Biecht in PKN

Berts

Bericht door Berts »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
Ben ik volledit met je eens Kaw. Toch wil ik (voor de volledigheid) de kanttekening er even bij citeren:
De apostel wil hiermee niet leren, dat de gelovigen al hun zonden zouden moeten openbaren en belijden aan een kerkedienaar, om van hem ontslag of vergeving te verkrijgen, gelijk verkeerd gemeend wordt. Want hij spreekt hier uitdrukkelijk van een belijdenis, die men elkander moet doen, dat is de ene gelovige aan den ander, en dat ook onderling, naar gelegenheid der zaken, en worden door de zonden verstaan, in de eerste plaats die zonden, die de ene gelovigen tegen den ander zou mogen gedaan hebben, waardoor de liefde van den naaste verbroken en onvrede zou mogen ontstaan zijn; waarvan de apostel wil dat degene, die tegen zijnen naaste misdaan heeft, zijne schuld zal belijden of bekennen, en met hem daarover verzoenen, gelijk ook Christus leert Matth. 5:23, hetwelk, gelijk het ten allen tijde wel behoort te geschieden, zo is het inzonderheid nodig als men ziek is. Daarbenevens zo iemand in enige zonde zou mogen gevallen zijn, waarover hij zo bezwaard is, dat hij zichzelf alleen niet wel kan troosten, dat hij dan die zonde openbare aan een ander, hetzij kerkedienaar, of enig ander goed vriend, om van dezen getroost te worden uit Gods Woord en om hem te helpen bidden, dat die zonde hem door God mag vergeven worden; gelijk de volgende woorden medebrengen.
Dat lijkt me helder genoeg.
Persoonlijk denk ik dat het veiliger is om het (zoals Kaw al als voorbeeld gaf) bij een 'goede vriend' te doen dan tegen een kerkedienaar 'in functie'. Bij het laatste krijg je immers al snel een verkeerde verhouding (niet vriend-vriend, maar meer meester-leerling zeg maar).

Als ik de kanttekening goed begrijp hebben we de biecht als 'formele instelling' absoluut niet nodig. Natuurlijk mag je biechten bij je dominee, maar dan niet als 'ik ga ter biecht', maar als 'ik ga hulp halen'

Dus: het is goed, ja zelfs noodzakelijk, om te biechten. Maar we moeten voorzichtig zijn om er een formele instelling van te maken (zodat men elkaar later kan beoordelen op de regelmaat waarmee men ter biecht gaat om maar wat te noemen)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik ben het met je eens Berts. Zo had ik het nog niet bekeken.
arend

Bericht door arend »

daar zit wel wat in... dergelijke activiteiten krijgen, als je niet uitkijkt, toch al snel een haast sacramentele waarde...
myster

Bericht door myster »

Iedereen zou een 'biechtvader' mogen hebben volgens mij. Niet zozeer om vergeving te krijgen van die persoon, maar meer vanwege het practische. Die iemand hoeft m.i. niet persé iemand uit de kerkenraad o.i.d. te zijn. Dat kan een heel goede vriend zijn. Samen kun je dan bidden tot God om vergeving en hulp in het dagelijkse leven. Maar de beste 'Biechtvader' is toch Hij die boven in de Hemel op ons neerziet. Hij is de Enige die echt kan helpen en vergeven.
groter dan de Helper is de nood toch niet....
Adorote

Bericht door Adorote »

Ik heb laatst een zonde opgebiegt aan een vriend van mij. Die vriend zou voor mij bidden. Een dag later ging alles fout en zag ik niets meer zitten. Ik ben toen in uiterste ontgronding gaan knielen en heb gebeden tot God. En ja, ik kreeg vergeving en God herstelde de relatie weer met mij.

Opbiegten kan bijzonder helend zijn.
Jac. 5:16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

Wederom heeft de bijbel weer gelijk gehad.

Dat de PKN deze oude gewoonte herstelt heeft niets met Rome te maken en is zeker niet onbijbels. Je vergeving hangt alleen nooit van een biegt af en dat is wat je voor ogen moet houden.

[Aangepast op 1/11/04 door Kaw]

Dathenum kent zijn kerkgeschiedenis.

Kaw is de enigste tot nu toe die een heel verstandige bijdrage plaats in deze.

Wat er nu ook weer in deze draad gezegd wordt over de biechtpraktijk in de Romana ,is van het gehalte ---men hoort de klok luiden ,maar waar de klepel hangt weet men niet---.

