Idd, je kunt beter 'De vrijheid van een christen' lezen, eerwaarde!Luther schreef:Hoewel... het sticht beide niet echt...freek schreef:Kun je je onbegrip even verhelderen? Moet ik je soms een paar afleveringen van 'In het Spoor' toesturen. Da's andere kost dan de Bengelbij van Lucado hoorGian schreef:Info?freek schreef: En die mensen van In het Spoor zijn niet conservatief, maar extremistisch.
Nooit van gehoord..
Politiek leiderschap
Re: Politiek leiderschap
Re: Politiek leiderschap
De boeken voor volwassenen van Max Lucado heb ik ook niet zoveel mee, al waardeer ik zijn orginaliteit.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Politiek leiderschap
ach... kinderen van 4 worden wel door de bengelbij gesticht. En wie niet wordt als een kind (van 4)Gian schreef:De boeken voor volwassenen van Max Lucado heb ik ook niet zoveel mee, al waardeer ik zijn orginaliteit.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Politiek leiderschap
Mede door mijn schuld, zijn we weer aardig off-topic geraakt.
On-topic maar weer.
Het politiek leiderschap heeft door de crisis, vooral deze week, een nieuwe dimensie gekregen.
De media staan bol van de analyses, waarbij de heer Wilders weer behoorlijk de aandacht heeft weten te trekken.
Voor het overige vond ik dat het politiek leiderschap van de coalitie werd opgelegd aan de oppositie, welke alleen maar kritiek kon uitoefenen, zonder ook maar iets (mss. in de marge) te bereiken of invloed op te hebben.
Ja, dan wordt politiek leiderschap héél moeilijk.
On-topic maar weer.
Het politiek leiderschap heeft door de crisis, vooral deze week, een nieuwe dimensie gekregen.
De media staan bol van de analyses, waarbij de heer Wilders weer behoorlijk de aandacht heeft weten te trekken.
Voor het overige vond ik dat het politiek leiderschap van de coalitie werd opgelegd aan de oppositie, welke alleen maar kritiek kon uitoefenen, zonder ook maar iets (mss. in de marge) te bereiken of invloed op te hebben.
Ja, dan wordt politiek leiderschap héél moeilijk.
Re: Politiek leiderschap
Ik kan me niet herinneren dat ik afgeef op een kinderboekje van Lucaco.Gian schreef:De boeken voor volwassenen van Max Lucado heb ik ook niet zoveel mee, al waardeer ik zijn orginaliteit.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.
Re: Politiek leiderschap
Gian schreef:De boeken voor volwassenen van Max Lucado heb ik ook niet zoveel mee, al waardeer ik zijn orginaliteit.
Vooralsnog is het wel heel erg flauw om op een kinderboekje af te geven.
Ik zal mijn zoontje van vier zeggen dat het boekje door sommigen niet stichtelijk bevonden wordt.
probeer de vrijheid van een christenmens eens voor te lezen aan je zoontje
vooral de prentenboeken van de nerflanders van Lucado vind ik voor kinderen erg goed
wijze lessen (die je soms als voorlezende moeder ook in je zak kunt steken...)
Re: Politiek leiderschap
BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
Re: Politiek leiderschap
raka schreef:BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
Re: Politiek leiderschap
BJS zou zeggen: wat een blaaskaak.raka schreef:BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
Re: Politiek leiderschap
Misschien wordt het tijd dat je zelf een mening gaat vormen, in plaats te denken wat BJS zou zeggen.freek schreef:BJS zou zeggen: wat een blaaskaak.raka schreef:BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
Re: Politiek leiderschap
raka schreef:Misschien wordt het tijd dat je zelf een mening gaat vormen, in plaats te denken wat BJS zou zeggen.freek schreef:BJS zou zeggen: wat een blaaskaak.raka schreef:BJS zou anders goed passen bij IHS, ook gezien zijn kerkelijke nestgeur.
IHS is niet extremistisch, hooguit ultra-conservatief, en soms hebben ze nog gelijk ook.
Re: Politiek leiderschap
Met het commentaar in het RD van gisteren ben ik het van harte eens.
