.

freek

Re: De rechtvaardigmaking voor God

Bericht door freek »

Sorry Artistiek, dat bedoelde ik dus met hutspot-exegese. Of in dit geval beter: klank-exegese. Ik krijg serieus de indruk dat jij je toetsenbord maar een duw geeft. Het eerste het beste wat in jou opkomt, pen je neer. Volg hun geloof na. Niet: 'de wijze waarin uw voorgangeren zich plachten uit te drukken'.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Smytegelt schreef:Geen tijdmachine maar wel: tijden herhalen zich. Sommige wapens kun je na goed invetten weer prima hergebruiken!
Een goed verstaander...
Broeder Smytegelt, hebt ge wel eens gelezen wat broeder Brakel in hoofdstuk 94 van zijn "Redelijke Godsdienst" geschreven heeft?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Geka schreef: Misschien een opmerking hierbij: we moeten de rechtvaardiging niet verbinden aan de wedergeboorte, maar aan de geloofsvereniging met Christus. Dat is het hart van de reformatorische leer van Schrift en belijdenis.
Voor de helderheid: dat geloof ontvang je in de wedergeboorte, dat is voluit Bijbels. Maar in de Schrift wordt de rechtvaardiging niet allereerst verbonden aan de wedergeboorte, maar aan het geloof in Christus.
En eveneens voor de helderheid: wedergeboorte, geloof in Christus, en rechtvaardiging zijn daarmee verschillende kanten van dezelfde zaak. Dat vindt niet plaats buiten je bewustzijn, integendeel. Je ervaart dan het wonder van Gods vergevende liefde en genade in Christus, als je als een verloren zondaar iets van Hem mag zien.

Wie dat kent, ook al is het een zeer zwak en klein geloof, die is rechtvaardig voor God in Christus. Zie Zondag 23 HC. De rechtvaardiging is immers onlosmakelijk verbonden aan het zaligmakend geloof.
Ik wil deze post van Geka van harte beamen.

Met meteen de waarschuwing erbij: Wie dwaalt in de leer der rechtvaardigmaking, hetzij met een vleugje linkse parfum van de werkheiligheid, of met de zware reuk der rechtse over-bevindelijkheid, die dwaalt in zijn gehele leer. En kan zich naar recht niet meer 'gereformeerd' noemen.

Zonder waar geloof is er geen behoud. En een waar geloof bestaat uit een kennis, vertrouwen en omhelzen van die lieve Zaligmaker, Jezus Christus. Met minder kan het niet, hoe ernstig je je zonden ook beleefd, of hoe heilig je ook meent te leven. Zonder Christus als jou persoonlijke zaligmaker, ben je dood in de zonden en de misdaden.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
Smytegelt schreef:Geen tijdmachine maar wel: tijden herhalen zich. Sommige wapens kun je na goed invetten weer prima hergebruiken!
Een goed verstaander...
Broeder Smytegelt, hebt ge wel eens gelezen wat broeder Brakel in hoofdstuk 94 van zijn "Redelijke Godsdienst" geschreven heeft?
nee, want hij gaf al eerder aan dat dit werk nog geschreven moest worden :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
Geka schreef: Misschien een opmerking hierbij: we moeten de rechtvaardiging niet verbinden aan de wedergeboorte, maar aan de geloofsvereniging met Christus. Dat is het hart van de reformatorische leer van Schrift en belijdenis.
Voor de helderheid: dat geloof ontvang je in de wedergeboorte, dat is voluit Bijbels. Maar in de Schrift wordt de rechtvaardiging niet allereerst verbonden aan de wedergeboorte, maar aan het geloof in Christus.
En eveneens voor de helderheid: wedergeboorte, geloof in Christus, en rechtvaardiging zijn daarmee verschillende kanten van dezelfde zaak. Dat vindt niet plaats buiten je bewustzijn, integendeel. Je ervaart dan het wonder van Gods vergevende liefde en genade in Christus, als je als een verloren zondaar iets van Hem mag zien.

Wie dat kent, ook al is het een zeer zwak en klein geloof, die is rechtvaardig voor God in Christus. Zie Zondag 23 HC. De rechtvaardiging is immers onlosmakelijk verbonden aan het zaligmakend geloof.

Met meteen de waarschuwing erbij: Wie dwaalt in de leer der rechtvaardigmaking, hetzij met een vleugje linkse parfum van de werkheiligheid, of met de zware reuk der rechtse over-bevindelijkheid, die dwaalt in zijn gehele leer. En kan zich naar recht niet meer 'gereformeerd' noemen.

