Een ongelijk huwelijk: verbiedt de bijbel het?
Mathijs hoe goed bedoeld ook: dit hier gaat al verder dan het "verliefd zijn".
Door weet zelf ook dat ze het hier heel moeilijk mee gaat krijgen.
Bovendien denk ik nu ook: waaarom kom je aan met dit soort tijdschriftenwijsheden en ga je niet in op wat ik je vroeg:
Je kent Doortje verder dan wel niet maar je zou niet tijdens je gebed voor haar willen bidden: voor wijsheid, kracht en steun? Dat zou toch het belangrijkste moeten zijn in deze?
Dat betekent niet dat je je mening zou moeten veranderen!
Stel je voor Mathijs: jij bent/wordt ouderling. Iemand meldt zich met dergelijk probleem bij je.
Jij ventileert ongezouten deze mening.
Zou je diegene nog wel terugzien in de kerkelijke gemeenschap?
En nogmaals dat betekent echt niet dat je alles maar klakkeloos moet accepteren.
Bovendien denk ik nu ook: waaarom kom je aan met dit soort tijdschriftenwijsheden en ga je niet in op wat ik je vroeg:
Je kent Doortje verder dan wel niet maar je zou niet tijdens je gebed voor haar willen bidden: voor wijsheid, kracht en steun? Dat zou toch het belangrijkste moeten zijn in deze?
Stel je voor Mathijs: jij bent/wordt ouderling. Iemand meldt zich met dergelijk probleem bij je.
En nogmaals dat betekent echt niet dat je alles maar klakkeloos moet accepteren.
-
- Contacteer:
je laatste alinea begrijp ik niet zo goed. Wat bedoel je met neutraal?Oorspronkelijk gepost door gvdham
hoi Jacob,
dank voor je reactie, maar het voorbeeld wat je geeft is typisch een voorbeeld die iedereen geeft en wat ik bedoelde erg zwart/wit.
Ik han mij de reactie wel voorstellen, maar wil wel proberen uit te leggen waarom ik het er niet mee eens ben.
Veel dingen heben wij het al over gehad, ik heb een christelijke opvoediing gehad, maar mijn ouders gingen al neit meer naar de kerk. Het is misschien wel erg naief, maar verder als zeggen dat ik denk dat er iets is kan ik niet doen. Ik kan ook zeker niet niet zeggen dat er niets is.
Uiteraard zal bij sommige dingen een tussenweg gekozen worden. Maakt mijn vriendin dat een slechtere gelovige of christen of zelfs een ongelovige?
Laatst op vakantie zaten wij bij een bergriviertje op zondag. Het water was aantrekkelijk en ik wilde wel een duik nemen. Waarom niet op zondag genieten van de dingen die Hij ons heeft geschonken. Omdat wel duidelijk was dat ik graag wilde zei ze van doe maar.. Ik man de duik en vroeg haar ook om erin te komen. Uiteindelijk zei ze dat ze dan niet op zondag wilde. Ik was erg boos en gefrustreerd. Waarom dan niet meteen zeggen dat je die mening hebt zodat ik er rekening mee kan houden. Later toen we het er ove hadden heb ik verteld dat mijn frustratie juist voortkwam uit hetit dat het nu niet belangrijk leek, maar dat op het moment dat er kinderen zijn dit wel erg moeilijk word. Dan trekken de kinderen naar een van de ouders toe en krijg je verdeeldheid.
Misschien dat je hierdoor beter inzien dat ik het moeilijk vind dat iedereen zo zwart/wit kijkt. Het gaat om wederzijds respect. Als ik er tegen was, dan zou ik gewoon gaan zwemmen en haar vanuit het water voor gek verklaren. Als ik anti was zou ik eerst nog even langs een kerk gaan en daar de mensen die daar zaten voor gek verklaren en een spandoek tegen het gebouw plaatsen. Waarom is het niet mogelijk neutraal tegen het geloof aan te kijken en het te respecteren.
