Als je de Geest te belangrijk maakt, dan wendt Hij Zich af. Want Hij wil niet in het middelpunt staan.
Dat is geen leugen. Dat is mijn mening. En proefondervindelijk vast te stellen.
Ik heb dat ook gelezen in 'De prediking in de crisis' van dr CA vd Sluijs. Gelukkig is die van de PKN dus kunnen we zijn mening wegwuiven. Intussen klopt zeker wat hij over deze materie zegt: de kerkmens is fabrieksdoof geworden. Hij is tevreden met de bekende klanken, maar ze zeggen hem niets meer.
En ik begin langzamerhand fabrieksdoof te worden van de bekende klanken die jij hier uitstoot.
dat zou kunnen Luther, maar Refo zegt hier geen gekke dingen volgens mij.....
Volgens mij zit ie zelfs gewoon precies in de roos!
Ik denk ook dat Refo de kern raakt!
De kerk als instituut is aan het verworden tot een " zondagse gewoonte bestemming".
En laat ik er ook nog eens eerlijk bijzeggen dat het voor mezelf ook heel herkenbaar is!
Ik WEET alles wel, keurig volgens onze oudjes (een ieder pikt het zijne er dan weer uit: vandaar de stromingen van links tot rechts die uit dezelfde oudjes putten). Maar BELEEF ik de kerkdiensten echt.............uhm............
Ik denk dat daar heel wat aan schort!
En de in en in trieste afscheidingen, scheuringen, tweedracht, en nijdigheid spreken ook boekdelen.
In ons kerkblad stond een stuk van Ambrosius over: Zij waren eendrachtiglijk bijeen.
Hij zegt daar: Als er twist, tweedracht en onenigheid komt, scheuring en verdeeldheid: Daar is de Geest NIET!
Duidelijke taal toch! Zullen we ons daar eens op richten? Hebben we allemaal genoeg denk ik!
Hoe krijgen we de Heilige Geest dan weer in de kerk
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
stel dat je nu alles hier leest, in veel dingen wel dingen vind zitten, maar de kerkdiensten wèl mag beleven zeg maar...
dat is dus in principe bijna niet mogelijk???
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Als je de Geest te belangrijk maakt, dan wendt Hij Zich af. Want Hij wil niet in het middelpunt staan.
Ik heb dat ook gelezen in 'De prediking in de crisis' van dr CA vd Sluijs. Gelukkig is die van de PKN dus kunnen we zijn mening wegwuiven. Intussen klopt zeker wat hij over deze materie zegt: de kerkmens is fabrieksdoof geworden. Hij is tevreden met de bekende klanken, maar ze zeggen hem niets meer.
Ik ben het van harte eens met Refo. De refomens van tegenwoordig lijkt zich te verheugen in hoe 'goed de dominee het weer zei' dan in de boodschap op zich. En dat is een trieste ontwikkeling, die zich overigens niet tot één bepaald kerkverband beperkt.
Ik ben het van harte eens met Refo. De refomens van tegenwoordig lijkt zich te verheugen in hoe 'goed de dominee het weer zei' dan in de boodschap op zich. En dat is een trieste ontwikkeling, die zich overigens niet tot één bepaald kerkverband beperkt.
ik blijf echt oprecht een kanttekening plaatsen.
het gaat er toch niet om, hoe goed de ds het zegt.. maar gaan we naar de kerk.. (biddend)
of we de stem van de Heere mogen horen???
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
ik blijf echt oprecht een kanttekening plaatsen.
het gaat er toch niet om, hoe goed de ds het zegt.. maar gaan we naar de kerk.. (biddend)
of we de stem van de Heere mogen horen???
Tuurlijk, maar jij bent zelf ook van kerk veranderd. Kennelijk maakt het toch nog wel verschil naar welke kerk je gaat.
MarthaMartha schreef:dat zou kunnen Luther, maar Refo zegt hier geen gekke dingen volgens mij.....
Zou zomaar kunnen. In elk geval ervaar ik de meeste kerkgangen in mijn eigen kerk als zinloze sessies. (Sorry, hoor.)
weet je dat vind ik zoo ontzettend erg, natuurlijk snap ik het enerzijds wel, maar wat heb je er dan aan (even plat gezegd) om nog naar de kerk te gaan?
MarthaMartha schreef:dat zou kunnen Luther, maar Refo zegt hier geen gekke dingen volgens mij.....