De PKN maakt in ieder geval ernst met de biechtpraktijk ,die nooit in de Reformatie is op geheven .

Voor veel protestanten is het toch moeilijk schijnbaar om zonden te belijden.

Mensen die weet hebben van oprechte biecht weten van vergeven en genade en de realiteit daarvan.
Jelle

Bericht door Jelle »

Bij ons staat het vermeld in de plaatselijke krant.
Dit staat in het tweede deel van het dienstboek dat de PKN half december wil presenteren. Hierover worden 34 pagina's gewijd.

Blijkbaar weten maar weinig PKN-ers wat er nu pecies in het dienstboek staat van de kerk waarvan zij lid geworden zijn.

Toch blijkt maar weer dat de PKN dus steeds linkser en linkser wordt, wat we natuurlijk al lang hadden verwacht dat het zou gebeuren.
En weer zullen er wel weer velen zijn die hun kop, net als de struisvogel, in het zand steken en dit allemaal niet willen zien en ondanks alles dit zullen blijven verdedigen.
Verdedeigen net zolang totdat ze ongemerkt ineens de RKK zijn ingesluisd.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Luther ging altijd biechten voor hij aan het avondmaal ging. Ook na zijn reformatie.

[Aangepast op 1/11/04 door Dathenum]
Hij meende ook dat het wijn waarlijk in bloed veranderde en het brood in vlees.

Luther moest zijn zonden biechten bij God in Christus en niet bij een mens die ook besmet is met de zonde.
Lezen en dan reageren alstublieft.

Ik wordt een beetje zat van die one-liners waar even een verregaande conclussie wordt getrokken dat Luther dus vergeving verwachte van een broeder en niet van Christus. Want daar wil je toch heen, beste Matthijs?

[Aangepast op 1/11/04 door Kaw]
Belijden is nog wel wat anders dan Biechten.
Een one-liner ben ik niet. Ik blijf volledig on-topic.

Ik zeg nergens dat Luther vergeving van zijn zonden verwachtte van de nieuwsgierige met zonden besmet zijnde biechtpriester. Zijn geschriften getuigen wel anders. Maar waarom moet speciaal de biecht worden ingesteld? Mag men dan nu niet tot zijn predikant of ouderling gaan en zijn zonden in een individueel gesprek belijden? Dat de PKN de biecht gaat instellen heeft wel wat te zeggen. Ook niet raar, want de Augburgse Confessie keurt het goed en eist het zelf!

De Biecht is in onze kerken niet afgeschaft. Want men is gewoon het lichaam van de Heer alleen uit te reiken aan degenen die van tevoren gebiecht en absolutie ontvangen hebben.

Dus als je niet biecht bij een ambtsbroeder en geen absolutie ontvangen hebt mag je niet deelnemen aan het H.A.

Dat is heel wat anders dan je zelf eerst beproeven voordat je deel neemt aan de Dis des Verbonds zoals de N.G.B. leert vanuit Gods Woord. Ik kom in de 3 For. van Enigheid geen enkele maal tegen dat we moeten biechten bij een "heilige".

Nog verder even over Luther.
Als iedereen nou eens naar Luther's schriftuitleg zou luisteren, dan hadden we hier een heel ander forum gehad. Een forum met hele andere meningen/feiten. Volgens Luther was er ook maar één uitleg van Schrift en geen meerdere. Eén waarheid! De PKN zegt dat de Bijbel voor vele uitleggingen vatbaar is. Meerdere intepretaties zijn er van de Bijbel. Meerdere visies. Er is geen absolute waarheid. Anders hadden ze wel andere grondslag.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Luther ging altijd biechten voor hij aan het avondmaal ging. Ook na zijn reformatie.

[Aangepast op 1/11/04 door Dathenum]
Hij meende ook dat het wijn waarlijk in bloed veranderde en het brood in vlees.

Luther moest zijn zonden biechten bij God in Christus en niet bij een mens die ook besmet is met de zonde.
Uhm... dus weg met Luther?! :pu
Dat zeg ik niet!
Ik durf wel te beweren dat hij nog wat roomse trekjes had na zijn bekering. Het heet ook niet voor niks reformatie. Luther was één van de eerste reformator. Hij was een zeer verlicht man, maar Calvijn verstond de betekenis van het brood en wijn van het H.A. wel beter dan Luther. Zo waren er misschien nog wel meer dingen. En andersom misschien ook wel. Dat Luther ergens een zuiverder inzicht op had dan Calvijn. Ik weet het niet.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik denk dat alleen al het woordje biecht veel mensen doet huiveren in de PKN.

