.
Re: Zalig worden door verloren te gaan
Klinkt als DJK te K a Z
Klinkt niet alleen..........is het ook! http://www.dewoesteweg.nl
Waarom schrijven deze mensen wet altijd met een hoofdletter?
En waarom vis?Jongere schreef:Waarom schrijven deze mensen wet altijd met een hoofdletter?
En Memento 

PvS, waarom start je deze discussie nu op?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
En zeide tot hem: Vriend, hoe zijt u hier ingekomen, geen brui¬loftskleed aan hebbende?
Gods knechten zouden vinden drieërlei slag van mensen:
• ten eerste, verontschuldigers, die zich verontschuldigen zouden;
• ten tweede zouden ze vinden rechte bruiloftskinderen;
• ten derde bijlopers.
De eersten willen dat men hen voor verontschuldigd houdt: zij hadden al te veel te doen, zij hadden al te veel bezigheid in de wereld, de bezigheid der wereld hield hen van God af; neen, ze wilden naar God niet.
Dan was er een tweede soort, en dat waren opgeschikte bruiloftskinderen, die hun verloren staat beseften, die op de genade Gods in Christus kwamen en leefden; die genoten de vermakelijkheden van die maaltijd, ja die verlustigden zich in al de goederen die God aan een arme ziel geven wil door Zijn Geest.
De derde soort, dat waren bijlopers, naam , zeg , schijn-bruiloftskinderen. Gelijk nu God de eerste soort behandeld had, en gezegd heeft: ze zullen niet behouden worden; zo behandelt God ook de derde soort, die mede ter bruiloft kwam. Het was niet één mens of persoon die kwam af te dwalen, maar een ganse soort van mensen. Weet ge, zei de Koning, dat u daar in die bruiloft uzelf de dood eet? Weet ge dat de dood ook in die bruiloft is, en in die beker? Wel, soort van mensen, weet u het wel dat Ik u kan laten zien, dat u geen geschikte gasten zijt tot dit feest?
Dat was die man, dat is die soort van mensen een donderslag op hun hart. Hij verstomde, ze weten niet één woord in te brengen, ze staan en beven over hun onbeschaamdheid.
Daarop zegt de Koning: u bent het niet waardig; en Hij wijst deze gasten af. Bind ze handen en voeten, zegt Hij, en werp ze uit, en laten ze in de voorproeven in welke zij leven, de angsten der hel proeven.
Gods knechten zouden vinden drieërlei slag van mensen:
• ten eerste, verontschuldigers, die zich verontschuldigen zouden;
• ten tweede zouden ze vinden rechte bruiloftskinderen;
• ten derde bijlopers.
De eersten willen dat men hen voor verontschuldigd houdt: zij hadden al te veel te doen, zij hadden al te veel bezigheid in de wereld, de bezigheid der wereld hield hen van God af; neen, ze wilden naar God niet.
Dan was er een tweede soort, en dat waren opgeschikte bruiloftskinderen, die hun verloren staat beseften, die op de genade Gods in Christus kwamen en leefden; die genoten de vermakelijkheden van die maaltijd, ja die verlustigden zich in al de goederen die God aan een arme ziel geven wil door Zijn Geest.
De derde soort, dat waren bijlopers, naam , zeg , schijn-bruiloftskinderen. Gelijk nu God de eerste soort behandeld had, en gezegd heeft: ze zullen niet behouden worden; zo behandelt God ook de derde soort, die mede ter bruiloft kwam. Het was niet één mens of persoon die kwam af te dwalen, maar een ganse soort van mensen. Weet ge, zei de Koning, dat u daar in die bruiloft uzelf de dood eet? Weet ge dat de dood ook in die bruiloft is, en in die beker? Wel, soort van mensen, weet u het wel dat Ik u kan laten zien, dat u geen geschikte gasten zijt tot dit feest?
Dat was die man, dat is die soort van mensen een donderslag op hun hart. Hij verstomde, ze weten niet één woord in te brengen, ze staan en beven over hun onbeschaamdheid.
Daarop zegt de Koning: u bent het niet waardig; en Hij wijst deze gasten af. Bind ze handen en voeten, zegt Hij, en werp ze uit, en laten ze in de voorproeven in welke zij leven, de angsten der hel proeven.
Omdat ze de wet als een tweede persoon zien, misschien wel in de plaats van dé Tweede Persoon.Jongere schreef:Waarom schrijven deze mensen wet altijd met een hoofdletter?
