Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
Zonderling, dit ontken ik ook niet, maar laten we er even naar kijken.
Ernstig(lijk) – oprecht, welmenend,deugdelijk, overtuigd en zwaarwegend zijn wat synoniemen.
Waarachtig(lijk)- echt, oorspronkelijk, naar de oorspronkelijke waarheid
De oproep tot bekering is echt, dat vind ik ook, dat allen die komen zullen rust der zielen vinden, 100% mee eens.
Waarachtig, naar de oorspronkelijke waarheid van het woord, ook 100 % mee eens, alleen denk ik dat jullie dat niet doen, omdat je er ook in mee neemt dat God zegt dat Hij de zaligheid van een ieder wil (ook de verworpenen).
Wij zullen ons moeten houden aan wat de bijbel ons zegt, verder mogen wij niet gaan!
We hebben niks anders te doen dan het evangelie aanvaarden, zonder er een tittel of jota aan te veranderen, geen mens zelfs geen engel uit de hemel mag een ander evangelie brengen, dan het de Heere behaagd heeft ons te geven.
Hoe gaat dat in de bijbel:
Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden; wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren,
- Dezen geven getuigenis al de profeten, dat een iegelijk, die in Hem gelooft, vergeving der zonden ontvangen zal door Zijn Naam
- God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren
- Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus
Nergens wordt het evangelie gepredikt anders dan geloof en bekering, dat is de voorwaarde en een ieder mag komen, en die komt, zal Hij geenzins uitwerpen.
Dus predikt het evangelie en laat de wasdom aan God over, dat is alles wat we hoeven te doen.
Waarom zullen we ons boekje te buiten gaan en zeggen “God wil ook de verworpenen het evangelie welgemeend aanbieden”.
Van eeuwigheid stond vast dat God aan de verworpene voorbij zou gaan, en toch wil God zijn zaligheid . Dan kun je wel zeggen je wilt het kloppend maken
maar dit te stellen van een Heilige, alwetende God is onverdraaglijk, dan zijn de remonstranten eerlijker om de gehele uitverkiezing maar te ontkennen.
Het is een gevolgen van het verkeerd omgaan met de uitverkiezing,”als je niet uitverkoren bent en Christus niet voor je stierf, kom je er nooit”
En “als ik niet uitverkoren ben en Christus niet voor mij gestorven is, kan ik roepen wat ik wil maar ik kom er nooit”.
( je hebt het niet aangehaald maar in ben het veelvuldig tegengekomen)
Dat is in eenzijdigheid de gereformeerde belijdenis gebruiken, de andere zijde is er ook “gelooft in de Heere Jezus en gij zult zalig worden”.
En; Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe , 1 Joh. 4:9; Joh. 3:16,.
Het “waarachtiglijk” slaat op het evangelie zoals het ons uit de bijbel gegeven is, laat ons daarop pleiten en vertrouwen meer hebben we niet nodig.
Het welgemeend aanbod aan een ieder brengt, juist omdat het een aangepast evangelie is, geloofsonzekerheid.