Nou, bij deze.
eilander schreef:We MOETEN ritmisch gaan zingen en we MOETEN de toevallige verhogingen ook gaan zingen en dit omdat het "van den beginne" zo geweest is en zo bedoeld is.
Je moet niks. Maar als je eenmaal de stap hebt gemaakt en men is er aan gewend, dan wil je niet anders
En toch voer ik een pleidooi voor het in onze gemeente(n) houden bij het oude (klinkt goed ee

). Geen principiële kwestie van maken, maar praktisch betekent het nogal wat om over te stappen. Mag cultuur en traditie hier ook een rol in spelen? Dat is toch niet per definitie verkeerd?
Ach dat mag wel, maar eens wat anders doen is ook niet verkeerd. Tradities moeten niet te belangrijk worden. Als ik lees van iemand die de kerk verliet omdat men ritmisch ging zingen is dat daar al het geval. Maar ze mogen best een rol spelen, maar niet een te belangrijke. Ga 6 maanden ritmisch zingen in een kerk en ik denk dat men het onder de knie heeft en velen het prettig vinden. Dus hoe veel problemen het praktisch geeft is ook betrekkelijk.... ik denk dat men dat ook wel zegt omdat men de drempel van de voorkant ziet, en denkt: nou dat is ook niet niks, terwijl je als je die drempel over stapt, men na afloop denkt: Dat viel ook wel mee.
Maar goed, hoeveel moeite het kost om te veranderen, is ook afhankelijk van hoe sterk je aan veranderingen gewend bent. Hoe statischer iets is, hoe lastiger het ook is om te veranderen. Een verandering die voor ons simpel is, is voor de Amish misschien wel heel schokkend, er veranderd immers nauwelijks wat. Daarom vind ik ook dat een kerk een beetje moet blijven veranderen, anders raakt men zo ontwend aan veranderingen op zich, dat als er ook maar iets verandert, mensen gaan lopen klagen en bezwaard worden, niet om
wat er veranderd maar om
dat]/i] er iets verandert.
Ecclesia reformata semper reformanda
En het klinkt (vind ik ook als organist) gewoon goed. Niet-ritmisch betekent niet automatisch langzaam zingen.
Die toevallige verhogingen niet spelen: sorry, maar ik moet er niet aan denken. Musicaal-dogmatisch wellicht niet correct, maar toch. Kwestie van smaak?
Dat is omdat je er een gewend bent, inderdaad. Ik vind het afschuwelijk klinken. Mijn nekharen gaan er recht van overeind staan. Eerlijk waar. Kwestie van smaak? Ja, dat denk ik wel. En smaak en wat je gewend bent hebben toch een hoop gemeen. In Nieuw Guinea zijn sagorupsen een lekkernij. Maar ik gruw er van