Het is heel moeilijk neutraal te zijn als christen. In een huwelijk met jou zal je vriendin regelmatig gedwongen worden te kiezen tussen jou en tussen God. Dan vraag je wel heel veel aan iemand, misschien begrijp je dat niet zo goed maar het is echt zo.
Kijk, ik kan echt wel begrijpen dat jij zoveel mogelijk je vriendin te gemoet zal komen. Ik vertrouw er ook wel op dat je haar grenzen niet zal gaan opzoeken. Maar weetje wat voor inspanning dat gaat kosten. Je neemt wel heel wat op je hals hoor. Niet alles is zo makkelijk uit te leggen waarom. Je zal haar soms kwetsen zonder dat je daar erg in zal hebben. Je zal het op de duur misschien ook wel heel irritant gaan vinden dat ze telkens grenzen maakt die jij volslagen belachelijk vind. Alleen het voorbeeld al van het zwemmen. Je vriendin zal dat niet hebben gedaan omdat dat tegen haar geweten in ging. Ze kon het waarschijnlijk bijbels niet zo snel onderbouwen of schaamde zich er voor. Nu ga je haar dan uitlachen dan zal ze dat waarschijnlijk kwetsend vinden en niet alleen voor zichzelf maar ook t.o.v. van God.
Ga gewoon eens een paar keer mee met haar naar de kerk. Wat is het probleem zou ik zeggen. Je zal er echt niet worden opgegeten. Misschien vind je het er wel heel leuk en leerzaam. Baad het niet het schaad cker niet.
Ja, dat is natuurlijk een hele andere kant.Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Mathijs hoe goed bedoeld ook: dit hier gaat al verder dan het "verliefd zijn".
Natuurlijk moet dit echtpaar, dit gezin geholpen worden met veel liefde.
Ik betwijfel het trouwens als de ongelovige man of vrouw wel geholpen wil worden door een ouderling?? Misschien wel, dan is dat toch fijn?
Maar warmte en liefde deze mensen helpen, dat is denk ik wel een opdracht vanuit Gods Woord.
Hoe we ze gaan helpen, dat ligt natuurlijk aan de situatie waarin zij zich in bevinden.
En ik geloof dat gebed tot de Verhoorder der gebeden de beste middel is. Geloven we dan ook dat het goed zal komen? Ja? Dan komt het goed!
Ik moest denken aan de preek die we gisteren hier gehoord hebben, ging over de tijd van Noach. De dominee waarschuwde ook zeer erstig voor de gemengde huwelijken. Het is niks anders dan een list van de duivel. Maar aan de andere kant God zelf kan deze huwelijken redden, we mogen deze mensen dan ook in het gebed niet vergeten! Maar bedenk wel dat dat het grote kwaad is geweest waardoor de afval in de 1e wereld is begonnen, en waar later die verschrikkelijke zondvloed op is gevolgd.
Heb hier nog een uitspraak van Maarten Luther: Gij zult Christus en Belial niet doen overeenkomen, de vijandschap is te sterk aan elkander gezworen. De ene moet eindelijk ondergaan en de andere blijven. Daar wordt niets anders van.
Heb hier nog een uitspraak van Maarten Luther: Gij zult Christus en Belial niet doen overeenkomen, de vijandschap is te sterk aan elkander gezworen. De ene moet eindelijk ondergaan en de andere blijven. Daar wordt niets anders van.
Ik ken hier heel wat mensen die getrouwd zijn met een ongelovige. En de pijn die er leeft! Dat wil je niet weten!
Het is een constant iets, iets waar je elke dag mee moet leven...
Het begint al als je wakker wordt. Lees je dan samen wat en bidt je samen, of rolt je man het bed uit, en zoek jij ergens een rustig plekje als dat kan om alleen stil te zijn met God?
Dan het ontbijt (als je daa al aan doet.) Bid je voor je eten, of moet je dat alleen en in stilte doen, en niet te lang, anders wordt je man geirriteerd...?