Zou zomaar kunnen. In elk geval ervaar ik de meeste kerkgangen in mijn eigen kerk als zinloze sessies. (Sorry, hoor.)
weet je dat vind ik zoo ontzettend erg, natuurlijk snap ik het enerzijds wel, maar wat heb je er dan aan (even plat gezegd) om nog naar de kerk te gaan?
Menselijk gesproken: niets. Maar ondertussen is de kerk wel de ontmoetingsplaats met God en de werkplaats van de Heilige Geest.
Menselijk gesproken: niets. Maar ondertussen is de kerk wel de ontmoetingsplaats met God en de werkplaats van de Heilige Geest.
Suggereer je hiermee dat het kan zijn dat de Heilge Geest in de ene kerk meer aanwezig is dan in de andere? Als het een ontmoetingsplaats is en de gelovigen ervaren er niets, maar wanneer ze naar een andere kerk gaan worden ze wel aangeraakt door het Woord. Hoe kan dat toch
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Avi schreef:Menselijk gesproken: niets. Maar ondertussen is de kerk wel de ontmoetingsplaats met God en de werkplaats van de Heilige Geest.
Suggereer je hiermee dat het kan zijn dat de Heilge Geest in de ene kerk meer aanwezig is dan in de andere? Als het een ontmoetingsplaats is en de gelovigen ervaren er niets, maar wanneer ze naar een andere kerk gaan worden ze wel aangeraakt door het Woord. Hoe kan dat toch
Ik denk dat dat héél veel te maken heeft met de voorbereiding door de predikant en in welke mate hijzelf door het Woord 'gegrepen' is.
Avi schreef:Menselijk gesproken: niets. Maar ondertussen is de kerk wel de ontmoetingsplaats met God en de werkplaats van de Heilige Geest.
Ik denk dat dat héél veel te maken heeft met de voorbereiding door de predikant en in welke mate hijzelf door het Woord 'gegrepen' is.
Exact. De predikant behoort deze voorbereiding dan ook uiterst serieus te nemen en ook uit en door het Woord (voor) te leven. Dit zal merkbaar zijn in de Woordverkondiging.
En zich vooral te verdiepen, biddend, in wat de Geest tot de gemeente te zeggen heeft. En niet wat hij hoopt of wil zeggen. Een predikant zal niet altijd kunnen zeggen wat de Geest te zeggen heeft, maar hij moet er wel biddend mee bezig zijn en dat te onderzoeken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mister schreef:De predikant behoort deze voorbereiding dan ook uiterst serieus te nemen en ook uit en door het Woord (voor) te leven. Dit zal merkbaar zijn in de Woordverkondiging.
Laten we alsjeblieft beginnen om eerst naar onszelf te kijken, in plaats van naar de dominee. Ik ben bang dat daar zoveel aan schort (en laat ik dan maar bij mezelf beginnen).
En gijlieden ook, geliefde christenen, ontvangt uw dienaar in den Heere met alle blijdschap, en houdt de zodanigen in grote waarde. Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt. Neemt dan het woord aan, hetwelk hij u volgens de Heilige Schrift zal verkondigen, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) Gods Woord. Laat u lieflijk en aangenaam zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, die het goede verkondigen. Zijt uw voorgangeren gehoorzaam; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde, en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
Een voorbeeld hoe voor de leraar/dominee gebeden zou moeten worden: Wij bidden U, wil hem door Uw Geest hoe langer hoe bekwamer maken tot den dienst waartoe Gij hem bereid en geroepen hebt, hem openende het verstand, om Uw Heilige Schrift te verstaan, en hem sprake gevende tot opening zijns monds, om met vrijmoedigheid de verborgenheden des Evangelies te kennen te geven en te bedienen. Begiftig hem met wijsheid en kloekheid, om het volk waarover hij gesteld is, recht te regeren, en in christelijken vrede te onderhouden, teneinde Uw Kerk onder zijn bediening, en door zijn goeden voorgang, toeneme in menigte en in deugden. Verleen hem kloekmoedigheid in alle voorvallende moeiten en zwarigheden, die hem in zijn dienst zullen ontmoeten; opdat hij, door den troost Uws Geestes gesterkt zijnde, en ten einde toe standvastig blijvende, met de getrouwe dienstknechten ontvangen worde in de vreugde zijns Heeren. Wil ook aan dit volk en deze gemeente Uw genade verlenen, dat zij zich behoorlijk gedragen jegens dezen hun herder, hem erkennende als van U gezonden, zijn leer aannemende met allen eerbied, en aan zijn vermaning zich onderwerpende; teneinde zij, door zijn woord in Christus gelovende, des eeuwigen levens deelachtig mogen worden.