memento schreef:Mister schreef:Tiberius schreef:Het eerste (van die kudde kalveren en spionerende ouderlingen, etc) kan ik niet helemaal meemaken. Maar ik heb hier al vaker begrepen, dat er een significant verschil bestaat tussen de gemeenten in het westen en die in het oosten.
Klopt ja. Maak van oosten maar "Veluwe en oosten".
Wilhelm schreef:Veel kerkenraden zijn benaderd en gestimuleerd en geholpen om jeugdwerk gestalte te geven in de plaatselijke gemeenten.
Klopt ook. Maar niet alle kerkenraden willen. Helaas zijn er gemeenten waar zo goed als niets te beleven valt.
Zonder alle kritiek goed te keuren, moeten we wel nuchter zijn, en constateren dat dingen als HeartCry begonnen zijn op plaatsen waar niets was, en nu vaak nog steeds niets/weinig is. Vaak de plaatsen waar de JBGG weinig tot geen invloed heeft, ja soms zelfs verdacht gemaakt wordt...
In mijn gemeente, GG, is er na de HeartCry conferentie van mei vorig jaar een gesprek geweest met een delegatie van de mensen die daar heen waren gegaan. (Er gaan er bij ons uit de gemeente behoorlijk wat.)
Het was een positief gesprek. De kerkenraad dacht en denkt dat ze ons meer moet bieden, zodat we niet meer naar HeartCry (hoeven te ) gaan. Of dit echt zo werkt, is een andere vraag.
Uit dit gesprek is een commissie Jeugdbeleid voortgekomen. Aankomende vrijdagavond is er een vergadering met de jonge leden van de gemeente (18-30, maar geen strikte leeftijdsgrens)
Hierbij geeft de kerkenraad eerst aan wat de kaders zijn van wat ze kunnen (wat me heel logisch lijkt, zodat er geen valse verwachtingen worden gewekt), daarna gaan we in groepjes stellingen bespreken (deze zijn opgesteld door de commissie en enkele jongeren). Naar aanleiding van deze avond en wat er speelt bij de jongeren en hun mogelijkheden gaan de commissie en de kerkenraad zoeken naar mogelijkheden om meer te doen voor de jongeren.
Echt heel positief!! het wordt door alle (betrokken) jongeren erg gewaardeerd.