Hoedje vrouw

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Robert,
ten eerste wordt dit gebod aan geen van de andere gemeenten gegeven. Het is niet één van de geboden die de apostelen in hand 15 beslissen met elkaar. Kortom, de andere gemeenten kenden dit gebod niet eens.
Dit is geen argument om te stellen dat dit specifiek voor Korinthe zou zijn. Paulus vond het vreemd dat men er zich in Korinthe niet aan hield. Korinthe was inderdaad een uitwas, omdat men zich er daar niet aan hield. Vrouwen dachten: he, we zijn opeens precies gelijk aan de man, dus we hoeven onze hoofden niet meer te bedekken. Terwijl dat heel Bijbels is, opnieuw legt Paulus dan uit dat de man het hoofd der vrouw is.
thuishoort.
Ik denk dat het schriftkritisch is als je de grond van zijn boodschap, de man als hoofd van de vrouw en Christus als hoofd van de man, bekritiseerd.
Ik denk dat het schriftkritiek is als je de praktische uitwerking van Paulus weglaat. Hij legt uit waarom vrouwen WEL een hoofddeksel moeten dragen. Namelijk omdat de man het hoofd der vrouw is etc. Hij zegt niet: het maakt me niet uit wat jullie doen, als je maar wel bedenkt dat de man het hoofd der vrouw is...
Hij heeft het trouwens nergens over provocerend. Wel had hij te maken met vrouwen die opeens geen hoofddeksel meer droegen tijdens de samenkomsten.

Mag de hoed vandaag de dag in de wereld gezien worden als exlusief en duur. In de kerk wordt het gezien als een teken van onderdanigheid en gehoorzaamheid aan wat Gods Woord hierover zegt.

- avondmaal als maaltijd van gelovigen
Ja, wat is hiermee?
- doop door onderdompeling
Staat dat hier als een strikt bijbelse eis? Of wou je 's winters ook in de Rijn kinderen laten dopen?

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... baan3.html
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... tuin3.html
Robert

Bericht door Robert »

Mart01:
Vraag is dan, hoe is dat tegenwoordig? Hoe komen machtsverhoudingen tegenwoordig tot uiting?
Ik denk niet dat er tegenwoordig nog een uiterlijk kenmerk is. Er zijn geen culturele verschillen tussen man en vrouw in onze tijd. Dat neemt niet weg dat de positie van de vrouw bv in het gezin wel een probleem van deze tijd is.
Anderzijds legt Paulus wel een duidelijke link naar de scheppingsorde als het gaat om deze regel. Ik vraag me af hoe jij daaar mee omgaat Robert?
Die link gaat niet naar het 'hoofddeksel' maar naar het 'man over de vrouw'.
Het viel mij overigens op dat pas in gen3 staat dat de man over de vrouw zal heersen. (en ze in smart kinderen zal baren omdat ze de vrucht aan Adam gaf.)
In Gen 1/2 is hier nog geen sprake van!

In dat geval dan zal Paulus bedoelen dat de vrouw zich neer moet leggen bij de straf van God en zich hier niet tegen moet verzetten.

Ook nu in onze tijd van post-emancipatie heerst de man feitelijk nog over de vrouw. Mannen verdienen meer en hebben de beste functies.

Dus hoe de vrouw ook emancipeert, ze komt niet onder de straf van God uit.
Ik denk dat dat de boodschap is. En niet andersom: Man heers over je vrouw.
Dat is niet iets wat je moet doen, de situatie is gewoon zo.
De hoedenkwestie is volgens mij toch van een andere orde dan de broeken voor dames kwestie en het staan van mannen tijdens het bidden.
Uiteindelijk is elke 'vorm' cultuur gebonden. De broek/rok kwestie komt uit de tijd dat een vrouw cultureel geen broek droeg. In die tijd waren Paulus' woorden over de vrouw niet als man gekleed gaan dus op de broek van toepassing. In onze culturele context is dat het geval niet meer. Niet dat Paulus woorden nu hol geworden zijn, er is nog steeds sprake van provocatief mannelijk gedrag bij sommige vrouwen, om niet te spreken van travestie.

