Je ageert wel erg tegen de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie. Waarom is dat dan?Luther schreef:In mijn quote is toch geen woord Spaans, of ben ik nou gek?Afgewezen schreef:Tja, ik vind je toch echt niet helder. En er zijn er meerderen die in deze topic hun twijfels hebben uitgesproken of wij het echt wel eens zijn.Luther schreef:Ja, kijk je kunt ook blijven brullen dat ik dat zeg, maar dat stel ik helemaal niet! Lees al mn postings erop na en je zult steeds tegenkomen dat er in de rechtvaardigmaking geen trappen zijn en geen groei is. Wel in de zekrheid daarvan, maar dat is wat anders.
.
Re: De rechtvaardigmaking voor God
- Bert Mulder
- Contacteer:
Met het risico in herhaling te vallen:PvS schreef: Wat bedoel je nu met deze teksten te zeggen, Bert?
Leg dat eens uit...
Namelijk, dat God ons, door Zijn Woord en Geest, ons onze zonden recht te leren kennen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
- Bert Mulder
- Contacteer:
Waar zou je willen dat ik mee verder ga?PvS schreef: Ga nu eens verder, Bert
Heb je ondertussen hoofdstuk 94 van Brakels 'Redelijke Godsdienst' gelezen?
En daardoor ondertussen opgemerkt dat je niet met zulke grote laarsen in het riet moet lopen trappen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dit is de kern voor een aan de zijde van de mens een oneindige vreugdevolle ervaring.Afgewezen schreef:Je ageert wel erg tegen de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie. Waarom is dat dan?
Aan Gods zijde is het altijd, maar aan de zijde van de mens gebeurt dit tegenwoordig nog maar weinig.
Anders zou het nu geen geesteloze tijd zijn, want :
Waar zijn nu nog de talrijk bloeiende STEDELINGEN (Rotterdam b.v.)? Die waren er toch wel geweest (zie de straatnamen aldaar) ?
PvS, je maakt hier weer precies dezelfde fout als bij de andere tekst. Je moet overigens nog steeds reageren op mijn vraag in het topic 'Verloren gaan...' Diezelfde vraag ga ik hier ook stellen, maar dan met betrekking tot deze tekst.PvS schreef:Zielsverlossing door recht, Jes. 1:27.
Dit zijn namelijk de twee teksten die ik het meest hoor noemen door mensen die jouw opvatting verdedigen (een afgesneden zaak & Sion zal door recht verlost worden). Ten eerste, heb je enig idee in welk verband deze tekst staat en wat het hier betekent? Zou je dat willen uitleggen? Ik ben bang dat ik naar de bekende weg vraag, gezien de topics die je allemaal opent waaruit blijkt dat je niet uit bent op een eerlijke discussie, maar op het hameren op je eigen aambeeld. Ten tweede: als je de rest van Jesaja kent, dus de context, weet je dat deze profetie vervuld is.
Ik vind het echt verwonderlijk hoe mensen voor een theorie die ze verdedigen als "levensbelangrijk" een onderbouwing kennen van enkele teksten die verkeerd worden gelezen. Graag zie ik dat je op deze vraag en die van Romeinen 9 in gaat.
Ik ben absoluut bereid om te luisteren naar bepaalde opvattingen en mijn mening aan te passen indien nodig. Maar op basis van de Schrift. Nooit op basis van teksten die op deze manier worden gebruikt.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ben ik het dit keer met broeder Jongere eens.PvS schreef:Zielsverlossing door recht, Jes. 1:27.
Zoals niet alleen Jesaja, maar heel de Schrift getuigd, Israel, de kerk dus, zal door recht verlost worden.
Namelijk, door onze zonden en misdaden, onze diepe val in Adam, zouden we nooit zonder Middelaar voor Gods troon staan, omdat God de zonden niet aan kan zien. Omdat Hij een rechtvaardig God is.
Daarom heeft Christus onze zonden op zich genomen, en daarom ziet Christus geen zonde in Israel. Daarom kunnen wij voor Zijn troon van genade komen, om genade alleen, niet onze verdienste, maar die van Christus, onze Heere.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ik heb de engelse uitgave..PvS schreef:Zou je mij kunnen zeggen waar ik dat hoofdstuk kan vinden?Bert Mulder schreef:Waar zou je willen dat ik mee verder ga?PvS schreef: Ga nu eens verder, Bert
Heb je ondertussen hoofdstuk 94 van Brakels 'Redelijke Godsdienst' gelezen?
En daardoor ondertussen opgemerkt dat je niet met zulke grote laarsen in het riet moet lopen trappen?
Ik heb de uitgave van Donner 1893.
Dan zal ik eens zien wie in die grote laarzen loopt.
Ergens achter in.
Over de verzekerdheid des geloofs, of liever, over degenen die de geloofszekerheid missen.
.
Calvijn: het woord rechtbank gebruiken staat niet op gelijke voet met jouw mening, PvS. Ik durf absoluut te verdedigen dat Calvijn niet heeft geleerd wat jij hier naar voren brengt. (Ook omdat in zijn tijd dit vraagstuk niet speelde, dit is een discussie van de afgelopen honderden jaren)PvS schreef:Zaten Calvijn en Paulus er dan ook naast?
Het gaat hier niet over theorie, maar over de praktijk.
