Gods liefde

Alexander CD

Re: Gods liefde

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef:
en die wil neme van het water des levens om niet....
Amen. Martha Martha, zo eenvoudig is het Afgewezen.
Zo eenvoudig is het inderdaad. Maar de vraag waar het om draait is; voor wie is het water des levens? Mijn antwoord en dat van velen is: voor een ieder aan wie het wordt aangeboden. En dáár breng jij een beperking aan. Je ziet echter zelf niet de consequenties daarvan, omdat je toch zegt dat iedereen het aan mag nemen. Welnu, dat is niet het geval wanneer het niet aan iedereen wordt aangeboden.
Begrijp je me nu?
Klopt het is voor velen, veel mensen geloven in Dordrecht dan geloven dus niet alle mensen in Dordrecht, nergens staat in de bijbel dat het ieder aangeboden wordt, God beslist Zelf daarover Hij geeft de wasdom waarom wil je daarom heen?
Ieder die het hoort mag het aannemen, dat is wat anders dan dat het iedereen aangeboden wordt, ieder die wil, een ieder die geloofd. Lees joh 17 maar eens.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Alexander CD schreef:
Zonderling schreef:De verzoening en toepassing strekken zich zonder meer evenver uit. Niemand heeft hier bij mijn weten gezegd dat dit anders is.

Romeinen 8:30:
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Maar dat doet niets eraan af dat het Evangelie aan allen gepredikt wordt, allen voorgesteld en aangeboden wordt, allen ernstig en welmenend geroepen worden.

Alexander CD, ik stel voor dat je ÓF gaat reageren op wat je tegenstanders naar voren brengen ÓF een keer stopt met allerlei uit de lucht gegrepen beschuldigingen. Wanneer we jouw redenering zouden volgen, kunnen we de Dordtse Leerregels opzij schuiven, idem de diverse betogen van godgeleerden op de Dordtse Synode, idem Calvijn, idem Olevianus, enzovoort. Daar wil je niet aan, maar het is wel zo. Ook zij spreken van aanbieden, nodigen, enzovoort, van ALLE hoorders van het Evangelie.

Ter illustratie onderstaand citaat van de Nederlandse professoren.
Nederlandse professoren Dordtse Synode schreef:En zulks is ook van de rechtgevoelenden nooit ontkend geweest, dat men aan het Christenvolk, en aan alle degenen, dien het Evangelie verkondigd wordt, ditzelve rantsoen van Christus, als zoodanig zonder onderscheid behoore te verkondigen, en in den naam van Christus aan te bieden, en datzelve ernstiglijk en volgens den raad des Vaders, Gode ondertusschen zijne verborgene oordeelen overlatende, die deze genade uitdeelt en toeeigent, beide zoo verre en zooveel Hij wil, en aan wien Hij wil.
a Hand. 13: 38, 39. Zoo zij dan ulieden bekend, mannen broeders (hij spreekt tot de Joden, die ten meeste deele daarna ongeloovigen zijn geworden), dat u door dezen (namelijk door Christus) vergeving der zonde verkondigd wordt. En van al hetgeen, waarvan gij in de wet van Mozes niet kondet gerechtvaardigd worden, zal een iegelijk,die in Hem gelooft, door dezen gerechtvaardigd worden. 2 Cor. 5:20. Zoo zijn wij dan gezanten uit Christus naam, alsof God door ons vermaande; zoo bidden wij uit Christus naam: Wordt met God verzoend!
b Hand. 11:20, 21. En daar waren sommigen van hen, Cyprische en Cyrenische mannen, die, te Antiochië gekomen zijnde, spraken tot de Grieken, en predikten het Evangelie van den Heere Jezus. En de hand des Heeren was met hen, en een groot getal werd geloovig, en bekeerden zich tot den Heere.
1 Cor. 3: 6. Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt, maar God heeft den wasdom gegeven.
Joh. 3: 8. De Geest waait, waar Hij wil. 1 Cor. 12:3. Niemand kan zeggen, dat
Jezus de Heere zij, dan door den H. Geest.
(Ook dit algemeen aanbod is volgens de Raad des Vaders, aldus de Nederlandse professoren. En daarmee bedoelen zij in deze passage níet de verkiezing zoals ieder zien kan die de tekst goed leest. Dat de toepassing niet algemeen is, wordt door hen eveneens zeer duidelijk geleerd. Dat doet echter niets af aan de algemeenheid van de Evangelieverkondiging dat tevens is, volgens deze tekst: het aanbieden van het rantsoen van Christus.)