RD commentaar schreef:Leiders en dienaars
01-04-2009 11:44 | Hoofdredactioneel commentaar
Het boegbeeld van de gereformeerde kerken vrijgemaakt, P. Jongeling, werd honderd jaar geleden geboren. Hoewel zijn biograaf Veenhof hem typeert als iemand die in eigen kring opmerkelijk snel vergeten is, krijgt hij vandaag toch aandacht met een congres en de presentatie van een lijvige biografie. Het is de vraag waardoor Jongeling zo snel vergeten is. Is het omdat de vrijgemaakte politicus en schrijver zich, zoals Veenhof het uitdrukt, nu ongetwijfeld meer thuis zou voelen bij de SGP en het Reformatorisch Dagblad dan bij de ChristenUnie en het Nederlands Dagblad? Of is het belang van deze leider altijd overschat?
Jongeling leefde in een tijd dat elke kerkelijke denominatie haar eigen leider kende. Wat hij betekende binnen de vrijgemaakte kerken, dat belang had ds. G. Boer binnen hervormd-gereformeerde kring, ds. G. H. Kersten voor de Gereformeerde Gemeenten en prof. G. Wisse voor de christelijke gereformeerden. Of, iets later, ds. Joh. van der Poel voor de Oud Gereformeerde Gemeenten. Het waren samenbindende figuren, die gezag hadden en met gezag spraken; een voorbeeldfunctie vervulden en daarmee van onschatbare waarde waren voor hun kring in die tijd.
Dergelijke identificatiefiguren ontbreken in deze tijd. Het is de vraag of de behoefte aan dergelijke leidende figuren nu even groot is als toen. De tijd is anders, de mensen zijn anders. De groep die zich nu als gereformeerde gezindte profileert, was vijftig jaar geleden over het algemeen sociaaleconomisch –en dus maatschappelijk– van ‘lagere’ stand: arbeiders, kleine middenstanders, bewoners van volksbuurten in grote steden als Rotterdam en dorpsbewoners op de Veluwe, in Zeeland en de Alblasserwaard.
De tijden en de mensen veranderden. De organisatiegraad van de gereformeerde gezindte is inmiddels hoog, er zijn identiteitsgebonden instellingen, de kinderen krijgen een goede, vaak zelfs hoge opleiding. De arbeidsmoraal ligt hoog en er zijn verhoudingsgewijs veel succesvolle zakenmensen onder traditionele christenen, zo constateerde vorige week de theoloog Maarten Wisse op zijn weblog. Van brave, onderdanige, matig betaalde werknemers of kleine ondernemers zijn orthodoxe christenen niet zelden uitgegroeid tot zelfbewuste leiders van grote ondernemingen, of hoog opgeleide, zelfstandig denkende intellectuelen.
In hun dagelijkse omgeving typeren de werkverhoudingen zich door de stijl van ”coachend leiderschap”; leiding geef je door te stimuleren en te faciliteren en is gericht op het ontwikkelen van medewerkers naar grotere zelfstandigheid. Een leider staat niet meer boven de mensen, maar is een van hen, heeft een voornaam.
Tegelijk is de kerkelijke omgeving nog steeds die van vijftig jaar geleden, gebaseerd op een traditionele gezagsstructuur waarin de stem van de predikant domineert. Er is een kloof aan het groeien tussen die twee denkwerelden. Het negeren van dit probleem zal de kerkverlating verder stimuleren. Zeker is dat de kerk in de eerste plaats behoefte heeft aan dienaars, zowel binnen als buiten de ambten. Bij die gestalte lost het leidersprobleem zich vanzelf op.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Politiek leiderschap
Ja kan ik me ook in vinden. Die legendarische figuren, ja die mis ik wel. Ze waren in hun handelingen kort maar krachtig. Geen ellenlange vergaderingen, geen punten die blijven liggen omdat niemand hun handen eraan wilt branden, maar dat ondertussen wel uitgroeit tot een olievlek. Nee, als er beslissingen werden genomen dan deden ze het ook. En ze ontzagen ook niemand wetend dat ze handelden naar Gods Woord.Hendrikus schreef:Met het commentaar in het RD van gisteren ben ik het van harte eens.RD commentaar schreef:Leiders en dienaars
01-04-2009 11:44 | Hoofdredactioneel commentaar
Het boegbeeld van de gereformeerde kerken vrijgemaakt, P. Jongeling, werd honderd jaar geleden geboren. Hoewel zijn biograaf Veenhof hem typeert als iemand die in eigen kring opmerkelijk snel vergeten is, krijgt hij vandaag toch aandacht met een congres en de presentatie van een lijvige biografie. Het is de vraag waardoor Jongeling zo snel vergeten is. Is het omdat de vrijgemaakte politicus en schrijver zich, zoals Veenhof het uitdrukt, nu ongetwijfeld meer thuis zou voelen bij de SGP en het Reformatorisch Dagblad dan bij de ChristenUnie en het Nederlands Dagblad? Of is het belang van deze leider altijd overschat?
