De geruchten gingen al een tijdje, maar volgens het RD blijken deze waar te zijn.
Helaas.
--------------------------------------------------------------------------------
Oud geref. gemeente in Elspeet
Een groep voormalige leden van de gereformeerde gemeente in Nederland te Elspeet heeft een verzoek gericht aan de Oud Gereformeerde Gemeenten om in Elspeet een oud gereformeerde gemeente te institueren. Ook is een verzoek gericht aan de burgerlijke gemeente Nunspeet, waartoe Elspeet behoort, om in het dorp een locatie aan te wijzen waar ze bijeen kunnen komen. Waarschijnlijk wordt een en ander volgend jaar gerealiseerd.
De voormalige leden van de gereformeerde gemeente in Nederland te Elspeet scharen zich achter oud-ouderling G. de Weerd, die eerder dit jaar werd afgezet „wegens overtreding van het achtste gebod.” De Weerd en ongeveer tachtig oud-leden van de gereformeerde gemeente in Nederland willen zich nu aansluiten bij de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN).
De commissie van onderzoek van dit kerkverband heeft inmiddels „een en ander onderzocht en geen redenen gevonden het verzoek af te wijzen”, zo meldt het meinummer van de oud gereformeerde kerkbode te Ermelo. De classis oost van de OGGiN, die over deze zaken moet beslissen, vergadert echter pas weer in het voorjaar van 2010, aldus de kerkbode. „Bij een positief besluit kan daarna een zelfstandige gemeente geïnstitueerd worden.”
Tot die tijd zal bijvoorbeeld de bediening van de Heilige Doop in de dichtstbijzijnde gemeente geschieden, in dit geval Ermelo. Een aantal gezinnen is om die reden tijdelijk overgegaan naar de oggiN te Ermelo. Vorige week is daar een aantal kinderen uit Elspeet gedoopt.
Gaat de instituering van een oud gereformeerde gemeente in Elspeet door, dan telt het Veluwse dorp (met ongeveer 4500 inwoners) vijf kerkelijke gemeenten: een hervormde gemeente binnen de Protestantse Kerk in Nederland, een hersteld hervormde gemeente, een gereformeerde gemeente, een gereformeerde gemeente in Nederland en een oud gereformeerde gemeente in Nederland.
OGG in Elspeet
Re: OGG in Elspeet
Ja de scheuring was al een feit, maar of alle mensen het lidmaatschap hebben opgevraagd?
Verbaasd me wel dat ze toenadering zoeken tot de OGG en ben benieuwd of ze toegelaten worden.
Heb het een en ander gehoord over de toedracht, maar weet niet of er excuses zijn aangeboden en er
weer een terugkeer openstond. Misschien is dit afgewezen, ik weet het niet.
Laten we het voor de rest afwachten totdat er meer duidelijkheid is. Er is daar inderdaad geen
OGG en hoever ligt Ermelo vanaf Elspeet?
Verbaasd me wel dat ze toenadering zoeken tot de OGG en ben benieuwd of ze toegelaten worden.
Heb het een en ander gehoord over de toedracht, maar weet niet of er excuses zijn aangeboden en er
weer een terugkeer openstond. Misschien is dit afgewezen, ik weet het niet.
Laten we het voor de rest afwachten totdat er meer duidelijkheid is. Er is daar inderdaad geen
OGG en hoever ligt Ermelo vanaf Elspeet?
12,9 km - ca. 17 min.robert2 schreef:... en hoever ligt Ermelo vanaf Elspeet?
bron: maps.google.nl
Altijd lijkt het in dit soort kwesties om persoonlijke problemen te gaan waarop een groot deel van de gemeente partij kiest. Ik hoef geen voorbeelden te noemen van de afgelopen jaren, maar er zijn er legio.
Het wachten is nu op tien nieuwe forumleden die in dit topic gaan posten.
Jij bent dus nummer 1Jongere schreef:Altijd lijkt het in dit soort kwesties om persoonlijke problemen te gaan waarop een groot deel van de gemeente partij kiest. Ik hoef geen voorbeelden te noemen van de afgelopen jaren, maar er zijn er legio.

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Het is alleen moeilijk van de buitenkant te beoordelen, we weten niet wat er heeft plaats gevonden om dit op te lossen of dat er misschien niets heeft plaatsgevonden.Jongere schreef:Altijd lijkt het in dit soort kwesties om persoonlijke problemen te gaan waarop een groot deel van de gemeente partij kiest. Ik hoef geen voorbeelden te noemen van de afgelopen jaren, maar er zijn er legio..
Je bedoelt 9 ........ de opener is nummer 1Jongere schreef:Het wachten is nu op tien nieuwe forumleden die in dit topic gaan posten.

Ja, of neemt acht op degenen, die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer, die gij van ons geleerd hebt; en wijkt af van dezelve.Hendrikus schreef:opdat zij allen één zijn....

knip
spreken is zilver zwijgen is goud

spreken is zilver zwijgen is goud

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....

we weten wat het rd heeft gezegd..
en verder..
mwah.. beter om stil te zijn

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ik denk dat je gelijk hebt.
Als er meer informatie komt, kan diegene dat naar één der mods pb-en.
Als er meer informatie komt, kan diegene dat naar één der mods pb-en.