Beste mensen het volgende wil ik jullie niet onthouden. Afgelopen week ben ik in New York geweest en heb daar op de zondag een kerkdienst bezocht van de Manhattan Church of Christ. Dit is een onafhankelijke kerk die opereerd in een wijk ten hoogte van central park.
Wij liepen zondagochtend voor de dienst van 9.30 door het central park naar de desbetreffende straat. hoe dichter we bij de kerk hoe maar mensen op de hoeken van de straten en in het central park voorbijgangers aan het oproepen waren om toch ook naar de kerk te komen. eeen groot gedeelte van de gemeenteleden gaat een half uur voor de dienst de straat op en probeert zoveel mogelijk mensen mee te krijgen.
We werden vriendelijk begroet door een oudste bij binnenkomst. Het bleek dat ze daar geen ds. hadden maar alleen oudtsen waarvan iedere week er een preekte of men vervulde aandere taken. zoals collecteren het koor lijden etc etc.
De dienst was heel sober er was geen instrument te bekennen . Alleen een koor van 15 mensen die dan het eerste couplet voorzong en de rest van de gemeente kon meezingen via de dia projector. Soms in canon soms aleen mannen/ vrouwen/ jongeren etc. Het klonk als huis. Er werd zowel gedragen als ritmisch gezongen afhankelijk van de inhoud van het vers.
Ik het verwacht dat het gespring en geklap niet vande lucht zou zijn. Maar dat gebeurde maar heel sporadisch en alleen bij verzen die ervoor uitnodigdt. Er was een preek van een half uur over Lukas 14. Dat men alles moest verlaten om Christus te volgen. Minder dogmatisch als bij ons maar wel opwekkend voor een ieder (ook degene die er voor het eerst zijn) om tot Christus te komen.
Na de dienst van 1.5 uur werdt er tot 11.30 uur cathegese gegeven aan iedereen. Dit werd verdeeld in groepen afhankelijk van de leeftijd. Hier werden meer dogmatische onderwerpen behandeld. Daarna om 11.30 werdt er een tweede dienst belegd.
Vervolgens ging de gemeente naar het central park en ging daar baseballen en evangeliseren. tot ongeveer 16.00.
Maar het meest opmerkelijk vond ik dat een gemeente van 400 leden maar liefst 16 gezinnen bereid had gevonden om alles op te geven te verhuizen naar de wijk Brooklyn en daar als evangelisten te gaan werken. Deze mensen werden onderhouden vanuit de giften van de gemeente.
Ik weet dat er dingen zijn waar wij als bevindelijk gereformeerden anders tegen aan kijken m.n. doop en HA. Maar we kunnen heel wat leren van de evangelisatie drang van deze mensen. Wie van ons zou alles opgeven om in Amsterdam als zendeling te gaan werken. Dus niet naar een ver land maar in he eigen land.
Bij deze een impressie uit New York.
Kerk in New York
-