Je weet er aardig wat van! En als je het hebt over "aanpassen" van de bijbel naar het idee wat goed is en wat niet goed, heb ik toch echt het idee dat je het over jezelf hebt i.p.v. over de vrijzinnigen.Oorspronkelijk gepost door jacob
De laatste groep de vrijzinigen zijn wel van een bijzonder soort. Ze zijn ook een soort god. Ze weten precies wat wel goed is en niet goed is in de bijbel. En dat passen ze dan ook maar even aan.
Een ongelijk huwelijk: verbiedt de bijbel het?
nogal off topicOorspronkelijk gepost door RachmaninovJe weet er aardig wat van! En als je het hebt over "aanpassen" van de bijbel naar het idee wat goed is en wat niet goed, heb ik toch echt het idee dat je het over jezelf hebt i.p.v. over de vrijzinnigen.Oorspronkelijk gepost door jacob
De laatste groep de vrijzinigen zijn wel van een bijzonder soort. Ze zijn ook een soort god. Ze weten precies wat wel goed is en niet goed is in de bijbel. En dat passen ze dan ook maar even aan.
tegen wie heb je het nu?Oorspronkelijk gepost door anne1-3-5
nou ik vind het erg dat je dat zo zegt je mag niet oordelen over een ander
ook in die kerk zitten kinderen van God en als jij dat in twijfel trekt vraag ik me af of jij wel echt een kind van God bent.
jij doet net of je God zelf bent en oordeeld over een ander
terwijl je het helemaal niet kan weten of dat zo is of niet
dit is mijn mening en voor de duidelijkheid ik kom gewoon uit de ger gem
Valt wel mee hoor! Er zijn ook heel veel christenen die er geen behoefte aan hebben om steeds maar te roepen dat de uitleg van de ander minder goed is. Wèl is het zo, dat diezelfde christenen er wat problemen mee hebben als die ander steeds roept dat zij de bijbel verkeerd uitleggen. Kortom: er zijn genoeg mensen die er niet zo'n moeite mee hebben, dat de bijbel op verschillende manieren wordt uitgelegd. Het is gewoon de realiteit.Oorspronkelijk gepost door gvdham
de bijbel is zwart/wit, maar er zijn (veel te) veel manieren waarop deze word uitgelegt.
Waar is mee zit is dat iedereen zegt dat de uitleg van de ander minder goed is..
Tja, zo'n scherpe en buitengewoon goed onderbouwde reaktie, daar heb ik niet van terug.Oorspronkelijk gepost door jacobnogal off topicOorspronkelijk gepost door RachmaninovJe weet er aardig wat van! En als je het hebt over "aanpassen" van de bijbel naar het idee wat goed is en wat niet goed, heb ik toch echt het idee dat je het over jezelf hebt i.p.v. over de vrijzinnigen.Oorspronkelijk gepost door jacob
gvdhm,
Ik begrijp dat je nog weinig weet van de Bijbel en van de gereformeerde leer.
Gods Woord is voor maar één uitleg vatbaar. Gods Woord is niet veelkleurig, maar zwart-wit. Mensen die zeggen dat de Bijbel veelkleurig is, zijn pluraal.
In onze tijd hebben we een grootgebrek aan Schriftverklaarders. Schriftvertalers hebben we zat, maar helaas niet zoveel verklaarders. In de ger.gez. worden mede daarom ook regelmatig de nagelaten geschriften van reformatoren geraadpleegt. Te denken valt dan aan de Institutie van Johannes Calvijn.
In de 21ste eeuw leven we in een duistere tijd. Vroeger was het ook wel duister, maar toen was er veel minder afleiding en had men niet zoveel geld om er van alles van te kopen. De christenen van het verleden waren daarom ook vaak met het Woord van God bezig. Zonder verklaringen! Zij leefden heel nauw bij de Heere en hadden werkelijk verlichte ogen des verstands. Zij hadden heldere inzichten ontvangen van de Heilige Geest hoe Gods Woord uit te leggen was. Eén van die zeer verlichte mensen was dus de reformator Johannes Calvijn. Als God ons de reformatie niet gegeven had, dan waren we hier met z'n allen Rooms Katholiek.