Maar dat wil niet zeggen dat een gewone vrouw die een gewone vrouwelijke broek (zelfs een vrouwelijke spijkerbroek is totaal anders dan een mannelijke spijkerbroek RJ! En ik kan het weten want als ik de broek van m'n vrouw aantrek merk ik dat meteen, en jij kan het niet weten want jouw vrouw heeft geen spijkerbroek ;) ) aandoet hier 'in overtreding' is.
Robert, Je schrijft verder nog dat het bij het bedekken van het hoofd alleen zou gaan om lang haar, maar waarom niet in het algemeen het bedekken van het hoofd?met hoed of haar?
Nee, dat ging over dat 'lang haar' een natuurlijke schoonheid voor de vrouw is. Dat ging (wat mij betreft) niet over het al dan niet (alleen) bedekken van hoofden met lang haar.
Helaas, die link leg ik niet, waar haal je dit vandaan Robert? De KT merken bij het bidden en profeteren op dat hier gedoeld wordt op het aanhoren van de gebeden en de profetien omdat Paulus elders het bidden en profeteren door de vrouwen in de eredienst verbiedt.
Ik denk dus dat de KT het hier mis hebben.
Paulus spreekt in het geheel hier niet over de eredienst, maar over mannen en vrouwen in het algemeen.

En vrouwen mogen ook profeteren (handelingen 1 (Petrus haalt Joël aan)
Bovendien mogen vrouwen alleen hun man niet leren! Ze mogen wel andere vrouwen / hun kinderen leren.

Kortom, vrouwen bidden / profeteren heel veel, ook in het Nieuwe Testament! Maar alleen niet in de eredienst.
Kortom, je kunt hier duidelijk uit afleiden dat Paulus het hier niet (alleen) over de eredienst heeft.

Hij heeft het over elke keer dat vrouwen bidden of profeteren. Kortom: als ze een leidende functie hebben moeten ze dat nog steeds doen met in het achterhoofd dat ze onderdanig aan hun man zijn.

De vraag is vervolgens natuurlijk of een ongetrouwde vrouw dus ook haar hoofd (in deze culturele context) moet bedekken.
Kennelijk niet, want Paulus spreekt hier tegen vrouwen die onder hun man staan.

Daarom, hoe dan ook, of je de hoofdbedekking nu in de culturele context moet zien, of van alle tijden, het gaat om een NEDERIGE hoofdbedekking voor elke keer dat een vrouw bidt of als je profeteert.

Refojongere:
Dit is geen argument om te stellen dat dit specifiek voor Korinthe zou zijn. Paulus vond het vreemd dat men er zich in Korinthe niet aan hield. Korinthe was inderdaad een uitwas, omdat men zich er daar niet aan hield.
Waar opnieuw uit blijkt dat het een culturele gewoonte was. Paulus had het hen nooit geleerd, en toch vond hij het vreemd dat ze het niet deden.

Dat het niet alleen voor Korinthe geld onderschrijf ik, Paulus wil dat iedereen zich binnen de culturele context voegt. Of het nu een slavenhouder (!!) is of een vrouw.

Als het idd een christelijke-regel zou zijn is het des te vreemder omdat de andere gemeente deze regel dan niet zouden kennen, en omdat bij het apostelconvent het niet als christelijke regel geaccepteert was.
Terwijl dat heel Bijbels is
Nee, het OT spreekt over de bedekking van het haar van de vrouw. Hier gaat het over een macht op het hoofd. Kortom, symbolisch terwijl het OT juist het lust-opwekkende indamt.

Bovendien leert het OT dat de mannen met gedekt hoofd moeten bidden, dat zou in schril contrast staan met wat Paulus daarover zegt.
Ik denk dat het schriftkritiek is als je de praktische uitwerking van Paulus weglaat. Hij legt uit waarom vrouwen WEL een hoofddeksel moeten dragen. Namelijk omdat de man het hoofd der vrouw is etc. Hij zegt niet: het maakt me niet uit wat jullie doen, als je maar wel bedenkt dat de man het hoofd der vrouw is...
Dat komt omdat de vrouwen juist DOOR hun hoofd onbedekt te laten uiting geven aan hun mening: Ik ben zelf de baas.

De praktische uitwerking van Paulus is juist in die context zo relevant omdat dat de manier is waarop de vrouwen rebelleren.
In onze tijd is dat helemaal niet het geval.
Hij heeft het trouwens nergens over provocerend. Wel had hij te maken met vrouwen die opeens geen hoofddeksel meer droegen tijdens de samenkomsten.
Het woord samenkomst valt helemaal niet.
Bovendien, zoals je zelf al eerder aangaf, gaat het hier kennelijk over iets dat algemeen bekent is.

