foute argumenten

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door jacob
dat heb je dus net gedaan

twas slechts een accent verschil.

[Aangepast op 11/5/04 door jacob]
Dat laatste dacht ik toch niet! Als mensen zo ver gaan dat ze stellen dat er geen geestelijk leven si voordat Christus als persoonlijke Verlosser wordt gekend, hebben we het niet over een accentverschil, maar over een wezenlijk andere opvatting over hoe de Heere zondaren bekeert en onderwijst. Dat even voor de duidelijkheid.
Ja, en de Engelse en Schotse puriteinen hebben altijd gesteld dat er een werk der wet vooraf gaat aan de kennis van Christus. Zij noemden dit een voorbereidend werk van de Geest.
Orckie

Bericht door Orckie »

Overigens hopen Niek en ik verdere discussies over dit onderwerp per U2U/mail te voeren.

Dit even ter info.
laat me het resultaat/samenvatting tzt even weten.
jacob

Bericht door jacob »

tja en dan beginnen we weer.

Nogmaals bevindelijk weet een zondaar niet eerder dan dat hij is gezaligd ten tijde dat Christus aan hem wordt geopenbaart.

Dogmatisch gezien kunnen we het hele zakie wel weer gaan uitpluizen maar dat zint me niet.

het jammere van deze discussie is dat bevinding en en dogmatiek zo in elkaar verweven zijn dat er keuze's moeten worden gemaakt uit welk inzichtpunt er wordt gestart.

Ik ben blij dat ik nu zwart op wit heb kunnen lezen dat jij ook niet vind dat er grond is buiten Christus. HEEL BLIJ

En dan blijkt maar weer hoe dicht de meningen bij elkaar liggen. Bizarre dat de verwijten zo groot zijn!

jacob

Bericht door jacob »

Overigens hopen Niek en ik verdere discussies over dit onderwerp per U2U/mail te voeren.

Dit even ter info.
en waarom dan wel?
jacob

Bericht door jacob »

Er hoeven m.i. geen keuzes te worden gemaakt! Ontken niet dat de Heere kan werken en ook wel tot een ziel kan spreken voordat Christus aan de ziel is geopenbaard, maar geef nooit rust buiten Christus. Wellicht ken je ook het verhaal van een geoefend kind van God, die, toen hij een bekommerde hoorde verteleln wat hij had mogen ervaren toeriep: Pas op: wat je vertelt is wel van Jezus, maar het is Jezus niet!!

Ik hoop dat we dit allemaal hetzelfde aanvoelen.
tja daar kan ik niets mee. Ik weet geen context en ik vind het vooralsnog hoogmoedig.

Ik ontken dat ook helemaal niet. Sterker nog het is me niet vreemd. Maar het heeft persoonlijk geen troost. Helemaal niet zelfs.

Tot het moment van zaligspreken is er geen grond, slechts een pijloze diepte voor de betreffende persoon.

Waar het mij omging en daar heeft nog niemand een voorbeeld van kunen noemen is de tijd tussen de afsnijding van de mens en de troost in Christus.

Helaas blijkt daar dus geen bijbelse grond voor te zijn dat deze jaren zou kunnen duren. Blijkbaar is een verstandsgeloof ook in staat een bijzondere emotionele toestand te kunnen opwekken. Maar dat wisten we al omdat het bijvoorbeeld het voorbeeld van orpa in de bijbel staat.
jacob

Bericht door jacob »

wat is geestelijk leven Adrianus.

namelijk een cruciaal woord in het verschil tussen rhode en jou

Tis namelijk maar de vraag uit welk gezichtspunt je kijkt. Een aan zijn zonde ontdekte zondaar zou het geen geestelijk leven durven noemen.

Plaats reactie