hoezo negeer je de buitenkant.. iedereen kan toch zien dat je samenwoont? We hebben ook een feest gegeven, mailtjes en kaartjes rondgestuurd. Tja het is misschien niet met het briefje van het huwelijk...Oorspronkelijk gepost door Refojongere
...vanuit refoweb.nl
1. Het huwelijk heeft niet alleen een binnenkant, dat wil zeggen dat de beide jonge mensen het uiteraard samen eens moeten zijn. Maar het huwelijk heeft ook een buitenkant, dat wil zeggen dat het in de openbaarheid gesloten wordt en dat daar getuigen bij zijn. In de Bijbel vinden alle belangrijke gebeurtenissen in het openbaar plaats. Als je gaat samenwonen, dan negeer je die buitenkant.
kijk ja ik ben geen christen.. maar goed.. wie zegt dat je Gods zegen niet meekrijgt..?2. Bovendien is het zo met samenwonen dat je eigenlijk toch al aan het huwelijksleven begint zonder dat je Gods Zegen meekrijgt, dat moet voor christenen toch heel erg zijn.
ga jij met de eerste de beste samenwonen? Nou ik iig niet, eerst heb je een relatie.. dan ga je over samenwonen nadenken... dat verloopt net zoals dat je een relatie hebt en dan gaat nadenken over trouwen. Je doet het niet zomaar... je investeert toch in je relatie, dat geef je niet zomaar op. Oke je hebt minder gedoe dan als je getrouwd bent en gaat scheiden.. maar scheiden gaat tegenwoordig ook erg makkelijk..3. Samenwonen is daarnaast ook geheel vrijblijvend.
tja bijbelse teksten doen mij nooit zo veel.. wel valt me op de de vrouw hier maar een meewerkend voorwerp is ofzo.. maar goed..4. Het huwelijk is duidelijk ingesteld en bevolen:
Het huwelijk is geen uitvinding van mensen, maar een instelling van de Heere. Zie Gen. 2:24, Matt. 19:4-6 en Ef. 5:22-33.
Opvallend is de volgorde in Gen. 2:24: eerst zal de man zijn vader en moeder verlaten, vervolgens zijn vrouw aankleven (ze worden dus aan elkaar verbonden) en pas daarna zullen ze een vlees worden (de totale levensgemeenschap, inclusief de geslachtsgemeenschap). Deze volgorde is onomkeerbaar!
In Maleachi 2:13 en 14 wordt gesproken (letterlijk) over de "vrouw van uw verbond". Het huwelijk is een verbond! Daarmee is het bedoeld als een afspiegeling van het verbond tussen de Heere en Zijn volk; een verbond waarin Zijn liefde en trouw de pijlers zijn. Zie ook Ef.5!
Die volgorde is onomkeerbaar? Nou je kan het best andersom doen... oke dat willen christenen misschien niet.. maar dat betekend niet dat het vast in de wet staat of wat, dat het anders niet kan, dat als je het andersom doet dat je relatie gedoemd is...
tja dat makkelijk van iemand afkomen als je samenwoont snap ik niet zo hoor.. als ik eerder al heb gezegd...5. God de Heere ging niet samenwonen met Zijn volk, zodat Hij weer makkelijk van hen af kon, maar Hij trouwde Zijn volk (zie Jer. 3:14). Daar ligt het belangrijkste argument tegen samenwonen: het weerspiegelt niet wie de Heere voor Zijn volk wil zijn.