Zakelijk gezien moeten ze dit goed verkopen, anders hebben ze wel een probleem denk ik.

Iedereen associeert in eerste instantie de biecht met de RKK.
Lecram

Bericht door Lecram »

Wat een ophef allemaal.

In de NHK gebeurde ook zat van zulk soort dingen. Toen hoorde je er niemand over. Nu staan de HHK'ers vooraan om hun gal te spuwen.

Als ik zo zou reageren op de GG (als ex-GG'mer) krijg ik driekwart van het forum over me heen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Belijden is nog wel wat anders dan Biechten.
Ow ja? Indien je de RK in je achterhoofd heb wel ja.
Ik zeg nergens dat Luther vergeving van zijn zonden verwachtte van de nieuwsgierige met zonden besmet zijnde biechtpriester.
Misschien niet zo in het extreme getrokken maar:
Je laat hier wel duidelijk merken dat het geen zin heeft dat iemand zijn zonde opbiecht bij een ander die ook besmet is met zonde. Dat wijzen op de zonde van de ander en Christus' zondeloosheid gaf mij het gevoel dat je de biecht hier opvatte als iets waar Luther vergeving van verwachtte.
Maar waarom moet speciaal de biecht worden ingesteld? Mag men dan nu niet tot zijn predikant of ouderling gaan en zijn zonden in een individueel gesprek belijden? Dat de PKN de biecht gaat instellen heeft wel wat te zeggen. Ook niet raar, want de Augburgse Confessie keurt het goed en eist het zelf!
Berts heeft dit ook al besproken. Ik denk dat een herstel van het belijden van de zonden aan elkaar een goede zaak is. Een speciale biecht-traditie aanmaken in de kerk is inderdaad niet nodig.
De Biecht is in onze kerken niet afgeschaft. Want men is gewoon het lichaam van de Heer alleen uit te reiken aan degenen die van tevoren gebiecht en absolutie ontvangen hebben.

Dus als je niet biecht bij een ambtsbroeder en geen absolutie ontvangen hebt mag je niet deelnemen aan het H.A.
Waar haal je dit nu weer vandaan?
Dat is heel wat anders dan je zelf eerst beproeven voordat je deel neemt aan de Dis des Verbonds zoals de N.G.B. leert vanuit Gods Woord. Ik kom in de 3 For. van Enigheid geen enkele maal tegen dat we moeten biechten bij een "heilige".
Ik ook niet, maar hadden we het daar dan over en werd dat hier beweert? Beweerde Luther dat? Waarom moet het hier dan geschreven worden?
Nog verder even over Luther.
Als iedereen nou eens naar Luther's schriftuitleg zou luisteren, dan hadden we hier een heel ander forum gehad. Een forum met hele andere meningen/feiten. Volgens Luther was er ook maar één uitleg van Schrift en geen meerdere. Eén waarheid! De PKN zegt dat de Bijbel voor vele uitleggingen vatbaar is. Meerdere intepretaties zijn er van de Bijbel. Meerdere visies. Er is geen absolute waarheid. Anders hadden ze wel andere grondslag.
Luther had volkomen gelijk dat er maar 1 uitleg is van de schrift. Waar blijf je anders dan? Moeten we de remonstranten dan ook maar met rust laten? Ze hebben immers een andere uitleg?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

DOORN - „Natuurlijk voert de Protestantse Kerk de biecht niet in, in de zin zoals de Rooms-Katholieke Kerk de biecht kent. We hebben het hier over de bediening der verzoening. Bovendien: schuldbelijdenis is zo’n pijnlijke zaak dat ik echt geen stormloop verwacht.â€
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Yeah... Dank je Pim. Eindelijk wat duidelijkheid.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

De biecht in de PKN ja nou en ? tis toch fijn als ter biecht kan gaan en waar nou die angst voor is dat ingesluisd wordt binnen de RKK vind ik wel wat krampachtig hoor Ik bedoel zie niet overal iets achter of zoek niet overal iets achter. Trouwens is iemand bekend met de RK biecht ? kennelijk wel als ik de reacties zo eens lees
Jelle

Bericht door Jelle »

Hoe je het ook bekijkt het is toch weer een stapje naar de linker kant. Hoe subtiel ook na deze stap volgen er meer en steeds meer.
De drang bij de PKN om alles op zijn kop te zetten is bijzonder hoog en zeer geslepen wordt het gespeelt.
Plaats reactie