Leven onder de wet (uit: Luisterenswaardig)

Marnix

Re: Leven onder de wet (uit: Luisterenswaardig)

Bericht door Marnix »

Helemaal mee eens, Freek en Afgewezen.

Idd Gijs, kijk eens naar die gebeden. Die zijn vanuit gelovigen geschreven om uit te spreken in kring van gelovigen. Overigens worden niet-gelovigen echt wel regelmatig aangesproken in de kerk. Maar als het een keer niet gebeurt is dat geen enorme ramp, hoewel ik vind dat een predikant er altijd wel aandacht aan kan besteden. Maar als je nooit gehoor geeft aan die bekeringsoproep en wel trouw naar de kerk blijft gaan om elke zondag "bekeert u, bekeert u!" te horen moet je niet vreemd opkijken als dat een keer niet klinkt en de primaire doelgroep wordt aangesproken. Overigens wordt in de preek heel duidelijk gewezen op Jezus die de vervulling van de Wet is, over het nieuwe verbond en hoe God mensen redt en vernieuwt en daar kan je als ongelovige ook een hoop van leren. Die weg is heel duidelijk en ik hoop van harte dat je die boodschap ter harte neemt!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Jongere schreef:En iedereen liefdevol nodigen en laten zien welke schatten er zijn te krijgen voor iedereen. Zoals zo vaak staat geschreven van de Heiland zelf:

En Jezus uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming over hen bewogen.

En Jezus, uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming bewogen over hen; want zij waren als schapen, die geen herder hebben; en Hij begon hun vele dingen te leren.

Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.
Het een sluit het ander niet uit. De situatie in Israël was er in feite een van een 'verworden' gemeente, Jezus moest veel 'rechtzetten'. Het kan zijn dat het in een hedendaagse gemeente ook zo is, maar dat is geen normale situatie. Kijk maar eens hoe de apostelen de gemeente benaderen (al eerder een discussie over geweest).
@Gijs, lees de liturgische gebeden eens achterin je Psalmboek. Zo werd er in de tijd van de Reformatie in de gemeente gebeden!
Dat is zo. Ik tiepte deze post omdat freek en Jolanda allebei iets tiepten als "je kunt het niet meer uithouden onder de preek", zo scherp wordt er gepreekt. Ik ben dat wel met hen eens, maar de prediking (tot onbekeerden) is ook de liefdevolle uitnodiging die mensen niet wegjaagt maar die hun harten verwarmt en lokt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:En iedereen liefdevol nodigen en laten zien welke schatten er zijn te krijgen voor iedereen. Zoals zo vaak staat geschreven van de Heiland zelf:

En Jezus uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming over hen bewogen.

En Jezus, uitgaande, zag een grote schare, en werd innerlijk met ontferming bewogen over hen; want zij waren als schapen, die geen herder hebben; en Hij begon hun vele dingen te leren.

Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.
Het een sluit het ander niet uit. De situatie in Israël was er in feite een van een 'verworden' gemeente, Jezus moest veel 'rechtzetten'. Het kan zijn dat het in een hedendaagse gemeente ook zo is, maar dat is geen normale situatie. Kijk maar eens hoe de apostelen de gemeente benaderen (al eerder een discussie over geweest).
@Gijs, lees de liturgische gebeden eens achterin je Psalmboek. Zo werd er in de tijd van de Reformatie in de gemeente gebeden!
Dat is zo. Ik tiepte deze post omdat freek en Jolanda allebei iets tiepten als "je kunt het niet meer uithouden onder de preek", zo scherp wordt er gepreekt. Ik ben dat wel met hen eens, maar de prediking (tot onbekeerden) is ook de liefdevolle uitnodiging die mensen niet wegjaagt maar die hun harten verwarmt en lokt.
Dat ook, ja. Maar het zou toch niet zo moeten zijn dat we zondag aan zondag met een gerust hart onbekeerd de kerk uit gaan, iedere keer weer?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies, als je dat ziet en denkt: Nou mooi, zo komen in ieder geval iedere keer weer terug, is de preek ook niet meer liefdevol.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Waar het ten diepste om gaat (we zijn trouwens wel off-topic als ik naar de topictitel kijk), is dat het Evangelie onbelemmerd gepreekt wordt aan iedereen. Want we hebben allemaal hetzelfde nodig, gelovigen en ongelovigen: dat we delen in de grote daden Gods, uitlopend op de komst en wederkomst van Christus. Daar mogen we állen in delen, zoals we daar (in de kerk) zitten. De grote vraag is: aanvaard ik deze boodschap in geloof of... verwerp ik die?
Geborenomvrijtezijn

