1 Timotheus 2 vers 4

Tiberius
Administrator

Re: 1 Timotheus 2 vers 4

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:En ook zoals de kanttekenaren aangeven.
En wat de kanttekenaren zeggen is het einde van alle tegenspraak punt uit. :quoi :quoi
Denk je?
Het heeft er soms wel alle schijn van, en dat is een kwalijke zaak. Hoezeer we ook veel dingen kunnen leren van die kanttekingen.
Op welk punt hebben ze het mis dan, volgens jou, in dit verband?
Let wel: de statenvertaling is ouder dan die van de Johova's getuigen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb weer niet helemaal goed geqoutte of hoe schrijf je dat :)
Wilde niet reageren op de Jehovasgetuigen, maar enkel op het punt, van dat het leek van kant. S.V. zegt dit dus is het zo.
Wat mij betreft is een dubbele uitleg van 1 Tim 2 vers 4 mogelijk, en die spreken elkaar niet tegen.
En de ene heeft niets met remonstrantisme te maken, maar met de ruimte van het Evangelie.
Zoals andere teksten, o.a. de 3x voorkomende tekst, dat God geen lust heeft in de dood van de goddeloze.
En deze tekst geeft mijn inziens duidelijk aan dat God net zoals er in die andere teksten wordt gesproken dat Hij er lust in heeft dat de mens zalig wordt en tot kennis van de waarheid komt.

Een letterlijke opvatting van dit vers, hoeft geen Remonstrantse ideeen te onderschrijven.
Je kunt geloven in de ruimte van het evangelie en geloven in de uitverkiezing, zoals Prof. Dr. Trigland ook deed.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
freek

Bericht door freek »

Opzet om te prikkelen is iig geslaagd :haha

Ik denk dat de 'beperkte' uitleg van deze tekst (alle=allerlei), niet strijdt met het meest ruime aanbod van het Evangelie.
Tiberius
Administrator

Re:

Bericht door Tiberius »

Eerder typte ik al:
Tiberius schreef:Laten we de Schrift maar in zijn geheel lezen en niet 1 vers eruit lichten en daar een algemene verzoening aan op gaan hangen.
Want als je dat erin wil lezen, krijg je de rest van de Schrift tegen.

Als je het dan toch zo nodig "kloppend" wil krijgen: ik meen, dat Paulus in dit schriftgedeelte zijn voorbede, dankzegging en prediking (en die van Timotheus) baseert op de algenoegzaamheid van Christus' offer.
Zijn offer is voldoende voor alle mensen, ofschoon ze het door hun ongeloof en hardigheid huns harten verwerpen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Toch blijf ik nog met één ding zitten: Welke wil dat alle mensen zalig worden...
Als er in de grondtekst "allerlei" staat. Waarom het de Statenvertalers dat dan niet zó vertaald?

