kerkorde

Plaats reactie
aboricultura

kerkorde

Bericht door aboricultura »

Ik heb de volgende vraag :

Mag je als groepering of modaliteit een kerk verlaten een scheuring veroorzaken om een kerkorde ?
Bij een groot verschil van leer dat niet over een komt met de bijbel kan ik me dat voorstellen maar om een kerkorde vind ik ronduit onzin.
heb dan de waarheid en de vrede lief
memento

Re: kerkorde

Bericht door memento »

aboricultura schreef:Ik heb de volgende vraag :

Mag je als groepering of modaliteit een kerk verlaten een scheuring veroorzaken om een kerkorde ?
Bij een groot verschil van leer dat niet over een komt met de bijbel kan ik me dat voorstellen maar om een kerkorde vind ik ronduit onzin.
Vaak is het niet de kerkorde, die de scheuring veroorzaakt, maar:
1. De interpretatie van de Schrift die in de kerkorde gehandhaafd wordt
2. De belijdenissen die de kerkorde noemt

Als een officieel document, waaraan ieder kerklid is gebonden, dwaalt in de interpretatie van de Schrift, of dingen belijdt (via de belijdenissen die ze noemt) die dwalingen zijn, dan is dat inderdaad reden om niet mee te doen.

Waarbij aangemerkt moet worden dat de kerk der reformatie altijd haar identiteit in haar belijden heeft gevonden. Waar een kerk dus besluit haar kerkorde te wijzigen, en een deel vanwege vasthoudendheid aan de Schrift daaraan niet mee doet, dan is het gedeelte wat de nieuwe kerkorde (met dwalingen) aanneemt, de groep die zich afscheidt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

tja, dat zijn dingen waarover je kan discuseren Afbeelding
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik weet het niet zo zeker meer... nadat ik het boek van ds. J. Belder gelezen heb.

Kijk, in een kerkorde ligt wel de grondslag van de kerk vast.
Als in die grondslag onbijbelse zaken worden toegelaten op het niveau van de belijdenis, dan snap ik dat mensen daarin niet mee kunnen.
Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat andere sommigen vooral kijken naar de situatie in de plaatselijke gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als je in de kerkorde dingen gaat vastleggen die ronduit in strijd zijn met de Bijbel en jou belijden, dan is het de overweging op goede gronden gemaakt, en niet redelijkerwijs als onzin af te doen.
Plaats reactie