Abba - lieve Vader
Abba - lieve Vader
Wat geeft ons het recht God Vader te noemen? (nav van het Onze Vader).
Mogen alle mensen Hem zo noemen of alleen christenen?
Wat is jullie (bijbelse) mening daarover?
Mogen alle mensen Hem zo noemen of alleen christenen?
Wat is jullie (bijbelse) mening daarover?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: Abba - lieve Vader
Gelovigen. Door Jezus Christus wil God onze Vader zijn. En als we de Geest hebben ontvangen leert Hij ons bidden: Abba, Vader. (Rom 8)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja, dat is zo. Staat er heel mooi, in Romeinen 8.Marnix schreef:Gelovigen. Door Jezus Christus wil God onze Vader zijn. En als we de Geest hebben ontvangen leert Hij ons bidden: Abba, Vader. (Rom 8)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
God is, krachtens de schepping, ons aller vader. Dat ongelovigen Hem niet als Vader erkennen, doet niets af van Zijn Vader-zijn.
- JolandaOudshoorn
Dat is ook waar. Daarom geloof ik wel dat iedereen het "onze Vader" kan bidden. De naam "Abba" impliceert echter een vertrwouwelijke omgang, iets wat alleen gelovigen met de Vader hebben.memento schreef:God is, krachtens de schepping, ons aller vader. Dat ongelovigen Hem niet als Vader erkennen, doet niets af van Zijn Vader-zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Is dat zo?memento schreef:God is, krachtens de schepping, ons aller vader. Dat ongelovigen Hem niet als Vader erkennen, doet niets af van Zijn Vader-zijn.
Hij is ons aller Schepper.
En de Vader van iedereen die gedoopt is.
Toch?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Het Vaderschap van God wordt in de Schrift ook gekoppeld aan de schepping. Zie oa [bijbel]Mal 2:10[/bijbel]: Hebben wij niet allen één Vader? Heeft niet één God ons geschapen? Waarom handelen wij dan trouwelooslijk de een tegen den ander, ontheiligende het verbond onzer vaderen?Avi schreef:Is dat zo?memento schreef:God is, krachtens de schepping, ons aller vader. Dat ongelovigen Hem niet als Vader erkennen, doet niets af van Zijn Vader-zijn.
Toch?
Ik denk dat je over het hoofd ziet dat dit tegen het verbondsvolk gezegd wordt.memento schreef:Het Vaderschap van God wordt in de Schrift ook gekoppeld aan de schepping. Zie oa [bijbel]Mal 2:10[/bijbel]: Hebben wij niet allen één Vader? Heeft niet één God ons geschapen? Waarom handelen wij dan trouwelooslijk de een tegen den ander, ontheiligende het verbond onzer vaderen?Avi schreef:Is dat zo?memento schreef:God is, krachtens de schepping, ons aller vader. Dat ongelovigen Hem niet als Vader erkennen, doet niets af van Zijn Vader-zijn.
Toch?
In Zijn verbond is Hij ons een Vader geworden.
Er zijn meer Bijbelteksten, zoals bv ook wat Paulus op de Areogapus zegt, waar Gods vaderschap krachtens de schepping naar voren komt.Avi schreef:Ik denk dat je over het hoofd ziet dat dit tegen het verbondsvolk gezegd wordt.memento schreef:Het Vaderschap van God wordt in de Schrift ook gekoppeld aan de schepping. Zie oa [bijbel]Mal 2:10[/bijbel]: Hebben wij niet allen één Vader? Heeft niet één God ons geschapen? Waarom handelen wij dan trouwelooslijk de een tegen den ander, ontheiligende het verbond onzer vaderen?Avi schreef:Is dat zo?memento schreef:God is, krachtens de schepping, ons aller vader. Dat ongelovigen Hem niet als Vader erkennen, doet niets af van Zijn Vader-zijn.
Toch?
En daarbij: De tekst uit Mal wordt dan wel tegen het verbondsvolk gezegt, maar waarom haalt de profeet dan de schepping erbij, als dit losstaat van Gods Vaderschap? Volgens mij luidt het argument van de profeet (in parafrase):
Is God niet onze Vader? Is Hij het niet die ons geschapen heeft, en daarom recht op ons heeft? Waarom handelen wij dan trouwelooslijk de een tegen den ander, ontheiligende het verbond onzer vaderen?
--------------
Een recht zicht op het Vaderschap Gods krachtens de schepping, behoedt ook tegen een onterechte overwaardering van de doop. De doop maakt niet dat God onze Vader wordt, maar de doop bevestigd dat God onze Vader is. En dat moet voorwaar bevestigd worden, want sinds de zondeval is dat niet meer vanzelfsprekend. De "meerwaarde" van het verbond ten opzichte van Gods vaderschap krachtens de schepping, is dat het verbond niet alleen Gods Vaderschap bevestigd, maar ook bevestigd dat wij in Christus een vrije toegang hebben tot de Vader. Want buiten Christus is God een vertoornd Vader.
Ik weet niet of het juist is wat jij zegt. Jij zegt dat een recht zicht op Vaderschap Gods je behoedt voor overwaardering van de doop. Zou kunnen.
Maar als je Hem buiten het verbond om ziet als Vader van alle schepselen heeft dat toch wel een andere inhoud dan voor mensen die een verbondsbetrekking met Hem hebben?
Wat betreft doop:
Ik geloof dat de verbondsdoop die zegeningen verzegelt, die al geschonken zijn, evenals de besnijdenis dat deed. Rom 4:11
De kracht van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op die zegeningen verzegelt en kracht geeft.
Maar als je Hem buiten het verbond om ziet als Vader van alle schepselen heeft dat toch wel een andere inhoud dan voor mensen die een verbondsbetrekking met Hem hebben?
Wat betreft doop:
Ik geloof dat de verbondsdoop die zegeningen verzegelt, die al geschonken zijn, evenals de besnijdenis dat deed. Rom 4:11
De kracht van de doop bestaat daarin, dat ze het recht op die zegeningen verzegelt en kracht geeft.
Avi, wat bedoel je hier precies mee?Avi schreef:De kracht van de doop bestaat daarin, dat ze (...) kracht geeft.
Ik denk dat bedoeld wordt dat het kracht geeft in de zin van dat het er waarde en betekenis aan geeft. In de zin van bijvoorbeeld rechtskracht / van kracht zijn etc. Niet dat er bij het symbool krachten in je komen ofzo. Een handeling die de inhoud kracht geeft. Die context.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
foutje van mij denk ik, het moet zijn: 'dat ze het recht op die zegeningen verzegelt en bekrachtigt.' ( of moet het met een 'd'Tiberius schreef:Avi, wat bedoel je hier precies mee?Avi schreef:De kracht van de doop bestaat daarin, dat ze (...) kracht geeft.

Ja klopt.Marnix schreef:Ik denk dat bedoeld wordt dat het kracht geeft in de zin van dat het er waarde en betekenis aan geeft. In de zin van bijvoorbeeld rechtskracht / van kracht zijn etc. Niet dat er bij het symbool krachten in je komen ofzo. Een handeling die de inhoud kracht geeft. Die context.
Het is nooit met een d.Avi schreef:( of moet het met een 'd')