En ga zo maar door! Wat hebben die mensen de liefde en de steun en gebed van de gemeente nodig! Zelfs in een goed huwelijk kun je je soms alleen voelen, maar om constant er aan herinnerd te worden dat je zo heel anders bent als je man..... En om hem dan alsnog als het hoofd van het gezin te zien, hem te respecteren en lief te hebben.... DAt valt echt niet mee!
Als je verkering hebt of verloofd bent denk je de hele wereld aan te kunnen. Dan hou je zoveel van hem dat alles fantastisch lijkt. Maar na een paar weken komt de vaat je neus uit, en tegen 5 uur denk je: nee he, wat gaan we nou weer eens eten....
En als hij in een slechte bui is, of zeurt omdat je zondag middag niks met hem wil doen, en dat je nou nooit eens met hem en zijn vrienden meegaat...
En hij wordt het ook zat. Steeds dat gezeur over zonden en de kerk! Dat zwart-witte gedoe, hij moet toch ook inschikken? Al die wetjes en regeltjes! En nou beginnen de kinderen er ook al mee, die worden ook helemaal gehersenspeold door dat kerkgedoe!
Snap je? Dus gvdHam, het is niet omdat we zo zwar wit zijn, maar omdat de Bijbel het is. Er zijn altijd maar twee wegen. Waarom geen tussenweg? Omdat God het zo besloten heeft! En voor de Christen is het doen van Gods wil het hoofddoel, het enige doel, in het leven.
Trouewns met een ongelovige maakt iemand niet minder Christen, maar het veroorzaakt onnoemelijk verdriet, en onnodige pijn!
God is haar Vader, en Hij wil het beste voor al Zijn kinderen. Hij wil haar onnodige pijn beparen, en geen verdriet doen. En Hij weet dat het trouwen met een ongelovige haar in situaties brengt waar alleen een compromis mogelijk is.. En dat is zonde...En dus brengt haar dat pijn en verdriet! De Heere is het zo waard om gediend te worden, meer waard dan tien mannen bijelkaar!
Bovendien stelt de Bijbel dat de man het hoofd van het gezin is. Kun jij je vrouw leiden? Want op dat gebied zal zij haar eigen gang moeten gaan. Daarmee maak je het erg moeilijk voor haar om jou te respecteren, en om je te gehoorzamen uit liefde... Ze zal het dan moeilijk gaan vinden om te erkennen dat jij het hoofd bent!
Dat houdt niet in dat jij de baas bent, maar wel het hoofd, zoals Christus het Hoofd van de kerk is.
Wij vrouwens houden er erg van om de baas te zijn. In een goed Christelijk huwelijk is dat al moeilijk, maar daar kun je er samen om bidden. Nu staat je vrouw er alleen voor!
Begrijp je? Het is niet zo dat iedereen met de vinger naar jullie wijst etc, of dat jij minder zou zijn! Of dat zij te goed voor jou zou zijn!
Maar het zal haar erg veel verdriet geven later, en jou ook! Er zal verdeeldheid komen, en een huis dat tegen zichzelf verdeeld is kan niet blijven staan...
Maar moeilijk is het wel, en we bidden voor al degenen die in een soortgelijke situatie zitten!
Het is een constant iets, iets waar je elke dag mee moet leven...
Het begint al als je wakker wordt. Lees je dan samen wat en bidt je samen, of rolt je man het bed uit, en zoek jij ergens een rustig plekje als dat kan om alleen stil te zijn met God?
Dan het ontbijt (als je daa al aan doet.) Bid je voor je eten, of moet je dat alleen en in stilte doen, en niet te lang, anders wordt je man geirriteerd...?
En ga zo maar door! Wat hebben die mensen de liefde en de steun en gebed van de gemeente nodig! Zelfs in een goed huwelijk kun je je soms alleen voelen, maar om constant er aan herinnerd te worden dat je zo heel anders bent als je man..... En om hem dan alsnog als het hoofd van het gezin te zien, hem te respecteren en lief te hebben.... DAt valt echt niet mee!
