In sommige gevallen misschien wel, maar meestal ontwikkelt die geaardheid zich onder invloed van externe omstandigheden.Avi schreef:Zou je je biseksuele of homoseksuele geaardheid ook kunnen zien als een soort handicap/afwijking? Je wordt ermee geboren, het zit in je...Zoals je ook geboren kan worden met een stofwisselingsziekte.
Plasterk en homoseksualiteit in het christelijk onderwijs.
Re: Plasterk en homoseksualiteit in het christelijk onderwijs.
-
Dat is volgens mij een karikatuur die niet klopt. Homoseksualiteit ontstaat niet door opvoedingsfactoren, sommige gevoelens worden op z'n hoogst versterkt. Homoseksualiteit komt ook voor in het dierenrijk voorkomt en, alhoewel dat niet volledig uit te sluiten is, diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat homoseksualiteit - net als heteroseksualiteit - genetisch is bepaald.Tiberius schreef:In sommige gevallen misschien wel, maar meestal ontwikkelt die geaardheid zich onder invloed van externe omstandigheden.Avi schreef:Zou je je biseksuele of homoseksuele geaardheid ook kunnen zien als een soort handicap/afwijking? Je wordt ermee geboren, het zit in je...Zoals je ook geboren kan worden met een stofwisselingsziekte.
Hoewel dit waar zou kunnen zijn, vraag ik me af of deze claim ook maar op enige manier te onderbouwen is.Tiberius schreef:In sommige gevallen misschien wel, maar meestal ontwikkelt die geaardheid zich onder invloed van externe omstandigheden.Avi schreef:Zou je je biseksuele of homoseksuele geaardheid ook kunnen zien als een soort handicap/afwijking? Je wordt ermee geboren, het zit in je...Zoals je ook geboren kan worden met een stofwisselingsziekte.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Empirisch wel in ieder geval. In maatschappijen waar homofilie niet geaccepteerd wordt, komt het ook nauwelijks voor.parsifal schreef:Hoewel dit waar zou kunnen zijn, vraag ik me af of deze claim ook maar op enige manier te onderbouwen is.Tiberius schreef:In sommige gevallen misschien wel, maar meestal ontwikkelt die geaardheid zich onder invloed van externe omstandigheden.Avi schreef:Zou je je biseksuele of homoseksuele geaardheid ook kunnen zien als een soort handicap/afwijking? Je wordt ermee geboren, het zit in je...Zoals je ook geboren kan worden met een stofwisselingsziekte.
Tiberius schreef:Empirisch wel in ieder geval. In maatschappijen waar homofilie niet geaccepteerd wordt, komt het ook nauwelijks voor.parsifal schreef:Hoewel dit waar zou kunnen zijn, vraag ik me af of deze claim ook maar op enige manier te onderbouwen is.Tiberius schreef:In sommige gevallen misschien wel, maar meestal ontwikkelt die geaardheid zich onder invloed van externe omstandigheden.Avi schreef:Zou je je biseksuele of homoseksuele geaardheid ook kunnen zien als een soort handicap/afwijking? Je wordt ermee geboren, het zit in je...Zoals je ook geboren kan worden met een stofwisselingsziekte.
Ik lag even dubbel achter mijn computer.

Een aangeboren geaardheid komt niet voor als de maatschappij het niet accepteerd......
Ik hou in dit kader niet van vergelijken met aangeboren 'afwijkingen' (klinkt wat beledigend naar homo's toe). Maar komt het syndroom van Down ook minder voor waar dat niet geaccepteerd wordt?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zou het mogelijk zijn dat mensen er minder snel voor uit komen? In landen waar je met HIV een paria bent komt de ziekte ook minder voor, totdat men er op gaat testen.Tiberius schreef:Empirisch wel in ieder geval. In maatschappijen waar homofilie niet geaccepteerd wordt, komt het ook nauwelijks voor.parsifal schreef:Hoewel dit waar zou kunnen zijn, vraag ik me af of deze claim ook maar op enige manier te onderbouwen is.Tiberius schreef:In sommige gevallen misschien wel, maar meestal ontwikkelt die geaardheid zich onder invloed van externe omstandigheden.Avi schreef:Zou je je biseksuele of homoseksuele geaardheid ook kunnen zien als een soort handicap/afwijking? Je wordt ermee geboren, het zit in je...Zoals je ook geboren kan worden met een stofwisselingsziekte.
refo schreef:Tiberius schreef:Empirisch wel in ieder geval. In maatschappijen waar homofilie niet geaccepteerd wordt, komt het ook nauwelijks voor.parsifal schreef:Hoewel dit waar zou kunnen zijn, vraag ik me af of deze claim ook maar op enige manier te onderbouwen is.Tiberius schreef:In sommige gevallen misschien wel, maar meestal ontwikkelt die geaardheid zich onder invloed van externe omstandigheden.
Ik lag even dubbel achter mijn computer.![]()
Een aangeboren geaardheid komt niet voor als de maatschappij het niet accepteerd......
Ik hou in dit kader niet van vergelijken met aangeboren 'afwijkingen' (klinkt wat beledigend naar homo's toe). Maar komt het syndroom van Down ook minder voor waar dat niet geaccepteerd wordt?