Paulus hoeft niet uit te leggen waarom ze hun hoofd moeten bedekken. Iedereen in die tijd snapte wat dat betekende!

Het symbool sprak voor zich in die tijd.
In deze tijd spreekt dat symbool van geen kanten meer. Jij zelf refereert constant naar vrouwen die een hoed dragen omdat ze God eer willen bewijzen.

Dat is heel fijn dat ze dat willen, maar het hoedje is dus enkel een teken dat ze onderdanig zijn aan hun man.

En nogmaals, uit de manier waarop de hoeden eruit zien heeft niets met onderdanigheid en nederigheid te maken.
Het heeft te maken met "Kijk mijn hoed is mooier dan de jouwe" en "de mijne heeft meer lagen" "maar de mijne was duurder" of "Die van mij past beter bij mijn kleding"

Bij ons in de gemeente draagt ook een aantal dames een hoed. Dat zijn hele ingetogen hoedjes. Ik krijg altijd een gigantische cultuurshock als ik in een andere gemeente kom en de slagschepen zie.

Maar jij zit zo diep in de 'gereformeerde cultuur' dat je het niet meer ziet.
Probeer toch die stap 'naar buiten' eens te zetten, om er van een afstandje naar te kijken. Probeer het toch eens RJ, ik kan niet zeggen dat je niet integer en inteligent op me over komt op dit forum, maar dit valt me echt van je tegen.

Ik snap dat we het wellicht nooit eens kunnen worden over het 'wel nu van toepassing / culturele context' geschil.

Maar ALS je dan van mening bent dat het ook voor nu geld, wat ik diep respecteer, zie dan hoe het tot een nieuwe culturele uitwas is geworden die ver staat van wat Paulus bedoelde als vrouwen bidden of profeteren.
Mag de hoed vandaag de dag in de wereld gezien worden als exlusief en duur. In de kerk wordt het gezien als een teken van onderdanigheid en gehoorzaamheid aan wat Gods Woord hierover zegt.
Welnee, ook in de kerk is dat niet meer het geval. Anders hadden de dames het lef toch niet gehad er zo'n kermis van te maken.

Als dat het werkelijk betekent is het des te erger!
Dat zou hetzelfde zijn als wanneer de mannen dure zwarte diamanten op hun borst zouden spelden.

Of wanneer het gewoon is dat je een dikke zwarte mercedes hebt om te laten zien hoe dik je in de zonden zit. oh wacht, dat is in sommige kerken al het geval ;)
- avondmaal als maaltijd van gelovigen
Ja, wat is hiermee?
Ik weet niet of jij weleens een maaltijd met iemand hebt gehad, maar bij onze gezinsmaaltijden:
- eten we veel meer
- praten we met elkaar, als het kan over zinnige dingen.

DAT is het doel van het avondmaal, net zoals Jezus met Zijn discipelen! Het is een samenzijn van gelovigen, die met elkaar het leiden en sterven van Christus herdenken.
- doop door onderdompeling
Staat dat hier als een strikt bijbelse eis? Of wou je 's winters ook in de Rijn kinderen laten dopen?
Een eis? Dat IS dopen.
Feitelijk doop je niet als je niet onderdompelt. Net als met een koekje in de koffie. Je noemt het niet je koekje in je koffie dopen als je er wat water op spettert.

Maar nogmaals, het is niet erg want het is een teken! Een symbool.
Maar je moet niet zeggen dat je alle voorschriften uit de Bijbel letterlijk neemt als je dit overslaat.

Je legt het allemaal uit vanuit je eigen refo-context die je hoedanook wil verdedigen.

Er is geen enkele sprake van enige zelf-kritiek.
Als ik jouw redenatie met de mijne over mijn gemeente vergelijk dan schrik ik hoe je je vastklampt aan je eigen tradities en gewoonten.

Ik ben zeker niet beter dan jij, maar ik heb toch zeker meer inzicht in de fouten van mijn gemeente en mijzelf. Ik heb eigenlijk van jullie "refo's" nog nooit enige zelfkriek gehoord.

Zijn jullie dan echt perfect?

Komop Refo, dit kan niet waar zijn.

En wat betreft de bevroren Rijn,
daarom hebben de meeste evangelische gemeenten een klein verwarmd zwembad.

En zeg niet dat dat niet mag want wij dopen ook met verwarmd leidingwater.

