Belijdenis doen, hoezo?

Belijdenis doen

Niet zinvol.
0
Geen stemmen
Ik zie het als een persoonlijke geloofsgetuigenis.
28
65%
Gewoon doen, anders mag je je kind niet laten dopen.
1
2%
Aanvaarding van datgene, wat mijn ouders beloofden.
4
9%
Ik zie meer uit naar een herdoop
4
9%
Voor mij is het moeilijk, ik weet niet of ik echt geloof
1
2%
Ik wil bij de gemeente horen
4
9%
Ik stel het uit tot ik weet dat mijn zonden vergeven zijn
1
2%

Totaal aantal stemmen: 43

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Bert Mulder »

aritha schreef:Je bedoelt als de belijdenisvragen?
Ja,

Dus, ik bedoel dat de belijdenis vragen en de doopvragen (en ook de 3 stukken in het Avondmaal formulier) de zelfde strekking hebben. Allen vragen ze naar, ten eerste onze ellende kennis (en die van onze kinderen), onze zaligheid in Christus, en onze dankbaarheid, die getoond wordt, en zal worden, door onze goede werken (ook inhoudende onze houding ivm de kerkelijke tucht). Zo komen ook weer de 3 stukken van de Heidelberger openbaar.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Ja,

Dus, ik bedoel dat de belijdenis vragen en de doopvragen (en ook de 3 stukken in het Avondmaal formulier) de zelfde strekking hebben. Allen vragen ze naar, ten eerste onze ellende kennis (en die van onze kinderen), onze zaligheid in Christus, en onze dankbaarheid, die getoond wordt, en zal worden, door onze goede werken (ook inhoudende onze houding ivm de kerkelijke tucht). Zo komen ook weer de 3 stukken van de Heidelberger openbaar.
In onze gemeente worden de belijdenisvragen van Gisbertus Voetius gebruikt. Die zijn hier en daar anders:

1. Verklaart gij dat de leer van onze kerk (welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt) houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door de genade Gods, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij, dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:
Ja,

In onze gemeente worden de belijdenisvragen van Gisbertus Voetius gebruikt. Die zijn hier en daar anders:

1. Verklaart gij dat de leer van onze kerk (welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt) houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door de genade Gods, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij, dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
De onze zijn iets anders (en in het engels), maar wel wezenlijk hetzelfde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afwachtend

Bericht door Afwachtend »

Wanneer doen ze bij jou in de kerk belijdenis, bert?
Als ze echt geloven. Of wat is het criterium?
Wie met legen handen staat kan ze vouwen!
Bert Mulder
Contacteer:

Afwachtend schreef:Wanneer doen ze bij jou in de kerk belijdenis, bert?
Als ze echt geloven. Of wat is het criterium?
het criterium is waar geloof.

gebeurd gewoonlijk rondom de 18 jarige leeftijd. soms vroeger, wel met 16 meegemaakt. Vaak later.

Niet altijd noodzakelijk na de belijdeniscatechesatie, hoewel in de praktijk het daar vaak direct op volgt, maar soms doet men belijdenis, en gaat daarna pas door met de belijdeniscatechesatie. Vaak wacht men een jaar of zo.
Hinde

Bericht door Hinde »

Bert Mulder schreef:
Hinde schreef:Weinig krijg ik de indruk.

Maar nu begrijp ik dat je ook niet deel kunt nemen aan de sacramenten als je het op bepaalde punten oneens bent met wat een kerkverband leert.
Daar heb ik moeite mee. Want de doop is door God ingesteld. En al die kerkverbanden en theologische discussies hebben wij maar bedacht.
Toch niet. Ook de belijdenis des geloofs is daar God ingesteld, zoals ik uit de Schrift aangetoond heb. Verder, als je problemen met een bepaalde kerk, of kerkverband hebt, zodat je er niet in goede consciente lid worden mag, dan mag je er ook niet belijden, met de vragen van het doopformulier, dat je belijd 'Ten andere of gij de leer die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?'

Dat zou meineed zijn.
God heeft vast bij het instellen van een openbare belijdenis niet bedoelt dat al de tegenwoordige discussies die kerkscheuringen gaven van doorslaggevend belang zouden moeten zijn. Hoop ik.

Maar goed, als je dus meineed hebt gepleegd als ouder, wat heeft dat voor gevolg voor het gedoopte kind? Dat maakt de doop toch niet minder waardevol voor dat betreffende kind?
Avi

Bericht door Avi »

Hinde schreef:
Bert Mulder schreef:

Maar nu begrijp ik dat je ook niet deel kunt nemen aan de sacramenten als je het op bepaalde punten oneens bent met wat een kerkverband leert.
Daar heb ik moeite mee. Want de doop is door God ingesteld. En al die kerkverbanden en theologische discussies hebben wij maar bedacht.
Toch niet. Ook de belijdenis des geloofs is daar God ingesteld, zoals ik uit de Schrift aangetoond heb. Verder, als je problemen met een bepaalde kerk, of kerkverband hebt, zodat je er niet in goede consciente lid worden mag, dan mag je er ook niet belijden, met de vragen van het doopformulier, dat je belijd 'Ten andere of gij de leer die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?'

