Inderdaad, soms zien mensen kans om een klein plantje uit de grond te trekken en kijken of er wortels aan zitten.Oorspronkelijk gepost door Amadeus
Ik heb met veel verbazing en soms ook afschuw het topic "waarachtige bekering" gelezen. Ongelooflijk, wat daar allemaal geponeerd werd en wordt.
Ik vraag mij af in hoeverre een predikant of ouderling de plicht heeft "te wroeten in een andermans hart". Ik zie in de Bijbel staan: "Onderzoekt u zelf"! Wij zelf worden dus opgeroepen om te beproeven of wij in het geloof zijn. Kennen wij Christus? Hebben wij vruchten van geloof en bekering?
Een ander kan daar toch niet over oordelen???? Mag daar zelfs toch niet over oordelen? Ik kan daar helemaal niks mee.
Weet je, Adrianus en voorbijganger, wat er dan voor uitwassen komen? Het volgende: een man uit de GGiN gaat aan het avondmaal voor het eerst. Krijgt hij vervolgens een hele delegatie kerkenraad op bezoek. Om te beproeven of de betreffende man het geloof wel echt kent. Weet je wat er vervolgens wordt gezegd door de ouderling? "Beste man, je bekering kan niet kloppen, je hebt immers nog steeds rijpaarden en rijdt nog paard? Een echt bekeerd mens doet dat niet meer".
Dit verhaal is helaas waar. Heb ik gehoord uit de mond van zijn dochter.
Droevig droevig droevig en tsja, moet ik zulke ambtsdragers gezag toekennen? Zij walsen toch als een olifant door een porseleinkast? Kleingeloof wordt de grond ingetrapt, ik heb daar geen woorden voor.....
Gezag ambtsdragers
This is real life.Oorspronkelijk gepost door Amadeus
"Beste man, je bekering kan niet kloppen, je hebt immers nog steeds rijpaarden en rijdt nog paard? Een echt bekeerd mens doet dat niet meer".
En denk je dat die mannen dat tegen hem gezegd hebben toen hij nog niet aan het Heilig Avondmaal ging? Dat ze hem toen aangesproken hebben op zijn rijpaarden?
Nee, want toen was hij nog onbekeerd, dus dan doe je nu eenmaal zulke 'zondige' dingen.
Bedroefd word je er van.
Idd. Dat met twee maten meten, is ook zoiets vreemds. Een ouderling, dominee of echt bekeerd mens (echt bekeerd vind ik soms ook een vreemde term, je bent toch bekeerd of onbekeerd?) gaat bijv. niet op wintersport. Nee, die heeft daar geen behoefte meer aan.Oorspronkelijk gepost door PimThis is real life.Oorspronkelijk gepost door Amadeus
"Beste man, je bekering kan niet kloppen, je hebt immers nog steeds rijpaarden en rijdt nog paard? Een echt bekeerd mens doet dat niet meer".
En denk je dat die mannen dat tegen hem gezegd hebben toen hij nog niet aan het Heilig Avondmaal ging? Dat ze hem toen aangesproken hebben op zijn rijpaarden?
Nee, want toen was hij nog onbekeerd, dus dan doe je nu eenmaal zulke 'zondige' dingen.
Bedroefd word je er van.
Als je dan vraagt: dus je vindt wintersport iets zondigs maar je doet het zelf ook?
Ja, dat is anders......
Wat er anders is, daar ben ik helaas nog steeds niet achter.
Trouwens, wie gaat er mee op wintersport :--)?
PS. HOe krijg ik leuke smileys?
Ik denk dat het allemaal terugleidt naar 2 vragen: wie staat er hoger, de Bijbel of de ambtsdrager?
en, door wie mag de Bijbel gelezen/uitgelegd worden...
Mij werd meegedeeld door verschilende GGers dat ik als leek de Bijbel niet kan begrijpen, laat staan uitleggen, daar had ik een predikant voor nodig. Dat ik als leek op OSW zat kon dus ook niet, want wat hadden leken nou te bediscussieren, die konden dat helemaal niet, dat moest je aan ambtsdragers overlaten. Leken die zich met de Bijbel bemoeiden waren levensgvaarlijk werd mij toegevoed....
Een ander argument dta mij toegeworpen werd was: de dominee weet et, want die heeft er voor geleerd en is geroepen...Einde tegenspraak... (al hing het er wel van af welke dominee, niet alle dominees waren blijkbaar even geroepen...)
Een dominee werd ook niet als falend, zondig mens gezien. Getrouwd zijnde met een dominee kan ik jullie verzekeren van het tegendeel.... (niet dat ie niet lief is natuurlijk!!). Maar om te zeggen dat een dominee altijd gelijk heeft, en dat de Bijbel wel iets kan beweren, maar Gods volk leert het anders....Dat is ketterij!!
