Maar vanuit die optiek is het ook geoorloofd om bijvoorbeeld een seculiere auteur te lezen?Mister schreef: Dat wordt misschien lastig, maar ja, in de Bijbel net zo goed he? Zouden we dan nog psalmen van David moeten zingen?
Commentaar op 1 Korinthe
-
Re: Commentaar op 1 Korinthe
-
Natuurlijk, daar passen we veel beter bij, die veroordelen David ook, moeten ook niks hebben van Luther en Calvijn.Hoppípolla schreef:Maar vanuit die optiek is het ook geoorloofd om bijvoorbeeld een seculiere auteur te lezen?Mister schreef: Dat wordt misschien lastig, maar ja, in de Bijbel net zo goed he? Zouden we dan nog psalmen van David moeten zingen?
Laten we seculiere auteurs lezen, die hebben, als ze al een Godsbeeld hebben, ook hetzelfde Godsbeeld, wat scheidt ons nog?
Ik ben benieuwd wie je buiten Servet om kunt noemen. En Calvijn was ook nog eens tegen de brandstapel voor Servet.testifier schreef:Geen zorgen, ik ben bekend met de werken van Calvijn, maar ook hoe makkelijk hij mensen op de brandstapel bracht.
Even ter vergelijking: in diezelfde tijd rookten de brandstapels in heel Europa door toedoen van de (RK) Inquisitie.
Het is niet mijn bedoeling geweest om een off-topic discussie te starten over Calvijn.elbert schreef:Ik ben benieuwd wie je buiten Servet om kunt noemen. En Calvijn was ook nog eens tegen de brandstapel voor Servet.testifier schreef:Geen zorgen, ik ben bekend met de werken van Calvijn, maar ook hoe makkelijk hij mensen op de brandstapel bracht.
Even ter vergelijking: in diezelfde tijd rookten de brandstapels in heel Europa door toedoen van de (RK) Inquisitie.
[*]Dat hij makkelijk op mensen op de brandstapel bracht bedoelde ik mee, mensen in het algemeen, dat is er bij 1 gebleven. Het gaat er niet om dat hij zelf het oordeel heeft uitgesproken, hij heeft Servet laten oppakken en laten oordelen door de regering. Hij was er zeer wel van op de hoogte wat de consequenties waren of konden zijn. Tenslotte stond er natuurlijk al een vonnis boven het hoofd van Servet. Hij zei tenslotte: Als Servetus komt, zal ik zover als ik bij machte ben zorgen dat hij niet levend vertrekt
[*]Ik kan buiten Servet zo niet iemand noemen.
[*]betreft brandstapel, idd Calvijn sprak over onthoofding, een mildere dood. Principe blijft hetzelfde.
[*]Dat er meer brandstapels rookten door de tegenpartij is geen excuus, de boodschap van Jezus en de apostelen staat lijnrecht tegenover deze praktijken.
Hiermee sluit ik graag de discussie door mijn woorden over Calvijn terug te nemen. Ik had graag gezien dat mensen niet op een sub-sub detail waren ingegaan maar meer de opmerking in de context van het verhaal hadden gelezen. Ik heb verder niemand gezien die op de boodschap van mijn post heeft gereageerd. Behalve op de 0,5% van mijn post die uit deze opmerking bestond, en daarmee heeft blijkbaar de post zijn doel gemist.
Ik hoop vanaf nu op nuttige input betreft commentaren op 1 Korinthe. Ik geloof dat er nog heel veel nuttigs te delen valt en ik ben benieuwd naar welke leerzame commentaren er nog gepost zullen worden.
Tjsa, bezint er gij begint...