Zonder waar geloof is er geen behoud. En een waar geloof bestaat uit een kennis, vertrouwen en omhelzen van die lieve Zaligmaker, Jezus Christus. Met minder kan het niet, hoe ernstig je je zonden ook beleefd, of hoe heilig je ook meent te leven. Zonder Christus als jou persoonlijke zaligmaker, ben je dood in de zonden en de misdaden.
JUIST, Memento!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

memento schreef:

Moet ik er hier eerlijk voor uit komen, dat ik het dit keer met Geka EN Memento eens ben...

(wou wel dat we het altijd eens konden zijn)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Geloof ontvang je in de wedergeboorte? Is dat bijbels?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Geloof ontvang je in de wedergeboorte? Is dat bijbels?
Ja dat is Bijbels. De Heere Jezus verbindt niet voor niets in het bekende gesprek met Nicodemus de noodzaak van wedergeboorte aan het geloof: Een iegelijk die in Hem gelooft (Joh. 3:16)
Zo belijden we het trouwens ook in DL3/4 art. 12. Lees even mee:

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
freek

Bericht door freek »

Ik ben ook wel benieuwd waar die gedachte vandaan komt. Er wordt wel dat gesproken over geloof dat in/door de wedergeboorte ontvangen wordt als een zaadje. Een ingeplant geloof. Volgens mij is het geloof als gave van God in de bijbel altijd een daad. Geen ingeplant iets.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:
Ik ben ook wel benieuwd waar die gedachte vandaan komt. Er wordt wel dat gesproken over geloof dat in/door de wedergeboorte ontvangen wordt als een zaadje. Een ingeplant geloof. Volgens mij is het geloof als gave van God in de bijbel altijd een daad. Geen ingeplant iets.
Freek heb je het DL-artikel van mijn vorige posting gelezen?
Daar staat toch echt "daadwerkelijk geloven".
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
freek schreef:
Freek heb je het DL-artikel van mijn vorige posting gelezen?
Daar staat toch echt "daadwerkelijk geloven".
Jawel, maar ik hoor nogal eens preken, maar het gaat over mensen die er eigenlijk nog helemaal niets van geloven, maar waarvan wel gezegd wordt dat zij het zaligmakende geloof ontvangen hebben, namelijk als ingeplant zaadje.
Bert Mulder
Contacteer:

PvS schreef:
Ds. A leert : Het leven (van)uit de wet, en preekt van troost en van zegen waar juist de vloek en de dood gepreekt behoort te worden.
Een prediking van deugden en plichten!
Onder deze prediking maken de orthodoxe Joden en de Paus ook nog een kans, omdat hij de geestelijke werkingen van de wet en van het Evangelie vermengt. De wet doodt en het Evangelie maakt levend, en tussen deze beiden ligt Gods recht (verborgen).
De beleving van de rechtsgang wordt verlaagd als iets niet noodzakelijk of het wordt er geheel uit gelaten.
[/b]
Nu kom je wel met sterke verwijten, vriend PvS....

Zonder dat je echt de valse en goede prediking defineerd. Zo is het waar, dat de zondekennis nodig is. En elke zondaar die levend gemaakt is, zal zijn zonden leren kennen, hoewel misschien niet alle op het zelfde moment, maar zal in de zondekennis groeien, zoals hij ook in het geloof en de genade en heiligmaking groeien zal....

Zo maant de Schrift de predikers ook, om met troost voor Zijn volk te komen....

En in welke gereformeerde kerken vind je dan wel dat Ds. A. toegestaan is zo te prediken, dat het Evangelie niet tot haar recht komt?

En wat is, volgens jou, die 'rechte' beleving van de rechtsgang? Heb je Brakel wel eens gelezen? En wel specifiek hoofdstuk 94?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Zo is het waar, dat de zondekennis nodig is. En elke zondaar die levend gemaakt is, zal zijn zonden leren kennen, hoewel misschien niet alle op het zelfde moment, maar zal in de zondekennis groeien, zoals hij ook in het geloof en de genade en heiligmaking groeien zal....
Zo maant de Schrift de predikers ook, om met troost voor Zijn volk te komen....
Als ik even mag: AFGEWEZEN: Zoals Bert hierboven schrijft heb ik steeds in deze en andere topics 'de andere kant' bedoeld.
Bert Mulder
Contacteer:

Bert Mulder schreef:
PvS schreef:
Bert Mulder schreef: Dat heb ik elders al aangetoond. De schuldkennis wordt ons door de Heilige Geest, en Gods Woord geleerd, nadat Hij ons levend gemaakt heeft.
Dus Kaïn is niet verloren gegaan?
dat is een rare sprong...

Natuurlijk is hij verloren gegaan? Waarvan, in wat ik zeg, zou je tot andere gedachten komen?
Oh ja, mijn vriend PvS:

Had je hier misschien nog een antwoord op, of was je dat vergeten?
Plaats reactie