De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Bert Mulder »

raka schreef:Het is iig verblijdend dat er zoveel refoforummers zo blijmoedig en zonder schroom tot het HA gaan. En ik blijf zitten, want de stem van de Meester is mij vreemd, en de tafel en de meeste avondmaalgangers beangstigen me. Hiermee wil ik ook mijn bijdrage aan deze topic eindigen. Ik gun iedereen het beste voor tijd en eeuwigheid, maar als ik dit allemaal lees en hoor dan denk ik: ik kan wel onbekeerd zijn, maar ik wil wel in een rechte weg bekeerd worden en geen drang, maar een liefdevolle lokking hebben naar het HA, want anders sterf ik nog liever werelds in de kerkbank. Ik vind het intriest dat Gods Kinderen, die (een keer) geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan, worden doodgebeukt met de Bijbel.
Arme stakker.

Er is maar 1 manier om bekeerd te worden. Er is geen goeie of slechte manier. Maar soms dwingt de Herder, en soms leidt Hij zachtjes, en soms strubbelen we zoveel tegen dat Hij ons oppakt, en in Zijn armen draagt.

En vind toch niet dat het formulier hard is, en doodbeukt. Of de Dordtse Leerregels....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door memento »

Oude Paden schreef:............toch kan ik me echt niet vinden in de insteek van deze Avondmaalsbenadering.

Ik zal me nog eens verdiepen in wat onze oudvaders op grond van Gods Woord zeiden over het Heilig Avondmaal. De toon is zeker anders!
Broeder, hoe verklaar je het dan dat zij zelfs tuchtmaatregelen namen tegen avondmaalsmijders? Dat heb ik hier niemand voor hoor staan...
Oude Paden

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Oude Paden »

Bert Mulder schreef:
raka schreef:Het is iig verblijdend dat er zoveel refoforummers zo blijmoedig en zonder schroom tot het HA gaan. En ik blijf zitten, want de stem van de Meester is mij vreemd, en de tafel en de meeste avondmaalgangers beangstigen me. Hiermee wil ik ook mijn bijdrage aan deze topic eindigen. Ik gun iedereen het beste voor tijd en eeuwigheid, maar als ik dit allemaal lees en hoor dan denk ik: ik kan wel onbekeerd zijn, maar ik wil wel in een rechte weg bekeerd worden en geen drang, maar een liefdevolle lokking hebben naar het HA, want anders sterf ik nog liever werelds in de kerkbank. Ik vind het intriest dat Gods Kinderen, die (een keer) geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan, worden doodgebeukt met de Bijbel.
Arme stakker.

Er is maar 1 manier om bekeerd te worden. Er is geen goeie of slechte manier. Maar soms dwingt de Herder, en soms leidt Hij zachtjes, en soms strubbelen we zoveel tegen dat Hij ons oppakt, en in Zijn armen draagt.

Bert,
stakkers zijn we allemaal!

En vind toch niet dat het formulier hard is, en doodbeukt. Of de Dordtse Leerregels....
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Bert Mulder »

Oude Paden schreef:Beste mensen,

Ik vind beuken inderdaad het beste woord voor deze discussie die over zulke tere dingen gaat.

Helaas Helaas Helaas.........

Hoeveel ik ook leer van dit forum. Hoe vaak ik het ook eens ben met velen dat we steeds verder van de Bijbelse leer afdwalen (en dat de afscheidingen van kerverbanden daar een grote oorzaak van zijn: Elke afscheiding brengt krampachtigheid en versmalling teweeg)

............toch kan ik me echt niet vinden in de insteek van deze Avondmaalsbenadering.

Ik zal me nog eens verdiepen in wat onze oudvaders op grond van Gods Woord zeiden over het Heilig Avondmaal. De toon is zeker anders!
Dus je vond mijn citaten (van de vaderen) uit het formulier en de DL doodbeuken?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door raka »

refo schreef:
raka schreef:Het is iig verblijdend dat er zoveel refoforummers zo blijmoedig en zonder schroom tot het HA gaan. En ik blijf zitten, want de stem van de Meester is mij vreemd, en de tafel en de meeste avondmaalgangers beangstigen me. Hiermee wil ik ook mijn bijdrage aan deze topic eindigen. Ik gun iedereen het beste voor tijd en eeuwigheid, maar als ik dit allemaal lees en hoor dan denk ik: ik kan wel onbekeerd zijn, maar ik wil wel in een rechte weg bekeerd worden en geen drang, maar een liefdevolle lokking hebben naar het HA, want anders sterf ik nog liever werelds in de kerkbank. Ik vind het intriest dat Gods Kinderen, die (een keer) geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan, worden doodgebeukt met de Bijbel.
Je kunt door slechtere dingen doodgebeukt worden....

