Belijdenis doen, hoezo?

Belijdenis doen

Niet zinvol.
0
Geen stemmen
Ik zie het als een persoonlijke geloofsgetuigenis.
28
65%
Gewoon doen, anders mag je je kind niet laten dopen.
1
2%
Aanvaarding van datgene, wat mijn ouders beloofden.
4
9%
Ik zie meer uit naar een herdoop
4
9%
Voor mij is het moeilijk, ik weet niet of ik echt geloof
1
2%
Ik wil bij de gemeente horen
4
9%
Ik stel het uit tot ik weet dat mijn zonden vergeven zijn
1
2%

Totaal aantal stemmen: 43

Hoppípolla

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hoppípolla »

Bert Mulder schreef:
Hinde schreef:
Bert Mulder schreef: Nee, want de doop gaat niet van ons, maar van God uit.

Komen we weer terug op de vraag waarom niet gewoon je geloof te belijden, zoals God zelf in Zijn Woord eist. Hetwelk je ook, zei het niet officieel, in het antwoorden van de doop vragen, doet.

Tja, waarom niet. Het idee van geloofsbelijdenis kan ik nog wel volgen.
Maar gevoelsmatig gaat het voor mij te ver om het te verplichten voordat je deel wilt nemen aan de sacramenten.
Dus heb je er problemen mee om het juk van Christus op te nemen, je onder het gezag der kerkenraad (die Hij zelf ingesteld heeft) te stellen?
Daar kun je natuurlijk weinig mee; alsof je daarom de kerkenraad ten alle tijde als 'gezag' te erkennen. Het gaat hier om iets heel persoonlijks waarmee je weinig verder komt door 'gezag' aan iets toe te kennen.
Hinde

Bericht door Hinde »

Bert Mulder schreef:
Hinde schreef:
Bert Mulder schreef: Nee, want de doop gaat niet van ons, maar van God uit.

Komen we weer terug op de vraag waarom niet gewoon je geloof te belijden, zoals God zelf in Zijn Woord eist. Hetwelk je ook, zei het niet officieel, in het antwoorden van de doop vragen, doet.

Tja, waarom niet. Het idee van geloofsbelijdenis kan ik nog wel volgen.
Maar gevoelsmatig gaat het voor mij te ver om het te verplichten voordat je deel wilt nemen aan de sacramenten.
Dus heb je er problemen mee om het juk van Christus op te nemen, je onder het gezag der kerkenraad (die Hij zelf ingesteld heeft) te stellen?
Nou, als je persoonlijk wordt:
Dáár heb ik geen probeem mee. Hoewel dat gezag van de kerkenraad wel op een van de laatste plaatsen komt.
Ik heb er een probleem mee dat jullie hier dus verkondigen dat mijn doop zinloos was, en die van mijn kinderen ook zinloos is. Blijkbaar.
Wat kunnen mijn kinderen er nou aan doen dat ik niet bekeerd ben. Ik ben heus wel gelovig,
maar niet in de zin die jullie bedoelen. Had ik mijn kinderen dan niet moeten laten dopen?
Ik ben er toch wel van overtuigd dat mijn kinderen 'gedoopt behoren te zijn'.
albion

Bericht door albion »

Hinde schreef:
Dáár heb ik geen probeem mee. Hoewel dat gezag van de kerkenraad wel op een van de laatste plaatsen komt.
Ik heb er een probleem mee dat jullie hier dus verkondigen dat mijn doop zinloos was, en die van mijn kinderen ook zinloos is. Blijkbaar.
Wat kunnen mijn kinderen er nou aan doen dat ik niet bekeerd ben. Ik ben heus wel gelovig,
maar niet in de zin die jullie bedoelen. Had ik mijn kinderen dan niet moeten laten dopen?
Dat behoor je als meelevend kerklid ook te doen, want het is een Goddelijk bevel. En wij weten niet wie er uitverkoren zijn. Er was een vrouw die ook moeite had om haar kinderen te laten dopen, terwijl ze toch elke zondag naar de kerk ging. Maar een ds. zei haar dat het nog erger is als je je kinderen niet laat dopen...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hinde