Nee, zo bedoel ik het niet, maar juist net andersom.
Omdat homofilie nauwelijks voorkomt in maatschappijen waar dat niet geaccepteerd wordt, denk ik juist, dat het in sommige gevallen (bijvoorbeeld 1-5% of zo) aangeboren is.
-
Vind je het heel verbazingwekkend?Tiberius schreef: Nee, zo bedoel ik het niet, maar juist net andersom.
Omdat homofilie nauwelijks voorkomt in maatschappijen waar dat niet geaccepteerd wordt, denk ik juist, dat het in sommige gevallen (bijvoorbeeld 1-5% of zo) aangeboren is.

Ongeveer 5% van de totale bevolking is aldus geaard. Daar is men het tegenwoordig wel over eens. Ook over het aangeboren zijn. Ook komt men langzamerhand tot de ontdekking dat genezen slechts mogelijk is in de zeldzame gevallen dat de geaardheid zich ontwikkeld heeft. Door een trauma op seksueel gebied o.i.d.
Maar wie een dergelijk trauma niet kent, zal ook niet genezen worden. Dat gaat niet. Je kunt met praten een hetero toch ook niet in een homo 'veranderen'?
Maar wie een dergelijk trauma niet kent, zal ook niet genezen worden. Dat gaat niet. Je kunt met praten een hetero toch ook niet in een homo 'veranderen'?
--------------
-
Wanneer in dit geval het syndroom van Down binnen een bepaalde maatschappij niet wordt geaccepteerd, komt het niet minder voor, maar ouders verstoppen hun kind of erger. Op deze manier wordt het ook niet bij de buiten wereld bekend dat dit 'ongeaccepteerde kind' en dus het syndroom van Down bestaat.refo schreef: Ik lag even dubbel achter mijn computer.![]()
Mischien dat dit met homoseksualiteit ook zo is? ZOlang het niet geaccepteerd wordt, komen mensen er niet vooruit en dragen ze het in het 'verborgene' met zich mee?
Wat er niet is bestaat niet.....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
-
Exact.edele strijdster schreef:Wanneer in dit geval het syndroom van Down binnen een bepaalde maatschappij niet wordt geaccepteerd, komt het niet minder voor, maar ouders verstoppen hun kind of erger. Op deze manier wordt het ook niet bij de buiten wereld bekend dat dit 'ongeaccepteerde kind' en dus het syndroom van Down bestaat.refo schreef: Ik lag even dubbel achter mijn computer.![]()
Mischien dat dit met homoseksualiteit ook zo is? ZOlang het niet geaccepteerd wordt, komen mensen er niet vooruit en dragen ze het in het 'verborgene' met zich mee?
Wat er niet is bestaat niet.....
Als homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt binnen een maatschappij, natúúrlijk zie je dan dat het aantal homoseksuelen met snelle sprongen afneemt.
Laten we het er maar op houden dat goede statistiek moeilijk is in het geval van sociale druk. Daarom lijken me je "empirische claim" en je stellige eerdere claim niet echt gerechtvaardigd. (Netzomin als de claims van veel mensen dat homoseksualiteit voornamelijk genetisch of prenataal te verklaren is).Tiberius schreef:
Nee, zo bedoel ik het niet, maar juist net andersom.
Dit maakt echter verder weinig uit voor de vraag of de geaardheid zondig is. Een meisje dat bijvoorbeeld door seksueel misbruik lesbisch zou zijn geworden (als dat mogelijk is) kan daar net zoveel aan doen als een meisje dat door genetische oorzaken deze geaardheid heeft.
De geaardheid uit zich in dat een vrouw bijvoorbeeld zich alleen kan voorstellen op haar gemak te zijn in een seksuele relatie als deze met een vrouw is, zonder dat daarbij direct begeerte komt kijken (ikzelf ben vrijgezel en het dit ook alleen met vrouwen).
Ik twijfel daaraan. Ik heb namelijk ook wel onderzoeken gelezen, dat "men" het erover eens is, dat meer dan 90% van de gevallen door de opvoeding zo gevormd wordt.refo schreef:Ongeveer 5% van de totale bevolking is aldus geaard. Daar is men het tegenwoordig wel over eens.
En goed, ik snap ook wel, als het in een maatschappij gewoonte is om homo's ondersteboven van een flatgebouw te laten vallen, dan zijn ze in no-time hetero.
Ok, daar heb je gelijk in.parsifal schreef:Laten we het er maar op houden dat goede statistiek moeilijk is in het geval van sociale druk. Daarom lijken me je "empirische claim" en je stellige eerdere claim niet echt gerechtvaardigd. (Netzomin als de claims van veel mensen dat homoseksualiteit voornamelijk genetisch of prenataal te verklaren is).
Dit maakt echter verder weinig uit voor de vraag of de geaardheid zondig is.
Genetisch bepaald lijkt me sterk.
Wel was er onlangs een onderzoeker die meende dat het aan een teveel of te weinig hormoon zou kunnen liggen, aanwezig bij de conceptie. Misschien is mijn formulering onjuist. Ik zou het op moeten zoeken.
Wel was er onlangs een onderzoeker die meende dat het aan een teveel of te weinig hormoon zou kunnen liggen, aanwezig bij de conceptie. Misschien is mijn formulering onjuist. Ik zou het op moeten zoeken.
--------------