Alexander CD schreef:Als toch duidelijk uit de context blijkt dat het om allerlei soorten van mensen gaat, waarom Gods woord dan te negeren en eigen gekozen wegen te bewandelen.
Ik zou het op prijs stellen als je niet iedere discussie met gestrekte benen in wilt vliegen. Je weet toch wel dat het mogelijk is om tot een verschillende exegese te komen, zonder "Gods woord te negeren en eigen gekozen wegen te bewandelen"? Het doet de discussie goed als iedereen zich wat terughoudender op zou stellen.
Inhoudelijk: het blijkt niet duidelijk uit de context dat het om allerlei soorten van mensen gaat. Het is een mogelijke exegese, gebaseerd op vers 2 aangezien daar koningen worden genoemd.
In mijn ogen is het niet de meest logische uitleg. Ten eerste vanwege de letterlijke betekenis van de tekst. Die moeten we nooit geweld aan doen, slechts als op basis van andere schriftplaatsen blijkt dat sommige dingen anders uitgelegd moeten worden dan ze zich op het eerste gezicht voordoen moet dat gebeuren. Dat is hier niet nodig.
Ten tweede, omdat ik de tekst ook met vers 2 erbij nog steeds meer logisch vind als het hier over 'alle' mensen gaat. Vers 1 is de hoofdzin: Paulus vermaant in dit hoofdstuk tot voorbede door de gemeente. Voor
alle mensen, óók voor die in hoogheid gezeten zijn. Waarom moet er voor
alle (vers 1) mensen voorbede worden gedaan? Omdat God wil dat
alle mensen zalig worden, wij hebben daarin geen onderscheid te maken.
Eerlijk gezegd geloof ik dat deze tekst in de loop van de tijd zo omstreden is geworden, dat we te krampachtig een bepaalde uitleg eraan willen geven. Voornamelijk gekleurd door discussies waarbij deze teksten als argumenten worden gebruikt.