Hoedje vrouw

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Vind het inderdaad ook raar dat sommige mensen zo doen. Vind dat je het niet moet doen omdat de kerk dat voorschrijft, maar omdat het in de bijbel staat

tukkertje
Maar hoe komt het dan dat het een typisch nederlandse aangelegenheid is (in de zwaardere kerken dan) en dat het over onze landsgrenzen geen traditie is?

Een 'breekje' van Breekijzertje
Het is wel degelijk óók over de landsgrenzen heen traditie om als vrouw het hoofd gedekt te hebben. Vorig jaar zijn wij in de Oekraïne geweest en daar droeg men wel degelijk een hoofddoekje. Het was zelfs zo dat sommige voor de dienst zelfs tijdens het gebed het hoofd bedekte.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

In de Ukraïne wordt het dagelijkse straatbeeld al gekleurd door hoofddoekjes.
Dat heeft dus meer met de cultuur daar te maken.

Breekijzertje

Dilemma:

Je hebt binnenkort een trouwdienst in een conservatieve behoudende kerk waar alle vrouwen een hoed dragen en waar zelfs een bord bij de ingang hangt met de tekst: "Vrouwen en meisjes wordt verzocht dit huis des gebeds met gedekt hoofd te betreden".

In je eigen gemeente draag je nooit iets op het hoofd, niemand doet dat daar.

Zet je een hoed op om 'geen aanstoot te geven', met als gevolg dat je reacties krijgt in de trant van: "moet je kijken, nu heeft ze wel een hoed op, ze weet wel hoe het hoort".

Of:

Zet je geen hoed op, je doet dat nooit dus nu ook niet. Je voelt je hypocriet als je wel iets op je hoofd zet.
Reacties kunnen zijn: "Tsjonge wat is zij eigenwijs en tegendraads. Ze zal zich ook nooit aanpassen".

strik

Bericht door strik »

Dilemma:
Simpelweg uit respect voor de traditie in die kerk, draag je een hoed.

Met name in de Russisch Orthodoxe Kerk (in Rusland zelfs maar ook hier in Nederland door Russische vrouwen) dragen vrouwen hoofddoeken in de kerk, en zeker als ze ter communie gaan.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Lijkt mij geen dilemma.
Heb natuurlijk makkelijk praten als man, maar zou toch kiezen om een hoedje op te doen. Zo respecteer je de gewoontes bij dat kerkgenootschap. voor die reactie hoef je denk ik niet bang te zijn.

tukkertje
Breekijzertje

Lijkt mij geen dilemma.
Heb natuurlijk makkelijk praten als man, maar zou toch kiezen om een hoedje op te doen. Zo respecteer je de gewoontes bij dat kerkgenootschap. voor die reactie hoef je denk ik niet bang te zijn.

tukkertje
Je zet dat hoedje dus op om andermans interpretatie van dat bijbelgedeelte te respecteren?
Jezelf op dat moment hypocriet voelen is dan ondergeschikt aan het opleggen van hun mening aan anderen in deze?

By the way, ik vind zo'n 'hoedjes-bord' bij de ingang van een kerk bijzonder afstotend en onvriendelijk jegens buitenkerkelijken.

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Je zet dat hoedje dus op om andermans interpretatie van dat bijbelgedeelte te respecteren?
Ja, precies. Lijkt mij niet meer dan normaal. Als je bv in grote kathedralen komt in Rome(of andere grote plaatsen) moet je ook netjes gekleed gaan. Hier kom je niet in een korte broek of mouwloos shirt naar binnen.

Ander voorbeeld. als je in een joodse tempel komt moeten mannen toch ook zo'n keppeltje op. Is een vorm van respect tonen voor een ander.

tukker
Breekijzertje

Ja, precies. Lijkt mij niet meer dan normaal. Als je bv in grote kathedralen komt in Rome(of andere grote plaatsen) moet je ook netjes gekleed gaan. Hier kom je niet in een korte broek of mouwloos shirt naar binnen.

Ander voorbeeld. als je in een joodse tempel komt moeten mannen toch ook zo'n keppeltje op. Is een vorm van respect tonen voor een ander.

tukker
Dat vind ik principieel anders.
Dan heb jij het over het wederzijds respect van verschillende godsdiensten jegens elkaar.

