JolandaOudshoorn schreef:Auto schreef:JolandaOudshoorn schreef:Heerlijk! Afstreeplijstjes. Kan je even checken of het wel echt is, of niet.
Wat maken we er weer een schematisch geheel van

Je moet niet alles negatief opvatten. De oude schrijvers hebben met hun geschriften juist bedoeld om de mensen die in het donker dwalen hen te wijzen op HET Licht. Zon onderwezen ze de tobbers.
Ik heb erg veel moeite met die lijstjes. Er kunnen mensen zijn die denken ik heb dit nog niet en dat nog niet gevoeld, en blijven dan verder doortobben. Maar er zijn ook mensen die zeggen: dat heb ik en dat heb ik, met mij zit het wel goed en gaan dan rusten op valse gronden.
Wijs mensen liever op het echte Licht, op God, op Jezus Christus.
Ik denk dat je dan meer problemen hebt met mensen die de 'lijstjes' publiceren, of selectief knippen in preken van predikanten. In de tijd dat ik rondliep met vragen heeft de Heere die geschriften willen gebruiken voor antwoorden. (Maar ja, dat is een persoonlijke kwestie).
Die predikanten hebben vaak niets anders gedaan dan te wijzen op het echte Licht. Maar ze kunnen er niets aan doen dat wij zo sellectief omgaan met hun geschriften.
Een eyeopener vind ik zelf die ik hoorde op een bijbelshistorische lezing. Ds. Comrie zijn geschriften zijn namelijk niet compleet, want op een gegeven moment is zijn huis en bibliotheek afgebrand. Hierdoor kunnen wij geen compleet beeld van zijn theologie krijgen. En helaas worden de geschriften die over zijn gebleven als een absolutus neer gezet. Dit is dus een gevaar van knippen en plakken. Maar daar kunnen de oude schrijvers niks aan doen ;-)