We belijden in de NGB ook dat het Gods bijzondere zorg is dat de canon ontstaan is. Ik geloof niet dat het vaststellen van de canon buiten de werking God de Heilige Geest is omgegaan.Tiberius schreef:Allerlei groeperingen in de oude kerk stelden hun eigen canon samen. Met name de brief aan de Hebreeën en de Openbaring van Johannes waren twistpunten.
In 367 is het de kerkvader Athanasius die de reeks van geschriften noemt, die nu nog altijd geldt als de canon van het NT. De keuze voor juist deze boeken is ingegeven door de gedachte, dat in de boeken de apostelen aan het woord zijn, die zicht bieden op de geschiedenis van Jezus en Zijn vroegste volgelingen.
Wat is schriftkritiek?
Re: Wat is schriftkritiek?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
De Schriften zoals we die nu kennen, spreken elkaar niet tegen. Dat geldt niet voor de zgn "nieuwe vondsten" zoals het evangelie van Judas of ThomasLuther schreef:We belijden in de NGB ook dat het Gods bijzondere zorg is dat de canon ontstaan is. Ik geloof niet dat het vaststellen van de canon buiten de werking God de Heilige Geest is omgegaan.Tiberius schreef:Allerlei groeperingen in de oude kerk stelden hun eigen canon samen. Met name de brief aan de Hebreeën en de Openbaring van Johannes waren twistpunten.
In 367 is het de kerkvader Athanasius die de reeks van geschriften noemt, die nu nog altijd geldt als de canon van het NT. De keuze voor juist deze boeken is ingegeven door de gedachte, dat in de boeken de apostelen aan het woord zijn, die zicht bieden op de geschiedenis van Jezus en Zijn vroegste volgelingen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Behalve dan het foutje in Mattheus 27: 9, waar de profeet Jeremia iets zegt, dat in Zacharia blijkt te staan...JolandaOudshoorn schreef:De Schriften zoals we die nu kennen, spreken elkaar niet tegen. Dat geldt niet voor de zgn "nieuwe vondsten" zoals het evangelie van Judas of ThomasLuther schreef:We belijden in de NGB ook dat het Gods bijzondere zorg is dat de canon ontstaan is. Ik geloof niet dat het vaststellen van de canon buiten de werking God de Heilige Geest is omgegaan.Tiberius schreef:Allerlei groeperingen in de oude kerk stelden hun eigen canon samen. Met name de brief aan de Hebreeën en de Openbaring van Johannes waren twistpunten.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nav Matth 27: Lees Hellenbroek 'De kruistriomf van vorst Messias'. In de 23e predikatie geeft hij elf min of meer plausibele verklaringen voor de exegeseproblemen rond deze tekst.
Maar stel dat één van de nieuwe vondsten een verloren gewaande brief van Paulus blijkt te zijn; bijvoorbeeld die aan Laodicea. Wat doen we dan...JolandaOudshoorn schreef:De Schriften zoals we die nu kennen, spreken elkaar niet tegen. Dat geldt niet voor de zgn "nieuwe vondsten" zoals het evangelie van Judas of ThomasLuther schreef:We belijden in de NGB ook dat het Gods bijzondere zorg is dat de canon ontstaan is. Ik geloof niet dat het vaststellen van de canon buiten de werking God de Heilige Geest is omgegaan.Tiberius schreef:Allerlei groeperingen in de oude kerk stelden hun eigen canon samen. Met name de brief aan de Hebreeën en de Openbaring van Johannes waren twistpunten.
- JolandaOudshoorn
Zou die daadwerkelijk iets toevoegen aan wat wij weten? Zou dat iets "onthullen" wat betreft onze eeuwige bestemming? Of iets van het verlossingswerk van Jezus Christus?freek schreef:Maar stel dat één van de nieuwe vondsten een verloren gewaande brief van Paulus blijkt te zijn; bijvoorbeeld die aan Laodicea. Wat doen we dan...JolandaOudshoorn schreef:De Schriften zoals we die nu kennen, spreken elkaar niet tegen. Dat geldt niet voor de zgn "nieuwe vondsten" zoals het evangelie van Judas of ThomasLuther schreef:We belijden in de NGB ook dat het Gods bijzondere zorg is dat de canon ontstaan is. Ik geloof niet dat het vaststellen van de canon buiten de werking God de Heilige Geest is omgegaan.Tiberius schreef:Allerlei groeperingen in de oude kerk stelden hun eigen canon samen. Met name de brief aan de Hebreeën en de Openbaring van Johannes waren twistpunten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn schreef:Zou die daadwerkelijk iets toevoegen aan wat wij weten? Zou dat iets "onthullen" wat betreft onze eeuwige bestemming? Of iets van het verlossingswerk van Jezus Christus?freek schreef:Maar stel dat één van de nieuwe vondsten een verloren gewaande brief van Paulus blijkt te zijn; bijvoorbeeld die aan Laodicea. Wat doen we dan...JolandaOudshoorn schreef:De Schriften zoals we die nu kennen, spreken elkaar niet tegen. Dat geldt niet voor de zgn "nieuwe vondsten" zoals het evangelie van Judas of ThomasLuther schreef:We belijden in de NGB ook dat het Gods bijzondere zorg is dat de canon ontstaan is. Ik geloof niet dat het vaststellen van de canon buiten de werking God de Heilige Geest is omgegaan.
Dat denk ik niet. Maar dan zullen we er toch een mening over moeten hebben.
Helemaal mee eens JO, ik geloof dat de bijbel in haar huidige vorm "compleet" is.JolandaOudshoorn schreef:Zou die daadwerkelijk iets toevoegen aan wat wij weten? Zou dat iets "onthullen" wat betreft onze eeuwige bestemming? Of iets van het verlossingswerk van Jezus Christus?freek schreef:Maar stel dat één van de nieuwe vondsten een verloren gewaande brief van Paulus blijkt te zijn; bijvoorbeeld die aan Laodicea. Wat doen we dan...
En of wij een mening moeten hebben over een nieuw ontdekte brief?
Waarom?
Met de bijbel die we gekregen hebben kunnen we toch "uit de voeten".
Daar ben ik het van harte mee eens!Luther schreef:We belijden in de NGB ook dat het Gods bijzondere zorg is dat de canon ontstaan is. Ik geloof niet dat het vaststellen van de canon buiten de werking God de Heilige Geest is omgegaan.Tiberius schreef:Allerlei groeperingen in de oude kerk stelden hun eigen canon samen. Met name de brief aan de Hebreeën en de Openbaring van Johannes waren twistpunten.
Maar dat neemt toch niet weg, dat we na mogen gaan vanuit de kerkgeschiedenis hoe de canon tot stand is gekomen?
Ik geloof ook, dat Matthias in Handelingen 1 niet buiten de werking van de Heilige Geest om gekozen is. Maar er moesten wel loten geworpen gegeven worden door omtrent 120 personen.
Dan zien we wel weer. De Heilige Geest is er nog steeds en kan ook dán Zijn licht geven.freek schreef:Maar stel dat één van de nieuwe vondsten een verloren gewaande brief van Paulus blijkt te zijn; bijvoorbeeld die aan Laodicea. Wat doen we dan...
Heerlijk nuchtere reactieAfgewezen schreef:Dan zien we wel weer. De Heilige Geest is er nog steeds en kan ook dán Zijn licht geven.freek schreef:Maar stel dat één van de nieuwe vondsten een verloren gewaande brief van Paulus blijkt te zijn; bijvoorbeeld die aan Laodicea. Wat doen we dan...