Jongeling leefde in een tijd dat elke kerkelijke denominatie haar eigen leider kende. Wat hij betekende binnen de vrijgemaakte kerken, dat belang had ds. G. Boer binnen hervormd-gereformeerde kring, ds. G. H. Kersten voor de Gereformeerde Gemeenten en prof. G. Wisse voor de christelijke gereformeerden. Of, iets later, ds. Joh. van der Poel voor de Oud Gereformeerde Gemeenten. Het waren samenbindende figuren, die gezag hadden en met gezag spraken; een voorbeeldfunctie vervulden en daarmee van onschatbare waarde waren voor hun kring in die tijd.
Dergelijke identificatiefiguren ontbreken in deze tijd. Het is de vraag of de behoefte aan dergelijke leidende figuren nu even groot is als toen. De tijd is anders, de mensen zijn anders. De groep die zich nu als gereformeerde gezindte profileert, was vijftig jaar geleden over het algemeen sociaaleconomisch –en dus maatschappelijk– van ‘lagere’ stand: arbeiders, kleine middenstanders, bewoners van volksbuurten in grote steden als Rotterdam en dorpsbewoners op de Veluwe, in Zeeland en de Alblasserwaard.
De tijden en de mensen veranderden. De organisatiegraad van de gereformeerde gezindte is inmiddels hoog, er zijn identiteitsgebonden instellingen, de kinderen krijgen een goede, vaak zelfs hoge opleiding. De arbeidsmoraal ligt hoog en er zijn verhoudingsgewijs veel succesvolle zakenmensen onder traditionele christenen, zo constateerde vorige week de theoloog Maarten Wisse op zijn weblog. Van brave, onderdanige, matig betaalde werknemers of kleine ondernemers zijn orthodoxe christenen niet zelden uitgegroeid tot zelfbewuste leiders van grote ondernemingen, of hoog opgeleide, zelfstandig denkende intellectuelen.
In hun dagelijkse omgeving typeren de werkverhoudingen zich door de stijl van ”coachend leiderschap”; leiding geef je door te stimuleren en te faciliteren en is gericht op het ontwikkelen van medewerkers naar grotere zelfstandigheid. Een leider staat niet meer boven de mensen, maar is een van hen, heeft een voornaam.
Tegelijk is de kerkelijke omgeving nog steeds die van vijftig jaar geleden, gebaseerd op een traditionele gezagsstructuur waarin de stem van de predikant domineert. Er is een kloof aan het groeien tussen die twee denkwerelden. Het negeren van dit probleem zal de kerkverlating verder stimuleren. Zeker is dat de kerk in de eerste plaats behoefte heeft aan dienaars, zowel binnen als buiten de ambten. Bij die gestalte lost het leidersprobleem zich vanzelf op.
Nu proberen we zowel de geit als de kool te sparen wat een probleem geeft voor de volgende generatie die het dan mogen opknappen. (ik heb wel verschillende voorbeelden, die ik liever niet op het refoforum plaats).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Politiek leiderschap
Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn, dan deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.
Re: Politiek leiderschap
]Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw zielJongere schreef:Zeg niet: Wat is er, dat de vorige dagen beter geweest zijn, dan deze? Want gij zoudt naar zulks niet uit wijsheid vragen.
't Is net wat refo ergens zei, je kan altijd wel met bijbelteksten aankomen (in mijn eigen woorden weergegeven) en er zijn er nog veel meer
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)