Matthijs.
Gods Woord is voor maar één uitleg vatbaar. Gods Woord is niet veelkleurig, maar zwart-wit. Mensen die zeggen dat de Bijbel veelkleurig is, zijn pluraal.
In onze tijd hebben we een grootgebrek aan Schriftverklaarders. Schriftvertalers hebben we zat, maar helaas niet zoveel verklaarders. In de ger.gez. worden mede daarom ook regelmatig de nagelaten geschriften van reformatoren geraadpleegt. Te denken valt dan aan de Institutie van Johannes Calvijn.
In de 21ste eeuw leven we in een duistere tijd. Vroeger was het ook wel duister, maar toen was er veel minder afleiding en had men niet zoveel geld om er van alles van te kopen. De christenen van het verleden waren daarom ook vaak met het Woord van God bezig. Zonder verklaringen! Zij leefden heel nauw bij de Heere en hadden werkelijk verlichte ogen des verstands. Zij hadden heldere inzichten ontvangen van de Heilige Geest hoe Gods Woord uit te leggen was. Eén van die zeer verlichte mensen was dus de reformator Johannes Calvijn. Als God ons de reformatie niet gegeven had, dan waren we hier met z'n allen Rooms Katholiek.
Matthijs.
deze reactie is een reactie op die van jou jacob
ook in die kerk zitten kinderen van God en als jij dat in twijfel trekt vraag ik me af of jij wel echt een kind van God bent.
-
Was de schrift maar voor 1 uitleg vatbaar dan hadden we al die scheuringen niet gehad. Dus wees voorzichtig wat je hier zegtOorspronkelijk gepost door Matthijs
gvdhm,
Beste Anne,Oorspronkelijk gepost door anne1-3-5
deze reactie is een reactie op die van jou jacob
ik begrijp niet goed wat ik verkeerd heb gedaan. Ik veroordeel toch niemand. Ik probeer uit te leggen dat er verschillende stromingen binnen het christendom zijn. Ik veroordeel verder toch niet? Ik zeg alleen dat mensen die de bijbel niet als het woord van God beschouwen eigenlijk geen christen zijn. Omdat ze Zijn woord niet geloven.
Dat is toch niet zo raar dat ik dat zeg?
[Aangepast op 12/10/04 door jacob]
De Schrift ís voor één uitleg vatbaar.Oorspronkelijk gepost door DemocritusWas de schrift maar voor 1 uitleg vatbaar dan hadden we al die scheuringen niet gehad. Dus wees voorzichtig wat je hier zegtOorspronkelijk gepost door Matthijs
gvdhm,
Alleen de duivel vindt dat er wel meerdere interpretaties mogen zijn.
[quote]
De evangelischen, de reformatorischen en de vrijzinigen. De laatste zou ik liever niet christelijk willen noemen.
hier oordeel jij over vrijzinnigen die jij liever niet christelijk wil noemen. met andere woorden jij veroordeeld hen alleen omdat ze een andere levensvisie hebben als jij
De laatste groep de vrijzinigen zijn wel van een bijzonder soort. Ze zijn ook een soort god. Ze weten precies wat wel goed is en niet goed is in de bijbel. En dat passen ze dan ook maar even aan. Idd als je naar hun kijkt kan je idd alle kanten op. Maar ik zou niet zo veel waarde aan hun hechten. Ze spannen de bijbel alleen maar als het hun uitkomt voor (achter) hun karretje, voor de rest laten ze het links (of rechts) liggen.
hoe kom je op het idee?
er zullen vast mensen in die kerk zijn die niet zo zijn. niet iedereen denkt er in die kerk hetzelfde over
De evangelischen, de reformatorischen en de vrijzinigen. De laatste zou ik liever niet christelijk willen noemen.
