Kerkgangers zijn guller.

Plaats reactie
Andre

Kerkgangers zijn guller.

Bericht door Andre »

Nederlanders die minstens eenmaal per maand naar de kerk gaan, geven gemiddeld ongeveer 220 euro per jaar méér aan maatschappelijke organisaties dan onkerkelijke landgenoten. Dat blijkt uit een onderzoek naar factoren die het lgeefgedrag bepalen, waarop de socioloog René Bekkers vandaag aan de Universiteit Utrecht promoveert.
Uuit het onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders blijkt dat niet het karakter, maar maatsachappelijke omstandighedenbepalen hoeveel geld en tijd ieman aan goede doelen geeft. Vrijgevige mensen hebben vaak een hoge opleiding, zijn sterk religieus, wonen in kleinere gemeente en hebben een voltijds baan en een hoger inkomen, concludeert Bekkers.

Mensen met een hbo- of universitaire opleiding geven jaatrlijks gemiddeld 120 euro meer aan goede doelen dan laagopgeleidenen. Ook emotionele betrokkenheid bij anderen speelt een rol bij het geefgedrag. De meest emotioneelbetrokken Nederlanders geven per jaar opngeveer 85 euro meer dan hun landgenoten die die eigenschap het minst bezitten.

De gangbare theorie dat karaktereigenschappen en een levensinstelling waarin de noden van anderen centraal staan het geeftgedrag bepalen, klopt volgens bBekkers niet. Slechts 30 procent van de verschillen in geefgedrag is daartoe te herleiden.

De sociale omstandigheden waarin mensen leven en opgroeien, bepalen ongeveer 70 procent van de verschillen in vrijgevigheid, aldus de socioloog. Vooral druk van de omgeving speelt een rol bij de beslissing om "tijd, geld, bloed, organen"ter beschikking te stellen van ouders heeft grote invloed.

Ik vond dit een leuk stukje om te plaatsen op OSW.
refo

Bericht door refo »

Nou, als je kranten loopt, kun je beter met een volkswijk met laagopgeleiden te doen hebben dan met een buurt met hoogopgeleiden. De nieuwjaarsfoooien liggen bij de eersten een factor twee hoger!

Misschien komt dat doordat de hoogopgeleiden liever 'gireren', terwijl bij de lageropgeleiden de portemonnee wat losser in de zak zit.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door refo
Nou, als je kranten loopt, kun je beter met een volkswijk met laagopgeleiden te doen hebben dan met een buurt met hoogopgeleiden. De nieuwjaarsfoooien liggen bij de eersten een factor twee hoger!

Misschien komt dat doordat de hoogopgeleiden liever 'gireren', terwijl bij de lageropgeleiden de portemonnee wat losser in de zak zit.
Die uitdrukking heb ik meer gehoord.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik werk bijna alleen maar met hoogopgeleiden en die klagen het meest over dat ze geen geld hebben
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Ik heb helaas de ervaring in een eerder dienstverband dat hoogopgeleiden mensen minder eerlijk zijn als het gewone werkvolk.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Ik heb helaas de ervaring in een eerder dienstverband dat hoogopgeleiden mensen minder eerlijk zijn als het gewone werkvolk.
Die ervaring heb ik niet. Wel dat er geen verschil is.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik werk bijna alleen maar met hoogopgeleiden en die klagen het meest over dat ze geen geld hebben
Klopt wij geven het geld weg aan goede doelen!
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik zeg altijd maar zo: Zolang een boer klaagt, heeft ie het niet slecht. Als je hem niet meer hoort klagen wordt het menens.
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

Ik zeg altijd maar zo: Zolang een boer klaagt, heeft ie het niet slecht. Als je hem niet meer hoort klagen wordt het menens.
Boerendrecht?
Plaats reactie