Als je verkering hebt of verloofd bent denk je de hele wereld aan te kunnen. Dan hou je zoveel van hem dat alles fantastisch lijkt. Maar na een paar weken komt de vaat je neus uit, en tegen 5 uur denk je: nee he, wat gaan we nou weer eens eten....
En als hij in een slechte bui is, of zeurt omdat je zondag middag niks met hem wil doen, en dat je nou nooit eens met hem en zijn vrienden meegaat...
En hij wordt het ook zat. Steeds dat gezeur over zonden en de kerk! Dat zwart-witte gedoe, hij moet toch ook inschikken? Al die wetjes en regeltjes! En nou beginnen de kinderen er ook al mee, die worden ook helemaal gehersenspeold door dat kerkgedoe!
Snap je? Dus gvdHam, het is niet omdat we zo zwar wit zijn, maar omdat de Bijbel het is. Er zijn altijd maar twee wegen. Waarom geen tussenweg? Omdat God het zo besloten heeft! En voor de Christen is het doen van Gods wil het hoofddoel, het enige doel, in het leven.
Trouewns met een ongelovige maakt iemand niet minder Christen, maar het veroorzaakt onnoemelijk verdriet, en onnodige pijn!
God is haar Vader, en Hij wil het beste voor al Zijn kinderen. Hij wil haar onnodige pijn beparen, en geen verdriet doen. En Hij weet dat het trouwen met een ongelovige haar in situaties brengt waar alleen een compromis mogelijk is.. En dat is zonde...En dus brengt haar dat pijn en verdriet! De Heere is het zo waard om gediend te worden, meer waard dan tien mannen bijelkaar!
Bovendien stelt de Bijbel dat de man het hoofd van het gezin is. Kun jij je vrouw leiden? Want op dat gebied zal zij haar eigen gang moeten gaan. Daarmee maak je het erg moeilijk voor haar om jou te respecteren, en om je te gehoorzamen uit liefde... Ze zal het dan moeilijk gaan vinden om te erkennen dat jij het hoofd bent!
Dat houdt niet in dat jij de baas bent, maar wel het hoofd, zoals Christus het Hoofd van de kerk is.
Wij vrouwens houden er erg van om de baas te zijn. In een goed Christelijk huwelijk is dat al moeilijk, maar daar kun je er samen om bidden. Nu staat je vrouw er alleen voor!
Begrijp je? Het is niet zo dat iedereen met de vinger naar jullie wijst etc, of dat jij minder zou zijn! Of dat zij te goed voor jou zou zijn!
Maar het zal haar erg veel verdriet geven later, en jou ook! Er zal verdeeldheid komen, en een huis dat tegen zichzelf verdeeld is kan niet blijven staan...
Maar moeilijk is het wel, en we bidden voor al degenen die in een soortgelijke situatie zitten!
Als de bijbel zo zwart/wit zou zijn en er geen tussenweg mogelijk zou zijn, waarom dan toch zoveel scheuringen tussen de kerken. Waarom dan zoveel vertalingen, waarom dan zoveel verschillende meningen op dit forum. Mensen kijken vanuit hun opvoeding en kijken vaak binen de muren van hun geloof. Ik neem aan dat elke kerk zijn regels baseerd op de bijbel maar dan nogmaals, waarom zoveel kerkgemeenschappen?Snap je? Dus gvdHam, het is niet omdat we zo zwar wit zijn, maar omdat de Bijbel het is. Er zijn altijd maar twee wegen. Waarom geen tussenweg? Omdat God het zo besloten heeft! En voor de Christen is het doen van Gods wil het hoofddoel, het enige doel, in het leven.
Het is niet voor niets zo dat al honderden jaren kerken scheuren en onderling ruzie maken. Ik kan mij voorstellen dat je je "eigen geloof / kerk" verdedigd, maar is dit niet een tunnelvisie, is het niet eens verstandig om over de muren van jou kerk te kijken en je af te vragen waarom andere kerken bepaalde dingen wel of juist niet doen?
zoals doortje zegt:
Juist omdat hij veel vragen stelt en ik daardoor vaak zelf ook dingen tot op de bodem uit ga zoeken die ik tot op dat moment gewoon voor waar aangenomen heb omdat het me zo geleerd is.
