Niek, zijn er cultuur-gebonden zonden?Sommige mensen, of moet ik zeggen helaas een grote groep mensen vindt Gods Woord een cultuur gebonden boek. Dat ze hiermee Gods Woord degraderen tot een boek schijnt ze niet te deren, immers de uitlegging is tijdgebonden. Dat ze zich hiermee schuldig maken aan een subjectivisme wat zelfs de Dopers niet presteerden zien ze niet.
Kortom: zonden die zonden zijn omdat ze in een bepaalde cultuur gedaan worden.
(voorbeeld, als je naar arabie gaat en je toont je voetzolen aan iemand dan beledig je diegene en zondig je dus. In Europa is hier geen sprake van. Kortom, een specifieke cultuur-gebonden zonde)
Als er cultuurgebonden zonden zijn (wat jij niet zult ontkennen) dan is het toch logisch dat een prediker daar tochen ageert.
Kortom, het is logisch dat als er cultuur gebonden zonden zijn in de tijd van Paulus, dat Paulus daar dan wat van zegt.
Zijn brieven zijn a priori namelijk gericht aan de situatie / gemeente van die tijd.
Maakt dat de Bijbel cultuurgebonden?
Welnee, wij kunnen daar nog steeds veel van leren, want uiteindelijk gaat het om dat wat er achter die cultuur gebonden zonden zit. Een opstandig hart wat een bepaald gedrag uitlokt.
En dat opstandige hart en die cultuurgebonden zonden zijn van alle tijden! En het is juist aan ons de taak om dus de woorden van Paulus op de juiste manier uit te leggen.
De hoed van de vrouw toen is nu:
- topless zonnen
- veel te korte rok
- paars geverfd haar
ik noem 3 extremen omdat ik geen discussie over de voorbeelden wil (bv. bikini is al te ver)
Andersom geld het ook,
in de tijd van het oude testament waren bv neuspiercings normaal!
Dat was die cultuur, de piercing is nu meer een teken van opstandigheid (al begint zelfs ook nu de neuspiercing weer burgelijk te worden)
Dan kunnen wij dus niet met de hand op de Bijbel zeggen: de neus-piercing mocht in het OT dus nu ook.
Nee, dan zeg ik met 1 Cor 11 in gedachte dat een vrouw haar plaats moet kennen en niet dmv provocatief gedrag extra aandacht op zich proberen te vestigen.
Op deze manier, MET de cultuurcontext, is het hoofdstuk veel meer waard, omdat het ons veel meer te zeggen heeft dan een simpel regeltje dat wij niet meer begrijpen omdat de cultuur ons vreemd is. (misschien mensen in de gergem niet, maar vrienden die ik spreek die niet christen zijn zeker!)
Rom 7:6
Nu kunnen wij God dienen in de nieuwheid van de Geest en niet meer in de oudheid van de letter.
Als je dan toch de oude letter van Paulus erbij pakt dan ben je strijdig met Paulus zelf. Het christendom is een constant bezig zijn met wat je wel en niet kunt doen. Het is niet een simpel opvolgen van regeltjes. Dat is het moslim geloof.
Wij moeten dich bij God leven (door Bijbellezen en Gebed) zodat de Heilige Geest ons kan leren hoe wij God moeten dienen.
En met alle respect, ik wil echt niet schoppen, als ik naar veel orthodoxe gemeente kijk dan lijkt dat meer op het God dienen in de oudheid van de letter, dan in de nieuwheid van de Geest.
Ik ontken niet dat jullie God niet willen dienen. Ik geloof zeker dat dit integer gebeurt, maar het gebeurt niet anders dan hoe de moslims allah dienen.
Let wel: de moslims zijn nooit zeker van hun lot, zelfs van mohammed is het niet zeker of hij in de hemel is. Een constante angst voor allah, en een zeer nauwgezet leven naar wetjes en regeltjes.
Ik zeg je, het is een natuurlijke religieuze drijfveer van mensen om zo te leven.
Maar daarom juist:
God dienen in de nieuwheid van de Geest, en niet meer in de oudheid van de letter.
Dat is mij een grote vreugde, al ligt de zonde mij altijd nabij.
Robert