Hinde schreef:Eigenlijk begrijp ik best dat je als kerk kunt vragen dat je leden de Drie Formulieren van Enigheid onderschrijven, want dat is dan de achterliggende gedacht neem ik aan.
Dat doen reformatorisch scholen toch ook?
Maar dan begrijp ik niet dat van belijdend leden slechts een derde deel gevraagd wordt te belijden. Als je dan toch belijdenis doet, waarom dan niet gelijk van het complete verhaal?
En het is me nog steeds niet duidelijk waarom dat dan verplicht kan worden gesteld voorafgaand aan het laten dopen van je kind.
Dat zoeken doet geen goed overigens; nu begrijp ik de kinderdoop ook niet meer.
Zoeken levert dus nog meer vragen op.
Ik begrijp niet zo wat je bedoelt met de drie formulieren.,
Ik zie belijdenis als toegang vragen tot Het Heilig Avondmaal. Bij ons kriijgen de belijdeniscatechesanten ook vooraf huisbezoek enzo. Dan wordt daar op een pastorale manier over gepraat. Of ze de Heere Jezus kennen als hun Zaligmaker e.d
Je ziet dat er daardoor wel een spanningsveld ontstaat.
Kan ik wel of niet belijdenis doen. Wat is een waar geloof, is het echt bij mij. Hierop kunnen de ouderlingen het Woord laten spreken op zo'n bezoek. ( en de ds. kan het meenemen in de preek)
Soms haken jongeren af en wachten nog een jaar ( bijv omdat ze de Heere Jezus alleen zien als historisch figuur).
Wanneer belijdende leden niet aangaan (Heilig Avondmaal) wordt er op huisbezoek naar gevraagd, naar de rede van het niet aangaan. Bij ons wordt daar namelijk 'ja' op gezegd, dat je getrouw de sacramenten zult waarnemen.