Lees ook nog eens de teksten die hier gegeven worden uit Handelingen 13 en 2 Korinthe 5 nog eens goed na !!
Deze teksten passen niet in jouw systeem. Misschien goed om jouw systeem te herzien. Maar laat Gods Woord staan.
Zonderling, wordt hiet dan niet gesteld dat het evangelie welmenend aan de verworpenen moet worden gepredikt.
Wordt hier dan niet gezegd dat ik het probeer kloppend te maken, daar stel ik wat tegenover.
Als je nu weer met hetzelfde geweld die ene zin naar voren wilt brengen ( nodigen en aanbieden)dan heeft discussie geen zin.
Het antwoord is wel bijster duidelijk moet ik zeggen. :nonnon
Nogmaals: jouw ontkenning dat in het Evangelie een nodiging uitgaat tot alle hoorders, gaat rechtstreeks in tegen de leer van de Reformatie.
Maar goed, je gaat op geen enkel citaat in, ook niet op de door mij nog weer een keer aangevoerde schiftgedeelten uit 2 Korinthe en Handelingen. Je hoeft daar natuurlijk ook niet op in te gaan en ik begrijp ook wel dat je dat niet doet. Omdat het jouw systeem rechtstreeks weerspreekt.

En WEL DEGELIJK leren de Nederlandse professoren in het door mij gegeven citaat dat het Evangelie welmenend aan de verworpenen moet worden gepredikt. Niemand weet wie de verworpenen zijn, maar het Evangelie moet worden gepredikt. En het Evangelie bevat een nodiging en biedt Christus en Zijn weldaden aan, ernstig en welmenend. En in de prediking spreekt God Zélf door de stem van Zijn dienaren: ernstig en welmenend roept Hij allen ondanks dat velen niet komen en ook nimmer zúllen komen.

Het spijt me, maar de Dordtse Leerregels, de Nederlandse professoren op de Synode, Calvijn, Luther, Olevianus, en al die anderen, en bovenal de Schrift, wegen bij mij heel wat zwaarder dan jouw systeem, logica en krom geredeneer. Nogmaals, salut, en ik hoop het nu een keertje vol te houden. Wel wil ik nogmaals - ik heb het al eerder gedaan - je wijzen op de geschriften der vaderen, waar je wel wat over babbelt, maar die je niet kent en nog minder hebt begrepen.

::salut
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Zonderling schreef:
Alexander CD schreef:
Zonderling schreef:De verzoening en toepassing strekken zich zonder meer evenver uit. Niemand heeft hier bij mijn weten gezegd dat dit anders is.

Romeinen 8:30:
30 En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Maar dat doet niets eraan af dat het Evangelie aan allen gepredikt wordt, allen voorgesteld en aangeboden wordt, allen ernstig en welmenend geroepen worden.

Alexander CD, ik stel voor dat je ÓF gaat reageren op wat je tegenstanders naar voren brengen ÓF een keer stopt met allerlei uit de lucht gegrepen beschuldigingen. Wanneer we jouw redenering zouden volgen, kunnen we de Dordtse Leerregels opzij schuiven, idem de diverse betogen van godgeleerden op de Dordtse Synode, idem Calvijn, idem Olevianus, enzovoort. Daar wil je niet aan, maar het is wel zo. Ook zij spreken van aanbieden, nodigen, enzovoort, van ALLE hoorders van het Evangelie.