Bovendien, wie zijn wij als mensen, al zijn we honderkeer ambtsdrager om te zeggen tegen iemand: je moest je boeltje nog maar eens nakijken, want ik geloof er geen hout van...????? Als iemand duidelijk dwaalt praat er dan over als volwassen mensen onder elkaar, maar ga niet op de rechterstoel zitten, en iemand vertellen dta 'ie onmogelijk bekeerd kan zijn, omdat 'ie niet dag en nacht in het diep dnker zwart loopt etc etc....
En Refo, wat je zei was scherp, maar waar....
En sinds wanneer wordt een boom aan zijn wortels herkend? Bovendien is het slecht voor een klein plantje als je constant loopt te graven om te kijken of de wortels er nog wel zijn....
en, door wie mag de Bijbel gelezen/uitgelegd worden...
Mij werd meegedeeld door verschilende GGers dat ik als leek de Bijbel niet kan begrijpen, laat staan uitleggen, daar had ik een predikant voor nodig. Dat ik als leek op OSW zat kon dus ook niet, want wat hadden leken nou te bediscussieren, die konden dat helemaal niet, dat moest je aan ambtsdragers overlaten. Leken die zich met de Bijbel bemoeiden waren levensgvaarlijk werd mij toegevoed....
Een ander argument dta mij toegeworpen werd was: de dominee weet et, want die heeft er voor geleerd en is geroepen...Einde tegenspraak... (al hing het er wel van af welke dominee, niet alle dominees waren blijkbaar even geroepen...)
Een dominee werd ook niet als falend, zondig mens gezien. Getrouwd zijnde met een dominee kan ik jullie verzekeren van het tegendeel.... (niet dat ie niet lief is natuurlijk!!). Maar om te zeggen dat een dominee altijd gelijk heeft, en dat de Bijbel wel iets kan beweren, maar Gods volk leert het anders....Dat is ketterij!!
Bovendien, wie zijn wij als mensen, al zijn we honderkeer ambtsdrager om te zeggen tegen iemand: je moest je boeltje nog maar eens nakijken, want ik geloof er geen hout van...????? Als iemand duidelijk dwaalt praat er dan over als volwassen mensen onder elkaar, maar ga niet op de rechterstoel zitten, en iemand vertellen dta 'ie onmogelijk bekeerd kan zijn, omdat 'ie niet dag en nacht in het diep dnker zwart loopt etc etc....
En Refo, wat je zei was scherp, maar waar....
En sinds wanneer wordt een boom aan zijn wortels herkend? Bovendien is het slecht voor een klein plantje als je constant loopt te graven om te kijken of de wortels er nog wel zijn....
Yep, dat bedoelde ik anemoon. Bedankt voor de correctie.Oorspronkelijk gepost door anemoonnee, dat staat er nietIk zie in de Bijbel staan: "Onderzoekt u zelf"!
er staat: onderzoekt u zelf of gij in het geloof zijt
dat is heel wat anders
(ik lees amadeus dat jij dat wel bedoelt, maar ik schrijf het bewust omdat velen inderdaad alleen maar de eerste helft lezen)
Hoewel ik het met refo grotendeels eens ben, vind ik respect en tact ook menselijke deugden. Praat er op een rustige en volwassen manier over (dus over de verschillende inzichten). Harde woorden leiden altijd tot verwijdering en schisma's. En daar zit ik al helemaal niet op te wachten.
- jakobmarin
Augustinus: "Heb God lief en doe wat je wil. " Dus waarom geen paardrijden? Als het eerste er ook maar bij hoort.Oorspronkelijk gepost door AmadeusIdd. Dat met twee maten meten, is ook zoiets vreemds. Een ouderling, dominee of echt bekeerd mens (echt bekeerd vind ik soms ook een vreemde term, je bent toch bekeerd of onbekeerd?) gaat bijv. niet op wintersport. Nee, die heeft daar geen behoefte meer aan.Oorspronkelijk gepost door PimThis is real life.Oorspronkelijk gepost door Amadeus
Bedroefd word je er van.
Als je dan vraagt: dus je vindt wintersport iets zondigs maar je doet het zelf ook?
Ja, dat is anders......
Wat er anders is, daar ben ik helaas nog steeds niet achter.
Trouwens, wie gaat er mee op wintersport :--)?
PS. HOe krijg ik leuke smileys?
Ik las in de Saambinder dat een ds. zich er al aan stoorde dat een ouderling notabene in hemdsmouwen in de zomer op de fiets durfde te zitten......