Je hoeft het niet met me eens te zijn,
maar kijk eens kritisch naar je zelf en je eigen gewoonten! Ook eens met een frisse blik op de Bijbel ipv in het licht van alle boeken van dominees die hun cultuur verdedigde, koste wat het kost.

Trouwens, je hebt nog steeds niet gereageerd op mijn betoog over de wet en de Geest van maanden geleden!
En dat terwijl ik op jouw verzoek jouw referaat wel bestudeerd heb.

een vriendelijke doch strenge tot zelf kritiek-oproepende groet van Robert

[Aangepast op 26-8-2003 door Robert]
Carpe Diem tamen Memento Mori
Mart01

Bericht door Mart01 »

Ik denk niet dat er tegenwoordig nog een uiterlijk kenmerk is. Er zijn geen culturele verschillen tussen man en vrouw in onze tijd. Dat neemt niet weg dat de positie van de vrouw bv in het gezin wel een probleem van deze tijd is.
Maar wat doen we dan met de regel die Pauluis aangeeft?
quote:Anderzijds legt Paulus wel een duidelijke link naar de scheppingsorde als het gaat om deze regel. Ik vraag me af hoe jij daaar mee omgaat Robert?

Die link gaat niet naar het 'hoofddeksel' maar naar het 'man over de vrouw'.
Het viel mij overigens op dat pas in gen3 staat dat de man over de vrouw zal heersen. (en ze in smart kinderen zal baren omdat ze de vrucht aan Adam gaf.)
In Gen 1/2 is hier nog geen sprake van!
Ik denk dat je het hoofdstuk nu toch teveel uit elkaar trekt. Het hoort er echt allemaal bij. Het hele hoofdstuk handelt over de inrichting van de gemeente. Het bedekken van het hoofd was een teken van de onderdanigheid daarna zegt Paulus ook dat dit eigenlijk een heel natuurlijk teken is, omdat de natuur ons dit zelf al leert.
Uiteindelijk is elke 'vorm' cultuur gebonden. De broek/rok kwestie komt uit de tijd dat een vrouw cultureel geen broek droeg. In die tijd waren Paulus' woorden over de vrouw niet als man gekleed gaan dus op de broek van toepassing. In onze culturele context is dat het geval niet meer. Niet dat Paulus woorden nu hol geworden zijn, er is nog steeds sprake van provocatief mannelijk gedrag bij sommige vrouwen, om niet te spreken van travestie.
Dat valt dus nog te bezien. Als Paulus nadrukkelijk naar de schepping verwijst, waarin hij in het sieraad van de vrouw (het haar) de onderdanigheid van de vrouw aan de man gesymboliseerd ziet, dan is niet iedere vorm cultureel bepaald, maar zijn sommige vormen als regels gegeven. Je argument dat pas in Gen. 3 gesproken wordt over machtsverhoudingen tussen Adam en Eva, lijkt mij niet geldig, want het eerste argument van Paulus is dat Adam eerste geschapen is en toen pas de vrouw.
Als het idd een christelijke-regel zou zijn is het des te vreemder omdat de andere gemeente deze regel dan niet zouden kennen, en omdat bij het apostelconvent het niet als christelijke regel geaccepteert was.
waarom zou dat nodig zijn? Paulus zegt na het behandelen van deze uitwassen in de gemente van Kor. dat hij geen lust heeft om hier over te twisten. Blijkbaar sprak dit zo van zelf dat hij daarover niet eens in discussie wilde gaan.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Robert

Bericht door Robert »

Maar wat doen we dan met de regel die Pauluis aangeeft?
Die pas je toe op het moment dat een vrouw dmv provocatief gedrag onrust veroorzaakt. (bv. als het 'hip' wordt om als vrouw een stropdas te dragen om daarmee aan te geven dat ze dezelfde bestuurlijke kwaliteiten heeft als een man moet je deze vrouwen ( in de gemeente) vermanen.
Ik denk dat je het hoofdstuk nu toch teveel uit elkaar trekt. Het hoort er echt allemaal bij.
Als je het er op die manier bij wilt trekken is het enige antwoord dat vrouwen met lang haar geen deksel nodig hebben omdat hun haar hen al tot een deksel is.
1 Corinthe 11:
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
Het bedekken van het hoofd was een teken van de onderdanigheid daarna zegt Paulus ook dat dit eigenlijk een heel natuurlijk teken is, omdat de natuur ons dit zelf al leert.
Nee, want het lange haar van de vrouw is als een sierraad. Niet als een teken van onderdanigheid. Je probeert twee zaken samen te binden die juist niet bij elkaar horen.