Ter illustratie onderstaand citaat van de Nederlandse professoren.
Nederlandse professoren Dordtse Synode schreef:En zulks is ook van de rechtgevoelenden nooit ontkend geweest, dat men aan het Christenvolk, en aan alle degenen, dien het Evangelie verkondigd wordt, ditzelve rantsoen van Christus, als zoodanig zonder onderscheid behoore te verkondigen, en in den naam van Christus aan te bieden, en datzelve ernstiglijk en volgens den raad des Vaders, Gode ondertusschen zijne verborgene oordeelen overlatende, die deze genade uitdeelt en toeeigent, beide zoo verre en zooveel Hij wil, en aan wien Hij wil.
a Hand. 13: 38, 39. Zoo zij dan ulieden bekend, mannen broeders (hij spreekt tot de Joden, die ten meeste deele daarna ongeloovigen zijn geworden), dat u door dezen (namelijk door Christus) vergeving der zonde verkondigd wordt. En van al hetgeen, waarvan gij in de wet van Mozes niet kondet gerechtvaardigd worden, zal een iegelijk,die in Hem gelooft, door dezen gerechtvaardigd worden. 2 Cor. 5:20. Zoo zijn wij dan gezanten uit Christus naam, alsof God door ons vermaande; zoo bidden wij uit Christus naam: Wordt met God verzoend!
b Hand. 11:20, 21. En daar waren sommigen van hen, Cyprische en Cyrenische mannen, die, te Antiochië gekomen zijnde, spraken tot de Grieken, en predikten het Evangelie van den Heere Jezus. En de hand des Heeren was met hen, en een groot getal werd geloovig, en bekeerden zich tot den Heere.
1 Cor. 3: 6. Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt, maar God heeft den wasdom gegeven.
Joh. 3: 8. De Geest waait, waar Hij wil. 1 Cor. 12:3. Niemand kan zeggen, dat
Jezus de Heere zij, dan door den H. Geest.
(Ook dit algemeen aanbod is volgens de Raad des Vaders, aldus de Nederlandse professoren. En daarmee bedoelen zij in deze passage níet de verkiezing zoals ieder zien kan die de tekst goed leest. Dat de toepassing niet algemeen is, wordt door hen eveneens zeer duidelijk geleerd. Dat doet echter niets af aan de algemeenheid van de Evangelieverkondiging dat tevens is, volgens deze tekst: het aanbieden van het rantsoen van Christus.)

Lees ook nog eens de teksten die hier gegeven worden uit Handelingen 13 en 2 Korinthe 5 nog eens goed na !!
Deze teksten passen niet in jouw systeem. Misschien goed om jouw systeem te herzien. Maar laat Gods Woord staan.
Zonderling, wordt hiet dan niet gesteld dat het evangelie welmenend aan de verworpenen moet worden gepredikt.
Wordt hier dan niet gezegd dat ik het probeer kloppend te maken, daar stel ik wat tegenover.
Als je nu weer met hetzelfde geweld die ene zin naar voren wilt brengen ( nodigen en aanbieden)dan heeft discussie geen zin.
Het antwoord is wel bijster duidelijk moet ik zeggen. :nonnon
Nogmaals: jouw ontkenning dat in het Evangelie een nodiging uitgaat tot alle hoorders, gaat rechtstreeks in tegen de leer van de Reformatie.
Maar goed, je gaat op geen enkel citaat in, ook niet op de door mij nog weer een keer aangevoerde schiftgedeelten uit 2 Korinthe en Handelingen. Je hoeft daar natuurlijk ook niet op in te gaan en ik begrijp ook wel dat je dat niet doet. Omdat het jouw systeem rechtstreeks weerspreekt.

En WEL DEGELIJK leren de Nederlandse professoren in het door mij gegeven citaat dat het Evangelie welmenend aan de verworpenen moet worden gepredikt. Niemand weet wie de verworpenen zijn, maar het Evangelie moet worden gepredikt. En het Evangelie bevat een nodiging en biedt Christus en Zijn weldaden aan, ernstig en welmenend. En in de prediking spreekt God Zélf door de stem van Zijn dienaren: ernstig en welmenend roept Hij allen ondanks dat velen niet komen en ook nimmer zúllen komen.

Het spijt me, maar de Dordtse Leerregels, de Nederlandse professoren op de Synode, Calvijn, Luther, Olevianus, en al die anderen, en bovenal de Schrift, wegen bij mij heel wat zwaarder dan jouw systeem, logica en krom geredeneer. Nogmaals, salut, en ik hoop het nu een keertje vol te houden. Wel wil ik nogmaals - ik heb het al eerder gedaan - je wijzen op de geschriften der vaderen, waar je wel wat over babbelt, maar die je niet kent en nog minder hebt begrepen.

::salut
Psalm 50:
Een psalm van Asaf. De God der goden, de HEERE spreekt, en roept de aarde, van den opgang der zon tot aan haar ondergang… (aarde: Dat is, inwoners der aarde)

Romeinen 11:7b; …maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden. ( de anderen: Namelijk die niet verkoren en krachtig geroepen zijn)

Romeinen 1:20
Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. (namelijk voor Gods rechtvaardig oordeel, alsof zij niet geweten hadden wat zij schuldig waren te doen).