Dat zou meineed zijn.
God heeft vast bij het instellen van een openbare belijdenis niet bedoelt dat al de tegenwoordige discussies die kerkscheuringen gaven van doorslaggevend belang zouden moeten zijn. Hoop ik.

Maar goed, als je dus meineed hebt gepleegd als ouder, wat heeft dat voor gevolg voor het gedoopte kind? Dat maakt de doop toch niet minder waardevol voor dat betreffende kind?
Toen mijn moeder mij liet dopen, was zij nog niet tot geloof gekomen.
Toch heeft mijn doop voor mij heel veel waarde.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Hinde

Bericht door Hinde »

Dank je Avi.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik heb om eerlijk te zijn ook problemen met de functie die belijdenis doen in veel kerken heeft. Het is geen sacrament volgens veel kerken, toch krijgt het vaak een bijzonderder plaats dan de doop. Doop, waarna gedankt wordt omdat God ons tot Zijn kinderen heeft willen aannemen is niet voldoende om aan het avondmaal te gaan, nee daarvoor moet je eerst zelf nog in woorden ja zeggen op vragen die gesteld worden, alsof je dat niet al doet door in de gemeente mee te belijden met de 12 artikelen. Alsof je dat al niet doet door aan de tafel plaats te nemen, omdat je genodigd wordt door de Heere Jezus Zelf.

Natuurlijk moet de tafel heilig zijn. Moet iemand zijn eigen geweten onderzoeken en moeten openbare zonden aan de kaak gesteld worden. Maar om een openbare geritualiseerde belijdenis te vragen om in te gaan op Gods nodiging is denk ik niet de beste weg. (waarvoor maar 1 keer per jaar de mogelijkheid is in veel kerken, waardoor je misschien ook enkele keren de nodiging in de wind moet slaan).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bert Mulder
Contacteer:

Hinde schreef:
Bert Mulder schreef:

Dat zou meineed zijn.

Nee, want de doop gaat niet van ons, maar van God uit.

Komen we weer terug op de vraag waarom niet gewoon je geloof te belijden, zoals God zelf in Zijn Woord eist. Hetwelk je ook, zei het niet officieel, in het antwoorden van de doop vragen, doet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:(waarvoor maar 1 keer per jaar de mogelijkheid is in veel kerken, waardoor je misschien ook enkele keren de nodiging in de wind moet slaan).
Dit is wel de normale regel, ja.
Maar in overleg met de kerkenraad wordt hier wel eens van afgeweken.
Hinde

Bericht door Hinde »

Bert Mulder schreef: Nee, want de doop gaat niet van ons, maar van God uit.

Komen we weer terug op de vraag waarom niet gewoon je geloof te belijden, zoals God zelf in Zijn Woord eist. Hetwelk je ook, zei het niet officieel, in het antwoorden van de doop vragen, doet.

Tja, waarom niet. Het idee van geloofsbelijdenis kan ik nog wel volgen.
Maar gevoelsmatig gaat het voor mij te ver om het te verplichten voordat je deel wilt nemen aan de sacramenten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hinde schreef:
Bert Mulder schreef: Nee, want de doop gaat niet van ons, maar van God uit.

Tja, waarom niet. Het idee van geloofsbelijdenis kan ik nog wel volgen.
Maar gevoelsmatig gaat het voor mij te ver om het te verplichten voordat je deel wilt nemen aan de sacramenten.
Met het afleggen van geloofsbelijdenis vraag je toegang tot de sacramenten.
De sacramenten doen de ongelovige geen nut.
Dus waarom zou iemand wel de sacramenten willen gebruiken zonder zijn geloof te belijden?

En ook is het zo (wat ik eerder al zei), dat de Woord- en sacramentsbediening aan elkaar gekoppeld zijn. Je kan ze niet zomaar loskoppelen van elkaar. De Heere Jezus Zelf voegt ze in de zendingsopdracht in de laatste hoofdstukken van Mattheüs en Markus bij elkaar.
Hinde

Bericht door Hinde »

Hardleers.

Als je nou de doop voor je kind belangrijker vind dan je eigen geloofsbelijdenis?

Ik kan me namelijk best voorstellen dat mensen belijdenis doen omdat ze anders hun kind niet mogen laten dopen.
Mag dus niet, want dat is dan meineed begrijp ik. Maar dat werkt dit systeem toch wel in de hand?
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij kan je die twee niet scheiden. De kinderen van gelovige, Godvruchtige ouders, zijn heilig. Je kan dus niet zeggen: Ik geloof niet maar ik vind de doop voor mijn kind wel belangrijk. De doop is namelijk inhoudsloos zonder geloof.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie