Luther, als je de tekst isoleert dan lijkt het zo dat je gelijk hebt maar dit is oppervlakkigheid, zo leggen alle arminianen het ook uit maar ik neem deze tekst met verband even met je door.Luther schreef:Ad I: God wil niet dat enigen verloren gaan. In het Oude Testament vinden we reeds dat de Heere zegt: “Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?” (Ez. 33 : 11). In 2 Petr. 3 : 9 vinden we bijvoorbeeld: “De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen”. Nog een Nieuwtestamentische tekst die dit laat zien is 1 Tim. 2 : 4: “Die wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen”. In de Heilige Doop laat God betekenen en verzegelen dat het Zijn wil is, dat dit verbondskind het Evangelie gelooft. Hij toont ook dat er wassing nodig, maar ook dat die wassing mogelijk is.Rochus schreef:Verhelderingsvragen aan Luther:Luther schreef:Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
I. Is het mogelijk om tegen iedereen (niet wetende of het een verkorene of verworpene betreft) te zeggen: "God wil jouw zaligheid"
II. Kun je wat meer zeggen over het onderscheid: [persoonlijk aanbieden <-> persoonlijk voorstellen]
Maar ook hier geldt dat we altijd met twee woorden moeten spreken: Je kunt op grond van Gods Woord niet zeggen: Christus is voor u allemaal persoonlijk gestorven; je kunt wel zeggen: Er is voor u allemaal een Christus beschikbaar.
Ad II: Ik heb dat onderscheid niet gemaakt. Ik spreek liever over de 'welmenende, persoonlijke roep tot het heil in Christus'. En of je dat nu aanbod noemt of voorstelling, ik denk dat genoemde term beter aangeeft wat ik bedoel.
Het evangelie is niet voor een bepaald soort mensen het is geen klassen evangelie.1. Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2. Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3. Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4. Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
Daarom wil God dat we bidden voor allerlei soorten mensen, niet alleen voor de armen en de minder bedeelden maar ook voor die in de hoogheid zijn, koningen etc.
Wat staat er als niet oppervlakkig kijkt, Welke wil dat allerlei soorten mensen tot zaligheid komen.
Dat is het gereformeerd gebruiken van de schrift.
Nu even naar 2 Petrus 3 kijken weer blijkt dat de tekst uit zijn verband is gehaald.
3.
Dit is heel anders bedoeld omdat er spotters komen, allen moeten eerst het koninkrijk binnenkomen, niet dat God wil dat alle wereld bewoners zalig worden.Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen,
4. En zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping
5. De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Het heeft alles te maken wat in hebreen 11 staat, Gods volk moet kompleet worden want ze horen bijelkaar.
En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen;
Alzo God wat beters over ons voorzien had, opdat zij zonder ons niet zouden volmaakt worden.