er zo verkrampt gereageerd op vragen die serieus bedoeld zijn?
Sorry hoor Mister, je gebruikte dat woord niet maar zat er behoorlijk stevig in en betuigde ook overeenstemming met de betreffende persoon. In dat licht is het door mij gebruikte "nog" niet meer dan logisch.Mister schreef:Een dergelijke uitdrukking valt dus ook onder wat ik jammer vind. Mogelijk kun je een vooroordeel voor je houden?
Maar om de lieve vrede wil zal ik het voor je verwijderen.
Kun je overigens ook ingaan op de vraag van OP?
Dan neem ik afstand van de vermeende overeenstemming met de 'betreffende persoon'.Erasmiaan schreef:Sorry hoor Mister, je gebruikte dat woord niet maar zat er behoorlijk stevig in en betuigde ook overeenstemming met de betreffende persoon. In dat licht is het door mij gebruikte "nog" niet meer dan logisch.Mister schreef:Een dergelijke uitdrukking valt dus ook onder wat ik jammer vind. Mogelijk kun je een vooroordeel voor je houden?
Maar om de lieve vrede wil zal ik het voor je verwijderen.
Kun je overigens ook ingaan op de vraag van OP?
Ik heb al één en andermaal gezegd dat ik de prediking van betreffende predikant ruim vind en dat ik inhoudelijk met instemming heb geluisterd.
Worden rechtse kerken geduld? Ik vind dat zelfs nog een zwak woord. Natuurlijk zijn ze volwaardig, is ook in de lijn met ons forum.
Daarbij: enig idee wat je als hervormde over je heen krijgt?
Ik heb de discussie gisteravond niet gevolgd.
Wel heb ik begrepen, dat er gedurende de live-uitzending van een intredepreek meegeluisterd werd door diverse mensen (of achteraf, dat is me niet helemaal helder gezien de tijdstippen).
Gedurende dat meeluisteren werd commentaar gegeven op de inhoud van de preek en toespraken en op de voordracht van de betreffende predikant. Die twee zaken op zich zijn al voldoende om te vragen om respect voor ambtsdragers. Ik heb echter geen rapport in de moderatorslog aangetroffen.
Verder heb ik een aantal namen gezien van deelnemers aan de discussie, maar geen exacte specificaties. Dus wie de schoen past, trekke hem aan.
Laten we verder maar stoppen over deze onverkwikkelijke en verdrietige affaire en eerbied opbrengen voor geroepen knechten van God, in welk kerkverband dan ook, die de waarheid in alle getrouwheid proberen te brengen.
Wel heb ik begrepen, dat er gedurende de live-uitzending van een intredepreek meegeluisterd werd door diverse mensen (of achteraf, dat is me niet helemaal helder gezien de tijdstippen).
Gedurende dat meeluisteren werd commentaar gegeven op de inhoud van de preek en toespraken en op de voordracht van de betreffende predikant. Die twee zaken op zich zijn al voldoende om te vragen om respect voor ambtsdragers. Ik heb echter geen rapport in de moderatorslog aangetroffen.
Verder heb ik een aantal namen gezien van deelnemers aan de discussie, maar geen exacte specificaties. Dus wie de schoen past, trekke hem aan.
Laten we verder maar stoppen over deze onverkwikkelijke en verdrietige affaire en eerbied opbrengen voor geroepen knechten van God, in welk kerkverband dan ook, die de waarheid in alle getrouwheid proberen te brengen.
Geen idee, ben het nooit geweest.Mister schreef:Daarbij: enig idee wat je als hervormde over je heen krijgt?

Misschien af en toe een buitje regen?
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Dit woord heb ik gebruikt.Erasmiaan schreef:Woorden als: "afschuwelijk" over de prediking zijn abject en gaan mij veel te ver.Mister schreef:Ik vind het erg jammer dat hier weer zulke grote woorden gebruikt worden. Ik vraag hier naar de achtergronden van een bepaalde (cultuur?)uiting. Dan lees ik gelijk hier dat predikanten niet meer gerespecteerd worden, oogappels van God niet aangeraakt mogen worden, om nog maar niet te spreken van andere steken onder water. Dat verdriet mij dan weer. Waarom wordt er zo verkrampt gereageerd op vragen die serieus bedoeld zijn?
Het is jammer dat de desbetreffende posting verwijderd is want ik bedoelde dat juist niet inhoudelijk.
Ik zal het heel voorzichtig herformuleren:
Het verbaasd me dat in een aantal toespraken die gehouden zijn de nadruk ligt op wat ze over zichzelf vertellen (let wel dat is dus mijn waarneming).
Daarnaast heb ik me afgevraagd waarom een preek en/of toespraak met zo'n stemgeluid uitgesproken moet worden.
In dit verband heb ik dat woord gebruikt, zonder al te veel toelichting. Met enige nadruk; niet over de inhoud van de preek. Het spijt me als ik daarmee medebroeders/zusters heb gekwetst; dat is nooit de bedoeling.