En (2e vraag): Is het zo erg als we hier gewoon "alle" blijven lezen?
Er wordt namelijk terecht verwezen naar Ez. 18:23 en vandaar naar Ez. 33:11 en die teksten laten toch duidelijk zien dat Gods wil werkelijk is dat alle mensen tot de zaligheid komen. Ik citeer ze even:
18:23 Zou Ik enigzins lust hebben aan den dood des goddelozen, spreekt de Heere HEERE; is het niet, als hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij leve?
33:11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Wordt in deze teksten niet teruggegrepen naar het hoogste scheppingsdoel, namelijk dat wij tot Gods eer zouden leven? Wordt er in deze tekst niet eigenlijk gezegd: Welke wil dat alle mensen komen tot de staat waarin Ik ze bedoeld heb?
Laat de Heere daarom niet scherp de Wet en welmenend, onvoorwaardelijk het Evangelie prediken tot een ieder die het hoort: Indien gij de Gekruisigde Christus gelooft, zo zult gij zalig worden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Er staat alle en het is alle.
Robert zal me wel weer verwijten dat letterlijk lezen iets van de laatste paar eeuwen is, maar hier doe ik dat toch. Hoe dit te rijmen valt met andere waarheden uit de Schrift is volgens mij uitgebreid in het topic 'Gods liefde' aan de orde geweest.
Toch verwijs ik gráág nog een keer:
http://www.desiringgod.org/ResourceLibr ... ls_in_God/
Artikel wat in het bijzonder ingaat op de door Luther genoemde vraag. 'Alle' sluit hier geen verkiezing uit, hoe de Arminianen deze tekst ook mogen gebruiken. Ook zij zullen een probleem op te lossen hebben met deze tekst op de manier waarop zij hem graag gebruiken - want als God dat zo wil als sommigen zeggen dat Hij wil, waarom worden dan niet alle mensen zalig?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Jongere schreef:Er staat alle en het is alle.
Robert zal me wel weer verwijten dat letterlijk lezen iets van de laatste paar eeuwen is, maar hier doe ik dat toch. Hoe dit te rijmen valt met andere waarheden uit de Schrift is volgens mij uitgebreid in het topic 'Gods liefde' aan de orde geweest.
Toch verwijs ik gráág nog een keer:
http://www.desiringgod.org/ResourceLibr ... ls_in_God/
Artikel wat in het bijzonder ingaat op de door Luther genoemde vraag. 'Alle' sluit hier geen verkiezing uit, hoe de Arminianen deze tekst ook mogen gebruiken. Ook zij zullen een probleem op te lossen hebben met deze tekst op de manier waarop zij hem graag gebruiken - want als God dat zo wil als sommigen zeggen dat Hij wil, waarom worden dan niet alle mensen zalig?
Als toch duidelijk uit de context blijkt dat het om allerlei soorten van mensen gaat, waarom Gods woord dan te negeren en eigen gekozen wegen te bewandelen.
Als je scheiding wilt maken tussen de geopenbaarde en verborgen wil van God, dan is dat bij de reformatoren niet bedoeld als twee willen maar is er nog steeds sprake van één wil bij God, alleen het deel Zijn geopenbaarde wil kennen we.
Maar de verkiezing staat niemand in de weg tot God te komen dan zijn eigen onwil het evangelie aan tenemen en te nemen zoals het is(waarachtig evangelie).
Daarvoor kan de poort wel op een kier staan als er maar een wil is om te komen, en die wil is een genadegave.
Waarom worden dan niet alle mensen zalig, omdat God die genade niet aan een ieder geeft, maar geeft het aan wie Hij wil daarom heet dat uitverkiezing.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:Maar de verkiezing staat niemand in de weg tot God te komen dan zijn eigen onwil het evangelie aan tenemen en te nemen zoals het is(waarachtig evangelie).
Daarvoor kan de poort wel op een kier staan als er maar een wil is om te komen, en die wil is een genadegave.
Waarom worden dan niet alle mensen zalig, omdat God die genade niet aan een ieder geeft, maar geeft het aan wie Hij wil daarom heet dat uitverkiezing.
Alexander, zoals je het hierboven schrijft, kan ik het gewoon met je eens zijn. Maar hier laat je een genuanceerder geluid horen dan in het topic over Gods liefde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Alexander CD schreef:Als toch duidelijk uit de context blijkt dat het om allerlei soorten van mensen gaat, waarom Gods woord dan te negeren en eigen gekozen wegen te bewandelen.
Ik zou het op prijs stellen als je niet iedere discussie met gestrekte benen in wilt vliegen. Je weet toch wel dat het mogelijk is om tot een verschillende exegese te komen, zonder "Gods woord te negeren en eigen gekozen wegen te bewandelen"? Het doet de discussie goed als iedereen zich wat terughoudender op zou stellen.

Inhoudelijk: het blijkt niet duidelijk uit de context dat het om allerlei soorten van mensen gaat. Het is een mogelijke exegese, gebaseerd op vers 2 aangezien daar koningen worden genoemd.
In mijn ogen is het niet de meest logische uitleg. Ten eerste vanwege de letterlijke betekenis van de tekst. Die moeten we nooit geweld aan doen, slechts als op basis van andere schriftplaatsen blijkt dat sommige dingen anders uitgelegd moeten worden dan ze zich op het eerste gezicht voordoen moet dat gebeuren. Dat is hier niet nodig.
Ten tweede, omdat ik de tekst ook met vers 2 erbij nog steeds meer logisch vind als het hier over 'alle' mensen gaat. Vers 1 is de hoofdzin: Paulus vermaant in dit hoofdstuk tot voorbede door de gemeente. Voor alle mensen, óók voor die in hoogheid gezeten zijn. Waarom moet er voor alle (vers 1) mensen voorbede worden gedaan? Omdat God wil dat alle mensen zalig worden, wij hebben daarin geen onderscheid te maken.