Ik heb het hier over de algemene leer! Niet over details waar mensen door zonde over verschillen! Dus gaat het niet om kerkjes of clupjes, maar om de Bijbel zelf, die duidelijk is in veel dingen, maar waar wij vaak niet aan willen omdat dat pijn doet!
Sommige kerken leren dat je met van alles en nog wat kan trouwen, zelfs twee mannen of twee vrouwen. Dat zegt niets over de leer van de Bijbel. De Bijbel is zwart/wit! En omdat wij door onze slechtheid daar niet aan willen, omdat wij zo dol zoijn op de weg van de minste weerstand kiezen we er voor om dingen even niet te zien in de Bijbel. En dan kan het zelfs zo zijn dat we onze eigen Bijbel vertaling maken zodat bepaalde dingen in een iets ander licht gezet worden. Dat heeft niets met de God van de Bijbel te maken. De God van de Bijbel vraagt van ons om te kiezen! Te kiezen tussen leven en dood, tussen waarheid en leugen!
Het gaat er niet om van welke club we zijn, welke kerk, welke vertaling. Het gaat erom of we geloven wat God van ons vraagt, of we geloven wat de Bijbel leert. En of we bereidt zijn om de gevolgen daarvan te dragen! En dan kan het zijn dat we ons in een relatie bevinden die tegen de Bijbel is, die tegen Gods advies is. En God, en dit bedoel ik met eerbied gesproken! zeurt niet! Hij geeft ons geen wetten om er voor te zorgen dat de Bijbel maar vol komt. Hij geeft ons wetten om ons een beter leven te geven. Een leven dichter bij Hem, een leven meer en meer afhankelijk van Hem! Hij wil ons geen onnodige pijn bezorgen! En omdat, als Christus in je woont alles om Hem draait, dan kan een ongelijke relatie alleen maar pijn geven, in plaats van de vreugde en vervulling die God het wilde geven!
Maar dan sla je een weg in van constante compromis, van verdriet, van eindeloze ruzies en woordenwisselingen, van pijn, van hoop, van verlangen...
Dus als we het over zwart/wit hebben hebben we het niet over kerken die claimen de enige ware kerk te zijn etc, maar dan hebben we het over Gods onfeilbaar Woord, waar wij met ons vertand vaak niet bij kunnen, of willen kunnen...
Sommige kerken leren dat je met van alles en nog wat kan trouwen, zelfs twee mannen of twee vrouwen. Dat zegt niets over de leer van de Bijbel. De Bijbel is zwart/wit! En omdat wij door onze slechtheid daar niet aan willen, omdat wij zo dol zoijn op de weg van de minste weerstand kiezen we er voor om dingen even niet te zien in de Bijbel. En dan kan het zelfs zo zijn dat we onze eigen Bijbel vertaling maken zodat bepaalde dingen in een iets ander licht gezet worden. Dat heeft niets met de God van de Bijbel te maken. De God van de Bijbel vraagt van ons om te kiezen! Te kiezen tussen leven en dood, tussen waarheid en leugen!
Het gaat er niet om van welke club we zijn, welke kerk, welke vertaling. Het gaat erom of we geloven wat God van ons vraagt, of we geloven wat de Bijbel leert. En of we bereidt zijn om de gevolgen daarvan te dragen! En dan kan het zijn dat we ons in een relatie bevinden die tegen de Bijbel is, die tegen Gods advies is. En God, en dit bedoel ik met eerbied gesproken! zeurt niet! Hij geeft ons geen wetten om er voor te zorgen dat de Bijbel maar vol komt. Hij geeft ons wetten om ons een beter leven te geven. Een leven dichter bij Hem, een leven meer en meer afhankelijk van Hem! Hij wil ons geen onnodige pijn bezorgen! En omdat, als Christus in je woont alles om Hem draait, dan kan een ongelijke relatie alleen maar pijn geven, in plaats van de vreugde en vervulling die God het wilde geven!
