Je haalt hier een aantal dingen door elkaar. Ging Jezus voor in kerken? Nee. En wat deden de apostelen? Ze gingen de wereld in met het evangelie. Ze preekten het overal in de steden aan hen die het evangelie niet kenden. En wie tot geloof kwamen vormden vervolgens samen een gemeente. Er is dus wel duidelijk scheiding tussen kerk en wereld.Erasmiaan schreef:Voor wie is het Evangelie? En wat zegt de Heere Jezus? (ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen maar zondaars tot bekering) Wie spreekt er in de kerken? De Heere Jezus toch, door Zijn knechten?Marnix schreef:Uiteraard, maar wat heeft dat met deze discussie te maken?Gijs83 schreef:Ik las gisteren in het dagboek, dat het evangelie zonder onderscheid aan alle hoorders moet gepreekt worden, dus voor bekeerden en onbekeerden moet er gepreekt worden. Er werd gesteld als je die niet leert ben je tegen onze Dordtse vaderen, want die leerden het heel stellig in de Dordtse Leerregels!
De vraag is niet OF je het evangelie moet brengen aan iedereen.... maar eerder WAAR. De apostelen trokken de wereld in en brachten het evangelie. Degenen die tot geloof kwamen vormden een gemeenschap, de kerk.
Overigens heb ik aangegeven dat de kerkdienst niet primair voor ongelovigen is of dat je kan zeggen: Het is net zo goed voor ongelovigen als voor gelovigen. Het is primair voor gelovigen, ze komen daar samen en krijgen onderricht en loven God. Natuurlijk mag er in de kerkdienst ook ruimte zijn om ongelovigen aan te spreken. Maar het is niet de doelgroep in de kerkdiensten.
p.s. bij ons gebeurt dat ook zeker wel, daarnaast hebben we evangelisatieteams in de stad en andere evangelisatieactiviteiten... en ik hoop dat iedereen in zijn dagelijks leven het evangelie ook brengt. En de oproep tot geloof en bekering niet alleen in de kerken klinkt.
En, actueel in deze tijd: voor wie was het eerste kruiswoord?
Laten we er toch alsjeblieft voor oppassen dat we zouden zeggen dat de kerk alleen is voor gelovigen. En dan komen we in Labadistisch vaarwater terecht en dat is totaal tegen het karakter van het Evangelie.
Je redenering: Jezus kwam voor zondaren, Jezus spreekt in de kerk dus de kerk is er voor ongelovigen is onjuist. En wel om twee redenen:
1. Je maakt hier geen onderscheid tussen zondaren en ongelovigen. Alsof gelovigen geen zondaren zijn. Jezus is er juist om zondaren te redden en de kerk is zijn kudde van geredde schapen.
2. Jezus sprak in zijn optreden in de wereld, veelal tot mensen die niet in Hem geloofden.
3. Je had geen kerken toen
4. Jezus maakt bijvoorbeeld in Johannes 17 een duidelijk scheiding tussen zijn volgelingen en de wereld.