Paulus geeft aan dat het verschil tussen mannen en vrouwen is dat enerzeids mannen 'heerschappij' over de vrouw hebben. En dat zij dus zonder en de vrouwen met deksel moeten bidden (als symbool hiervan)

Vervolgens geeft hij een verschil in de natuur aan waaruit een verschil tussen man en vrouw blijkt.
Een vrouw heeft van nature prachtig haar, een man niet. Dat haar scheer je toch ook niet af, waarom zou je dan als vrouw wel je onderdanigheid aan je man verliezen?

In het perspectief van het 'natuur' voorbeeld van Paulus zou het juist raar zijn dat je 'natuurlijk gezien' je mooi haar zou bedekken. Nee, dat bedek je vanuit een sociale context.

Maar de onderdanigheid van de vrouw aan de man blijkt niet uit het lange haar van de vrouw. Dan betrek je het voorbeeld van het een op het ander.
Je argument dat pas in Gen. 3 gesproken wordt over machtsverhoudingen tussen Adam en Eva, lijkt mij niet geldig, want het eerste argument van Paulus is dat Adam eerste geschapen is en toen pas de vrouw.
Paulus spreekt dat de vrouw uit de man is (rib) en dat wijst dus op de schepping, maar vervolgens geeft hij aan dat de man ook weer uit de vrouw is (geboorte)

Daarmee geeft hij eerder een gelijkheid voor God aan. De één kan niet zonder de ander.

Als jij beweert dat Paulus zegt dat het gezag van de man over de vrouw door God bij de schepping bedoelt is, dan schep je een conflict in de Bijbel, want Genesis 3 geeft duidelijk aan dat de man's heerschappij over de vrouw een straf op de zonden is.

Dat zou hetzelfde zijn als beweren dat de vrouw in het paradijs ook met smart zou moeten baren.

Kortom: DAT zou pas schriftkritisch zijn.
waarom zou dat nodig zijn? Paulus zegt na het behandelen van deze uitwassen in de gemente van Kor. dat hij geen lust heeft om hier over te twisten. Blijkbaar sprak dit zo van zelf dat hij daarover niet eens in discussie wilde gaan.
dat onderstreept toch gewoon wat ik zeg.
Eigenlijk is het van de gekke dat christenen zich op zo'n a-sociale manier gedragen. Dat dit soort zaken (feminisme) binnen de gemeente spelen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Mart01

Bericht door Mart01 »

quote:Maar wat doen we dan met de regel die Pauluis aangeeft?

Die pas je toe op het moment dat een vrouw dmv provocatief gedrag onrust veroorzaakt. (bv. als het 'hip' wordt om als vrouw een stropdas te dragen om daarmee aan te geven dat ze dezelfde bestuurlijke kwaliteiten heeft als een man moet je deze vrouwen ( in de gemeente) vermanen.
Dus als alles goed gaat is die regel niet nodig? Eerlijk gezegd vind ik dat wat vreemd. We moeten herinnerd worden aan een regel, wanneer die regel niet meer gehouden wordt. Die regel is er en moet gehouden worden, niet alleen als het mis gaat, maar altijd.

quote:Ik denk dat je het hoofdstuk nu toch teveel uit elkaar trekt. Het hoort er echt allemaal bij.

Als je het er op die manier bij wilt trekken is het enige antwoord dat vrouwen met lang haar geen deksel nodig hebben omdat hun haar hen al tot een deksel is.
Daar heb je een sterk punt, dat is voor mij dan ook iets waar ik nog niet uit ben. En daarom ben ik deze discussie ook aangegaan.
Vervolgens geeft hij een verschil in de natuur aan waaruit een verschil tussen man en vrouw blijkt.
Een vrouw heeft van nature prachtig haar, een man niet. Dat haar scheer je toch ook niet af, waarom zou je dan als vrouw wel je onderdanigheid aan je man verliezen?
Misschien moeten we dat zo interpreteren en heb je daarin gelijk. Maar het lijkt mij dat Paulus het niet louter als voorbeeld gebruikt. Hij begint vers 14 met het woordje of, en niet met een woordje als gelijk of als of zoals, zoals hij vaker gewend is te doen. Daarom ben ik er nog niet zo zeker van dat het lange haar geen symbool van onderdanigheid zou zijn. Of daar in ieder geval mee te maken heeft.
Als jij beweert dat Paulus zegt dat het gezag van de man over de vrouw door God bij de schepping bedoelt is, dan schep je een conflict in de Bijbel, want Genesis 3 geeft duidelijk aan dat de man's heerschappij over de vrouw een straf op de zonden is.

