Vrijdag de dertiende

Marnix

Re: Vrijdag de dertiende

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Dat ze het uitvergroten kan, maar dat heeft dan niet meer met statistiek te maken. We hadden het hier over "statistisch" en niet "gevoelsmatig".

Statistisch gezien kan het zijn dat de kans kleiner wordt omdat mensen er alerter op zijn. Ze gaan bewust bepaalde dingen met risico's niet doen, letten extra op, lopen niet onder ladders door etc :) En door alertheid en het vermijden van risicovolle dingen kan het aantal incidenten ook iets afnemen.
Nee!
Geen mens kan ontlopen wat hem toegeschikt is.
Of wil jij beweren dat een mens zijn "risico's" kan beheersen, regelen of beïnvloeden?
Ja dat kan. Als je een gordel draagt is de kans op letsel bij een ongeluk kleiner. Als je de pil slikt is de kans op zwangerschap een stuk kleiner, als je rookt is de kans op kanker groter en ga zo maar door.

Wat je zegt klinkt heel mooi en vroom maar tegelijkertijd ontslaat het de mens gelijk van zijn verantwoordelijkheden. We hebben geen invloed, God bepaalt alles. En zo werkt het niet helemaal. Geef mij eens 1 goede reden om gezond te leven, alles is me immers toch al toegeschikt?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
hmprff

Bericht door hmprff »

Marnix schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef:Dat ze het uitvergroten kan, maar dat heeft dan niet meer met statistiek te maken. We hadden het hier over "statistisch" en niet "gevoelsmatig".

Statistisch gezien kan het zijn dat de kans kleiner wordt omdat mensen er alerter op zijn. Ze gaan bewust bepaalde dingen met risico's niet doen, letten extra op, lopen niet onder ladders door etc :) En door alertheid en het vermijden van risicovolle dingen kan het aantal incidenten ook iets afnemen.
Nee!
Of wil jij beweren dat een mens zijn "risico's" kan beheersen, regelen of beïnvloeden?
Ja dat kan. Als je een gordel draagt is de kans op letsel bij een ongeluk kleiner. Als je de pil slikt is de kans op zwangerschap een stuk kleiner, als je rookt is de kans op kanker groter en ga zo maar door.

Wat je zegt klinkt heel mooi en vroom maar tegelijkertijd ontslaat het de mens gelijk van zijn verantwoordelijkheden. We hebben geen invloed, God bepaalt alles. En zo werkt het niet helemaal. Geef mij eens 1 goede reden om gezond te leven, alles is me immers toch al toegeschikt?
bovendien kun je dan ook niet zeggen dat zelfmoord het zelf bepalen van de tijd waarop je sterft is, twas immers voorbeschikt dat die persoon zelfmoord zou plegen, op deze tijd.

misschien een beetje hard, maar dat ligt wel in deze gedachtelijn
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
jvdg

Bericht door jvdg »

hmprff schreef:bovendien kun je dan ook niet zeggen dat zelfmoord het zelf bepalen van de tijd waarop je sterft is, twas immers voorbeschikt dat die persoon zelfmoord zou plegen, op deze tijd.

Ik betreur deze reactie.
Ik proef hier een bepaalde zekerheid in die niet gegrond is op zelfkennis.
Besef je ook maar enigszins wat mensen tot zelfmoord drijft?

En niet alleen in gedachten, maar ook in het daadwerkelijk uitvoeren daarvan.

Spreek svp niet lichtvaardig daarover.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
hmprff schreef:bovendien kun je dan ook niet zeggen dat zelfmoord het zelf bepalen van de tijd waarop je sterft is, twas immers voorbeschikt dat die persoon zelfmoord zou plegen, op deze tijd.

Ik betreur deze reactie.
Ik proef hier een bepaalde zekerheid in die niet gegrond is op zelfkennis.
Besef je ook maar enigszins wat mensen tot zelfmoord drijft?

En niet alleen in gedachten, maar ook in het daadwerkelijk uitvoeren daarvan.

Spreek svp niet lichtvaardig daarover.
Wat een vreemde reactie. Volgens heb je hmprff helemaal niet begrepen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:

Nee!
Precies, jvdg. Vandaar dat ik besloten heb om vanaf nu niet meer te eten en te drinken. Wat mijn stervensuur is immers al bepaald...

Sorry, voor deze opmerking. Maar volgens mij loop je vast in je redenering.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion

Bericht door albion »

Ik denk dat het ook bijbels is. We kunnen onze dagen verkorten als we roekeloos leven.
Maar als je naar Gods wet en getuigenis leven wil dan kan je dagen verlengt worden.
Alleen weten wíj niet wanneer het stervensuur voor ons geldt.
Het 5e gebod wijst er toch ook naar?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:

Nee!
Precies, jvdg. Vandaar dat ik besloten heb om vanaf nu niet meer te eten en te drinken. Wat mijn stervensuur is immers al bepaald...

Sorry, voor deze opmerking. Maar volgens mij loop je vast in je redenering.
Jamaar, wacht eens even, het gaat in dit topic over de "risico's" van de vrijdag de 13e.
En daar was mijn posting op gericht.
En dan met name op de aangehaalde zaken als op die dagen extra opletten, trappen vermijden.....
Marnix

Bericht door Marnix »

Extra opletten verminderd de kans op ongelukken. Je kan dan moeilijk zeggen: Of je oplet of niet maakt niets uit, of je een ongeluk krijgt of niet ligt allang vast.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Extra opletten verminderd de kans op ongelukken. Je kan dan moeilijk zeggen: Of je oplet of niet maakt niets uit, of je een ongeluk krijgt of niet ligt allang vast.
Je hebt niet goed gelezen:
Je moet niet speciaal op die datum extra opletten, maar (natuurlijk) altijd.
Marco

Bericht door Marco »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Extra opletten verminderd de kans op ongelukken. Je kan dan moeilijk zeggen: Of je oplet of niet maakt niets uit, of je een ongeluk krijgt of niet ligt allang vast.
Dat weet jij, dat weet ik, en dat weet Marnix ook. Maar de bijgelovigen op deze wereld kijken op vrijdag de 13e extra uit.

Eehhh, gaat dit topic nog ergens over?
henriët

Bericht door henriët »

Marco schreef:
jvdg schreef:
Dat weet jij, dat weet ik, en dat weet Marnix ook. Maar de bijgelovigen op deze wereld kijken op vrijdag de 13e extra uit.

:haha :haha
nee.. maar dat snap je toch al als je het topiconderwerp ziet..
`vrijdag de 13 e.. nou èn, so what.. gewoon door ademen.. net een dag als anders.. en niet van die flauwe kul'.

( en dan berispen ze velen van leutertopics.................. :langue )
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
jvdg

Bericht door jvdg »

Marco schreef:
jvdg schreef:

Nee. :lock
Gesloten