Gemeenteopbouw

Plaats reactie
Matthijs

Gemeenteopbouw

Bericht door Matthijs »

Elke preek, elk bezoek, elke gift voor de diaconie, elke avond voor bijbelstudie en noem het allemaal maar op, is een stukje gemeenteopbouw.

Beschrijf eens een aspect binnen jouw eigen gemeente. Wat doe jij zelf aan gemeenteopbouw? Vind je het belangrijk of niet.

Gemeenteopbouw in jouw gemeente.
Is er voldoende samenhang en coördinatie in het kerkelijk werk (wordt er langs elkaar heen gewerkt)?
Wordt er op een goede manier aan de gemeente leiding gegeven?
Is er goede communicatie tussen kerkenraad en gemeente en tussen de verschillende werkers onderling?
Welke doelen worden streven we na met de verschillende dingen die we doen?
Lassie

Bericht door Lassie »

In onze gemeente zijn veel activiteiten te doen. (bijbelkringen, verenigingen, koren, asielzoekersdiensten/avonden, cathechisatie's, etc).

Ik merk dat er binnen onze kerk een gemeenteopbouw is. Als ik kijk naar een aantal jaren geleden dan kon je een aantal activiteiten nog niet eens verzinnen die we nu wel hebben. Er is meer contact gekomen tussen de gemeenten en de kerkenraad. Die openheid is zo groot geworden dat ik onze gemeente zie als een grote familie. Je praat met iedereen (ondanks dat de gemeente erg groot is). Er kan altijd nog wel veel andere en betere dingen gedaan worden om nog een grotere familie te worden.

Er zijn binnen de kerkenraad (en mensen uit de kerk) veel mensen die een taak opzich hebben als: pastoraal medewerker, je hebt zowieso de jeugdouderlingen, ouderlingen die cathechisatie geven, etc.

Het is een levende gemeente in Christus.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Ik ben een groot voorstander van bijbelkringen. In de plaatselijke GG alhier mis ik dat erg. Binnekort wil ik binnen onze gemeente dit bespreken.
Waarom bijbelkringen?
Evangelistie, zending, vereniging, koor ect. zijn een goede zaak. Toch mis ik het persoonlijke in al deze dingen. Ik bedoel dan het persoonlijke gesprek zoals bespreken van knelpunten (zonden) in het persoonlijke leven, vermaning, onderzoek, gebed en bemoediging. Ik ben van mening dat openheid binnen een kleine groep, in voorgenoemde dingen zeer bevordelijk is voor het geestelijke leven binnen de gemeente. Dat kan in Bijbelkringen vanwege het regelmatige karakter. De zonden in het licht brengen doet de satan wijken. Alleen knokken is een hopeloze strijd, we zijn een regelrechte prooi van de satan zonder hulp van buitenaf.
Als het geestelijke leven in een gemeente ziek of zwak is zie je alle moeiten qau gemeenteopbouw verzanden in een dorre plichtmatigheid, en na verloop van tijd algehele verzaking. Wat bedoel ik; Er zijn gemeente's die een record aantal buitenkerkelijken naar de Alpha cursus krijgen, en verder nergens naar kijken. Ik heb in een naburige gemeente de kerk hard zien groeien en sinds de andere dominee even hard weer zien leeglopen. Wat gaat, of was er dan fout?
Ik zou zeggen, laten we eerst zorgen dat we door onderlinge gemeenschap, als gemeente weer een licht op een berg worden door onze kerkelijke en persoonlijke zonden te belijden, en de kracht alleen te verwachten van Christus door Woord en Geest. Dan komt de ware bewogenheid voor onze naasten vanzelf, dan wordt de gemeente een aantrekkelijk Lichaam voor Christus op de eerste plaats en voor onze naasten een aanstekelijke samenkomst.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
england

Bericht door england »

Wij hebben een vrij hechte gemeente, maar dat is dan ook wel heel erg klein!

Op donderdag hebben we de Bijbelstudie groep voor vrouewn. Daar zijn me we met een stuk of 8 ladies, en dat gaat heel erg goed! Het is wel hard werk, ik moet elke week de vragen weer klaar hebben enzo, maar het is echt meer dan de moeite waard! Je leert mensen zo wel kennen!
De meeste vrouwen die komen zijn van andere kerken, en het werkt echt heel goed!

Je moet met dat soort dingen wel leiding hebben, anders wordt het echt een puinhoop! Verder doen we best veel dingen, speciale dagen en diensten enzo... Maar we hebben wat meer 'arbeiders' nodig in de wijngaard hier!!
Plaats reactie