Maarre, ik heb een tip: ga de volgende keer eens naar de kerk met de bede 'spreek Heere, want Uw knecht hoort'. Want volgens mij heb je tot nu toe wat gemist.
Met jou ben ik ook klaar, maar dat wist je al langer. Dus projecteer je sarcastische lege oneliners voortaan maar op iemand anders.
Oude Paden

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Oude Paden »

Bert Mulder schreef:
raka schreef:Het is iig verblijdend dat er zoveel refoforummers zo blijmoedig en zonder schroom tot het HA gaan. En ik blijf zitten, want de stem van de Meester is mij vreemd, en de tafel en de meeste avondmaalgangers beangstigen me. Hiermee wil ik ook mijn bijdrage aan deze topic eindigen. Ik gun iedereen het beste voor tijd en eeuwigheid, maar als ik dit allemaal lees en hoor dan denk ik: ik kan wel onbekeerd zijn, maar ik wil wel in een rechte weg bekeerd worden en geen drang, maar een liefdevolle lokking hebben naar het HA, want anders sterf ik nog liever werelds in de kerkbank. Ik vind het intriest dat Gods Kinderen, die (een keer) geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan, worden doodgebeukt met de Bijbel.
Arme stakker.

Er is maar 1 manier om bekeerd te worden. Er is geen goeie of slechte manier. Maar soms dwingt de Herder, en soms leidt Hij zachtjes, en soms strubbelen we zoveel tegen dat Hij ons oppakt, en in Zijn armen draagt.

En vind toch niet dat het formulier hard is, en doodbeukt. Of de Dordtse Leerregels....
Bert, Stakkers zijn we allemaal!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Bert Mulder »

Oude Paden schreef:
Bert Mulder schreef:
raka schreef:Het is iig verblijdend dat er zoveel refoforummers zo blijmoedig en zonder schroom tot het HA gaan. En ik blijf zitten, want de stem van de Meester is mij vreemd, en de tafel en de meeste avondmaalgangers beangstigen me. Hiermee wil ik ook mijn bijdrage aan deze topic eindigen. Ik gun iedereen het beste voor tijd en eeuwigheid, maar als ik dit allemaal lees en hoor dan denk ik: ik kan wel onbekeerd zijn, maar ik wil wel in een rechte weg bekeerd worden en geen drang, maar een liefdevolle lokking hebben naar het HA, want anders sterf ik nog liever werelds in de kerkbank. Ik vind het intriest dat Gods Kinderen, die (een keer) geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan, worden doodgebeukt met de Bijbel.
Arme stakker.

Er is maar 1 manier om bekeerd te worden. Er is geen goeie of slechte manier. Maar soms dwingt de Herder, en soms leidt Hij zachtjes, en soms strubbelen we zoveel tegen dat Hij ons oppakt, en in Zijn armen draagt.

En vind toch niet dat het formulier hard is, en doodbeukt. Of de Dordtse Leerregels....
Bert, Stakkers zijn we allemaal!
Van nature, ja.

Maar als we door Zijn Woord en Geest leven ontvangen hebben, zijn we erfgenamen Gods!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Gajus »

Oude paden schreef:
Gods werk is ook armmakende genade! Dan voelt men zich denk ik inderdaad te onwaardig om aan te gaan. Is dat dan hoogmoed om af te blijven??
Armmakende genade?? Waar vind je dat nu weer in je bijbel. De genade en de zegen van de Heere, die maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Luther »

helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf

en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging

En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Helma, wat een mooie posting.

Ik had deze avond wat anders en dan blijkt uit één opmerking van mij hedenmiddag een discussie van 9 pagina's te zijn ontstaan.
Laat ik nog één keer mijn stelling verduidelijken:
1. Alleen zij die iets van Christus' kennen, mogen deelnemen aan de tafel des Heeren. Maar dan ook zij allemaal.

2. Zij die ambtsdrager zijn, mogen niet behoren tot de categorie belijdende leden die nooit aan het HA deelnemen. (Dat wil niet zeggen dat ze geen genade kennen, maar kennelijk is er nog niet die vastigheid die nodig is om werkelijk één van de ambten van Christus in de gemeente te vertegenwoordigen.)

3. Het kan inderdaad zijn dat een ambtsdrager door welke omstandigheid dan ook, een keer blijft zitten, terwijl hij anders wel aangaat. Daarover heb ik niet gesproken. Ik heb het ook niet goed gepraat.

4. De discussie is wat verbreed naar de hele HA-gang in de gereformeerde gezindte en het blijkt dat het toch moeilijk is om het juiste evenwicht te bewaren tussen Gods eis tot bekering en geloof en het eenzijdige van Gods genadewerk. Wat mij betreft is dat een goede discussie, maar is een andere dan de HA-mijding door ambtsdragers.