hier oordeel jij over vrijzinnigen die jij liever niet christelijk wil noemen. met andere woorden jij veroordeeld hen alleen omdat ze een andere levensvisie hebben als jij
De laatste groep de vrijzinigen zijn wel van een bijzonder soort. Ze zijn ook een soort god. Ze weten precies wat wel goed is en niet goed is in de bijbel. En dat passen ze dan ook maar even aan. Idd als je naar hun kijkt kan je idd alle kanten op. Maar ik zou niet zo veel waarde aan hun hechten. Ze spannen de bijbel alleen maar als het hun uitkomt voor (achter) hun karretje, voor de rest laten ze het links (of rechts) liggen.
hoe kom je op het idee?
er zullen vast mensen in die kerk zijn die niet zo zijn. niet iedereen denkt er in die kerk hetzelfde over
Laten we OOK maar voorzichtig zijn om direkt overal de duivel bij te halen.Oorspronkelijk gepost door MatthijsDe Schrift ís voor één uitleg vatbaar.Oorspronkelijk gepost door DemocritusWas de schrift maar voor 1 uitleg vatbaar dan hadden we al die scheuringen niet gehad. Dus wees voorzichtig wat je hier zegtOorspronkelijk gepost door Matthijs
gvdhm,
Ga je ook even in, op het argument van Democritus, hoe het dan zit met al die scheuringen?
-
Ik mis in deze hele discussie iets. Aan de hand van 2 kor 7: 14 wordt constant gezegd een ongelijk juk (huwelijk) is verboden.Oorspronkelijk gepost door gvdham
Het valt mij op dat tussen de mensen die reageren ook mensen zijn die het persoonlijk betreft. Dit is wat het topic erg persoonlijk maakt. Wat mij persoonlijk dwars zit is wat velen wel aanhalen, zwart-wit, hemel-hel...
Als je dit op een andere manier zou bekijken, en als uitgangspunt neemt dat deze discussie niet over wat te doen voor het huwelijk, maar wat te doen na het huwelijk met een ongelovige.
Maar diezelfde Paulus schrijft in 1 kor 7: 13 en verder ok nog wat anders namelijk;
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw en d eongelovige vrouw is geheiligd door de man. want anders waren de kinderen onrein; maar nu zijn zij heilig
Dat is dus iets heel anders dan zwart/ wit ja/nee redenatie. Hier heeft GvdHam wel een punt.
Maar ik ben het wel England eens. weet war je aan begint want je bespaart jezelf en evt kinderen een hoop problemen. Daarom moeten wij eveneens het advies van Paulus uit 2 kor niet weg gooien.
Maar verabsoluteren dat mag ook niet.
-
Matthijs,Oorspronkelijk gepost door MatthijsDe Schrift ís voor één uitleg vatbaar.Oorspronkelijk gepost door DemocritusWas de schrift maar voor 1 uitleg vatbaar dan hadden we al die scheuringen niet gehad. Dus wees voorzichtig wat je hier zegtOorspronkelijk gepost door Matthijs
gvdhm,
Als jij weet wat de enige goede uitleg van de Bijbel is dan raad ik je aan om predikant te worden en wil ik graag in jouw gemeente komen. Want zoals jij het nu brengt heb jij de wijsheid in pacht.
ik heb er anders bar moeite mee om de ene juiste uitleg van de Bijbel te zien.
Precies! Dat denk ik ook! Er wordt hier door Jacob een kort-door-de-bocht karikatuur van vrijzinnigheid gegeven.Oorspronkelijk gepost door anne1-3-5
hoe kom je op het idee?
Als ik hier morgen een bericht neerzet waarin ik stel dat mensen uit de geref. gezindte allemaal in het zwart lopen en de hele dag lopen te treuren, dan ben ik net zo belachelijk bezig als Jacob. Want dat is ook een karikatuur. Zo zie je maar weer: simpel is niet altijd juist.