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Nu wij zulk een verwachting hebben, treden wij met volle vrijmoedigheid op, 13 geheel anders dan Mozes, die een bedekking voor zijn gelaat deed, opdat de kinderen Israëls geen blik zouden slaan op het einde van hetgeen moest verdwijnen. 14 Maar hun gedachten werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing van het oude verbond zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. 15 Ja, tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart,

Dit stukje tekst heb ik uit 2 Korinthiërs 3

Hoe kijken jullie hier dan tegen aan in het kader van de boven liggende discussie?
Marnix

Bericht door Marnix »

Het geeft vlekkeloos aan waar het in de preek ook om ging. We moeten niet doen alsof het oude verbond gewoon is voortgezet. Er is een nieuw verbond. En dat zorgt voor een essentieel verschil. Niet meer de wet die geschreven is op stenen tafelen.... maar de wet die in ons hart is geschreven. Daarmee heeft de wet niet afgedaan, het heeft een totaal andere plaats gekregen. Ons hart, waar de Geest in woont, Zijn tempel!

6 Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt.
7 Blijf in hem geworteld en gegrondvest, houd vast aan het geloof dat u geleerd is en wees vervuld van dankbaarheid.
8 Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus. 9 Want in hem is de goddelijke volheid lichamelijk aanwezig,
10 en omdat u één bent met hem, het hoofd van alle machten en krachten, bent ook u van die volheid vervuld.
11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam.
12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt.
13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold.
14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.
(Kolossenzen 2)

Overigens was zondagmiddag het vervolg op de preek. Hier te downloaden:

http://www.gkv-arnhem.nl/node/1048
Geborenomvrijtezijn

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Dan is het dus niet meer nodig om de wet voor te lezen. Want als we de wet willen volgen, wat toch een logische gevolg lijkt me anders lees je hem niet voor.

Maar waarom houden we ons dan niet aan de gehelen wet, en dan bedoel ik de delen die mozes later geschreven heeft?

Of zijn we een beetje selev\ctief geworden van dit past ons wel en dit past ons niet.

Paulus heeft geschreven dat het heel goed is als je de wet wilt volgens maar dan moet je ook de gehele wet volgen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Geborenomvrijtezijn schreef:Dan is het dus niet meer nodig om de wet voor te lezen. Want als we de wet willen volgen, wat toch een logische gevolg lijkt me anders lees je hem niet voor.

Maar waarom houden we ons dan niet aan de gehelen wet, en dan bedoel ik de delen die mozes later geschreven heeft?

Of zijn we een beetje selev\ctief geworden van dit past ons wel en dit past ons niet.

Paulus heeft geschreven dat het heel goed is als je de wet wilt volgens maar dan moet je ook de gehele wet volgen.
Nee, we zijn niet selectief geworden, maar het NT leert ons wat blijvend is in het OT én wat schaduwachtig.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Daarnaast moet je ook kijken naar Jezus, de vervulling van de wet. Hij wees op het nut van de 10 geboden. En leerde dat wel, maar reinheidswetten enzo niet.