En dat een andere ambtsdrager op vakantie durfde te gaan naar Spanje en zo 'zijn' gemeente durfde achter te laten.....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Yep, ik begrijp wat je bedoelt. Ik bid altijd voor de dienst om "niet te kritische oren", maar begin soms ook te steigeren onder bepaalde preken (die alleen gaan over de belevingen van de zondaar ipv de deugden van Christus).Oorspronkelijk gepost door RhodéIk ben het helemaal met je eens, amadeus. Alleen vind ik dat het moeilijkste wat er is. Als Christus voor de laatste 10 minuten van de preek bewaard wordt, en als het in Christus zijn als nadere weldaad afgedaan wordt, dan bruist alles in me.Oorspronkelijk gepost door AmadeusHoewel ik het met refo grotendeels eens ben, vind ik respect en tact ook menselijke deugden. Praat er op een rustige en volwassen manier over (dus over de verschillende inzichten). Harde woorden leiden altijd tot verwijdering en schisma's. En daar zit ik al helemaal niet op te wachten.
Neemt niet weg dat ik blijf proberen er rustig over te praten....
Maar ik denk dat het verleden ons ook heeft geleerd, dat een te harde stellingname alleen maar leidt tot scheuring en verwijdering. Daarom kies ik nogal pragmatisch voor het accepteren van bepaalde accentverschillen en zo samen Christus te dienen. Want het liefdegebod is toch het hoogste gebod.
En ben er trouwens wel van overtuigd dat bepaalde hele "rechtse" (tsja, hoe zeg je het anders....) dominees, hoewel ik het absoluut niet met ze eens ben, het beste voor hebben met hun "schapen". Dan kan ik het ook weer sneller accepteren.....
HEt zou wat anders worden als ambtsdragers ook nog eens liefdeloos zouden optreden. Wat helaas ook gebeurt.
Gelukkig zit ik in een hele fijne gemeente met niet echt autoritaire ouderlingen en een goeie predikant. Ben daar best blij om.
Als ik deze draad zo lees ,wat een benauwdheid allemaal.
En wat een angst en het elkaar de maat nemen,dus als je op een paard zit gaat men ter helle,gaat men naar Spanje op vacantie is ook niet goed,en wintersport mag al helemaal niet meer.
Zou men zich liever niet is af vragen of die kerkstructuur wel goed is die zeer afwijkt zoals door de Heilige Apostelen in gesteld op bevel van Jezus Christus.
En wat zou de Heilige Kerkvader Augustinus zijn hoofd schudden bij het lezen van deze draad.
Trouwens de Goede Calvijn ook.
[Aangepast op 15/9/04 door Adorote]
En wat een angst en het elkaar de maat nemen,dus als je op een paard zit gaat men ter helle,gaat men naar Spanje op vacantie is ook niet goed,en wintersport mag al helemaal niet meer.
Zou men zich liever niet is af vragen of die kerkstructuur wel goed is die zeer afwijkt zoals door de Heilige Apostelen in gesteld op bevel van Jezus Christus.
En wat zou de Heilige Kerkvader Augustinus zijn hoofd schudden bij het lezen van deze draad.
Trouwens de Goede Calvijn ook.
[Aangepast op 15/9/04 door Adorote]
-
- Contacteer:
-
Dit is eigenlijk net zo afschuwelijk. Wat kunnen wij met een man uit een GGiN? Laat die leuke anecdotes (die voor ons niet controleerbaar zijn) toch achterwege. Geeft dit een discussie extra waarde? Al die op zichzelfstaande verhalen. Zijn ze nu echt belangrijk? Vind dat daardoor de discussie vertroebeld. David opent deze topic omdat in de waarachtige bekering dit ontspoort. En we gaan hier zo verder. Het gaat toch om de hoofdzaak? Niet wat we horen tijdens een borrelpraatje? Geloven we echt alles woordelijk? 'k Ga echt niet ontkennen dat het niet waar zal zijn, maar.... ik wordt zo ongelooflijk moe van al die voorbeelden en 'roddels' die altijd ergens in een kerk gebeuren.
Ik heb met veel verbazing en soms ook afschuw het topic "waarachtige bekering" gelezen. Ongelooflijk, wat daar allemaal geponeerd werd en wordt.
Weet je, Adrianus en voorbijganger, wat er dan voor uitwassen komen? Het volgende: een man uit de GGiN gaat aan het avondmaal voor het eerst. Krijgt hij vervolgens een hele delegatie kerkenraad op bezoek. Om te beproeven of de betreffende man het geloof wel echt kent. Weet je wat er vervolgens wordt gezegd door de ouderling? "Beste man, je bekering kan niet kloppen, je hebt immers nog steeds rijpaarden en rijdt nog paard? Een echt bekeerd mens doet dat niet meer".
[Aangepast op 15/9/04 door Barryvrouw]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
-
Sorry, ik ga niet in discussie of dat verhaal werkelijk is gebeurt. Ik kan er alleen helemaal niks mee. Overigens kan ik me voorstellen dat anderen er van smullen.Oorspronkelijk gepost door RhodéDit is helemaal geen leuke anecdote, dit is trieste werkelijkheid!Laat die leuke anecdotes (die voor ons niet controleerbaar zijn) toch achterwege. Geeft dit een discussie extra waarde?
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.