Belijdenis doen, hoezo?

Belijdenis doen

Niet zinvol.
0
Geen stemmen
Ik zie het als een persoonlijke geloofsgetuigenis.
28
65%
Gewoon doen, anders mag je je kind niet laten dopen.
1
2%
Aanvaarding van datgene, wat mijn ouders beloofden.
4
9%
Ik zie meer uit naar een herdoop
4
9%
Voor mij is het moeilijk, ik weet niet of ik echt geloof
1
2%
Ik wil bij de gemeente horen
4
9%
Ik stel het uit tot ik weet dat mijn zonden vergeven zijn
1
2%

Totaal aantal stemmen: 43

Hinde

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

De reden waarom het ooit is opgesteld is volgens wikipedia :quoi :

Wikipedia artikel: "Deze belijdenis is oorspronkelijk bedoeld als uitleg voor de Spaanse koning (Filips II) van het reformatorische geloof. Guido de Brès destijds predikant, wilde uitleggen dat de mensen van de reformatie geen oproerkraaiers waren of ketters."

Dus dat begrijp ik nu, klinkt aannemelijk.
Maar waarom dan nog als verplichting vóór de sacramenten.

Ik ga nog even googelen.
Testen waar je het antwoord sneller vindt; refoforum of google :livre
Jongere

Bericht door Jongere »

Hinde schreef:Ik ga nog even googelen.
:)
We zijn natuurlijk geen levende encyclopedie hier. Als je echt antwoorden wilt op vragen moet je de Bijbel en de boeken induiken, die geven je kilo's meer informatie dan wij hier kunnen.
Bovendien heb ik niet eens tijd om op elk onderwerp diep in te gaan. Als iemand me vraagt Karl Barth te beschrijven, dan zit ik weer een avond te tiepen. Terwijl daar goede literatuur over is.
Hinde

Bericht door Hinde »

Nou, de Bijbel geeft niet zoveel informatie over de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Dus daar kom ik niet verder mee. Snap je?

En boeken heb ik niet.
Avi

Bericht door Avi »

Kippetje schreef:
Hinde schreef:Klopt; ik begreep dat het bij de HHK hier 'in de buurt' ook zo is, hoewel het niet de voorkeur heeft.
Maar bij de Ger. Gem. niet.
Blijkbaar is de HHK daar soepeler in? Kan zoiets plaatsgebonden zijn?
Geen idee
Ik ben geen HHK-er maar bij ons mag je ook gewoon je kind laten dopen, wanneer je zelf nog geen belijdenis hebt kunnen doen.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Hinde

Bericht door Hinde »

O, maar dan ben je ook vast geen Ger.Gemmer?
Avi

Bericht door Avi »

Hinde schreef:O, maar dan ben je ook vast geen Ger.Gemmer?
Nee :nonnon
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
We zijn natuurlijk geen levende encyclopedie hier. Als je echt antwoorden wilt op vragen moet je de Bijbel en de boeken induiken, die geven je kilo's meer informatie dan wij hier kunnen.
Bovendien heb ik niet eens tijd om op elk onderwerp diep in te gaan. Als iemand me vraagt Karl Barth te beschrijven, dan zit ik weer een avond te tiepen. Terwijl daar goede literatuur over is.
Daarom vind ik dat overal droppen van vragen ook niet zo zinvol. Als je wat wilt weten, zijn er idd. vaak betere bronnen.

(En roddeltopics worden meestal meteen gesloten, dus daar heb je ook niet veel aan.... haha)
Hinde

Bericht door Hinde »

Helaas kan ik de kleine lettertjes niet lezen.
Ligt misschien aan mijn beeldscherm?

Dus misschien mis ik belangrijke info van je Afgewezen.

Wat die bronnen betreft; die zijn er natuurlijk altijd, maar niet iedereen heeft die beschikbaar.
En vooralsnog hoor ik hier niet een direct antwoord, dus blijkbaar is het ook geen parate kennis. :langue
Of er zijn weinig mensen online.
Lourens

Bericht door Lourens »

Afgewezen schreef:
Jongere schreef:
Daarom vind ik dat overal droppen van vragen ook niet zo zinvol. Als je wat wilt weten, zijn er idd. vaak betere bronnen.

(En roddeltopics worden meestal meteen gesloten, dus daar heb je ook niet veel aan.... haha)
We zijn toch met elkaar hier om ook dingen te leren, uit te zoeken en er over te spreken?