Eerlijk gezegd geloof ik dat deze tekst in de loop van de tijd zo omstreden is geworden, dat we te krampachtig een bepaalde uitleg eraan willen geven. Voornamelijk gekleurd door discussies waarbij deze teksten als argumenten worden gebruikt.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Luther schreef:
Alexander CD schreef:Maar de verkiezing staat niemand in de weg tot God te komen dan zijn eigen onwil het evangelie aan tenemen en te nemen zoals het is(waarachtig evangelie).
Alexander, zoals je het hierboven schrijft, kan ik het gewoon met je eens zijn. Maar hier laat je een genuanceerder geluid horen dan in het topic over Gods liefde.
Ook hier kan ik het niet met Alexander eens zijn. Als we lezen van Abram, hoe de Heere hem verkiest dan kunnen we er uit leren dat de verkiezing van Abram tot zegen zal zijn voor alle geslachten des aardrijks, zoals de statenvertaling dat zo mooi zegt.
Door de verkiezing van Abram worden de anderen niet verworpen maar gezegend. Zoals Alexander het verwoordt dan beheerst het dogma van de verkiezing alle andere dogma's. Ik denk dat de Schrift niet zo spreekt. Zie het voorbeeld dat ik zo even gaf over Abram die later Abraham wordt.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Jongere schreef:
Alexander CD schreef:Als toch duidelijk uit de context blijkt dat het om allerlei soorten van mensen gaat, waarom Gods woord dan te negeren en eigen gekozen wegen te bewandelen.
Ik zou het op prijs stellen als je niet iedere discussie met gestrekte benen in wilt vliegen. Je weet toch wel dat het mogelijk is om tot een verschillende exegese te komen, zonder "Gods woord te negeren en eigen gekozen wegen te bewandelen"? Het doet de discussie goed als iedereen zich wat terughoudender op zou stellen.

Inhoudelijk: het blijkt niet duidelijk uit de context dat het om allerlei soorten van mensen gaat. Het is een mogelijke exegese, gebaseerd op vers 2 aangezien daar koningen worden genoemd.
In mijn ogen is het niet de meest logische uitleg. Ten eerste vanwege de letterlijke betekenis van de tekst. Die moeten we nooit geweld aan doen, slechts als op basis van andere schriftplaatsen blijkt dat sommige dingen anders uitgelegd moeten worden dan ze zich op het eerste gezicht voordoen moet dat gebeuren. Dat is hier niet nodig.
Ten tweede, omdat ik de tekst ook met vers 2 erbij nog steeds meer logisch vind als het hier over 'alle' mensen gaat. Vers 1 is de hoofdzin: Paulus vermaant in dit hoofdstuk tot voorbede door de gemeente. Voor alle mensen, óók voor die in hoogheid gezeten zijn. Waarom moet er voor alle (vers 1) mensen voorbede worden gedaan? Omdat God wil dat alle mensen zalig worden, wij hebben daarin geen onderscheid te maken.

Eerlijk gezegd geloof ik dat deze tekst in de loop van de tijd zo omstreden is geworden, dat we te krampachtig een bepaalde uitleg eraan willen geven. Voornamelijk gekleurd door discussies waarbij deze teksten als argumenten worden gebruikt.
Hier kan ik het met Jongere geheel ons zijn. Ik herinner me een discussie die wijlen ds. R. Kok voerde met een collega (uit een ander kerkverband). De collega stelde ook dat hier gelezen moet worden (allerlei) soort van mensen, waarop Kok antwoordde: broeder deze tekst begrijp ik niet, maar we laten staan wat er staat.
Ik ben dat na al die jaren niet vergeten, we hebben zo gauw de neiging alles te beredeneren vanuit de verkiezing, maar dat is niet naar de Schrift, met ds. Kok ga ik mee, die preekte en handelde vanuit de algenoegzaamheid van het offer van Christus. Dan wordt er geen mens overgeslagen.
God wil dan dat alle mensen behouden worden. We kunnen het niet begrijpen, maar laten we maar staan wat er staat.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Jongere schreef:

Jongere, juist dat die groepen genoemd worden geeft het aan dat het om soorten van mensen gaat.
Het heeft natuurlijk ook te maken met hoe je kijk is op de bijbel, het heeft dan ook niet met krampachtig vasthouden te maken maar met het uitgangspunt. Geen enkele tekst is voor een eigenmachtige uitleg vatbaar.
Nu wordt nog vaak gedacht dat het evangelie voor armen is, het is immers gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog ener naald..., ik denk dat Paulus dit misverstand even recht wilde zetten, Abraham was ook rijk.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

1 Korinthe 1

25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.
27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

Alexander CD schreef: Jongere, juist dat die groepen genoemd worden geeft het aan dat het om soorten van mensen gaat.
Het heeft natuurlijk ook te maken met hoe je kijk is op de bijbel, het heeft dan ook niet met krampachtig vasthouden te maken maar met het uitgangspunt. Geen enkele tekst is voor een eigenmachtige uitleg vatbaar.
Nu wordt nog vaak gedacht dat het evangelie voor armen is, het is immers gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog ener naald..., ik denk dat Paulus dit misverstand even recht wilde zetten, Abraham was ook rijk.
Ik hoop dat jongere je betoog snapt.....
Want wat dat nou allemaal met deze tekst te maken heeft is me een groot raadsel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:ik denk dat Paulus dit misverstand even recht wilde zetten,
En daarom gebruikte hij het woordje "alle", omdat hij "allerlei" bedoelde...??? :? :? :?
Plaats reactie