Enquête: Christenen en de evolutietheorie

Yoshi

Enquête: Christenen en de evolutietheorie

Bericht door Yoshi »

Beste allemaal,

Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik bezig met onderzoek naar de houding van christenen ten opzichte van schepping, evolutie en wetenschap. Daarvoor heb ik een enquête samengesteld, en ik wil jullie vragen deze in te vullen. Het kost hoogstens vijf minuten.

Enquête

Als je het leuk vindt kan je ook verder meewerken aan het onderzoek door je beschikbaar te stellen voor een interview over dit onderwerp. Geïnteresseerden kunnen daarvoor hun e-mailadres invullen onder aan de enquête.

Heel erg bedankt voor het meewerken!
Tiberius
Administrator

Re: Enquête: Christenen en de evolutietheorie

Bericht door Tiberius »

Goede enquete, Yoshi.
Kort en bondig.
Kippetje

Bericht door Kippetje »

Tiberius schreef:Goede enquete, Yoshi.
Kort en bondig.
mee eens :super
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Goede enquete, Yoshi.
Kort en bondig.
:super

Ik verwacht wel dat je jouw bevindingen c.q. rapportage op dit forum publiceert.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Yoshi is gisteravond bij mij langs geweest om een interview over dit onderwerp af te nemen.
Hij vertelde me, dat de enquete door ruim 200 mensen was ingevuld, 25 daarvan hadden aangegeven bereid te zijn tot een interview. Hieruit heeft hij er 10 geselecteerd.

Het interview had een behoorlijke diepgang. Ik heb geprobeerd hem uit te leggen, waarom bijbelgetrouwe christenen de evolutietheorie afwijzen, althans wanneer zij zo ver gaat om de oorsprong van de aarde te verklaren.
Persoonlijk vond ik het goed, dat hij eerst vroeg, wat de geïnterviewde (ik dus) onder de evolutietheorie verstaat.

Als alles goed mag gaan, zal hij in augustus zijn onderzoek afronden en mij het resultaat mailen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Yoshi is gisteravond bij mij langs geweest om een interview over dit onderwerp af te nemen.
Hij vertelde me, dat het interview door ruim 200 mensen was ingevuld, 25 daarvan hadden aangegeven bereid te zijn tot een interview. Hieruit heeft hij er 10 geselecteerd.

Het interview had een behoorlijke diepgang. Ik heb geprobeerd hem uit te leggen, waarom bijbelgetrouwe christenen de evolutietheorie afwijzen, althans wanneer zij zo ver gaat om de oorsprong van de aarde te verklaren.
Persoonlijk vond ik het goed, dat hij eerst vroeg, wat de geïnterviewde (ik dus) onder de evolutietheorie verstaat.

Als alles goed mag gaan, zal hij in augustus zijn onderzoek afronden en mij het resultaat mailen.
En dat komt hier op?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat hangt ervan af.
1. Of hij dat goed vindt.
2. Of het een (redelijk) hanteerbaar formaat is.
freek

Bericht door freek »

Mooi dat je meegedaan hebt, Tiberius!
vlinder

Bericht door vlinder »

Goed dat je je huis daarvoor hebt opengesteld! En wat heb je zelf geleerd n.a.v. de enquete?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hoppípolla

Bericht door Hoppípolla »

Tiberius schreef:Yoshi is gisteravond bij mij langs geweest om een interview over dit onderwerp af te nemen.
Hij vertelde me, dat de enquete door ruim 200 mensen was ingevuld, 25 daarvan hadden aangegeven bereid te zijn tot een interview. Hieruit heeft hij er 10 geselecteerd.

Ik ben wel benieuwd wat je dan precies onder de evolutietheorie verstaat, want stellen dat 'bijbelgetrouwe christenen de evolutietheorie afwijzen' klinkt me tamelijk bizar in de oren.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hoppípolla schreef:

Ik ben wel benieuwd wat je dan precies onder de evolutietheorie verstaat, want stellen dat 'bijbelgetrouwe christenen de evolutietheorie afwijzen' klinkt me tamelijk bizar in de oren.
Bijbelgetrouwe christenen moeten natuurlijk de evolutietheorie omarmen... :hum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Goed dat je je huis daarvoor hebt opengesteld! En wat heb je zelf geleerd n.a.v. de enquete?
Hij vertelde me, dat niet alleen bijbelgetrouwe christenen de evolutietheorie afwijzen, maar een heel scala van andere gelovigen (joden, moslims, jehova's getuigen, etc), bij een aantal van hen had hij al een interview afgenomen, anderen staan nog op het programma.
Verder was het hem opgevallen, dat mensen die de evolutietheorie op religieuze gronden afwijzen, goed geïnformeerd zijn over wat die theorie inhoudt, positief staan tegenover wetenschap en toch gefundeerd afwijzen.
Ter illustratie noemde hij: in andere onderzoeken (zoals kernenergie, genetische manipulatie, etc) wordt vaak afgewezen uit wantrouwen jegens de wetenschap, onkunde, enzovoorts.
Hoppípolla

Tiberius schreef: Hij vertelde me, dat niet alleen bijbelgetrouwe christenen de evolutietheorie afwijzen, maar een heel scala van andere gelovigen (joden, moslims, jehova's getuigen, etc), bij een aantal van hen had hij al een interview afgenomen, anderen staan nog op het programma.
Moslims omarmen de wetenschap juist over het algemeen.
Verder was het hem opgevallen, dat mensen die de evolutietheorie op religieuze gronden afwijzen, goed geïnformeerd zijn over wat die theorie inhoudt, positief staan tegenover wetenschap en toch gefundeerd afwijzen.
De dagelijkse praktijk leert toch echt wat anders.
Hoppípolla

Mister schreef:Bijbelgetrouwe christenen moeten natuurlijk de evolutietheorie omarmen... :hum
Dat hangt er vanaf wat je definitie van 'evolutietheorie' is. Als je die in z'n algemeenheid afwijst, lijkt me dat toch een zekere discrepantie opleveren met dat wat Tiberius stelde.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hoppípolla schreef:
Mister schreef:Bijbelgetrouwe christenen moeten natuurlijk de evolutietheorie omarmen... :hum
Dat hangt er vanaf wat je definitie van 'evolutietheorie' is. Als je die in z'n algemeenheid afwijst, lijkt me dat toch een zekere discrepantie opleveren met dat wat Tiberius stelde.
Jij begrijpt heus wel wat hier met 'evolutietheorie' bedoelt wordt.
Plaats reactie