Sj. van Poele.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb de discussie vanaf vanmorgen niet meer gevolgd en lees nu een heel aantal bijdragen, o.a. van Alexander CD.

Er is in ieder geval sprake van een begripsverwarring, want ook ik, beste Alexander, ben het voor 100% eens met je stelling dat verwerving en toepssing zich slechts uitstrekken tot de uitverkorenen. Ook ik onderschrijf het Bijbelse gegeven dat alleen diegenen zalig worden die God heeft verkoren en die in de Heere Jezus Christus gelooft (gewerkt door God de Heilige Geest). Ook ik zeg dat er een eeuwige verkiezing ter zaligheid en ter verwerping is. Ik kan het niet beter verwoorden dan in de Dordtse Leerregels verwoord staat, bijvoorbeeld in hoofdstuk 1, par. 1-6.
Zelfs de meest Evangelische nodiging of meest scherpe wetsprediking zal een verworpene onberoerd laten. Hij zal tot verharding zijn.

En toch blijf ik ook vasthouden aan de stelling dat God ook verworpenen welmenend nodigt tot het heil in Christus. Het Evangelie komt niet iedereen! Het Evangelie komt wel tot iedereen die het Evangelie hoort. Begrijp je het verschil, Alexander? In de kerk, onder de gedoopten, onder de verbondskinderen, bevinden zich ook verworpenen. Wij mogen daar echter niet mee rekenen en zeggen: O, dan meent God Zijn heilsboodschap tot hen niet. Of: O, dan komt de nodiging tot het heil alleen tot de uitverkorenen.
Nee, Gods roeping is welgemeend en tegelijkertijd zullen alleen diegenen zalig worden voor wie Christus de zaligheid heeft verworven. Die allen en die alleen zullen ook de toepassing (zeker!) ontvangen. Maar dat betekent niet dat de prediking van het heil zich slechts uitstrekt tot de verkorenen. Nee, het is breder. De prediking staat niet onder beheersing van de uitverkiezing. Zegt de Heere Zelf niet (Deut. 29: 29) "De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God en de geopenbaarde voor ons en onze kinderen."

Alexander, logisch gezien klopt bovenstaande misschien niet. Ik kan het niet bij elkaar krijgen en dat hoeft ook niet. Het behoort ons in de klem te brengen met de vraag: "Mijn ziel doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"

Tot slot verwijs ik naar mijn eerdere bijdrage over de gelijkenis van het grote avondmaal en de citaten uit de DL 3/4 art. 8-10. Ik wil ook enkele volgende artikelen citeren, die de Bijbelse leer helder evenwichtig en toch niet altijd logisch voor ons menselijk verstand, naar voren brengt.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD

Het antwoord is wel bijster duidelijk moet ik zeggen.

Je hebt de schijn van gelijk te hebben en daarvoor gebruik je een oude tactiek, door citaten te nemen waar iedereen het mee eens is, ook ik, die citaten gaan helemaal niet in op de kwestie die verdedigt moet worden.En geen één van jouw citaten zegt dat het evangelie welmenend aan verworpenen gepredikt moeten worden, dus met veel blabla sta je niet anders dan met lege handen.

En claimen dat de gehele gereformeerde leer met alle nederlandse professoren achter je staan, helpt niet als je niet met één bewijs kunt komen.

En dan veel tamtam komen terwijl je niet eens in kunt gaan op Christus tweezijdig werk, omdat je er niks van weet en dan mij afschilderen als onwetend.

Je hebt nog niks bewezen met je oude tactiek. Zonderling.
henriët

Bericht door henriët »

Alexander CD schreef:

Je hebt de schijn van gelijk te hebben en daarvoor gebruik je een oude tactiek, door citaten te nemen waar iedereen het mee eens is, ook ik, die citaten gaan helemaal niet in op de kwestie die verdedigt moet worden.En geen één van jouw citaten zegt dat het evangelie welmenend aan verworpenen gepredikt moeten worden, dus met veel blabla sta je niet anders dan met lege handen.

En claimen dat de gehele gereformeerde leer met alle nederlandse professoren achter je staan, helpt niet als je niet met één bewijs kunt komen.

