Refojongere:
Calvijn zegt desondanks, dat de sabbat is afgeschaft en hier kan ik hem eerlijk gezegd niet volgen. Volgens Calvijn - dat laat ik nu rusten - is de eerste oorzaak vervallen, maar dan blijven er nog twee. Hoe kan hij dan zeggen dat de sabbat is afgeschaft?
De twee overige punten worden ook nog steeds als relevant beschouwd door Calvijn. Er is een dag van samenkomst (al is dat nu de zondag) en er is een dag van rust voor de arbeiders. (twee zelfs nu, zaterdag en zondag)
Wat mij betreft is de zondag ook zo'n dag. Een dag van samenkomst, en zonder werk. Maar niet meer vanuit de gedachte van de eerste pilaar.
Bovendien verklaart hij nadrukkelijk dat de twee stutten van een dag om samen te komen en een dag om te rusten op ons zowel passen als op de Joden.
Dat maak ik niet op uit de tekst die jij bovenstaand citeerd. Wel bij de uitleg van Calvijn bij gen2:3, maar daar later een reactie op.
Wel zie ik dat Calvijn 2 van zijn 3 pilaren juist op de Joden van toepassing laat zijn.
Hij zegt: de kerkelijke samenkomsten worden door Gods Woord bevolen en zijn noodzakelijk. Hoe kunnen zij een plaats hebben, tenzij op bestemde dagen?
Klopt, dit staat in Hebreen.
Ik ben ook voor een georganiseerde dag om samenkomsten te hebben. Hebreen noemt overigens de dag waarop dit moet gebeuren niet. (zondag, sabbat, dinsdag?)
Hebreen leert ons de onderlinge samenkomsten niet te vermijden.
Maar in een (grote) gemeente moet er een stukje orde en organisatie zijn. Dus laten we deze samenkomst vieren op de feestdag! De dag van de opstanding!
Daar wij nu dezelfde behoefte aan een rustdag hebben als de Joden, zo mag niemand zeggen, dat de sabbat ons niet raakt.
Ik ben dan ook zeer blij met de rustdag. Maar het is geen sabbat. Het is een dag waarop ik niet hoef te werken, en dat vind ik heerlijk. Maar eerlijk is eerlijk, ik geniet ook van m'n zaterdagen.
En ik ben graag bezig met de gemeente en de Bijbel op zondag. Maar tussendoor is een patatje kopen geen probleem. En even 20 minuten voetbal kijken ook niet.
Er ligt geen ceremoniele oud-testamentische spanning meer op de dag.
Maar het is JUIST des te belangrijker om de gemeente te bezoeken. 's middags uit luiheid thuisblijven, dat vind ik pas een zonde.
Dus de sabbat is niet afgeschaft. Dat volgt onmiskenbaar uit de uitleg van Gen. 2:3
De 7-daagse week als scheppingsordening is duidelijk. Daar zijn de communisten ook al achter gekomen die experimenteerden met een 10-daagse week. Dat trekken wij mensen niet.
Maar vergeet niet dat het sabbatsgebod niet uit genesis 2 komt. God rust zelf op de sabbat, maar het sabbatsgebod wordt pas op de Sinaï gegeven.
Het is overigens goed mogelijk dat Mozes, die uiteraard Genesis 3 geschreven heeft, met de kennis van exodus dit opschrijft als diepere uitleg bij de rust van God op de 7e dag.
Maar de scheppingsorde van werk en rust in een regelmaat van 6:1 lijkt mij duidelijk. En die is voor alle mensen.
Dus de Institutie lijkt erop te wijzen dat hij niet zoveel waarde hecht aan de sabbat. Uit de uitleg van Genesis 2:3 blijkt anders. Deze uitleg is een stuk helderder.
Genesis 2:3 gaat over de scheppingsorde van de 7 daagse week. Niet over het sabbatsgebod. Ook de uitleg van Calvijn gaat daar niet over.
Limosa: je suggereert een beetje dat voor Calvijn het onderscheid tussen de zondag en de rest van de week niet zo groot was.
Ik suggereer niets, ik plaats de woorden van Calvijn. Calvijn suggereerd niet wat hij zelf denkt, hij is daar glashelder over.
Het onderscheid tussen zondag en de rest van de week (of beter: dag van de samenkomst en de rest van de week) is dat je op de zondag samenkomt als gemeente, en op andere dagen niet. Of niet in een zo georganiseerde mate. (er zijn gelukkig bij ons doordeweeks ook samenkomsten in de zin van bijbelkringen, jeugdwerk, wijkavonden, etc.)
Verder ben ik het met je post eens.
God dienen met voetbal kijken?
terwijl je weet dat er nergens zoveel wordt gevloekt dan in een voetbalstadion of op en om het voetbalveld?
terwijl je weet dat er weinig mensen zijn die zo worden verheerlijkt, geloofd en geprezen en toegejuichd dan die voetballer die een bal in een net trapt?
God dienen met een boek lezen?
God dienen met in de file staan?
God dienen met zwemmen in een watertje?
God dienen met douchen?
Ja, je hele leven is in dienst van God, als je Hem er voor kan danken.
En als ik een avond met vrienden gezellig voetbal heb gekeken kan ik God daarvoor danken.
In de file staan? Je weet dat veel mensen in de file vloeken. Dus je mag niet in de file staan.
Een boek lezen? Je weet dat er in veel boeken wordt gevloekt en dat er veel mensen zijn die boeken lezen en vloeken. Dus je mag geen boeken lezen.
Met de trein gaan? Je weet dat er veel mensen vloeken in de trein. Dus je mag niet met de trein mee.
Het laatste argument is een beetje flauw, maar het schetst wel de sfeer.
Waarom mag ik wel op plekken komen waar mensen overspelige fantasien hebben die ik niet ken? Maar niet waar ze hardop vloeken?
Ik vind het bestaan van elk mens dat God niet dient 1 grote vloek. En een uitgesproken vloek is daar eerder een expressie van.
Uiteraard heb je gelijk, zoek geen gelegenheden op waar God wordt geminacht en belachelijk wordt gemaakt.
Maar dat heeft niets te maken met thuis een voetbalwedstrijdje kijken.