Ach, de zelfgerechtigde mens dweept met de wet en zet er een hoofdletter voor vertrouwende dat hun ondergang onder de roede van de wet hun grond is voor de openbaring van Christus aan hun ziel. Welk een droevig schouwspel te zien dat zulke vermetele zielen met hun harde nekken hun tollenaarsgestalte zelf aankweken en zichzelf tot dorstigen en ellendigen maken door te roemen op de wet en zich alzo met hun natuurkrachten opwerken tot geschikte voorwerpen om genade te kunnen ontvangen.freek schreef:Omdat ze de wet als een tweede persoon zien, misschien wel in de plaats van dé Tweede Persoon.Jongere schreef:Waarom schrijven deze mensen wet altijd met een hoofdletter?
De ware vrome beseft zijn ellendige toestand en wordt door de Geest Gods tot Die Ene Naam onder de hemel gebracht door welke de uitverkorenen zalig zullen worden. O zie toch dat onderscheid tussen de hoogmoedige schijnvrome en de nederige christen die onverdiende genade mag ontvangen en alzo door liefde gedreven en geleid door de Geest als boetvaardige en doemwaardige zondaar zichzelf onder de minste der mensen moet scharen en nochtans zijn toevlucht neemt tot de Zaligmaker. Een waar vroom christen weet zich de minste onder de broederen.
O bouw toch niet uw grond op uw bevinding en bezwaar de bekommerde vromen toch niet met genadegiften die u onverdiend ontvangen heeft. Moet u niet bekennen dat u vanwege uw stijve nek en harde hart zulk een harde leerschool nodig had om u te verbrijzelen? Ligt daar uw weg niet in verklaard en met welk recht meent u dat uw naaste een even harde tuchtiging nodig heeft? Ach, erken de Heere toch in Zijn soeverein handelen en weet dat Hij Zelf weet wat van Zijn maaksel zij te wachten. Stel u niet op de plaats van Zijn troon en neem in gedachten welk een gelijkenis u vertoont met uw vader en moeder in het paradijs in het gelijk willen zijn als uw Schepper en Formeerder door op zijn troon plaats te nemen.
Het is in een eigen stijl gebracht maar er zit zeker wat in.Smytegelt schreef:Ach, de zelfgerechtigde mens dweept met de wet en zet er een hoofdletter voor vertrouwende dat hun ondergang onder de roede van de wet hun grond is voor de openbaring van Christus aan hun ziel. Welk een droevig schouwspel te zien dat zulke vermetele zielen met hun harde nekken hun tollenaarsgestalte zelf aankweken en zichzelf tot dorstigen en ellendigen maken door te roemen op de wet en zich alzo met hun natuurkrachten opwerken tot geschikte voorwerpen om genade te kunnen ontvangen.freek schreef:Omdat ze de wet als een tweede persoon zien, misschien wel in de plaats van dé Tweede Persoon.Jongere schreef:Waarom schrijven deze mensen wet altijd met een hoofdletter?
De ware vrome beseft zijn ellendige toestand en wordt door de Geest Gods tot Die Ene Naam onder de hemel gebracht door welke de uitverkorenen zalig zullen worden. O zie toch dat onderscheid tussen de hoogmoedige schijnvrome en de nederige christen die onverdiende genade mag ontvangen en alzo door liefde gedreven en geleid door de Geest als boetvaardige en doemwaardige zondaar zichzelf onder de minste der mensen moet scharen en nochtans zijn toevlucht neemt tot de Zaligmaker. Een waar vroom christen weet zich de minste onder de broederen.
O bouw toch niet uw grond op uw bevinding en bezwaar de bekommerde vromen toch niet met genadegiften die u onverdiend ontvangen heeft. Moet u niet bekennen dat u vanwege uw stijve nek en harde hart zulk een harde leerschool nodig had om u te verbrijzelen? Ligt daar uw weg niet in verklaard en met welk recht meent u dat uw naaste een even harde tuchtiging nodig heeft? Ach, erken de Heere toch in Zijn soeverein handelen en weet dat Hij Zelf weet wat van Zijn maaksel zij te wachten. Stel u niet op de plaats van Zijn troon en neem in gedachten welk een gelijkenis u vertoont met uw vader en moeder in het paradijs in het gelijk willen zijn als uw Schepper en Formeerder door op zijn troon plaats te nemen.
Heb jij het hele oeuvre van Bernardus Smytegelt in je hoofd zittenSmytegelt schreef:Ach, de zelfgerechtigde mens dweept met de wet en zet er een hoofdletter voor vertrouwende dat hun ondergang onder de roede van de wet hun grond is voor de openbaring van Christus aan hun ziel. Welk een droevig schouwspel te zien dat zulke vermetele zielen met hun harde nekken hun tollenaarsgestalte zelf aankweken en zichzelf tot dorstigen en ellendigen maken door te roemen op de wet en zich alzo met hun natuurkrachten opwerken tot geschikte voorwerpen om genade te kunnen ontvangen.freek schreef:Omdat ze de wet als een tweede persoon zien, misschien wel in de plaats van dé Tweede Persoon.Jongere schreef:Waarom schrijven deze mensen wet altijd met een hoofdletter?

