Ik heb JA gezegd
Re: Ik heb JA gezegd
Je noemt dit een uitwendige bekering, maar hier zijn de meningen over verdeeld. Hoe moet je dan verklaren: Mattheüs 12 [1 v.] De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier!
Men ontmoet maar zelden een persoon die wil luisteren naar wat hij niet horen wil.
Re: Ik heb JA gezegd
Over dit onderwerp is in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Re: Ik heb JA gezegd
Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.Tiberius schreef:Over dit onderwerp is in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Re: Ik heb JA gezegd
Precies. Maar ook Hij zegt niet, dat het een zaligmakende bekering was, alleen dat ze zich bekeerden. Hij zegt niets over hun harten. Evenmin als Hij in het volgende vers iets over het hart van de koningin van Scheba zegt.freek schreef:Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.Tiberius schreef:Over dit onderwerp is in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Re: Ik heb JA gezegd
Als Jezus een bekering als voorbeeld gebruikt, zou het dan een echte zijn, of niet?Tiberius schreef:Precies. Maar ook Hij zegt niet, dat het een zaligmakende bekering was, alleen dat ze zich bekeerden. Hij zegt niets over hun harten. Evenmin als Hij in het volgende vers iets over het hart van de koningin van Scheba zegt.freek schreef:Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.Tiberius schreef:Over dit onderwerp is in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Re: Ik heb JA gezegd
Een echte.freek schreef:Als Jezus een bekering als voorbeeld gebruikt, zou het dan een echte zijn, of niet?Tiberius schreef:Precies. Maar ook Hij zegt niet, dat het een zaligmakende bekering was, alleen dat ze zich bekeerden. Hij zegt niets over hun harten. Evenmin als Hij in het volgende vers iets over het hart van de koningin van Scheba zegt.freek schreef:Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.Tiberius schreef:Over dit onderwerp is in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Re: Ik heb JA gezegd
Ik houd het maar bij de bede van Klaagl. 5: 21 "HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn".freek schreef:Als Jezus een bekering als voorbeeld gebruikt, zou het dan een echte zijn, of niet?Tiberius schreef:Precies. Maar ook Hij zegt niet, dat het een zaligmakende bekering was, alleen dat ze zich bekeerden. Hij zegt niets over hun harten. Evenmin als Hij in het volgende vers iets over het hart van de koningin van Scheba zegt.freek schreef:Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.Tiberius schreef:Over dit onderwerp is in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Dan gaat het niét over een uitwendige en/of tijdelijke verandering.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Ik heb JA gezegd
Hendrikus, waarom zouden er in bijvoorbeeld Joël 2 : 12 de onderstreepte woorden bij staan?
Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween en met rouwklage.
Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween en met rouwklage.
Re: Ik heb JA gezegd
Ik denk: omdat het anders de naam bekering niet mag hebben.Tiberius schreef:Hendrikus, waarom zouden er in bijvoorbeeld Joël 2 : 12 de onderstreepte woorden bij staan?
Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween en met rouwklage.
Maar dat is mijn persoonlijke opvatting hoor....
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Ik heb JA gezegd
Op zich ben ik het wel met je eens, dat een schijnbekering, tijdgeloof, schijnvernedering (Achab in 1 Kon 21) of dergelijke, niet genoeg is. En eigenlijk ook die termen niet mogen hebben om verwarring te voorkomen.
Zo ook die bekering van kroeg naar kerk. Dat is geen bekering, alleen een uitwendige ommekeer.
Maar omdat de Bijbel die termen toch gebruikt, en het gewone taalgebruik ook zo is, doe ik het ook maar.
Zo ook die bekering van kroeg naar kerk. Dat is geen bekering, alleen een uitwendige ommekeer.
Maar omdat de Bijbel die termen toch gebruikt, en het gewone taalgebruik ook zo is, doe ik het ook maar.

Re: Ik heb JA gezegd
Beetje kort door de bocht?Tiberius schreef:(...)Zo ook die bekering van kroeg naar kerk. Dat is geen bekering, alleen een uitwendige ommekeer.
(...)
Re: Ik heb JA gezegd
Om het duidelijk te maken zou je van die romans moeten lezen zoals Neveldijk, daar worden bepaalde figuren beschreven die overtuigd zijn dat ze bekeerd zijn en zalvend iemand toespreken.... en zo kan je ze ook tegenkomen.Marnix schreef:
Waarom? In wat voor situaties? Kan je een (fictief) voorbeeld geven?
Laatst gewijzigd door albion op 29 apr 2009, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Ik heb JA gezegd
In de Bijbel worden 'geloof' en 'bekering' e.d. niet altijd als zulke geijkte dogmatische begrippen gebruikt, zoals wij dat hebben.
'Geloof' kan in de Bijbel zomaar schijngeloof of wondergeloof zijn.
'Bekering' kan ook zomaar een uitwendige bekering zijn. Zo werd Achab geprezen door God toen hij zich op de woorden van Elia vernederde en zijn klederen scheurde. Toch was het heus geen echte bekering. En zo zouden er meer voorbeelden te noemen zijn.
Ik bedoel maar, laten we te niet te snel zijn met onze conclusies.
'Geloof' kan in de Bijbel zomaar schijngeloof of wondergeloof zijn.
'Bekering' kan ook zomaar een uitwendige bekering zijn. Zo werd Achab geprezen door God toen hij zich op de woorden van Elia vernederde en zijn klederen scheurde. Toch was het heus geen echte bekering. En zo zouden er meer voorbeelden te noemen zijn.
Ik bedoel maar, laten we te niet te snel zijn met onze conclusies.
Re: Ik heb JA gezegd
Bedankt.albion schreef:Om het duidelijk te maken zou je van die romans moeten lezen zoals Neveldijk, daar worden bepaalde figuren beschreven die overtuigd zijn dat ze bekeerd zijn en zalvend iemand toespreken.... en zo kan je ze ook tegenkomen.Marnix schreef:
Waarom? In wat voor situaties? Kan je een (fictief) voorbeeld geven?
Alleen....
Je hebt mijn eerste vraag nog niet beantwoord: Waarom heb je daar moeite mee?
Ik heb doorgaans geen moeite met mensen die zeggen bekeerd te zijn, als dat dan ook maar uit hun leven blijkt. Zolang daar niet uit blijkt dat het niet zo is, ga ik ook niet twijfelen of ze wel echt christenen zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Ik heb JA gezegd
Soms misschien wel ja.Mister schreef:Beetje kort door de bocht?Tiberius schreef:(...)Zo ook die bekering van kroeg naar kerk. Dat is geen bekering, alleen een uitwendige ommekeer.
(...)
Maar dergelijke uitdrukkingen zijn veelal een beetje aan de generaliserende kant.