5. Het gaat vooral om het openbare karakter van het HA en wat je openlijk uitspreekt als niet aan gaat. Dan zeg je: Ik ken Christus niet, al is het maar van verre. Laten we toch vasthouden dat niemand zonder Christus mag leven, maar dat een ambtsdrager dit signaal openlijk eigenlijk niet mag uitspreken. Iemand die gekozen wordt tot een ambt en niet aan het HA deelneemt, zou naar mijn mening dan ook altijd moeten bedanken. Dat heeft niets met HA-dwang te maken, maar wel met het hart van de gemeente.

6. De laatste tijd hoor ik wel meer over bediend worden in je bank. Ik zou dat toch anders willen noemen. De Heere werkt de wederbarende genade niet aan de HA-tafel, maar in de bank. Maar als dat gewerkt is, dat vraagt de Heere ook om in Zijn inzettingen te wandelen. En dan verwijs ik weer graag naar posting Helma hierboven. De Heere zal daarin ook leiden; dat hoef je niet zelf te gaan organiseren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door refo »

Oudvaders? Hoe oud zijn die vaders?

Toen de reformatoren de sacramenten herdefinieerden waren de sacramenten niet meer en niet minder dan 'heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt. '

Daar is niets meer van over. De doop is veel minder dan dat geworden. En het avondmaal veel meer.
En daardoor leven allerlei lieden in het duister. En als ze daar min of meer hardhandig op gewezen worden, dan is dat goed.
Noem het beuken, best. Zo'n geestelijke leidsman zal wat moeten kunnen velen.
Het lijkt heel pastoraal om dat 'teer' te noemen en 'persoonlijk', maar zo komt zo'n man er nooit bovenop. In al zijn nederigheid snapt hij niet wat God met het Avondmaal wil.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Luther »

raka schreef:Het is iig verblijdend dat er zoveel refoforummers zo blijmoedig en zonder schroom tot het HA gaan. En ik blijf zitten, want de stem van de Meester is mij vreemd, en de tafel en de meeste avondmaalgangers beangstigen me. Hiermee wil ik ook mijn bijdrage aan deze topic eindigen. Ik gun iedereen het beste voor tijd en eeuwigheid, maar als ik dit allemaal lees en hoor dan denk ik: ik kan wel onbekeerd zijn, maar ik wil wel in een rechte weg bekeerd worden en geen drang, maar een liefdevolle lokking hebben naar het HA, want anders sterf ik nog liever werelds in de kerkbank. Ik vind het intriest dat Gods Kinderen, die (een keer) geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan, worden doodgebeukt met de Bijbel.
Vriend raka,
Ik ben blij dat je open bent over jezelf en je gevoel bij deze discussie. Niet dat dat het belangrijkste is, maar voor zuiver communiceren zonder op de man te spelen, is dat wel noodzakelijk.

Toch begrijp ik één ding niet, hoe je kan typen: Ik sterf nog liever wereld in de kerkbank.
Raka of je meent dit niet echt, of je weet werkelijk niet wat het is om zonder God te moeten sterven.
En raka, de deur der genade staat nog open, ook voor jou. En ik ga je niet activistisch oproepen om maar zelf te gaan lopen en te kiezen etc.
Maar als ik je bidden mag: Ga op je knieën en zeg het maar: Heere, ik las een hele discussie op RF. En ik heb me verdedigd en het is me allemaal te licht en teveel mensen werk, maar met mij zit het i.i.g. nog niet goed. Heere, wees mij arme zondaar genadig. Laat mij zien wie ik werkelijk ben voor U en wie ik in mezelf blijf. Maar toon mij ook uit Uw Woord Wie U wilt zijn in Christus Jezus, ook voor een getrouwe geestelijk dode kerkganger, die de stem van de Meester niet kent. Leer mij Heere, dat ik niet alleen niet tot U kan komen, maar dat op de bodem van mijn bestaan een grote onwil is om geheel van een Ander te zijn. Leer mij alles, ja alles te verliezen.
Want raka, weet één ding: de Heere spreekt elke dag tot jou. Raka, Raka, hoe menigmaal heb ik willen bijeenvergaderen gelijk een hen hare kiekens, maar gij hebt niet gewild dat Ik Koning over u zou zijn.
Ik hoop dat je dit niet opvat als cynisch of als doodbeuken met de Bijbel, want ik heb zo met je te doen, vooral de wijze waarop je het formuleert. Gelukkig is Gods liefde en Christus' bereidwilligheid om te zaligen veel groter dan jouw onwil en dode rechtzinnigheid.
Het ga je goed!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Oude Paden

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Oude Paden »

Gajus schreef:Oude paden schreef:
Gods werk is ook armmakende genade! Dan voelt men zich denk ik inderdaad te onwaardig om aan te gaan. Is dat dan hoogmoed om af te blijven??
Armmakende genade?? Waar vind je dat nu weer in je bijbel. De genade en de zegen van de Heere, die maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij.
Ik zal Mij doen overblijven..................
Is dat Gods werk niet Raka?
Oude Paden

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Oude Paden »

Arme X, Stakkerd Y, Ik heb met je doen Z enz. enz.