Dat zou hetzelfde zijn als beweren dat de vrouw in het paradijs ook met smart zou moeten baren.

Kortom: DAT zou pas schriftkritisch zijn.
Het gaat hier om de interpretatie van de woorden van Paulus. En Paulus zegt dat de man eerst geschapen is en daarna de vrouw. Verder zijn begrippen als macht en heerschappij eerst dan in een negatief daglicht komen te staan na de zondeval. Wij kunnen niet denken over macht en heerschappij dan met een negatieve connotatie. Maar in het paradijs was er ook orde. Adam was over de dieren gesteld en had daar heerschappij over. Dat was niet perse negatief maar goed. En wat het begeren van een vrouw naar een man en het begeren van een man naar een vrouw betreft, dat hoort ook bij de schepping. Adam vond niemand die als een hulp tegenover hem was. Ja, de vrouw is gemaakt als een hulp, dit taalgebruik is toch ook niet voor niets? Niet dat man en vrouw voor God niet gelijk zouden zijn als zijnde mensen. Maar er ligt mijns inziens wel een duidelijke scheppingsorde, die niet pas na de zondeval is gekomen. Terecht ben je bang voor uitwassen als dat de man de vrouw zou mogen vernederen, maar in dat verband noemt Paulus dat een man dan maar moet beseffen dat hij ook uit een vrouw geboren is. man en vrouw meoten elkaar in ere houden, maar toch is er een scheppingsorde.
dat onderstreept toch gewoon wat ik zeg.
Eigenlijk is het van de gekke dat christenen zich op zo'n a-sociale manier gedragen. Dat dit soort zaken (feminisme) binnen de gemeente spelen.
nee, dat onderstreept helemaal niet wat jij zegt. Ik maak aannemelijk dat daar geen uitspraak van een apostel convent voor nodig was omdat ze het daar als vanzelfsprekend mee eens waren. Onder de joden was dat dan ws. ook geen enkel probleem, maar in een geheel andere cultuur blijkbaar wel. Ook vandaaruit zie ik lijnen naar een scheppingsorde.
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ik ben wel eens nieuwsgierig naar het percentage vrouwen in de rechterflank der gereformeerden die principieel, dus n.a.v. de bewuste passage in Corinthiërs, hun hoed dragen en hoeveel er dat doen omdat het in hun gemeente verplicht is.

Ik durf te poneren dat de grootste hap het doet omdat het in hun kerk een soort van 11e gebod is.

Een 'breekje' van Breekijzertje
limosa

Bericht door limosa »

Ik durf te poneren dat de grootste hap het doet omdat het in hun kerk een soort van 11e gebod is.

Ik durf te poneren je dit uitsluitend hier post om te provoceren.
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door limosa

Ik durf te poneren je dit uitsluitend hier post om te provoceren.
Nou nou, jij durft nog meer dan ik!!!

limosa

Bericht door limosa »

[Nou nou, jij durft nog meer dan ik!

Mmm, dat valt een beetje tegen Breekijzertje. Ik had iets scherpers verwacht. Misschien moet je toch ff uitloggen, neem een koppie thee en ga een beetje bijkomen . . .
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje

STEL dat het zo zou zijn; wat dan nog?? Niet iedereen heeft de eigenschap overal tegenaan te willen schoppen......!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door limosa
[Nou nou, jij durft nog meer dan ik!

Mmm, dat valt een beetje tegen Breekijzertje. Ik had iets scherpers verwacht. Misschien moet je toch ff uitloggen, neem een koppie thee en ga een beetje bijkomen . . .
Tsjonge jonge Limosa......... hoedje...uuhhh.... petje af hoor!!!!!

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Sommige mensen, of moet ik zeggen helaas een grote groep mensen vindt Gods Woord een cultuur gebonden boek. Dat ze hiermee Gods Woord degraderen tot een boek schijnt ze niet te deren, immers de uitlegging is tijdgebonden. Dat ze zich hiermee schuldig maken aan een subjectivisme wat zelfs de Dopers niet presteerden zien ze niet.

