Zoiets ja.aritha schreef:Lieve broer/zus, ik begrijp je niet helemaal...Afgewezen schreef:Deze reactie komt op mij kil, haast berekenend over. Kan het niet anders als het over zulke dingen gaat?PvS schreef:Ik begrijp je niet, vriend.

Zoiets ja.aritha schreef:Lieve broer/zus, ik begrijp je niet helemaal...Afgewezen schreef:Deze reactie komt op mij kil, haast berekenend over. Kan het niet anders als het over zulke dingen gaat?PvS schreef:Ik begrijp je niet, vriend.
Dat is nu net mijn vraag aan jou.PvS schreef:Wat bedoel je met (in Romeinen 9!!)Jongere schreef:
En nogmaals: ook in het stuk in je nieuwe topic vond ik weer de zin over 'een afgesneden zaak'. Zou je me eens kunnen uitleggen wat die zin daar (in Romeinen 9!!) betekent en waarom die telkens wordt genoemd?
PvS schreef:Conclusie: Onder de oud-testamentische bedeling moest het "buiten hoop" beleefd worden, en nu onder de nieuw-testamentische bedeling hoeft dat niet meer beleefd te worden?freek schreef:Toch hoor ik dit precies zo in de Ger. Gem (nee, ik doe niet aan GG-bashingLuther schreef:PvS, hier neem ik duidelijk afstand van, m.n. door de wijze waarop je het verwoord. Dit is dus schematiek, waarop eenvoudige zielen op kapot lopen en ook geestelijk zo in verwarring van raken.PvS schreef:Het is waar wat je hier zegt Luther.
Alleen is er bij de rechtvaardigmaking géén toevlucht nemen tot Christus.
Het zal een afgesneden zaak moeten zijn, en hier is Christus niet in.
Hier wordt het buiten hoop.
Verloren, verloren, voor eeuwig verloren.
Bij de rechtvaardigverklaring is het Christus die tussen de Rechter en de schuldige intreedt.
Zo zal Hij hem genadig zijn en zeggen: Verlos hem, dat hij in het verderf niet nederdale, Ik heb verzoening gevonden (Job 33:24). In deze daad wordt Christus door het geloof geschonken, als Borg.
Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen (Hebr. 11:6a).
Dus zijn het alléén de gelovigen in Christus Jezus die toevlucht nemen.
Het is alléén voor de gelovigen dat zij nimmermeer in het gericht komen.
Je ontkracht hiermee ook de nodiging tot het heil, die tot een ieder klinkt die onder het Woord zit. (Zie DL 3/4, art.8) Die nodiging wordt ontkracht, door er direct een komma achter te plaatsen en te zeggen: Maar gemeente, dat gebeurt pas als u een waar gelovige bent.
Overigens waag ik dat sowieso te betwijfelen: het geloof is niet de bedelaarshand die de rechtvaardiging aangrijpt, maar de bedelaarshand die Christus aangrijpt, waardoor hij gerechtvaardigd wordt.); het enige verschil is dat PvS de 'buiten hope'-situatie plaatst voor de wedergeboorte, en in de Ger.Gem over het algemeen deze belevenis gezien wordt als een gang in het geestelijke leven van een wedergeboren zondaar. Maar het is natuurlijk allebei fout: het hoeft sinds Christus niet meer buiten hoop te zijn, ook niet in de beleving. Het IS namelijk niet buiten hoop, God HEEFT verzoening gevonden en dat mag, ja móet gepredikt worden.Dat mensen het soms ervaren als 'buiten hope' kan zeker voorkomen, maar is niet een soort weg die God aan iedereen voorschrijft. Het is uiteindelijk ongeestelijke, dus onbijbelse bevinding.
Waar staat dat God in het OT nog geen verzoening had gevonden?
Ik lees nergens in het NT dat de kennis der ellende afgeschaft is.
Waar is een Borg voor nodig, als het niet "buiten hoop" wordt?
Dat volgt niet noodzakelijkerwijze uit de vergelijking die jij gebruikt. Het beeld voor wedergeboorte wordt door Jezus gebruikt om te laten zien dat er iets radicaal moet veranderen, vernieuwen. Niet dat elk aspect van het gebruikte beeld terug moet komen in de geestelijke zaak. Want want betekent de zwangerschap dan? Paulus spreekt ook wel over een 'nieuwe schepping'. En bij de schepping gingen geen weeën vooraf.PvS schreef:Ik meen juist bij jullie te lezen dat jullie onderscheid maken...freek schreef: PvS, in het OT moest niks beleefd worden, uiteindelijk was het 'buiten hoop'. OT-gelovigen wisten heel goed dat het bloed van stieren en bokken ten diepste God niet kon behagen, laat staan verzoenen. Daarom was het uitzien naar een beter verbond, naar het Lam waarin God zelf zou voorzien.