Bericht door Hinde »

Dat dacht ik ook altijd.
Maar als je de postings hier lees krijg ik de indruk dat ik daar verkeerd over dacht.
Gian

Bericht door Gian »

albion schreef:
Hinde schreef:
Dat behoor je als meelevend kerklid ook te doen, want het is een Goddelijk bevel. En wij weten niet wie er uitverkoren zijn. Er was een vrouw die ook moeite had om haar kinderen te laten dopen, terwijl ze toch elke zondag naar de kerk ging. Maar een ds. zei haar dat het nog erger is als je je kinderen niet laat dopen...

Albion, je zit er faliekant naast, en je dominee al helemaal. Ik ga helemaal scheel kijken van je post :oO :)
Misschien tijd om er eens wat studie van te maken.
Laatst gewijzigd door Gian op 21 mei 2009, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
albion

Bericht door albion »

Gian schreef:
Albion, je zit er faliekant naast.
Ik luister...
Hinde

Bericht door Hinde »

Zo wordt het toch aan heel wat mensen verteldt.
Ik ken heel veel kinderen die vanuit dat standpunt zijn gedoopt.
albion

Bericht door albion »

Gian schreef:
Albion, je zit er faliekant naast, en je dominee al helemaal. Ik ga helemaal scheel kijken van je post :oO :)
Welke studieboeken raad je me aan, naast de Bijbel?
Hinde

Bericht door Hinde »

Maar, even realistisch; er zijn toch heel veel kinderen vanuit dit standpunt gedoopt?

En wat betreft belijdenis doen: er zijn toch hordes jongeren die belijdenis van hun historisch geloof doen? Althans; dat is wat ik erover hoor.
Avi

Bericht door Avi »

Hinde schreef:Maar, even realistisch; er zijn toch heel veel kinderen vanuit dit standpunt gedoopt?

En wat betreft belijdenis doen: er zijn toch hordes jongeren die belijdenis van hun historisch geloof doen? Althans; dat is wat ik erover hoor.
Van historisch geloof belijdenis doen, wat heeft dat voor nut? Alleen maar omdat je je kind anders niet mag laten dopen in bepaalde kerken?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
albion

Bericht door albion »

Avi schreef:
Hinde schreef:Maar, even realistisch; er zijn toch heel veel kinderen vanuit dit standpunt gedoopt?

Van historisch geloof belijdenis doen, wat heeft dat voor nut? Alleen maar omdat je je kind anders niet mag laten dopen in bepaalde kerken?
Als dat alleen de reden is heeft het weinig nut.
Avi

Bericht door Avi »

albion schreef:
Gian schreef:
Aan Zijn voeten van ds R. van Kooten. Is heel mooi, heb ik een keer op een rommelmarkt gekocht. :livre
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gian

Bericht door Gian »

Realiteit is nog geen legimiteit.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

albion schreef:
Gian schreef:
Ik heb zelf grote twijfels bij de kinderdoop op grond van het verbond, omdat ik anders over het verbond denk dat de gereformeerde theologie.
Juist ook omdat dit probleem opdoemt nav deze theologie. Omdat we lid zijn van een kerkverband zouden we in het verbond zijn. Uitwendig dan, ofwel op het erf van het verbond zoals dat genoemd wordt.
Avi

Bericht door Avi »

Gian schreef:
albion schreef:
Gian schreef:
Ik heb zelf grote twijfels bij de kinderdoop op grond van het verbond, omdat ik anders over het verbond denk dat de gereformeerde theologie.
Juist ook omdat dit probleem opdoemt nav deze theologie. Omdat we lid zijn van een kerkverband zouden we in het verbond zijn. Uitwendig dan, ofwel op het erf van het verbond zoals dat genoemd wordt.
Je bent meer voor de geloofsdoop?
Missch moeten we ze gewoon parallel laten staan. Er zijn natuurlijk verschillen.
Plaats reactie