Hinde schreef:Misschien moet ik me dan inderdaad maar even beperken tot het Nieuwe Testament.
Want dat oog om oog, tand om tand kan ik als toegepaste methode niet plaatsen.
Overigens; toen de israëlieten terugkwamen in Kanaän was het toch niet eens oog om oog, tand om tand?
Daar woonden onschuldige kinderen die niet wisten dat generaties terug dat land bevolkt werd door een ander volk. Oké, ze hadden de keuze om zich te bekeren tot een andere God.
Maar hoe konden zij vanuit hun opvoeding weten dat die andere God de Echte was.
Dan denk ik als mens; had toch wel wat zachtzinniger gekund? Wat meer evangelisatie voordat er op los geslagen werd?
Waarom zouden ze dat niet weten? Ze stammen toch van Kanaän, de zoon van Cham, de zoon van Noach af? Dus ze zullen heus wel het één en ander geweten hebben.
Ook hebben de patriarchen daar nog decennialang gewoond (niet dat al Jakobs zonen nou zo'n kuis en ingetogen leven leidden, maar dat terzijde).
De Heere zegt tegen Abraham, dat de maat van hun ongerechtigheid nog niet vol was: dat duurde nog (ruim) vierhonderd jaar.
Verder was er in Kanaän heel veel perversiteit en seksuele uitspattingen, denk bijvoorbeeld aan Sodom en Gomorra, waardoor de levensverwachting van die mensen heel laag was vanwege de geslachtsziekten.
Ook hier ze je weer de aspecten van straf en inperking van (gevolgen van de) zonde.