Uitzien naar Pinksteren...

Plaats reactie
Avi

Uitzien naar Pinksteren...

Bericht door Avi »

Wat betekent het Pinksterfeest eigenlijk, wat voor plek heeft het in het geloofsleven?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Tiberius
Administrator

Re: Uitzien naar Pinksteren...

Bericht door Tiberius »

Twee dingen, denk ik:
- De werking van de Heilige Geest in mezelf, zoals verwoord in vraag en antwoord 53: "dat Hij ook mij gegeven is om Christus en al Zijn weldaden deelachtig te maken, mij te troosten en eeuwig bij mij te blijven". En ook zoals Paulus schrijft: "De Geest Zelf bidt voor ons".
- De werking van de Heilige Geest in de uitbreiding van de Kerk; Pinksteren is het feest van de toebrenging van alle natiën, tongen, etc.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dag Avi,

Ik wil daar best wat op zeggen. Vanmorgen las ik daarover in mijn dagboek de verwijzing naar Johannes 14 vers 26. Daar staat: "Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb."

Is dát niet juist wat Pinksteren ook nu nog is: de zending van de Trooster, juist als het donker is, en je de kracht van Gods belofte niet meer (zo) gevoeld?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
aritha

Bericht door aritha »

Tiberius schreef:Twee dingen, denk ik:
- De werking van de Heilige Geest in mezelf, zoals verwoord in vraag en antwoord 53: "dat Hij ook mij gegeven is om Christus en al Zijn weldaden deelachtig te maken, mij te troosten en eeuwig bij mij te blijven". En ook zoals Paulus schrijft: "De Geest Zelf bidt voor ons".
Wat een mooi antwoord. :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:Dag Avi,

Ik wil daar best wat op zeggen. Vanmorgen las ik daarover in mijn dagboek de verwijzing naar Johannes 14 vers 26. Daar staat: "Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb."

Is dát niet juist wat Pinksteren ook nu nog is: de zending van de Trooster, juist als het donker is, en je de kracht van Gods belofte niet meer (zo) gevoeld?
Ik vul mezelf nog even wat aan...
Pinksteren is ook: helder licht geven op wat je allemaal bezit in Christus.
Pinksteren is ook: terugleiden naar de Vader en leren dat je God weer je Vader mag noemen omdat je Christus door het geloof hebt mogen zien en omhelzen.
Pinksteren is ook: dat de boodschap van heil nu de hele wereld doorgaat en dat we allemaal daarin een taak hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Avi

Bericht door Avi »

Opnieuw vol worden van/met Christus, door de werking van de Geest.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Plaats reactie