Een andere groep heeft diep ontzag voor Zijn Woord. Waarom? Uit angst? Nee, omdat Hij spreekt! Daarom is Gods Woord Zijn Woord. Dat Woord grenst ook ons doen en handelen af! In heilig ontzag gehoorzamen wij Zijn Woord. Daarom sprak Abraham 'Dewijl ik stof en as ben!'

Tot welke groep behoort Breekijzertje nu?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Sommige mensen, of moet ik zeggen helaas een grote groep mensen vindt Gods Woord een cultuur gebonden boek. Dat ze hiermee Gods Woord degraderen tot een boek schijnt ze niet te deren, immers de uitlegging is tijdgebonden. Dat ze zich hiermee schuldig maken aan een subjectivisme wat zelfs de Dopers niet presteerden zien ze niet.

Een andere groep heeft diep ontzag voor Zijn Woord. Waarom? Uit angst? Nee, omdat Hij spreekt! Daarom is Gods Woord Zijn Woord. Dat Woord grenst ook ons doen en handelen af! In heilig ontzag gehoorzamen wij Zijn Woord. Daarom sprak Abraham 'Dewijl ik stof en as ben!'

Tot welke groep behoort Breekijzertje nu?
Daar kan ik duidelijk in zijn.
- De bijbel is mijn leidraad als het gaat om de kern van het evangelie.
- De bijbel geeft mij troost en moed in moeilijke tijden.
- De bijbel geeft mij het geloof in een mooie toekomst die mijn verstand te boven gaat.

Ook ben ik er van overtuigd dat er in de bijbel zeker cultuur- en tijdgebonden zaken staan zoals die er ook nu in de andere werelddelen zijn.

Houd jij je bijvoorbeeld nog aan de spijswetten ndonselaar?

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Daar kan ik duidelijk in zijn.
- De bijbel is mijn leidraad als het gaat om de kern van het evangelie.
Hierin geef je jezelf toch enigszins bloot, of toch de hele Schrift? Zijn Woord is geen boom waar we wat vruchten afplukken die ons vlees aangenaam zijn en de rest laten hangen, nee het is Tota Scriptura.

- De bijbel geeft mij troost en moed in moeilijke tijden.
Zeker geeft Zijn Woord troost en moed, maar Zijn Woord vraagt ook om heiliging. Zijt heilig, want Ik ben heilig. Dan is het geen wetticisme om Zijn Woord na te volgen in de wetenschap dat hier alles ten dele is, maar dan doen we het in de geloofsvreugde.

- De bijbel geeft mij het geloof in een mooie toekomst die mijn verstand te boven gaat.
God schenkt mij het geloof om Zijn beloften in Zijn Woord te omhelzen of te mijnen. Zeker vinden we in Zijn Woord van een nieuw Jeruzalem, maar Gods Woord spreekt ook van een 'eeuwige rampzaligheid'.

Ook ben ik er van overtuigd dat er in de bijbel zeker cultuur- en tijdgebonden zaken staan zoals die er ook nu in de andere werelddelen zijn.

Houd jij je bijvoorbeeld nog aan de spijswetten ndonselaar?

Nee, ik hou de spijswetten niet, al ben ik er vast van overtuigd dat hierin veel goeds zit, maar het is mijn overtuiging dat het Oude Testament zwanger was van de beloften aangaande de komst van Jezus Christus en dat in het Nieuwe Testament deze zwangere beloften vervuld zijn met Zijn komst in het vlees. Wij hebben door het voorhangsel nu een doorgang tot het binnenste heiligdom, het Heilige der Heiligen. Nee, bloed is er niet meer nodig, Zijn bloed is gestort op Golgotha's heuvel.
Als we echter Paulus kennen weten we dat het Judaisme hem vreemd was, nochtans schrijft hij over het onbedekt in Gods huis gaan als een gruwel. Hierin mogen we verstaan dat dit niet cultuurgebonden was, nee dit is God eis wanneer we als vrouw Zijn huis betreden.

Natuurlijk zijn er cultuurgebonden zaken zoals bv. het niet dragen van een stropdas in Rusland, maar dat is van een geheel andere orde.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Breekijzertje

Hoi NDonselaar,

Je antwoord aangaande het OT heb ik eerder gehoord.
Hoewel ik het dan nog steeds onverklaarbaar vind
dat bepaalde zaken wel en andere zaken in het OT niet worden nageleefd in refo-kring, refererend aan jouw woorden dat het OT met de komst van Jezus vervuld zou zijn.

Plaats reactie