Tegelijk ben ik het met Jongere eens, dat we geen onderscheid moeten maken tussen de beleving in OT en NT. Ook de OT-gelovigen wisten dat de Verbondsgod lankmoedig, genadig, groot van goedertierenheid en gaarne vergevend was. Daarom kan ik me sowieso niet in jouw schema vinden. Van een zondaar die 'door de dood heen moet', waar alle hoop hem gans ontviel en het buiten hope wordt, voordat de Middelaar zich openbaart. Ik heb ook zo'n tijd gehad, dat ik niet meer geloofde dat het voor mij was. Totdat ik besefte hoe onbeschoft ik daarmee eigenlijk was.
In dit topic citeer ik graag de woorden van refo:
Als je iemand een grote som geld schuldig bent en je krijgt een kwitantie waaruit blijkt dat de schuld voldaan is, dan kun je dat misschien niet meteen geloven. Niettemin is het waar. Misschien ga je af en toe dat papiertje nog eens bekijken. Maar je moet daaraan niet een steeds grotere waarde toekennen.
Beter is de betaler dankbaar te blijven en hem zoveel mogelijk proberen te gehoorzamen.
Zelf in de psalmen kom ik de gedachte dat je eerst in opperste wanhoop moet verkeren, voordat Christus zich zal openbaren, niet tegen.
Wanneer er een kind geboren wordt, dan gaan daar weeën aan de geboorte vooraf...
Wanneer er iemand wederomgeboren wordt, gaan er dan volgens jullie geen weeën aan vooraf?
Kun je misschien wat duidelijker zijn, vriend?PvS schreef:freek schreef:Dat volgt niet noodzakelijkerwijze uit de vergelijking die jij gebruikt. Het beeld voor wedergeboorte wordt door Jezus gebruikt om te laten zien dat er iets radicaal moet veranderen, vernieuwen. Niet dat elk aspect van het gebruikte beeld terug moet komen in de geestelijke zaak. Want want betekent de zwangerschap dan? Paulus spreekt ook wel over een 'nieuwe schepping'. En bij de schepping gingen geen weeën vooraf.PvS schreef:Ik meen juist bij jullie te lezen dat jullie onderscheid maken...freek schreef: PvS, in het OT moest niks beleefd worden, uiteindelijk was het 'buiten hoop'. OT-gelovigen wisten heel goed dat het bloed van stieren en bokken ten diepste God niet kon behagen, laat staan verzoenen. Daarom was het uitzien naar een beter verbond, naar het Lam waarin God zelf zou voorzien.
Tegelijk ben ik het met Jongere eens, dat we geen onderscheid moeten maken tussen de beleving in OT en NT. Ook de OT-gelovigen wisten dat de Verbondsgod lankmoedig, genadig, groot van goedertierenheid en gaarne vergevend was. Daarom kan ik me sowieso niet in jouw schema vinden. Van een zondaar die 'door de dood heen moet', waar alle hoop hem gans ontviel en het buiten hope wordt, voordat de Middelaar zich openbaart. Ik heb ook zo'n tijd gehad, dat ik niet meer geloofde dat het voor mij was. Totdat ik besefte hoe onbeschoft ik daarmee eigenlijk was.
In dit topic citeer ik graag de woorden van refo:
Als je iemand een grote som geld schuldig bent en je krijgt een kwitantie waaruit blijkt dat de schuld voldaan is, dan kun je dat misschien niet meteen geloven. Niettemin is het waar. Misschien ga je af en toe dat papiertje nog eens bekijken. Maar je moet daaraan niet een steeds grotere waarde toekennen.
Beter is de betaler dankbaar te blijven en hem zoveel mogelijk proberen te gehoorzamen.
Zelf in de psalmen kom ik de gedachte dat je eerst in opperste wanhoop moet verkeren, voordat Christus zich zal openbaren, niet tegen.
Wanneer er een kind geboren wordt, dan gaan daar weeën aan de geboorte vooraf...
Wanneer er iemand wederomgeboren wordt, gaan er dan volgens jullie geen weeën aan vooraf?Wanneer zijn wij iemand iets schuldig?refo schreef:
En niet metterdaad geloven?
Getuigt van geen zekerheid.
Dat is een hoop der spinnekoppen...
Volgens mij is dat het werk van de Heilige Geest. Hij gebruikt daar Zijn Woord voor toch?PvS schreef:Hoe ben je aan je schuld ontdekt?refo schreef:
Heb je je Bijbel nog nooit gelezen? Door de Heilige Geest natuurlijk, en de Schrift.PvS schreef:Hoe ben je aan die schuld ontdekt?refo schreef:
Probeer een beetje geduld te hebben met elkaars talenten op het gebied van discussiëren.freek schreef:PvS, je draagt op een vervelende manier bij aan de discussie. Als iemand je kruisverhoor beantwoordt, haak je er weer met een even dubbelzinnig vraagje op in