Zou dat komen omdat er mensen zijn die hun eigen bekeringsgeschiedenis geschreven hebben en dus heel wat eerlijker zijn, dan degenen die óver iemand schrijven en die dan meer 'verheerlijken'?memento schreef:albion schreef:
En in de verhalen van bv Huntington ook aandacht krijgt?
Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking
Re: Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.albion schreef:Zou dat komen omdat er mensen zijn die hun eigen bekeringsgeschiedenis geschreven hebben en dus heel wat eerlijker zijn, dan degenen die óver iemand schrijven en die dan meer 'verheerlijken'?memento schreef:albion schreef:
Ik denk dat je daar een punt heb wat heel erg waar is.albion schreef:Zou dat komen omdat er mensen zijn die hun eigen bekeringsgeschiedenis geschreven hebben en dus heel wat eerlijker zijn, dan degenen die óver iemand schrijven en die dan meer 'verheerlijken'?memento schreef:albion schreef:
Dat is niet altijd waar er worden heus ook wel slechte dingen gemeld en in brieven geef ze meestal niet hoog op van zichzelf.memento schreef:Waarom staat dát niet in die boekjes? Terwijl ik dat in de verhalen van de Bijbel, zoals Job, David, Petrus, etc wel terugvindt? En in de verhalen van bv Huntington ook aandacht krijgt?albion schreef:Niets menselijks is hem nog enig bekeerde vreemd. Het zijn mensen van vlees en bloed met hun hartstochten. Als ze driftig zijn blijven ze driftig. Dat verandert niet.Tiberius schreef:Dit voorbeeld kan je snel weerleggen. Neem Job, een man waarvan niemand zal ontkennen, dat God hem bekeerd had. Toch ging het verlies van zijn aardse spulletjes hem aan het hart.memento schreef:En dat die angst niet irreeel is, kan ik illustreren door het voorbeeld van een ouderling die uitlegde dat wanneer God een mens ging bekeren, hem dan aardse dingen (hij noemde als concreet voorbeeld trouwerijen, zelf 12 kinderen hebbend) niet meer scheelden. Ter ondersteuning van dat betoog werden voorbeelden aangedragen, als Mientje, etc.
Ze zullen hun hele leven moeten vechten tegen de 'oude mens'.