Maar dan sla je een weg in van constante compromis, van verdriet, van eindeloze ruzies en woordenwisselingen, van pijn, van hoop, van verlangen...
Dus als we het over zwart/wit hebben hebben we het niet over kerken die claimen de enige ware kerk te zijn etc, maar dan hebben we het over Gods onfeilbaar Woord, waar wij met ons vertand vaak niet bij kunnen, of willen kunnen...
hoi allemaal, het gaat er niet om om dingen goed te praten, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat de bijbel misschien wel zwart/wit is, het is geschreven en staat letterlijk zwart op wit, maar dat iedereen een andere interpetatie er aan geeft.
Wij hebben het er hier wel over en geven allemaal onze mening, maar ik probeer te zeggen dat theologen die er dagelijks mee bezig zijn er al niet uit komen.. dat kerken er al niet uit komen..
de bijbel is zwart/wit, maar er zijn (veel te) veel manieren waarop deze word uitgelegt.
Waar is mee zit is dat iedereen zegt dat de uitleg van de ander minder goed is..
Het is dan wel zwart wit, maar het is heel moeilijk te zeggen wie gelijk heeft.
Wij hebben het er hier wel over en geven allemaal onze mening, maar ik probeer te zeggen dat theologen die er dagelijks mee bezig zijn er al niet uit komen.. dat kerken er al niet uit komen..
de bijbel is zwart/wit, maar er zijn (veel te) veel manieren waarop deze word uitgelegt.
Waar is mee zit is dat iedereen zegt dat de uitleg van de ander minder goed is..
je hebt in de christelijk wereld ongeveer 3 stromingen. De evangelischen, de reformatorischen en de vrijzinigen. De laatste zou ik liever niet christelijk willen noemen.Oorspronkelijk gepost door gvdham
hoi allemaal, het gaat er niet om om dingen goed te praten, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat de bijbel misschien wel zwart/wit is, het is geschreven en staat letterlijk zwart op wit, maar dat iedereen een andere interpetatie er aan geeft.
De eerste 2 noemen de bijbel het Woord van God. Daar mag niets aan veranderd worden. Dat hebben ze gemeen, de uitleg interpretatie is wel verschillend. En dat geeft soms verdrietige tegenstellingen.
De laatste groep de vrijzinigen zijn wel van een bijzonder soort. Ze zijn ook een soort god. Ze weten precies wat wel goed is en niet goed is in de bijbel. En dat passen ze dan ook maar even aan. Idd als je naar hun kijkt kan je idd alle kanten op. Maar ik zou niet zo veel waarde aan hun hechten. Ze spannen de bijbel alleen maar als het hun uitkomt voor (achter) hun karretje, voor de rest laten ze het links (of rechts) liggen.
Ik denk dat iedere bijbelgetrouwe christen zijn wenkbrauwen fronst bij een gemengd huwelijk. Het is een hoop narigheid over jezelf heen halen. zie ook de postings van england.
[Aangepast op 12/10/04 door jacob]
[Aangepast op 12/10/04 door jacob]
nou ik vind het erg dat je dat zo zegt je mag niet oordelen over een ander
ook in die kerk zitten kinderen van God en als jij dat in twijfel trekt vraag ik me af of jij wel echt een kind van God bent.
jij doet net of je God zelf bent en oordeeld over een ander
terwijl je het helemaal niet kan weten of dat zo is of niet
dit is mijn mening en voor de duidelijkheid ik kom gewoon uit de ger gem
ook in die kerk zitten kinderen van God en als jij dat in twijfel trekt vraag ik me af of jij wel echt een kind van God bent.
jij doet net of je God zelf bent en oordeeld over een ander
terwijl je het helemaal niet kan weten of dat zo is of niet
dit is mijn mening en voor de duidelijkheid ik kom gewoon uit de ger gem