Even drie stukjes:

27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.
(Romeinen 3)

13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
(Rom 7)

10 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. 11 Volksgenoten zullen elkaar niet meer hoeven te onderwijzen, men zal elkaar niet meer hoeven te zeggen: “Ken de Heer!”, want allen zullen mij kennen, van klein tot groot. 12 Ik zal hun wandaden vergeven en aan hun zonden zal ik niet meer denken.’ 13 Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.
(Heb 8)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ik las gisteren in het dagboek, dat het evangelie zonder onderscheid aan alle hoorders moet gepreekt worden, dus voor bekeerden en onbekeerden moet er gepreekt worden. Er werd gesteld als je die niet leert ben je tegen onze Dordtse vaderen, want die leerden het heel stellig in de Dordtse Leerregels!
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:Ik las gisteren in het dagboek, dat het evangelie zonder onderscheid aan alle hoorders moet gepreekt worden, dus voor bekeerden en onbekeerden moet er gepreekt worden. Er werd gesteld als je die niet leert ben je tegen onze Dordtse vaderen, want die leerden het heel stellig in de Dordtse Leerregels!
Duidelijk toch? Ik denk dat je dan ook tegen de Bijbel bent, want volgens mij is het bijbels.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:Ik las gisteren in het dagboek, dat het evangelie zonder onderscheid aan alle hoorders moet gepreekt worden, dus voor bekeerden en onbekeerden moet er gepreekt worden. Er werd gesteld als je die niet leert ben je tegen onze Dordtse vaderen, want die leerden het heel stellig in de Dordtse Leerregels!
Hé, dat las ik ook in mijn dagboek...;) (Van CS?)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marnix

Bericht door Marnix »

Uiteraard, maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

De vraag is niet OF je het evangelie moet brengen aan iedereen.... maar eerder WAAR. De apostelen trokken de wereld in en brachten het evangelie. Degenen die tot geloof kwamen vormden een gemeenschap, de kerk.

Overigens heb ik aangegeven dat de kerkdienst niet primair voor ongelovigen is of dat je kan zeggen: Het is net zo goed voor ongelovigen als voor gelovigen. Het is primair voor gelovigen, ze komen daar samen en krijgen onderricht en loven God. Natuurlijk mag er in de kerkdienst ook ruimte zijn om ongelovigen aan te spreken. Maar het is niet de doelgroep in de kerkdiensten.

p.s. bij ons gebeurt dat ook zeker wel, daarnaast hebben we evangelisatieteams in de stad en andere evangelisatieactiviteiten... en ik hoop dat iedereen in zijn dagelijks leven het evangelie ook brengt. En de oproep tot geloof en bekering niet alleen in de kerken klinkt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Uiteraard, maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

De vraag is niet OF je het evangelie moet brengen aan iedereen.... maar eerder WAAR. De apostelen trokken de wereld in en brachten het evangelie. Degenen die tot geloof kwamen vormden een gemeenschap, de kerk.

Overigens heb ik aangegeven dat de kerkdienst niet primair voor ongelovigen is of dat je kan zeggen: Het is net zo goed voor ongelovigen als voor gelovigen. Het is primair voor gelovigen, ze komen daar samen en krijgen onderricht en loven God. Natuurlijk mag er in de kerkdienst ook ruimte zijn om ongelovigen aan te spreken. Maar het is niet de doelgroep in de kerkdiensten.

p.s. bij ons gebeurt dat ook zeker wel, daarnaast hebben we evangelisatieteams in de stad en andere evangelisatieactiviteiten... en ik hoop dat iedereen in zijn dagelijks leven het evangelie ook brengt. En de oproep tot geloof en bekering niet alleen in de kerken klinkt.
Voor wie is het Evangelie? En wat zegt de Heere Jezus? (ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen maar zondaars tot bekering) Wie spreekt er in de kerken? De Heere Jezus toch, door Zijn knechten?

En, actueel in deze tijd: voor wie was het eerste kruiswoord?

Laten we er toch alsjeblieft voor oppassen dat we zouden zeggen dat de kerk alleen is voor gelovigen. En dan komen we in Labadistisch vaarwater terecht en dat is totaal tegen het karakter van het Evangelie.
Plaats reactie