@Kaw, ik schrijf 'wet' niet met een hoofdletter, dat zou namelijk slecht Nederlands zijn (en mijn Nederlands is al slecht genoeg, geen enkele reden om daar nog express fouten in te gaan maken). Daarnaast doet het geen recht aan het NT.
Ik zal niet zeggen dat ellendekennis niet nodig is. Ik geloof zelfs dat ieder kind van God in meer of mindere mate daarmee in aanraking komt. Maar, nergens in de Schrift functioneerd het voorwaardelijk, zoals in dit stukje van DJK. Noem mij maar een Bijbeltekst, die dit voorwaardelijke functioneren van de wet beschrijft...
Mooi dat de volgende tekst gebruikt wordt: Het boos en overspelig geslacht
verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jona,
den profeet.
Wel, het teken van Jona was, dat de ongehoorzame profeet op wonderlijke wijze toch moest doen wat hij niet wilde. Nu dan, als Jezus daarna verwijst, zegt hij daarmee als het ware: Wees niet ongehoorzaam, maar geloof nu maar 'gewoon' in Hem, die straks net als Jona 3 dagen in het graf liggen zal. Het teken van Jona is dus bij uitstek een teken, wat aanspoort tot geloven. Wij kennen immers de Bijbel? Wij kennen immers het verhaal van Jona? Wel, een ander teken (ook het teken der ellendekennis) krijg je niet, geloof!
PS> Wie hier de kennis der wet als voorwaardelijk wil promoten, roep ik op: Noem mij 1 NT tekst, die dit ook doet...
PS2> Ik roep iedereen, die wel eens 'stichtelijke' stukjes meent te moeten schrijven, op een cursus 'Gereformeerde Exegese' te gaan volgen, alvorens zij Gods heilige woord te pas en te onpas verkrachten, door het dingen te laten zeggen die de tekst absoluut niet bedoelt.
Ik zal niet zeggen dat ellendekennis niet nodig is. Ik geloof zelfs dat ieder kind van God in meer of mindere mate daarmee in aanraking komt. Maar, nergens in de Schrift functioneerd het voorwaardelijk, zoals in dit stukje van DJK. Noem mij maar een Bijbeltekst, die dit voorwaardelijke functioneren van de wet beschrijft...
verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jona,
den profeet.
Wel, het teken van Jona was, dat de ongehoorzame profeet op wonderlijke wijze toch moest doen wat hij niet wilde. Nu dan, als Jezus daarna verwijst, zegt hij daarmee als het ware: Wees niet ongehoorzaam, maar geloof nu maar 'gewoon' in Hem, die straks net als Jona 3 dagen in het graf liggen zal. Het teken van Jona is dus bij uitstek een teken, wat aanspoort tot geloven. Wij kennen immers de Bijbel? Wij kennen immers het verhaal van Jona? Wel, een ander teken (ook het teken der ellendekennis) krijg je niet, geloof!
PS> Wie hier de kennis der wet als voorwaardelijk wil promoten, roep ik op: Noem mij 1 NT tekst, die dit ook doet...
PS2> Ik roep iedereen, die wel eens 'stichtelijke' stukjes meent te moeten schrijven, op een cursus 'Gereformeerde Exegese' te gaan volgen, alvorens zij Gods heilige woord te pas en te onpas verkrachten, door het dingen te laten zeggen die de tekst absoluut niet bedoelt.
Paulus zegt alleen in Romeinen 7memento schreef:@Kaw, ik schrijf 'wet' niet met een hoofdletter, dat zou namelijk slecht Nederlands zijn (en mijn Nederlands is al slecht genoeg, geen enkele reden om daar nog express fouten in te gaan maken). Daarnaast doet het geen recht aan het NT.
den profeet.
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
Als (voormalig) Schriftgeleerde en jood kon hij dat zeggen, toen hij naar de heidenen gezonden werd predikte hij volgens mij helemaal niet de wet. Hij was geroepen om het Evangelie te verkondigen. De Wet was voor de joden, tot de tijd dat Christus kwam. Ik geloof niet dat Paulus zijn hoorders via de Sinai tot Christus bracht.
Precies. Hij bracht ze niet eerst bij de wet en dan bij God. Hij vertelde eerst over Gods liefde en genade en daarna kwamen de wetten. Het begint niet met eerst dingen doen en dan genade krijgen. Eerst genade krijgen en de Geest. En Hij schrijft de wetten in ons binnenste.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."