We hoeven elkaar niet te betitelen!

Het kan erg mooi lijken allemaal..........
Maar we zijn allemaal afstammelingen van diezelfde Adam!
Bekeerd, schijnbekeerd of onbekeerd. Laten we niet boven elkaar gaan staan.
We doen vaak uitdrukkingen die wel die indruk geven (ook ik hoor!)
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Gajus »

Oude Paden schreef:
Gajus schreef:Oude paden schreef:
Gods werk is ook armmakende genade! Dan voelt men zich denk ik inderdaad te onwaardig om aan te gaan. Is dat dan hoogmoed om af te blijven??
Armmakende genade?? Waar vind je dat nu weer in je bijbel. De genade en de zegen van de Heere, die maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij.
Ik zal Mij doen overblijven..................
Is dat Gods werk niet Raka?
De tekst uit Zefanja 3 die je aanhaalt wordt in de kanttekeningen zo uitgelegd:Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.

arm volk;
Dat is, gering en veracht bij de wereld, en door Gods genade nochtans rijk gemaakt in het geloof en andere geestelijke gaven.

Dus gelukkig: Toch rijkmakende genade!
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door raka »

Luther schreef:
raka schreef:Het is iig verblijdend dat er zoveel refoforummers zo blijmoedig en zonder schroom tot het HA gaan. En ik blijf zitten, want de stem van de Meester is mij vreemd, en de tafel en de meeste avondmaalgangers beangstigen me. Hiermee wil ik ook mijn bijdrage aan deze topic eindigen. Ik gun iedereen het beste voor tijd en eeuwigheid, maar als ik dit allemaal lees en hoor dan denk ik: ik kan wel onbekeerd zijn, maar ik wil wel in een rechte weg bekeerd worden en geen drang, maar een liefdevolle lokking hebben naar het HA, want anders sterf ik nog liever werelds in de kerkbank. Ik vind het intriest dat Gods Kinderen, die (een keer) geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan, worden doodgebeukt met de Bijbel.
Vriend raka,
Ik ben blij dat je open bent over jezelf en je gevoel bij deze discussie. Niet dat dat het belangrijkste is, maar voor zuiver communiceren zonder op de man te spelen, is dat wel noodzakelijk.

Toch begrijp ik één ding niet, hoe je kan typen: Ik sterf nog liever wereld in de kerkbank.
Raka of je meent dit niet echt, of je weet werkelijk niet wat het is om zonder God te moeten sterven.
En raka, de deur der genade staat nog open, ook voor jou. En ik ga je niet activistisch oproepen om maar zelf te gaan lopen en te kiezen etc.
Maar als ik je bidden mag: Ga op je knieën en zeg het maar: Heere, ik las een hele discussie op RF. En ik heb me verdedigd en het is me allemaal te licht en teveel mensen werk, maar met mij zit het i.i.g. nog niet goed. Heere, wees mij arme zondaar genadig. Laat mij zien wie ik werkelijk ben voor U en wie ik in mezelf blijf. Maar toon mij ook uit Uw Woord Wie U wilt zijn in Christus Jezus, ook voor een getrouwe geestelijk dode kerkganger, die de stem van de Meester niet kent. Leer mij Heere, dat ik niet alleen niet tot U kan komen, maar dat op de bodem van mijn bestaan een grote onwil is om geheel van een Ander te zijn. Leer mij alles, ja alles te verliezen.
Want raka, weet één ding: de Heere spreekt elke dag tot jou. Raka, Raka, hoe menigmaal heb ik willen bijeenvergaderen gelijk een hen hare kiekens, maar gij hebt niet gewild dat Ik Koning over u zou zijn.
Ik hoop dat je dit niet opvat als cynisch of als doodbeuken met de Bijbel, want ik heb zo met je te doen, vooral de wijze waarop je het formuleert. Gelukkig is Gods liefde en Christus' bereidwilligheid om te zaligen veel groter dan jouw onwil en dode rechtzinnigheid.
Het ga je goed!
Je moet wel goed blijven opletten. Ik zei dat ik liever werelds in d ekerkbank sterf dan dat ik me onbekeerd laten meesleuren met de grote drang naar het HA. En dat ik niet kan sterven zoals het nu is besef ik me terdege, daar heb ik geen preek voor nodig. Ik heb de leegheid van mijn bestaan helaas moeten gaan ervaren, maar ik voel dezelfde leegte hier in deze discussie . Dat is mijn geraaktheid in deze discussie.
Het gaat jou ook goed.
Plaats reactie