Mijn voorbeeld (dilemma) speelt binnen één en dezelfde godsdienst.
Als we binnen één godsdienst al geen tolerantie kunnen betrachten weet ik het niet meer.......

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik ben van mening, dat je je fatsoen moet houden en gewoon de regels van die kerk moet accepteren. Of je het er nu wel of niet mee eens bent. Of je het in je eigen kerk niet doet, moet je zelf weten.

Zo verpest je mischien wel de mooie dag van het aanstaande bruidspaar.
Breekijzertje

Ik ben van mening, dat je je fatsoen moet houden en gewoon de regels van die kerk moet accepteren. Of je het er nu wel of niet mee eens bent. Of je het in je eigen kerk niet doet, moet je zelf weten.

Zo verpest je mischien wel de mooie dag van het aanstaande bruidspaar.
Inderdaad wat je zegt:
"Regels van die kerk".....................

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Heb zo eens even de hele topic doorgelezen.
Ik denk dat een ieder het voor zichzelf moet weten of ze het wel of niet doet.

Voor beide partijen is wel iets te zeggen. Ik ben niet anders gewend, bij ons heeft iedereen het.

Vind het gewoon raar dat vrouwen zonder hoed of met een broek aan in de kerk zitten. Het is zelfs zo dat ze zo aan het avondmaal gaan.

tukkertje
Breekijzertje

Heb zo eens even de hele topic doorgelezen.
Ik denk dat een ieder het voor zichzelf moet weten of ze het wel of niet doet.

Voor beide partijen is wel iets te zeggen. Ik ben niet anders gewend, bij ons heeft iedereen het.

Vind het gewoon raar dat vrouwen zonder hoed of met een broek aan in de kerk zitten. Het is zelfs zo dat ze zo aan het avondmaal gaan.

tukkertje
Waarom switch je nu weer Tukkie?:,
Soms kan ik jou echt niet volgen..
Een paar postings lang houd je vol dat ik me aan moet passen en nu moet iedereen het voor zichzelf weten......

Tukkie zei: "Vind het gewoon raar dat vrouwen zonder hoed of met een broek aan in de kerk zitten. Het is zelfs zo dat ze zo aan het avondmaal gaan."

Tja...wat is raar tukkertje?
Bij ons zie je niet anders.
Een enkel oud vrouwtje heeft een hoed op, maar dat is echt een zeldzaamheid.
Uiterlijke zaken zijn in onze gemeente ondergeschikt.
Je laat elkaar vrij in die subjectieve zaken.
Vrouwen gaan inderdaad in broek aan het avondmaal.
'k Zie niet in wat daar mis mee is.
"De mensen zien aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan."(ergens in Samuël volgens mij.)
Is mij uit het hart gegrepen!!!

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Waarom switch je nu weer Tukkie?
Hoef niet altijd mijn zin te hebben:,:,:,

Ik weet ook best dat het niet in het uiterlijk zit, maar vind wel dat de buitenwacht wel moet kunnen zien dat we christenen zijn. En dat kun je niet zien als je als vrouw zo gekleed gaat.

tukker
Breekijzertje

Waarom switch je nu weer Tukkie?
Hoef niet altijd mijn zin te hebben:,:,:,

Ik weet ook best dat het niet in het uiterlijk zit, maar vind wel dat de buitenwacht wel moet kunnen zien dat we christenen zijn. En dat kun je niet zien als je als vrouw zo gekleed gaat.

tukker
Ons wereldje verschilt te veel denk ik.
Maar dat geeft niet.
We kunnen ons beter richten op zaken die ons binden dan die ons scheiden toch?
Dat we christen zijn weten ze in je omgeving toch wel hoor!

P.S.
Ik weet wat er in het plastic tasje zit dat sommige vrouwen 's zondags op straat bij zich dragen. (ook als het niet regent.)

Hebben ze het hoedje toch liever niet op...............?:,

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

We kunnen ons beter richten op zaken die ons binden dan die ons scheiden toch?
Je haalt me de woorden uit de mond.
Plaats reactie