En dan veel tamtam komen terwijl je niet eens in kunt gaan op Christus tweezijdig werk, omdat je er niks van weet en dan mij afschilderen als onwetend.

je toonzetting is hier niet waardig alexander...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Alexander CD

henriët schreef:
Alexander CD schreef:

ben ik de enige? spreek dan ook de anderen aan.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Alexander CD schreef:
henriët schreef:
Alexander CD schreef:

Ja Alexander, je bent de enige hier wiens toonzetting dit forum onwaardig is.
henriët

Bericht door henriët »

Alexander CD schreef:

wellicht niet, en worden ook anderen er zonodig op aangesproken,
wat me verbaasd.. jij gaat t over anderen hebben..
ik spreek nu jou aan.. toch?

en nu ontopic please, op n waardige niet veroordelende manier.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
jvdg

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:.....Je hebt de schijn van gelijk te hebben en daarvoor gebruik je een oude tactiek, door citaten te nemen waar iedereen het mee eens is, ook ik, die citaten gaan helemaal niet in op de kwestie die verdedigt moet worden.En geen één van jouw citaten zegt dat het evangelie welmenend aan verworpenen gepredikt moeten worden, dus met veel blabla sta je niet anders dan met lege handen.

A-CD met deze, hatelijke, opmerkingen werp je jezelf op als scheidsrechter, welke bepaaalt hoe de spelregels toegepast worden.
Hier werkt de door jouw gekwalificeerde logica als een dam tussen de verworpenen en verkorenen.
Hoe durf je dit te verantwoorden tegenover een rechtvaardige en genadige God-drieënig?

Ik bid je toe dat je de preken van de Heere Jezus nog eens mag lezen als een boetvaardige zondaar, zonder je te verdiepen in in theorie en logica.
De logica die Jezus in Zijn preken legde staat haaks op de logica van elk mens.

Gelukkig maar, anders zou geen mens Zalig kunnen worden, en zou het volkomen Offer van Christus tevergeefs zijn geweest.
Alexander CD

Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
Zonderling, dit ontken ik ook niet, maar laten we er even naar kijken.
Ernstig(lijk) – oprecht, welmenend,deugdelijk, overtuigd en zwaarwegend zijn wat synoniemen.
Waarachtig(lijk)- echt, oorspronkelijk, naar de oorspronkelijke waarheid
De oproep tot bekering is echt, dat vind ik ook, dat allen die komen zullen rust der zielen vinden, 100% mee eens.
Waarachtig, naar de oorspronkelijke waarheid van het woord, ook 100 % mee eens, alleen denk ik dat jullie dat niet doen, omdat je er ook in mee neemt dat God zegt dat Hij de zaligheid van een ieder wil (ook de verworpenen).
Wij zullen ons moeten houden aan wat de bijbel ons zegt, verder mogen wij niet gaan!

We hebben niks anders te doen dan het evangelie aanvaarden, zonder er een tittel of jota aan te veranderen, geen mens zelfs geen engel uit de hemel mag een ander evangelie brengen, dan het de Heere behaagd heeft ons te geven.
Hoe gaat dat in de bijbel:
Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden; wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren,
- Dezen geven getuigenis al de profeten, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, vergeving der zonden ontvangen zal door Zijn Naam
- God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren
- Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus
Nergens wordt het evangelie gepredikt anders dan geloof en bekering, dat is de voorwaarde en een ieder mag komen, en die komt, zal Hij geenzins uitwerpen.
Dus predikt het evangelie en laat de wasdom aan God over, dat is alles wat we hoeven te doen.

Waarom zullen we ons boekje te buiten gaan en zeggen “God wil ook de verworpenen het evangelie welgemeend aanbieden”.
Van eeuwigheid stond vast dat God aan de verworpene voorbij zou gaan, en toch wil God zijn zaligheid . Dan kun je wel zeggen je wilt het kloppend maken maar dit te stellen van een Heilige, alwetende God is onverdraaglijk, dan zijn de remonstranten eerlijker om de gehele uitverkiezing maar te ontkennen.
Het is een gevolgen van het verkeerd omgaan met de uitverkiezing,”als je niet uitverkoren bent en Christus niet voor je stierf, kom je er nooit”
En “als ik niet uitverkoren ben en Christus niet voor mij gestorven is, kan ik roepen wat ik wil maar ik kom er nooit”.
( je hebt het niet aangehaald maar in ben het veelvuldig tegengekomen)
Dat is in eenzijdigheid de gereformeerde belijdenis gebruiken, de andere zijde is er ook “gelooft in de Heere Jezus en gij zult zalig worden”.
En; Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe , 1 Joh. 4:9; Joh. 3:16,.
Het “waarachtiglijk” slaat op het evangelie zoals het ons uit de bijbel gegeven is, laat ons daarop pleiten en vertrouwen meer hebben we niet nodig.
Het welgemeend aanbod aan een ieder brengt, juist omdat het een aangepast evangelie is, geloofsonzekerheid.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Nu snap ik je Alexander, dat wil zeggen: ik snap het eigenlijk niet.
Jij bent hier pleibezorger voor een voorwaardelijk aanbod van genade. Nu begrijp ik uit je laatste bijdrage dat je als 'voorwaarden' ziet: geloof en bekering.
Wel daar ben ik het helemaal mee eens. Als jij dat voorwaarden wilt noemen, prima.