Ik vind het een goede vraagstelling en als Hinde hiernaar aan het zoeken is......... vooral hiermee doorgaan.
Laten we loslaten in welke kerk wel of niet toegelaten wordt maar kijken naar waar het vandaan komt en gezien de poll........ hoe beleef jij het?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hinde

Bericht door Hinde »

Dat laatste was meer persoonlijk, fluitje.
Ik wil me gaan aansluiten bij een kerk, en dan vind ik o.a. dit wel belangrijke informatie.
Hinde

Bericht door Hinde »

Eigenlijk begrijp ik best dat je als kerk kunt vragen dat je leden de Drie Formulieren van Enigheid onderschrijven, want dat is dan de achterliggende gedacht neem ik aan.
Dat doen reformatorisch scholen toch ook?

Maar dan begrijp ik niet dat van belijdend leden slechts een derde deel gevraagd wordt te belijden. Als je dan toch belijdenis doet, waarom dan niet gelijk van het complete verhaal?

En het is me nog steeds niet duidelijk waarom dat dan verplicht kan worden gesteld voorafgaand aan het laten dopen van je kind.

Dat zoeken doet geen goed overigens; nu begrijp ik de kinderdoop ook niet meer.
Zoeken levert dus nog meer vragen op.
Avi

Bericht door Avi »

fluitje schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:

We zijn toch met elkaar hier om ook dingen te leren, uit te zoeken en er over te spreken?

Ik vind het een goede vraagstelling en als Hinde hiernaar aan het zoeken is......... vooral hiermee doorgaan.
Laten we loslaten in welke kerk wel of niet toegelaten wordt maar kijken naar waar het vandaan komt en gezien de poll........ hoe beleef jij het?
Dat was de bedoeling, ja.
Avi

Bericht door Avi »

Hinde schreef:Eigenlijk begrijp ik best dat je als kerk kunt vragen dat je leden de Drie Formulieren van Enigheid onderschrijven, want dat is dan de achterliggende gedacht neem ik aan.
Dat doen reformatorisch scholen toch ook?

Maar dan begrijp ik niet dat van belijdend leden slechts een derde deel gevraagd wordt te belijden. Als je dan toch belijdenis doet, waarom dan niet gelijk van het complete verhaal?

En het is me nog steeds niet duidelijk waarom dat dan verplicht kan worden gesteld voorafgaand aan het laten dopen van je kind.

Dat zoeken doet geen goed overigens; nu begrijp ik de kinderdoop ook niet meer.
Zoeken levert dus nog meer vragen op.
Ik begrijp niet zo wat je bedoelt met de drie formulieren.,
Ik zie belijdenis als toegang vragen tot Het Heilig Avondmaal. Bij ons kriijgen de belijdeniscatechesanten ook vooraf huisbezoek enzo. Dan wordt daar op een pastorale manier over gepraat. Of ze de Heere Jezus kennen als hun Zaligmaker e.d
Je ziet dat er daardoor wel een spanningsveld ontstaat.
Kan ik wel of niet belijdenis doen. Wat is een waar geloof, is het echt bij mij. Hierop kunnen de ouderlingen het Woord laten spreken op zo'n bezoek. ( en de ds. kan het meenemen in de preek)
Soms haken jongeren af en wachten nog een jaar ( bijv omdat ze de Heere Jezus alleen zien als historisch figuur).
Wanneer belijdende leden niet aangaan (Heilig Avondmaal) wordt er op huisbezoek naar gevraagd, naar de rede van het niet aangaan. Bij ons wordt daar namelijk 'ja' op gezegd, dat je getrouw de sacramenten zult waarnemen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hinde schreef:En boeken heb ik niet.
Daar kunnen we je wel aan helpen.
Hier kan je er vele online lezen: http://www.theologienet.nl/inhoud.htm
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je haalt nu 2 zaken door elkaar.
Het woord geloofsbelijdenis kan betekenen:
- Een geschrift, waarin het geloof van de kerk beleden wordt. Het wiki-artikel waarheen je verwijst gaat over zo'n document, namelijk de Nederlandse Geloofsbelijdenis, één van de belijdenisgeschriften, die achter in je psalmboekje staat.
- Het in het openbaar afleggen van een geloofsbelijdenis door (veelal jonge) mensen in het midden van de gemeente.

Over deze laatste betekenis gaat het in dit topic.
Plaats reactie