Wat Paulus betreft - en ik bedoel dit bloedserieus en niet persoonlijk - ik begrijp werkelijk niet hoe je jouw visie in die teksten kunt terugvinden.
Bovendien geloof ik dat dit niet zo zinnig is, laten we de discussie slechts inhoudelijk voeren. Ik kan ook na elke post zeggen: dus heeft de Bijbel het dan mis?
Maar dan kom je natuurlijk niet veel verder.
Ik ben me er niet van bewust op de persoon te spelen, waar ervaar je dat zo? Als het wel zo is, bied ik daarvoor mijn excuses aan.PvS schreef:En ik probeer om zo weinig mogelijk "op de man/vrouw" te spelen, mag ik dat dan ook van anderen verwachten?
Als je het aambeeld bedoeld: dat is niet op de persoon spelen. Het is een feit dat je slechts op deze discussies reageert op Refoforum. En iedere discussie deze richting uit wilt trekken. Wat mij betreft mag je dat doen (er zijn er zoveel die slechts hun eigen mening verkondigen), maar ik meen wel gelijk te hebben als ik zeg dat je niet open staat voor discussie. Er lopen bijv. al drie of meer topics over dit onderwerp en je opent een nieuwe met hetzelfde onderwerp.
Maar misschien komt er nog een zinnig gesprek als we over deze teksten inhoudelijk gaan spreken. Want schriftbewijs moet tenslotte het sluitstuk zijn.
.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nee, de zondaar, voor zijn levendmaking, staat zonder Middelaar. Maar, uit genade alleen word Hij door Gods Woord en Geest levend gemaakt.PvS schreef:Echter, de zondaar komt zonder Middelaar voor God te staan.Bert Mulder schreef:Ben ik het dit keer met broeder Jongere eens.PvS schreef:Zielsverlossing door recht, Jes. 1:27.
Zoals niet alleen Jesaja, maar heel de Schrift getuigd, Israel, de kerk dus, zal door recht verlost worden.
Namelijk, door onze zonden en misdaden, onze diepe val in Adam, zouden we nooit zonder Middelaar voor Gods troon staan, omdat God de zonden niet aan kan zien. Omdat Hij een rechtvaardig God is.
Daarom heeft Christus onze zonden op zich genomen, en daarom ziet Christus geen zonde in Israel. Daarom kunnen wij voor Zijn troon van genade komen, om genade alleen, niet onze verdienste, maar die van Christus, onze Heere.
Ik ben het helemaal met je eens. Op die manier ga je een goede zaak op een slechte manier verdedigen!Jongere schreef:Calvijn: het woord rechtbank gebruiken staat niet op gelijke voet met jouw mening, PvS. Ik durf absoluut te verdedigen dat Calvijn niet heeft geleerd wat jij hier naar voren brengt. (Ook omdat in zijn tijd dit vraagstuk niet speelde, dit is een discussie van de afgelopen honderden jaren)PvS schreef:Zaten Calvijn en Paulus er dan ook naast?
Het gaat hier niet over theorie, maar over de praktijk.
Wat Paulus betreft - en ik bedoel dit bloedserieus en niet persoonlijk - ik begrijp werkelijk niet hoe je jouw visie in die teksten kunt terugvinden.
Bovendien geloof ik dat dit niet zo zinnig is, laten we de discussie slechts inhoudelijk voeren. Ik kan ook na elke post zeggen: dus heeft de Bijbel het dan mis?
Maar dan kom je natuurlijk niet veel verder.
Ik ben me er niet van bewust op de persoon te spelen, waar ervaar je dat zo? Als het wel zo is, bied ik daarvoor mijn excuses aan.PvS schreef:En ik probeer om zo weinig mogelijk "op de man/vrouw" te spelen, mag ik dat dan ook van anderen verwachten?
Als je het aambeeld bedoeld: dat is niet op de persoon spelen. Het is een feit dat je slechts op deze discussies reageert op Refoforum. En iedere discussie deze richting uit wilt trekken. Wat mij betreft mag je dat doen (er zijn er zoveel die slechts hun eigen mening verkondigen), maar ik meen wel gelijk te hebben als ik zeg dat je niet open staat voor discussie. Er lopen bijv. al drie of meer topics over dit onderwerp en je opent een nieuwe met hetzelfde onderwerp.
Maar misschien komt er nog een zinnig gesprek als we over deze teksten inhoudelijk gaan spreken. Want schriftbewijs moet tenslotte het sluitstuk zijn.
Als ik mijn eigen mening mag vertolken in dezen: het gaat erom dat de Bijbelse waarheid een keer 'onze' waarheid wordt, waarheid wordt in het hart. De boodschap van zonde en genade gaat dan míj aan: ik ben de zondaar voor God, maar mag ook weten dat God niet mij, maar Christus aanziet. Dat is iets waar we met ons natuurlijk verstand nooit kunnen komen, daarvoor moeten echt onze ogen geopend worden. En dan 'zie' je wat je nooit eerder zag, dan adem je in een compleet nieuwe wereld. En één keer in je leven moet je toch die nieuwe wereld binnengaan - en dát is de rechtvaardigmaking.
Dat is wat ik steeds probeer te zeggen als het over deze dingen gaat. Het gaat om de Bijbelse waarheid 'als geheel'; ik kan deze visie inderdaad niet dichttimmeren met een aantal teksten, omdat ook het verstaan van een aantal teksten weer gerelateerd is aan het werk van God in de ziel.