MAAR... je stelt helaas in al je bijdragen nog een voorwaarde en die wordt hier krachtig bestreden, namelijk dat je eerst moet weten een uitverkorene te zijn, alvorens je het Evangelie mag geloven en je bekeren. En dat gaat in tegen de Schrift!

Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
Als je daarmee kunt instemmen, dan zijn de verschillen niet zo groot, als je wilt doen voorkomen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rochus

Bericht door Rochus »

Luther schreef:Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
Verhelderingsvragen aan Luther:
I. Is het mogelijk om tegen iedereen (niet wetende of het een verkorene of verworpene betreft) te zeggen: "God wil jouw zaligheid"
II. Kun je wat meer zeggen over het onderscheid: [persoonlijk aanbieden <-> persoonlijk voorstellen]
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Rochus schreef:
Luther schreef:Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
Verhelderingsvragen aan Luther:
I. Is het mogelijk om tegen iedereen (niet wetende of het een verkorene of verworpene betreft) te zeggen: "God wil jouw zaligheid"
II. Kun je wat meer zeggen over het onderscheid: [persoonlijk aanbieden <-> persoonlijk voorstellen]
Ad I: God wil niet dat enigen verloren gaan. In het Oude Testament vinden we reeds dat de Heere zegt: “Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?” (Ez. 33 : 11). In 2 Petr. 3 : 9 vinden we bijvoorbeeld: “De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen”. Nog een Nieuwtestamentische tekst die dit laat zien is 1 Tim. 2 : 4: “Die wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen”. In de Heilige Doop laat God betekenen en verzegelen dat het Zijn wil is, dat dit verbondskind het Evangelie gelooft. Hij toont ook dat er wassing nodig, maar ook dat die wassing mogelijk is.
Maar ook hier geldt dat we altijd met twee woorden moeten spreken: Je kunt op grond van Gods Woord niet zeggen: Christus is voor u allemaal persoonlijk gestorven; je kunt wel zeggen: Er is voor u allemaal een Christus beschikbaar.

Ad II: Ik heb dat onderscheid niet gemaakt. Ik spreek liever over de 'welmenende, persoonlijke roep tot het heil in Christus'. En of je dat nu aanbod noemt of voorstelling, ik denk dat genoemde term beter aangeeft wat ik bedoel.
Alexander CD

Luther schreef:Nu snap ik je Alexander, dat wil zeggen: ik snap het eigenlijk niet.
Jij bent hier pleibezorger voor een voorwaardelijk aanbod van genade. Nu begrijp ik uit je laatste bijdrage dat je als 'voorwaarden' ziet: geloof en bekering.
Wel daar ben ik het helemaal mee eens. Als jij dat voorwaarden wilt noemen, prima.

MAAR... je stelt helaas in al je bijdragen nog een voorwaarde en die wordt hier krachtig bestreden, namelijk dat je eerst moet weten een uitverkorene te zijn, alvorens je het Evangelie mag geloven en je bekeren. En dat gaat in tegen de Schrift!

Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
Als je daarmee kunt instemmen, dan zijn de verschillen niet zo groot, als je wilt doen voorkomen.
Luther, het zijn voorwaarden die God Zelf vervuld.

Ik stel niet dat je eerst moet weten een uitverkorene te zijn je moet je geloof aannemen zoals in Vr+antw 21.
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Het evangelie moet aan een ieder die het wil horen verkondigt worden, daarna zorgt God voor bekering en geloof in Zijn uitverkoren, wij hoeven ons daar niet mee te bemoeien.

Als we dus zeggen dat God wil dat de verworpenen zalig worden en dat Christus voor iedereen gestorven is dan doen we de bijbel geen recht, dan gaan we ons bemoeien wat God voor Zich heeft gehouden.
Gesloten