Beroepingswerk

Ronaldo

Re: Beroepingswerk

Bericht door Ronaldo »

Beroepen: GG Urk: Ds. J. van Belzen (Veenendaal)
helma

Bericht door helma »

Ronaldo schreef:Beroepen: GG Urk: Ds. J. van Belzen (Veenendaal)
typisch urk om zich niet aan regels te houden
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Staat hij er nog geen 3 jaar dan?
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

helma schreef:
Volgens mij staat er niet in de kerkorde dat het verboden is om een predikant binnen 3 jaar na zijn bevestiging in een gemeente weer te beroepen, maar men zag het binnen de GG altijd wel als een ongeschreven regel. Bij mijn weten is het ook niet eerder voorgekomen.

(Ds. van Belzen staat sinds 6 september 2006 in Veenendaal)
jan03

Bericht door jan03 »

Klaas-Jan schreef:
Volgens mij staat er niet in de kerkorde dat het verboden is om een predikant binnen 3 jaar na zijn bevestiging in een gemeente weer te beroepen, maar men zag het binnen de GG altijd wel als een ongeschreven regel. Bij mijn weten is het ook niet eerder voorgekomen.
Ja hoor, ik zal je één voorbeeld geven en wellicht zijn er nog meer (het gaat over ds. J. Driesse; bron is de site van Arjan van 't Zelfde):

R’kerk-Slikkerveer 06-07-1982
Bophuthatswana, als zendingspredikant van Vlissingen 07-05-1985

Ruim binnen de drie jaar beroepen dus.
helma

Bericht door helma »

Urk heeft ds Koster toen ook na 2,5 jaar al uit Dirksland 'weggehaald' volgens mij...
Auto

Bericht door Auto »

Klaas-Jan schreef:
Inderdaad, volgens mij is het binnen de GG kerkordelijk geregeld dat als iemand toch beroepen wordt na 2 jaar in een gemeente te staan, dat de gemeente die beroept 100% voor de gemaakte kosten van de gemeente waar de desbetreffende predikant staat voor zijn rekening neemt. Wordt een predikant na 3 jaar beroepen dan wordt na rato de kosten voor de rekening van de gemeente die beroept genomen. (Ik kan het helaas nu even niet terug vinden). Misschien zijn er ergens kerkrecht experts?
artistiek

Bericht door artistiek »

helma schreef:Urk heeft ds Koster toen ook na 2,5 jaar al uit Dirksland 'weggehaald' volgens mij...
weggehaald... ::please ::please
albion

Bericht door albion »

helma schreef:Urk heeft ds Koster toen ook na 2,5 jaar al uit Dirksland 'weggehaald' volgens mij...
???? Ik dacht dat een dominee een roeping heeft?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:
Klaas-Jan schreef:
Inderdaad, volgens mij is het binnen de GG kerkordelijk geregeld dat als iemand toch beroepen wordt na 2 jaar in een gemeente te staan, dat de gemeente die beroept 100% voor de gemaakte kosten van de gemeente waar de desbetreffende predikant staat voor zijn rekening neemt. Wordt een predikant na 3 jaar beroepen dan wordt na rato de kosten voor de rekening van de gemeente die beroept genomen. (Ik kan het helaas nu even niet terug vinden). Misschien zijn er ergens kerkrecht experts?
Ongetwijfeld.
En die zullen je meedelen, dat dat per gemeente verschillend is. Evenals het honorarium.
Wel is het zo, dat er richtlijnen zijn opgesteld, maar het staat elke kerkenraad vrij om daar van af te wijken.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Daarnaast is het ook zo dat in specifieke situaties het helemaal geen kwaad kan dat een predikant eerder beroepen wordt.
Soms kan een verhouding binnen een bepaalde gemeente wat lastig liggen , en dan is een vervroegd beroep een uitkomst.

Het wordt soms zelfs wel geadviseerd.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Protestantse Kerk in Ned.
Beroepen: te Baarn (herv.b wijkgem. b.a. Calvijnkerk) en te Bodegraven (herv., wijkgem. 2), H. Westerhout te Harderwijk (herv.);
te Enschede (inloophuis Oecumenisch Citypastoraat), kand. mw. E. Sonneveld te Borne;
te Uithuizermeeden (prot. gem. i.w.), D. de Boer te Middelstum-Toornwerd-Westerwijterd/Huizinge (herv.), die dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen: naar Hattem (herv., wijk 1), M. L. W. Karels te Rijswijk NB (herv.);
naar Maurik (herv.), J. Woltinge te Ruinerwold (herv.);
naar Zwolle (prot. gem. i.w., wijkgem. Stinskerk), E. van ’t Slot te Opende (herv.), die bedankte voor Siddeburen-Steendam-Tjuchem (herv.).

Hersteld Hervormde Kerk
Bedankt: voor Loon op Zand, A. C. Rijken te Gameren.

Geref. Kerken Vrijg.
Beroepen: te Almere-West, A. Koster te Beverwijk.
Aangenomen: naar Leerdam, kand. G. P. Hommes te Wageningen, die bedankte voor Nieuwegein en voor Sliedrecht.
Bedankt: voor Gouda, M. A. van Leeuwen te Rotterdam-Oost.

Ned. Geref. Kerken
Beroepen: te Amstelveen, kand. C. J. van Rhijn te Wormerveer.

Chr. Geref. Kerken
Bedankt: voor Baarn, G. van Roekel te Putten;
voor Eemdijk, B. Reinders te Zwaagwesteinde;
voor Haarlem en voor Purmerend, R. Bikker te Beverwijk-Westzaan.

Geref. Gem. in Ned.
Bedankt: voor Alblasserdam, A. van Voorden te De Beek-Uddel.

bron: http://www.kerktijden.nl

PKN:
Beroepen: te Schoonrewoerd Kand.R.R.Eizinga te Moordrecht
te Hagestein Kand.H.J.T.Lubbers te Wekerom
Bruchem-Kerkwijk-Delwijnen: beroep voornemens op ds. P.J. Teeuw te Papendrecht

bron: http://www.prekensite.nl
Marten

Bericht door Marten »

ds. van Belzen zal zeker het beroep naar Urk aannemen vanwege de problemen in Veenendaal!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Marten schreef:ds. van Belzen zal zeker het beroep naar Urk aannemen vanwege de problemen in Veenendaal!
kijk es aan, da's fijn om te weten. :bobo
pjf

Bericht door pjf »

Wilhelm schreef:Daarnaast is het ook zo dat in specifieke situaties het helemaal geen kwaad kan dat een predikant eerder beroepen wordt.
Soms kan een verhouding binnen een bepaalde gemeente wat lastig liggen , en dan is een vervroegd beroep een uitkomst.

Het wordt soms zelfs wel geadviseerd.
Inderdaad. Naar dat ik vernomen heb is dit helaas in Veenendaal het geval. Vandaar dat er eerder dan de afgesproken drie jaar wordt beroepen.
Gesloten